Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelma opiskeluhuollossa Pohjanmaan hyvinvointialueella
Oppilas- ja opiskeluhuollossa päihteiden ja pelaamisen riskikäyttäjien processikuvaus.
Toimintamallin nimi
Oppilas- ja opiskeluhuollossa päihteiden ja pelaamisen riskikäyttäjien processikuvaus.
Oppilas- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaiset voivat tutustua toimintasuunnitelmaan kokonaisuudessaan hyvinvointialueen intranetissä olevan aineistopankin kautta. Toimintasuunnitelma toimii oppaana, josta ammattilaiset voivat löytää lähestymistavan oman työnsä tueksi, tunnistaessaan oppilaita tai opiskelijoita, joilla on riskikäyttöä tai jo kehittynyt riippuvuus päihteiden käyttöön tai pelaamiseen.
Toimintasuunnitelma sisältää vaiheittaisen kuvauksen siitä, miten puhua ja tunnistaa päihteiden käyttö tai pelaaminen, linkit itsehoito-ohjelmiin, käytännön tietoa asiantuntijaryhmän kokouksesta sekä miten tulee toimia, kun huoli nousee oppilaan/opiskelijan tilanteesta. Rahapelaamisen ja digipelaamisen prosessikuvaus on kuvattu yli 18-vuotiaiden opiskelijoiden osalta ja siinä on sekä ammattilaisille että huoltajille omat työkalut.
Toimintasuunnitelma sisältää poliisin antamat tiedot Ankkuri-tiimistä, numeron neuvontapuhelimeen, verkkolomakkeen rikosilmoitusta varten sekä muuta hyödyllistä tietoa. Tämän lisäksi toimintasuunnitelma sisältää sosiaalipalvelujen toiminnan prosessikuvauksen. Siinä ilmaistaan, mitä tapahtuu ammattilaisen ottaessa yhteyttä sosiaalipalveluun, kun huoli lapsesta/nuoresta/perheestä on noussut ja millaisia palveluita sosiaalihuollolla on tarjota. Se sisältää sähköiset lomakkeet huolen ja lastensuojeluilmoitukseen tekemiseen sekä puhelinnumeron sosiaalipäivystykseen.
Toimintasuunnitelma sisältää yhteystiedot hyvinvointialueen peruspalveluista, psykososiaalisten yksiköiden vastaanottopaikoista ja kolmannen sektorin tukipalveluista.
Toimintasuunnitelmaa voidaan käyttää uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Asiantuntijatyöryhmä ja johto päättivät, että Lapset puheeksi ja Motivoiva haastattelu (MI) keskustelumenetelmät otetaan käyttöön. Lähes 100 ammattilaista osallistui hankkeen järjestämään Motivoivan haastattelun koulutukseen, joka oli syksyllä 2023. Lapset puheeksi -koulutusta järjestettiin toisen osahankkeen kautta.
Lisäksi terveydenhoitajat ja kuraattorit ovat saaneet käyttöönsä tunnekortit ja päihteet puheeksi- kortit, joita käytetään työvälineenä keskusteltaessa yksittäisen oppilaan/opiskelijan kanssa tai ryhmäkeskustelun pohjana.
Prosessikuvaus on luotu yhteistyössä oppilashuollon ammattilaisten, poliisin, sosiaalitoimen, Pelituen ja Aluetuen kanssa.
Prosessikuvaus on tehty tueksi ammattilaisille. Se on työväline ammattilaisen kartoittaessa vastaanotolla oppilaan tai opiskelijan päihteiden käyttöä tai haitallista pelaamista. Prosessikuvaus ohjaa ammattilaista ottamaan edellä mainitut asiat puheeksi, se ilmaisee ammattilaisen työtehtävät ja yhteistyöverkostot sekä tukipalvelut/hoitoon ohjaus paikan, johon lapsi/nuori ja heidän läheiset ohjataan oman avun ollessa riittämätöntä.
Asiakasymmärrystä on kerätty luomalla työryhmä, joka koostui eri ammattiryhmistä, kuten koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajista ja kuraattoreista.
Toimintasuunnitelmaa voidaan käyttää pienin muutoksin kaikilla sote-vastaanotoilla, joissa henkilökunta tapaa lapsia tai nuoria ja joissa tulee esille päihteiden käyttö ja rahapelaaminen tai on kartoitettava niiden käyttöä ja ohjattava tukipalveluihin/hoitoon. Se sopii myös huoltajien tukemiseen. Pienten muutoksien tekemiseen tarvittavat resurssit ovat vähäiset, mikäli henkilö on perehtynyt aiheeseen. Toimintamalli on käyttöönotettu ja se on saatavilla hyvinvointialueen Intranetissä, joten se on kaikkien käytössä.
Toimintasuunnitelma toimintamalleineen on yhteisessä oppilashuollon esihenkilöiden teams-kanavassa, esihenkilöt vastaavat toimintasuunnitelman päivittämisestä hankkeen päätyttyä. Toimintasuunnitelman käytöstä on järjestetty koulutustilaisuus, johon osallistui 77 henkilöä. Tilaisuus nauhoitettiin ja tallenne on käytettävissä toimintasuunnitelman liittyvän jatkokoulutuksen pohjana. Esihenkilöt ovat vastuussa toimintasuunnitelman toteuttamisen jatkamisesta organisaatiossa.
Toimintasuunnitelma sisältää tarvittavat tiedot ja kartoitustestit, lomakkeet ja yhteystiedot, joita lapsi tai nuori ja huoltajat tarvitsevat, saadakseen tukea ja apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ammattilaiset saavat toimintasuunnitelmasta heti selkeän yleiskuvan, miten he voivat jatkaa asian parissa työskentelyä sekä oman avun ollessa riittämätöntä, tiedon mihin lapsi/nuori/huoltajat ohjataan eteenpäin.
Tavoitteena on lisätä tietoa ja taitoa tarjoamalla kohderyhmälle konkreettista infoa ja työkaluja heidän työhönsä. Palvelut ovat helpommin saavutettavissa, kun info niistä löytyy samasta paikasta. Opiskeluhuollon verkostoyhteistyö on tiivistynyt ja vahvistunut, sillä toimintasuunnitelma koskee sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajia että kuraattoreita. Mallin käytön tuloksia ei vielä voida mitata, koska se ei ole ollut tarpeeksi kauan käytössä.
Jatkossa voisi kehittää yhteinen suunnitelma siitä, miten koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaiset tekevät yhteistyötä erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalvelujen kanssa silloin, kun nuoren päihteiden käytöstä tai pelaamisesta on kehittynyt riippuvuus, miten nuori voisi saada oikeanlaista tukea ja hoitoa oikeaan aikaan. Hyvinvointialue on suuri ja yhteisiä linjoja olisi tärkeä kehittää.