Terveysaseman matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluista jatko-ohjautuminen aikuissosiaalityön ensiarvioon, Sujuvat palvelut -valmennus, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallissa on tarkoituksena kehittää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemien matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveyspalveluihin toimivia konsultaatioväyliä, jotta asiakkaat voidaan ohjata oikea-aikaisesti oikean hoidon piiriin.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa on tarkoituksena kehittää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemien matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveyspalveluihin toimivia konsultaatioväyliä, jotta asiakkaat voidaan ohjata oikea-aikaisesti oikean hoidon piiriin.
TALOUDELLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on käynnistynyt uudistusohjelma, jonka tavoitteena on uudistaa palvelurakenteita ja toimintamalleja siten, että hyvinvointialue turvaa asukkaiden tarpeisiin vastaavat palvelut, säilyy työntekijöille vetovoimaisena työnantajana ja huolehtii kestävästä taloudesta. Uudistusohjelman myötä VAKE uudistaa toimintaansa, kehittää ja keventää palvelurakennetta sekä integroida palvelut entistä paremmin erikoissairaanhoidon, yksityisten palveluntuottajien ja kolmannen sektorin kanssa. Uudistusohjelmalla lisätään palvelujen saatavuutta, jatkuvuutta, vaikuttavuutta, tuottavuutta ja saadaan aikaan säästöjä.
Uudistusohjelman linjaukset tukevat tämän kehittämistehtävän päämäärää, joka on saumattomampi palvelujen järjestäminen ja hoitoketjujen sujuvoittaminen.
ALUEELLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Tämän kehittämistehtävän kohteena ovat Kivistön terveysaseman asiakkaat, joilla on huoli omasta tai läheisen mielenterveydestä, jaksamisesta tai päihteiden käytöstä. Palvelua tarjotaan kaikille ikäryhmille.
Yleistä tietoa Kivistön alueesta:
- Kivistön väestö on lisääntynyt 49 prosentilla vuosina 2017–2021. Vantaan väestöennusteen mukaan Kivistön kaupunginosassa asuu vuoden 2024 alussa noin 12 100 asukasta ja vuoden 2029 alussa noin 14 700 asukasta. 6–64-vuotiaiden osuus on Kivistön suuralueella kasvanut nopeasti muista suuralueista poiketen. Vuonna 2012 Kivistön väestöstä 16–64-vuotiaita oli 62 prosenttia, kun vuonna 2021 osuus oli jo 72 prosenttia.
- Vuonna 2021 Vantaalla asui lähes 55 000 vieraskielistä (äidinkieli muu kuin suomi, ruotsi tai saame), mikä oli 23,0 prosenttia koko alueen väestöstä. Vuonna 2021 vieraskielisten osuus oli suurin Hakunilan (31,9 %) ja pienin Kivistön (16,5 %) suuralueella.
- Koulutusasteessa oli jonkin verran eroja sukupuolen ja suuralueiden mukaan. Vantaalaisten naisten koulutustaso on noussut selvästi miehiä nopeammin ja naisten koulutustaso. Suuralueilla enintään perusasteen suorittaneiden osuus vaihteli Kivistön 24 prosentista Hakunilan 35 prosenttiin vuonna 2020.
- Kivistön suuralueelle on rakennettu paljon pieniä asuntoja, mikä on muuttanut alueen asuntokuntarakennetta. Vielä vuonna 2015 yksin asuvia oli asuntokunnista 28 prosenttia, kun kuusi vuotta myöhemmin (2021) osuus oli jo 48 prosenttia. Samaan aikaan vähintään neljän hengen asuntokuntien osuus on tippunut 24 prosentista 14 prosenttiin.
Konsultointi mielenterveys- ja päihdeasioissa:
- Terveysaseman matalan kynnyksen vastaanotoilla on puhelin- ja Apotti-konsultointia, jotka on suunnattu pääasiassa oman terveysaseman työntekijöille
- Päihde- ja mielenterveyspalveluissa on VAKEn ammattilaisille suunnattu puhelinlinja ja Apotin työkori. Lisäksi infoa palveluista ja niihin hakeutumisesta on koottu verkkosivuille ja intraan.
Tiivis yhteistyö kokemusasiantuntijoiden kanssa. Kehittämistiimiin kuuluu yksi kokemusasiantuntija, joka osallistuu tiiviisti kehittämistiimin työskentelyyn.
Hyödynsimme asiakasraatia osana asiakasymmärryksen luomista. Asiakasraatilaiset ottivat yleisellä tasolla kantaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden haasteisiin. Raatilaiset nostivat haasteista esiin erityisesti:
- Ensikohtaamisen asenteellisuuden
- Asiakas ei aina tiedä, miten hänen asiansa etenee
- Asiakas kokee jäävänsä asiansa kanssa yksin
- Ensikohtaaminen määrittää pitkälti sitä, lähteekö asia sujumaan vai loppuvatko asiakkaan voimat jo heti alussa