DigiNet ao koulutuksen verkosto tuo yhteen digitaaliseen terveyteen ja hyvinvointiin liittyen ammatillisten oppilaitosten toimijoita oppimaan, jakamaan tietoa ja keskustelemaan aihealueen TKIO-toiminnoista sekä niiden näkyvyydestä eri aloilla.  

Toimintamallin nimi
DigiNet Ammatillinen koulutus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

DigiNet ao koulutuksen verkosto tuo yhteen digitaaliseen terveyteen ja hyvinvointiin liittyen ammatillisten oppilaitosten toimijoita oppimaan, jakamaan tietoa ja keskustelemaan aihealueen TKIO-toiminnoista sekä niiden näkyvyydestä eri aloilla.  

Toteutuspaikka
Verkostotapaamiset verkossa ja livenä
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Tekijä

Veera Virta

Luotu

06.05.2022

Viimeksi muokattu

20.03.2024
Toimintaympäristö

Osana Hyteairo-kokonaisuutta perustetaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen verkostot, joissa näkökulmaa laajennetaan hyvinvointiteknologiaan ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) kutsui sekä yliopistot että ammattikorkeakoulut mukaan yhteiseen kehittämistyöhön ja pyysi nimeämään asiantuntijoita Hyvinvoinnin tekoäly ja robotiikka (Hyteairo) -ohjelmassa käynnistettäviin monitieteisiin verkostoihin. Lisäksi tammikuussa 2021 oppilaitosverkostoa laajennettiin ammatillisen toisen asteen koulutukseen edistämään tutkitun tiedon ja kehittämisohjelmien tulosten implementointia käytäntöön ja loppukäyttäjille. Asiantuntijaryhmien toimikausi kestää 31.12.2023 asti.

Digitaalisen hyvinvoinnin ammatillisen koulutuksen verkoston tavoitteena on:

  • edistää korkeakouluissa tehtävän hyvinvointiteknologiaan sekä terveyden ja hyvinvoinnin digitalisaatioon liittyvän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa tuotetun tutkitun tiedon näkyvyyttä eri aloilla: sosiaali- ja terveys- sekä tekniikan alojen lisäksi myös liiketalouden, kulttuurin, humanististen ja kasvatustieteiden aloilla.
  • keskustella ja vaihtaa ideoita alan tulevaisuuden suunnista ja yritys-oppilaitos yhteistyöstä ammatillisen toisen asteen koulutuksessa ja tuoda niitä esiin julkishallinnolle ja viranomaisille.
  • tuoda esiin ammatillisen toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja tarpeita terveyden ja hyvinvoinnin tiedonhallinnan ja digitalisaation edistämiseksi.
  • tuoda esiin ammatillisia koulutustarpeita ja –tarjontaa. 

Lisätietoja verkoston toiminnasta, jäsenistä ja aineistoista löydät 'Kehittämisen polku' -kohdasta.