Terveysaseman matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluista jatko-ohjautuminen aikuissosiaalityön ensiarvioon, Sujuvat palvelut -valmennus, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa on tarkoituksena kehittää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemien matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveyspalveluihin toimivia konsultaatioväyliä, jotta asiakkaat voidaan ohjata oikea-aikaisesti oikean hoidon piiriin.

 

 

Toimintamallin nimi
Terveysaseman matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluista jatko-ohjautuminen aikuissosiaalityön ensiarvioon, Sujuvat palvelut -valmennus, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa on tarkoituksena kehittää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemien matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveyspalveluihin toimivia konsultaatioväyliä, jotta asiakkaat voidaan ohjata oikea-aikaisesti oikean hoidon piiriin.

 

 

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Kivistön terveysasema
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Janica Laitinen

Luotu

19.02.2024

Viimeksi muokattu

21.03.2025
Ratkaisun perusidea

Tarkastelun kohteena oli terveysaseman matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveyspalvelusta jatko-ohjautuminen oikea-aikaisesti oikean hoidon piiriin. Erityisesti tarkasteltiin palvelupolkuja niiden asiakkaiden osalta, joiden asioissa tarvitaan monialaista konsultaatiotukea ja yhteistyötä.

 

Työryhmän kehittämisen pohjantähti tavoitteena oli luoda toimintamalli, jossa jokainen matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluihin saapuva  yli 25-vuotias saa tarvittaessa aikuissosiaalityön ensiarvioinnin vuorokauden sisällä vuoteen 2028 mennessä. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi lähdettiin toteuttamaan useampaa kehittämistehtävää. 

Toimintaympäristö

TALOUDELLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on käynnistynyt uudistusohjelma, jonka tavoitteena on uudistaa palvelurakenteita ja toimintamalleja siten, että hyvinvointialue turvaa asukkaiden tarpeisiin vastaavat palvelut, säilyy työntekijöille vetovoimaisena työnantajana ja huolehtii kestävästä taloudesta. Uudistusohjelman myötä VAKE uudistaa toimintaansa, kehittää ja keventää palvelurakennetta sekä integroi palvelut entistä paremmin erikoissairaanhoidon, yksityisten palveluntuottajien ja kolmannen sektorin kanssa. Uudistusohjelmalla lisätään palvelujen saatavuutta, jatkuvuutta, vaikuttavuutta, tuottavuutta ja saadaan aikaan säästöjä. 

Uudistusohjelman linjaukset tukevat tämän kehittämistehtävän päämäärää, joka on saumattomampi palvelujen järjestäminen ja hoitoketjujen sujuvoittaminen.

 

ALUEELLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ

Tämän kehittämistehtävän kohteena ovat Kivistön terveysaseman asiakkaat, joilla on huoli omasta tai läheisen mielenterveydestä, jaksamisesta tai päihteiden käytöstä. Palvelua tarjotaan kaikille ikäryhmille.

Yleistä tietoa Kivistön alueesta:

  • Viimeisten viiden vuoden ajan Kivistön suuralueen suhteellinen kasvu on ollut Vantaalla omaa luokkaansa verrattuna muihin suuralueisiin. Kivistön väestö on lisääntynyt 40 prosentilla vuosina 2018–2022. Määrällisesti tämä tarkoittaa noin 5 100 henkeä.
  • Vantaan väestöennusteen mukaan Kivistön suuralueella asuu vuoden 2024 alussa hieman yli 18 000 asukasta ja vuoden 2031 lopussa noin 27 000 asukasta. Ennusteen mukaan henkilömäärällisesti eniten kasvavat 30–64-vuotiaiden ikäryhmät, joiden arvioidaan kasvavan yhteensä lähes 6 000 henkilöllä vuoden 2031 loppuun mennessä. Vastaavana aikana alle kouluikäisten sekä 16–29-vuotiaiden ikäryhmien ennustetaan kummankin kasvavan noin 1 000:lla, 65 vuotta täyttäneiden noin 1 100:lla ja peruskouluikäisten noin 500 henkilöllä.
  • Vuoden 2023 lopussa Vantaalla asui hieman yli 66 000 vieraskielistä (äidinkieli muu kuin suomi, ruotsi tai saame), joka on noin 27% koko väestöstä. Kivistön suuralueen vieraskielisten osuus oli  samana ajankohtana hieman alle 4000 asukasta, joka on noin  21% koko suuralueen väestöstä.
  • Koulutusasteessa oli jonkin verran eroja sukupuolen ja suuralueiden mukaan. Vantaalaisten naisten koulutustaso on noussut selvästi miehiä nopeammin. Suuralueilla enintään perusasteen suorittaneiden osuus vaihteli vuonna 2023 Kivistön 22 prosentista Hakunilan 32 prosenttiin.
  • Kivistön suuralueelle on rakennettu paljon pieniä asuntoja, mikä on muuttanut alueen asuntokuntarakennetta. Vielä vuonna 2015 yksin asuvia oli asuntokunnista 28 prosenttia, kun kahdeksan vuotta myöhemmin (2023) osuus oli jo 48 prosenttia. Samaan aikaan vähintään neljän hengen asuntokuntien osuus on tippunut 16 prosentista 9 prosenttiin. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tiivis yhteistyö kokemusasiantuntijoiden kanssa. Kehittämistiimiin kuuluu yksi kokemusasiantuntija, joka osallistuu kehittämistiimin työskentelyyn aktiivisesti.

 

Hyödynsimme kokemusasiantuntijoista koostuvaa asiakasraatia osana asiakasymmärryksen luomista. Asiakasraatilaiset ottivat yleisellä tasolla kantaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden haasteisiin. Raatilaiset nostivat haasteista esiin erityisesti:

  • Ensikohtaamisen asenteellisuuden
  • Asiakas ei aina tiedä, miten hänen asiansa etenee
  • Asiakas kokee jäävänsä asiansa kanssa yksin
  • Ensikohtaaminen määrittää pitkälti sitä, lähteekö asia sujumaan vai loppuvatko asiakkaan voimat jo heti alussa
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tässä valmennuksessa keskityttiin nimenomaan Kivistön terveysaseman matalan kynnyksen palveluun ja jatko-ohjautumiseen. On kuitenkin huomioitava, että tämä kehittämiskohde linkittyi vahvasti Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanotto terveysasemalla -kehittämistehtävään.

 

Kokonaisuutta ajatellen koko matkan varrella oli tärkeää huolehtia matalan kynnyksen psykiatristen sairaanhoitajien pilotin sisäisestä viestinnästä. Lisäksi tässä kehittämistehtävässä oltiin tiiviisti yhteydessä terveysasemapalveluihin, aikuissosiaalityöhön sekä suun terveydenhuoltoon. Koko prosessin ajan oli varmistettava, että jokainen kehittäjä viesti kehittämisestä omalla sektorillaan ja työyhteisössään. Tulevaisuudessa matalan kynnyksen palvelu on hyvä integroida tiiviisti osaksi omatiimien työskentelyä, jolloin myös mielenterveys- ja päidetyön osuus voidaan huomioida osana asiakkaan kokonaishyvinvointia.

 

Organisaatiossa on käynnissä keväällä 2025 päihde- ja mielenterveyspalveluiden rakenneuudistus. Tämä tulee vaikuttamaan matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanottoihin. Uudistuksen edetessä onkin hyvä tarkastella millä tavoin nämä vastaanotot tulevat jatkossa toimimaan. On myös hyvä huomioida, että tämän valmennuksen aikana sosiaalityön osalta yhteistyötä tehtiin erityisesti liikkuvien sosiaaliohjaajien -kehittämiskokonaisuuden hanketyöntekijöiden kanssa. Jatkossa onkin syytä tarkastella, miten tulevat mielenterveys- ja päihdeasemat vakiinnuttavat yhteistyönsä kunkin alueen aikuissosiaalityön kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotoinnilla aloitettu toimintamalli on vakiintumassa vuonna 2025 hyvinvointialueen toiminnaksi. Toiminta tullaan vakiinnuttamaan osaksi hyvinvointialueen palveluita ja se tulee olemaan kaikkien hyvinvointialueen asukkaiden saatavilla.

 

Tavoite: Asiakas tietää, miten hänen asiansa etenee, ja hän ei koe jäävänsä yksin

  • Mittarit:
    • Asiakastyytyväisyys (Kivistön matalankynnyksen pilotin asiakkuudet); Erittäin tyytyväisten osuus kaikista käynneistä nousi 33%
    • Kokemusasiantuntijoiden osallistaminen kehittämiseen; Kehittämisasiantuntija toimi koko kehittämisen ajan osana kehittäjätiimiä. Lisäksi kokemusasiantuntijoille pidettiin kaksi työpajaa kevään ja syksyn 2024 aikana.

Tavoite: Asiakkaan palvelupolku on sovittu ja kuvattu ymmärrettävästi

  • Mittarit:
    • Ohjauskäytännöt; Saimme sovittua oleellisten palveluiden kanssa ohjauskäytännöt. Kehittämistyö jatkuu vielä Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta -kehittämistoimenpiteessä.  (kts. linkki)

Tavoite: Ammattilaiset osaavat auttaa asiakasta ja ohjata hänet oikeiden palveluiden piiriin

  • Mittarit:
    • Ohjauskäytäntöjen toimivuus eri palveluiden välillä (ammattilaisten kokemus); Ammattilaisten kokemus ohjauskäytännöistä parani. Kehittämistyön arvioinnissa tunnistettiin tarve tämän kohteen kehittämisen jatkamiseksi, joten kehittämistyötä jatketaan vielä Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta -kehittämistoimenpiteessä.
    • Huoli-ilmoitusten käytön tunnettavuus (ammattilaisten kokemus); Ammattilaisille järjestettiin koulutustilaisuus Kivistön terveysasemalla. Ammattilailaisten kokemus koheni, jonkin verran. Kehittämistyön arvioinnissa tunnistettiin tarve tämän kohteen kehittämisen jatkamiseksi, joten kehittämistyötä jatketaan vielä Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta -kehittämistoimenpiteessä.
    • Konsultaatiokanavien tunnettuvuus eri palveluiden välillä (ammattilaisten kokemus); Ammattilaisten kokemus konsultaatiokanavien tunnettavuudesta parani  vain hieman. Kehittämistyön arvioinnissa tunnistettiin tarve tämän kohteen kehittämisen jatkamiseksi, joten kehittämistyötä jatketaan vielä Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta -kehittämistoimenpiteessä.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Tiedottaminen

Palvelusta tiedottaminen sekä ohjaaville ammattilaisille että mahdollisille asiakkaille on hyvin tärkeää. Matalan kynnyksen vastaanottojen työntekijoiden tulee  jatkuvasti tehdä työtä sidosryhmien ja oman terveysaseman ammattilaisten kanssa molemminpuolisen asiakasohjauksen onnistumiseksi. 

Ohjaaminen ja palvelupolkut

Matalan kynnyksen vastaanotolle ohjautuu asiakkaita, joiden palvelutarve on moninainen. Jatko-ohjauksen kannalta on tärkeää, että vastaanotolla työskentelevillä ammattilaisilla on riittävästi tietämystä alueen toimijoista ja niiden tarjoamista palveluista, sekä selkeästi sovitut ohjeet ja ajanvaraus- ja ohjauskäytännöt, jotta asiakas pääsee sujuvasti tarvitsemaansa palveluun. Yhteistyörakenteen muodostaminen on tärkeää, kun kehitetään useamman palvelualueen asiakasohjausta.

Ydintehtävien määrittely

Asiakkaiden moninainen palveluiden tarve pakottaa myös määrittelemään ja rajaamaan, mikä on matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanoton ydintehtävää - mitä kaikkea hoidetaan ensikontaktissa ja mitä siirretään jatkohoito-taholle. Tarve palvelulle, joka ottaa mielenterveys- ja päihdeasiakkaasta kokonaisvaltaisen kopin, on suuri sekä terveysasemalla että asiakkailla. Ilman keskeisten tehtävien tunnistamista matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanoton sisältö voi kasvaa hallitsemattomaksi. 

Palaute

On tärkeää kerätä palautetta annetusta palvelusta ammattilaisilta ja asiakkailta. Ilman hyviä mittareita on vaikea nähdä parantavatko tehdyt muutokset asiakkaiden tai ammattilaisten kokemusta annetusta palvelusta.

 

 

Kansikuva
Piirroskuva, jossa henkilö istuu vihreän pallon päällä ja toinen henkilö seisoo polkupyörän vieressä. Molemmat katsovat taustalla näkyvää sinisensävyistä maapalloa.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt