Terveyskeskus vastaanottotoiminnan juurruttaminen, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4,I1)
Sote-keskus hankkeen aikana luodun monialaisen tiimimallin juurruttaminen sekä hoitotakuun toteutumisen edistäminen. Edistetään hoidon saatavuutta, jatkuvuutta, sekä heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- ja potilasryhmien hyvinvointia.
Toimintamallin nimi
Sote-keskus hankkeen aikana luodun monialaisen tiimimallin juurruttaminen sekä hoitotakuun toteutumisen edistäminen. Edistetään hoidon saatavuutta, jatkuvuutta, sekä heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- ja potilasryhmien hyvinvointia.
Juurrutetaan moniammatillinen tiimimalli osaksi terveyskeskuksen vastaanottotoimintaa, jotta hoidon saatavuus, jatkuvuus ja hoitotakuun toteutuminen paranevat, erityisesti heikommassa asemassa olevien asiakkaiden kohdalla. Vastaanottotoiminnassa on puute selkeistä, moniammatilliseen yhteistyöhön perustuvista rakenteista, mikä heikentää hoidon jatkuvuutta ja saatavuutta. Ammattilaisille (hoitajat, lääkärit ym.) vastaanottopalveluissa sekä laajalle asiakasjoukolle, erityisesti haavoittuville ryhmille. Moniammatillinen tiimimalli juurrutetaan käytäntöön pienissä osissa ja tuetaan johdon tuella. Malli tuo yhteen eri ammattilaisia asiakaskeskeisessä toimintatavassa. Parempi hoidon saatavuus, jatkuvuus ja toteutunut hoitotakuu; vahvempi moniammatillinen yhteistyö ja asiakaslähtöisyys; toimivat vastaanottopalvelut myös heikommassa asemassa oleville. Työkaluna käytetään tiimityötä, prosessien uudistamista ja vaiheittaista juurruttamista. Johto tukee muutosta ja pilottiyksiköitä hyödynnetään käytännön kokeilualustoina. Mallissa yhdistyy käytännön läsnä oleva moniammatillinen yhteistyö, asiakasosallisuus ja konkreettinen muutos, joka tehostaa hoidon laatua ja saatavuutta.
Terveyskeskuksen vastaanottouudistus on ollut osa tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen uudistusta. Ohjelman alla kehitettiin perustason terveyspalveluja sekä integroitiin monialaisia palveluita asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Näiden avulla pystyimme parantamaan palveluiden saatavuutta ja jatkuvuutta sekä edistämään digitaalisia palveluita Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa.
Kestävän kasvun hankekokonaisuuden tavoitteena vastaanottopalveluissa on kehitettyjen toimintamallien juurruttaminen käytäntöön, sekä saatavuuden ja jatkuvuuden parantaminen. Samalla palvelujen monialainen yhteistyö ja asiakaskeskeinen toimintatapa kehittyvät.
Kohderyhmänä on koko Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen väestö. Asiakkaat ovat olleet mukana asiakasraadin ja kokemusasiantuntijoiden kautta vaikuttamassa asioihin. Juurruttaminen tapahtuu kuitenkin hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa, jossa työskentelee hoitajia ja lääkäreitä.
- Mallin pilotointi, juurruttaminen koko toimialueella → kokemusten keruu ja kehittäminen
- Moniammatillisen tiimityön käytäntöjen koulutus ja perehdytys ammattilaisille
- Asiakasraadin / kokemusasiantuntijoiden osallistaminen mallin arviointiin ja muokkaukseen
- Yhtenäisten työkalujen ja toimintatapojen käyttöönotto (esim. hoidon tarpeen arviointi, tiimipalaverit)
- Johdon ja esihenkilöiden sitouttaminen, jotta mallilla on organisaation tuki
-
Seuranta- ja arviointikäytännön luominen: miten mitataan hoidon saatavuutta, jatkuvuutta ja asiakastyytyväisyyttä
- henkilöstölle mahdollistettava koulutus- ja perehtymisaika, tiimityön käynnistämisvaiheen ylimääräiset palaverit
- resurssien kohdentaminen koulutukseen, mahdollisiin järjestelmämuutoksiin ja kehittämistyön koordinointiin
- koulutusta moniammatillisesta työstä, tiimijohtamisesta ja asiakaslähtöisistä työkaluista
- Johtamisen tuki: selkeät päätökset, linjaukset ja seurantamalli
Juurruttaminen vaatii suunnitelmallisuutta, resursointia ja pitkäjänteistä työtä. Malli toimii vain, jos se saa sekä johdon tuen että ammattilaisten käytännön hyväksynnän, ja jos sitä seurataan ja kehitetään kokemusten pohjalta.
Hoitoon pääsy on parantunut. Yksiköissä lasketaan viikottain T3 aikaa ja sen suhteen ollaan menossa koko ajan parempaan. Coci on noussut hoitajien ja lääkäreiden osalta, vaikka hoitoon pääsy THL näyttää laskusuuntaan, johtuen tietojärjestelmien ongelmista.
Digitaalisia palveluita on vahvistettu ja etäasiointien määrä on lähtenyt kasvamaan, toki tässä on vielä paljon kehitettävää jatkossa.
Hoidon jatkuvuus on koko ajan kasvanut, asiakkaita, joilla on oma vastuutyöntekijä on noin 850. Terveys- ja hoitosuunnitelmia on tehty 159 kpl. Ammattilaisten asenne on muuttunut positiivisemmaksi hoidon jatkuvuuden suhteen ja ymmärretään tilastoinnin ja kirjaamisen merkitys. Työhyvinvointi on parantunut.