Digihoitopolkujen käyttöönoton toimintamalli (RRP, P4, I4)
Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digitaalisten hoito- ja palvelupolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digitaalisten hoito- ja palvelupolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon.
Toimintamallin tavoitteena on luoda yhtenäinen toimintamalli digihoitopolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon (vastuut, resurssit, työvaiheet, kehittämistyön ja toimenpiteiden edistäminen asiakasrajapinnassa).
Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan tukea, täydentää tai jopa kokonaan korvata perinteisiä palveluja ja toimintatapoja sekä muodostaa täysin uusia tapoja tarjota palveluja. Digitalisoinnilla voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä asiakkaiden, ammattilaisten ja organisaatioiden näkökulmasta, mutta hyötyjen saavuttaminen edellyttää strategista johtamista. Digihoitopoluilla voidaan sujuvoittaa asiakkaan yhteydenpitoa terveydenhuoltoon, helpottaa materiaalin jakoa asiakkaalle, hoitaa osan kontakteista sovelluksen avulla.
- Eri ikäiset perusterveydenhuollon asiakkaat
- Ammattilaiset
- Toteutetaan kyselyitä asiakkaille ja ammattilaisille
- Strategiset päätökset digihoitopolun käytöstä
- Ydintyöryhmän sitouttaminen digipolun suunnitteluun ja käyttöönottoon
- Vastuiden nimeäminen
- Henkilöstön sitouttaminen digihoitopolun käyttöön
- Viestintä
- Seurannasta ja arvioinnista sopiminen
Toimintamallin kuvaaminen on selkeyttänyt digihoitopolkujen suunnittelun ja käyttöönoton vaiheita. Toimintamallin toivotaan hyödyttävän uusien digihoitopolkujen käyttöönottoa.