Esikoista odottavien vanhempien suun terveyden etäohjausvastaanotto, Lapin HVA (RRP, P4, I1, I4)

Tavoitteena on kehittää etävastaanottomalli, joka toteutetaan maksuttomana suun hoidon ohjauskäyntinä ensimmäistä lasta odottaville vanhemmille. Etävastaanottoa kehitetään osaksi suun terveydenhuollon peruspalveluvalikoimaa.

Toimintamallin nimi
Esikoista odottavien vanhempien suun terveyden etäohjausvastaanotto, Lapin HVA (RRP, P4, I1, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on kehittää etävastaanottomalli, joka toteutetaan maksuttomana suun hoidon ohjauskäyntinä ensimmäistä lasta odottaville vanhemmille. Etävastaanottoa kehitetään osaksi suun terveydenhuollon peruspalveluvalikoimaa.

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialueen suun terveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sanni Peteri

Luotu

20.05.2025

Viimeksi muokattu

23.06.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tavoitteena on tuottaa lakisääteinen, maksuton suun terveydentilan ja hoidon tarpeen arvio esikoistaan odottaville vanhemmille etävastaanottona koko Lapin hyvinvointialueella. Etäohjauksen avulla voidaan tarjota suun terveydenhuollon palvelu saavutettavasti ja yhdenvertaisesti laajalla maantieteellisellä alueella. Malli säästää potilailta matkustusaikaa ja ammattilaisilta hoitohuonetilojen käyttöä, sillä etävastaanotto voidaan toteuttaa muussakin kuin kliinisessä potilashuoneessa, kunhan tietoturvan säilyminen on huomioitu. Halutessaan potilas voi valita myös läsnäolokäynnin. Toimintamalli tukee varhaista terveydenedistämistä ja vahvistaa perheiden suunterveysosaamista jo odotusaikana.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella on lakisääteinen velvollisuus järjestää ensimmäistä lasta odottaville vanhemmille suun terveydentilan ja hoidon tarpeen arvio suun terveydenhuollon ammattilaisen toteuttamana. Tällä hetkellä hyvinvointialueella ensimmäistä odottaville vanhemmille on vaihtelevasti toteutettu maksuton keskustelukäynti. Etävastaanotolla vastataan tähän tarpeeseen.

Sosiaali- ja terveysministeriö on linjannut, että etäpalvelut ovat pääosin rinnastettavissa perinteisiin vastaanottokäynteihin. Lapin hyvinvointialueella on vastattu tähän ottamalla käyttöön tietoturvalliset etävastaanotot. Lisätietoja tietoturvallisista etävastaanotoista löydät Etätapaamisten ja -vastaanottojen kehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa, Lapin HVA (RRP, P4, I4) | Innokylä -toimintamallista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin ensisijainen kohderyhmä ovat ensimmäistä lastaan odottavat vanhemmat Lapin hyvinvointialueella. Kohderyhmään kuuluu sekä raskaana olevat että heidän puolisonsa. Erityistä huomiota kiinnitetään alueelliseen saavutettavuuteen – esimerkiksi syrjäisemmillä alueilla asuviin perheisiin, joilla suun terveyspalveluiden fyysinen tavoittaminen voi olla haasteellista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttaminen osaksi Lapin hyvinvointialueen palvelutuotantoa edellyttää suunnitelmallista vaiheistusta, organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä sekä riittäviä resursseja käyttöönoton tueksi. Käyttöönotto ja vakiinnuttaminen rakentuvat seuraaviin vaiheisiin ja toimenpiteisiin:

Toimintamallin valmistelu ja pilotointi

  • Malli pilotoidaan hyvinvointialueen niissä yksiköissä, joissa on käytössä potilastietojärjestelmänä Lifecare. Pilotointi toteutetaan yhteistyössä neuvolatoiminnan ja suun terveydenhuollon yksiköiden kanssa.
  • Kehitetään ohjeistukset ja sujuvat käytännöt ajanvarauksen toteuttamiseen, potilasohjaukseen ja etävastaanottojen toteutukseen.

Henkilöstön valmentaminen

  • Suun terveydenhuollon pilottiin osallistuville ammattilaisille järjestetään valmennus etäohjausvastaanottojen sisällöstä ja digivälineiden käytöstä.
  • Neuvolahenkilöstölle tiedotetaan terveydenedistämisen koordinaattoreiden kautta palvelusta ja sen hyödyistä, jotta he voivat ohjata odottavat perheet vastaanotolle oikea-aikaisesti.

Digitaalisten välineiden ja tilojen varmistaminen

  • Varmistetaan, että käytössä on etävastaanottoihin soveltuvat työtilat, web-kamerat ja mikrofonit sekä ajanvarausjärjestelmä toimii.

Toiminnan vakiinnuttaminen ja laajentaminen

  • Pilotoinnin pohjalta mallia voidaan laajentaa koko Lapin hyvinvointialueelle osaksi lakisääteistä suun terveydenhuollon palveluketjua.
  • Tuloksia seurataan esimerkiksi WYA40-koodin käyttömäärillä, asiakaspalautteiden ja ammattilaisten arvioiden avulla. Tarvittaessa mallia mukautetaan.

Resurssit

  • Käyttöönotto vaatii henkilöstöresursseja sekä suun terveydenhuollosta että neuvolapalveluista, erityisesti alkuvaiheen valmennukseen ja koordinointiin. 
  • Aikapanostuksia tarvitaan pilotin toteutukseen, viestintään ja yhteistyörakenteiden vahvistamiseen. 
  • Digitaaliset ratkaisut hyödyntävät jo olemassa olevia yhteyksiä, mutta tilaresursseja (esim. rauhallinen toimistohuone etävastaanottoon) tarvitaan. 
  • Taloudellisesti malli on kustannustehokas, koska se vähentää matkustusta ja fyysisten hoitotilojen tarvetta.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tuloksia saadaan loppusyksystä 2025, toiminnan käynnistyessä alkusyksystä 2025.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen edellyttää ennen kaikkea organisaation sitoutumista, sujuvaa yhteistyötä neuvolapalvelujen ja suun terveydenhuollon välillä sekä käytännönläheistä viestintää ammattilaisille ja asiakkaille. Mallin onnistunut käyttöönotto vaatii:

  • Selkeät vastuut ja prosessit: On tärkeää sopia, miten ja ketkä kaikki hoitavat viestintää sekä kuka huolehtii perheiden ohjautumisesta vastaanotolle?
  • Riittävää osaamista etäkohtaamiseen: Suun terveydenhuollon ammattilaisten on hyvä saada tukea erityisesti perheiden kohtaamiseen etänä. Myös tekninen tuki voi olla tarpeen.
  • Resurssien realistinen arviointi: Vaikka etävastaanotto vähentää matkustamista ja fyysisten hoitotilojen tarvetta, se ei ole täysin "kevyt ratkaisu". Ajankäyttö, etävastaanottoon soveltuvat tilat ja välineet tulee varmistaa.
  • Johdon tuki ja yhteistyö neuvoloiden kanssa: Toimintamallin juurtuminen edellyttää, että neuvolat ovat aktiivisesti mukana ohjaamassa perheitä vastaanotolle ja tunnistavat sen osana neuvolatyön kokonaisuutta.
  • Sovellettavuus: Malli soveltuu hyvin maantieteellisesti laajoille tai harvaan asutuille alueille, joissa saavutettavuus on haaste.

Sudenkuoppia, joita kannattaa välttää:

  • Ohjauksen epäselvyys: Mikäli neuvoloiden ja suun terveydenhuollon roolit eivät ole selkeitä, perheitä ei ohjaudu vastaanotolle tai käynti jää toteutumatta.
  • Teknisten valmiuksien puute: Heikko nettiyhteys, puutteelliset välineet tai epäselvät ohjeet voivat vaikeuttaa etävastaanottoa ja heikentää kokemusta.
  • Liian raskas aloitus: On tärkeää aloittaa maltillisesti, esimerkiksi pilottialueilla, ja laajentaa vasta kokemusten perusteella. Liian nopea laajentaminen voi kuormittaa henkilöstöä ja näin ollen heikentää laatua.