Sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämistä edistävä verkosto, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I3)

Sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämisen tavoitteena Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on kirjaamisverkoston luominen, tiedon laadun kehittäminen kansallisten ohjeiden pohjalta ja toimintatapojen yhdenmukaistaminen. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämistä edistävä verkosto, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I3)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämisen tavoitteena Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on kirjaamisverkoston luominen, tiedon laadun kehittäminen kansallisten ohjeiden pohjalta ja toimintatapojen yhdenmukaistaminen. 

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tanja Fast

Luotu

01.12.2023

Viimeksi muokattu

23.04.2024
Ratkaisun perusidea **

Kirjaamisen kehittäminen jakautuu Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella neljään eri osa-alueeseen: johtaminen, tilastointi, osaaminen ja valvonta. Tavoitteena on luoda hyvinvointialueelle rakenteet sekä selkiyttää vastuunjakoa kirjaamisen johtamiseen, tilastointiin sekä valvontaan liittyen. Lisäksi on rakenteilla koulutuskokonaisuus sosiaalihuollon henkilöstölle, jonka tavoitteena on yhtenäistää kirjaamiskäytänteitä ja lisätä rakenteisen kirjaamisen osaamista. 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle on perustettu kirjaamisen koordinaatiotyöryhmä, jonka tehtävänä on ohjata sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämistä. 

Toimintaympäristö **

Sosiaalihuollon laadukas kirjaaminen tukee hyvää ja turvallista asiakastyötä. Sosiaalihuoltoa koskee velvoite liittyä valtakunnallisen asiakastietojen arkistointipalvelun käyttäjäksi, mikä tuo mukaan uudenlaisia vaatimuksia sähköisen asiakastiedon käsittelyyn ja tuottamiseen. Tulevien muutosten myötä sosiaalihuollon ammattilaisilta vaaditaan uudenlaista asiakastiedon kirjaamisen tapaa. Kirjaamisesta syntyvää tietoa hyödynnetään entistä enemmän tutkimuksen, tiedolla johtamisen ja valtion ohjauksen ja valvonnan tarpeisiin. Valtakunnallinen tahtotila on kehittää yhtenäistä ja laadukasta kansallista tietopohjaa päätöksenteon tueksi. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmään kuuluvat kaikki Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon ammattilaiset, jotka työtehtävissään johtavat tai toteuttavat sosiaalipalvelua sekä sote-tietoa työssään hyödyntävät organisaation johtohenkilöt. Sosiaalihuollon ammattilaisista koostuvan kirjaamisasiantuntijaverkoston jäsenet ovat olennainen osa kirjaamisosaamisen vahvistamista sosiaalihuollon eri yksiköissä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallin toimivuuden ehtona on organisaation sitoutuminen kirjaamisen kehittämiseen ja tiedon laadun parantamiseen. Tämä edellyttää johtamisrakenteen selkiyttämistä.  Kirjaamisasiantuntijan tehtävänkuvan määrittäminen on yksi olennainen toimenpide, jolla tuetaan kirjaamisasiantuntijoiden aktiivista toimintaa, säännöllisyyttä ja yhteiskehittämistä. Kirjaamisen kehittämisen koordinoinnin onnistumisen edellytys hyvinvointialueella on kirjaamiskoordinaattorin aktiivinen osallistuminen kansallisen kirjaamisverkoston toimintaan, jolla turvataan tiedon kulku kansallisesti THL:n, muiden hyvinvointialueiden ja oman organisaation verkoston välillä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehittäminen on vasta aloitettu, eikä tuloksia ole saatavilla

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kirjaamisen kehittäminen vaatii koordinointia, organisaation johdon sitoutumista ja aktiivista kehittämistä. Lisäksi sosiaalihuollon ammattihenkilöiden osaamisen tarvitaan koulutusta. 

Kansikuva
Itä-Uusimaa

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Ilmiöt