SoTe-tike valvomo, Etelä-Pohjanmaa HVA (RRP2, P4,I4)

Etelä- Pohjanmaan Sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskuksen ammattilaisten digitaalisia välineitä. SoTe-tike valvomossa on käytettävissä reaaliaikaiset tilannekuvat, määritellyt järjestelmät ja ohjelmat sekä tarvittavat laitteet ja koneet.  

Toimintamallin nimi
SoTe-tike valvomo, Etelä-Pohjanmaa HVA (RRP2, P4,I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä- Pohjanmaan Sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskuksen ammattilaisten digitaalisia välineitä. SoTe-tike valvomossa on käytettävissä reaaliaikaiset tilannekuvat, määritellyt järjestelmät ja ohjelmat sekä tarvittavat laitteet ja koneet.  

Toteutuspaikka
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Jaana Manner

Luotu

08.11.2024

Viimeksi muokattu

10.06.2025
Ratkaisun perusidea

SoTe-tike valvomo tarkoittaa ammattilaisten digitaalisia välineitä.

Tavoitteena on, että valvomossa saadaan keskitetysti tietoa vastaan ja tehokkaasti hyödynnettyä tilannekuvien avulla resurssien kohdentamista asiakkaiden ennakoimattomissa tilanteissa: oikeaa apua, oikeaan aikaan ja paikkaan. Tietoa kootaan ja välitetään eteenpäin SoTe-tike valvomosta.

SoTe-tike valvomossa on käytettävissä reaaliaikaiset tilannekuvat, määritellyt järjestelmät ja ohjelmat sekä tarvittavat laitteet ja koneet.  Tämän on tarkoitus mahdollistaa, että resurssit kohdentuvat asiakaslähtöisesti, kustannustehokkaasti ja oikea-aikaisesti kotiin vietävien palveluiden asiakkaiden ennakoimattomissa tilanteissa.  Pyöröovi-ilmiö pystytään ottamaan hallintaan. Päivystyskäynnit, yhden yön sekä vuodeosastojaksot vähentyvät. Valvomo tukee moniviranomaisyhteistoimintaa ja YTA-alueiden yhteistoimintaa.

 

SoTe-tike valvomon kokonaisuus muodostuu seuraavista: 

  1. Takaisinsoittojärjestelmä ja välityspöytä

    Välityspöydän avulla vastataan ammattilaiskonsultaatio puheluihin. Tarvittaessa konsultoidaan kolmansia tahoja tai välitetään puheluita. Ammattilaiskonsultaatio puhelu siirtyy takaisinsoitto järjestelmään linjan ollessa varattuna.

  2. Asiakastiedon tilannekuvan näyttävä järjestelmä SoTe-tikessa

    Järjestelmän avulla SoTe-tiken ammattilaiset voivat nopeasti ja yhdellä silmäyksellä hakea asiakkaasta tarvittavaa ja oleellista tietoa. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa näkyvyyden vapaisiin kriisipaikkoihin, mikäli asiakas 
    tarvitsee välittömän sijoituksen lyhytaikaishoitoon.

     

 

 

 

Toimintaympäristö
  • Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue muodostuu Alajärven, Alavuden, Evijärven, Ilmajoen, Isojoen, Isonkyrön, Karijoen, Kauhajoen, Kauhavan, Kuortaneen, Kurikan, Lappajärven, Lapuan, Seinäjoen, Soinin, Teuvan, Vimpelin ja Ähtärin kunnista. EPHVA palvelee noin 190 000 eteläpohjalaista asukasta ja hyvinvointialueella on yli 10 000 työntekijää.

     

Etelä-Pohjanmaalla Sote-tike eli sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus pysyväksi toiminnaksi 9/2023.

  • Tavoite 2025 vuoden loppuun mennessä: SoTe-tike toimii koko hyvinvointialueella 24/7. 
  • Kehittämiseen oleellisesti on vaikuttanut HVA:lla keskeneräiset hankinnat ja kilpailutukset sekä samaan aikaan käynnissä ollut toiminnan kehittäminen Sote-tiken osalta.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin keskeisenä kohderyhmänä SoTe-tikessa työskentelevät ammattilaiset. 

Keskeisenä asiakasryhmänä :

  • Hyvinvointialueen ammattilaiset
  • Hyvinvointialueen ammattilaisten asiakkaat/potilaat ammattilaisten konsultoinnin välityksellä
  • Asiakkaat/potilaat ketkä ovat itse suoraa yhteydessä  SoTe-tikeen

Asiakkaana hyvinvointialueen kotiin vietävien palveluiden asiakkaita.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Prosessien dokumentointi, jatkuva kehittäminen.Uuden toimintamallin käyttöönottaminen vaatii ammattilaisten osallistamista ja kouluttamista (SoTe-tikessa toimiminen sekä tekninen koulutus)

Vaiheet:

  • Vaihe 1: Asiakastiedon tilannekuva/hallintajärjestelmä 
  • Vaihe 2: IoT- alustan ja sen tekoälyn hyödyntäminen 
  • Vaihe 3: Määritellyt tilannekuvat 
  • Vaihe 4: Reaaliaikainen asiakaspaikkatieto

Vaiheissa suoritettiin aina seuraavat tehtävät: 

  • Esiselvitys: Toiminnan tarpeiden määrittely, arviointia, järjestelmien vertailua, resurssien kartoitus.
  • Suunnittelu: Toteutettavan kokonaisuuden suunnittelu ja määrittely. Testausta ja koekäyttöä.
  • Käyttöönotto: Pilotointi, koulutus ja perehdytys, viestintä.
  • Juurruttaminen: Toimintatapojen vakiinnuttaminen, seuranta ja arviointi, palaute ja kehittäminen.

Resurssit

  • Aika: Suunnitteluun, koulutukseen ja käyttöönottoon.
  • Henkilöstö: Toiminnan asiantuntijoita,  järjestelmien pääkäyttäjiä sekä järjestelmävastuullisia,  Kouluttajat, tekninen tuki, järjestelmävastuulliset.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Takaisinsoittojärjestelmä ja välityspöytä

  • Saadaan tarkempaa tietoa puhelumääristä tiedolla johtamiseen sekä resurssointiin
  • Puheluiden vasteajat sekä takaisinsoittojen vasteajat
  • Nähdään ruuhkahuiput puheluista
  • Puhelut tulee varmemmin perille, potilasturvallisuus lisääntyy kun puhelut näkyy tehtävinä
  •  Yhden yhteydenoton mahdollisuus paranee
  • Takaisinsoitto ja välityspöytä ovat mahdollistaneet SoTe-tiken laajentumisen turvallisesti puhelu määrien kasvaessa 
  • Puhelumäärät ovat kasvaneet  toiminta-alueen laajentuessa. Aikaisemmin menetetyt puhelut kirjautuvat nyt järjestelmään ja niihin pystytään tehdä takaisinsoitto

     

Asiakastiedon tilannekuvan näyttävä sovellus SoTe-tikessa

  • Asiakastiedon haku on nopeutunut huomattavasti. Mittaroinnin perusteella tiedon haku ja käsittely nopeutui 40%. 
  • Kriisipaikkojen näkyvyys mahdollistaa ja nopeuttaa mahdollisen jatkohoitopaikan järjestelyä ammattilaisille. 
  • Vältetään monesta eri järjestelmästä tiedonhakua, ja turhauttavaa monen klikkailun ja haun tekemistä. 
  • Helpottaa nopean ensiarvion tekemistä asiakkaan ennakoimattomissa tilanteissa.  
  • Asiakkaan palvelut saa laajasti tarkastettua nopeampaa.
  • Tieto on helposti saatavilla, tiedon saa haettua ilman soittelua.
  • Yhden yhteydenoton mahdollisuus paranee

 

Kansikuva
HEP ICT SoTe-tike valvomo  tavoite 2025

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä