Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monialainen asiakas- ja palveluohjaus Lapin HVA (RRP, P4, I2)

  • MITÄ? Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät palvelut helposti löydettäviksi. 
  • MIKSI? Asukkailla on aiempaa paremmat mahdollisuudet edistää hyvinvointiaan. Ammattilaisilla on väline asiakasohjaukseen ennaltaehkäisevien palveluiden pariin.
Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialue (Lapha) on maantieteellisesti  laaja pitkien etäisyyksien alue, johon kuuluu 21 kuntaa. Asukkaita on 176 494. Lapin hyvinvointialue on jaettu neljään lähipalvelualueeseen: 

  • Pohjoisen-Lapin lähipalvelualue (7 kuntaa, väkiluku 26100, saamenkielisyys, iso pinta-ala). 
  • Itäisen Lapin lähipalvelualue (5 kuntaa, väkiluku 20600, iso pinta-ala). 
  • Lounaisen Lapin lähipalvelualue (6 kuntaa, väkiluku 58800) 
  • Kaakkoisen Lapin lähipalvelualue (3 kuntaa, väkiluku 70900)

Aluejako ei linjaa palveluiden sijaintia, vaan ne on muodostettu hyvinvointialueen sisäistä organisoimista ja johtamista varten. Palvelualueiden muodostamisessa on huomioitu muun muassa luonnolliset asiointisuunnat, kuntien väliset muut yhteistyöt sekä saamelaisalueen yhtenäisyys. 

Lapin hyvinvointialueella järjestetään sosiaali- ja terveyspalveluita suomen lisäksi kolmella saamen kielellä. Saamenkieliset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yksi tapa, jolla alkuperäiskansa saamelaisten perustuslaillinen oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan toteutuu (731/1999, 17§). Saamenkielisistä palveluista Lapin hyvinvointialueella säädetään tarkemmin laissa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä (612/2021, 5§).

Toimintaympäristön kuvausta on koostettu liitteenä oleviin kuviin.

Liitteet
Kuva
palvelualueet
Lapin hyvinvointialueen palvelualueet
Kuva
Lappilainen toimintaympäristö
Lappilainen toimintaympäristö
Kuva
Lappilainen toimintaympäristö
Hyvinvoinnin edistämisen painopisteitä Lapissa
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapissa on tahtotila ja tarve edistää asukkaiden hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta. Hyvinvointia voidaan lisätä hyödyntämällä matalan kynnyksen palveluita ja hyvinvointia edistävää toimintaa jo ennen, kuin haasteet alkavat kasautua.  Näihin palveluihin kuuluu esimerkiksi liikunta, ravitsemusneuvonta sekä taiteeseen ja kulttuuriin liittyvät toimet. Monialaisella hyvinoinnin asiakas- ja palveluohjauksella on tavoitteena on vastata Lapin väestön tunnistettuihin hyvinvointitarpeisiin, kuten:

  • perheiden ja työikäisten hyvinvointiin,
  • lasten ja nuorten mielenterveyteen,
  • ikääntyneiden toimintakyvyn ja osallisuuden parantamiseen, sekä
  • koko väestön arjen turvallisuuden lisäämiseen.

Ennaltaehkäisevillä palveluilla ja varhaisella puuttumisella voidaan estää ongelmien kasaantuminen. Tämä edellyttää toimivia matalan kynnyksen palveluita ja tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Keskeistä on oikea-aikainen ja paikallinen palveluohjaus, joka kattaa esimerkiksi liikunta-, kulttuuri- ja sote-palvelut sekä järjestöjen ja seurakuntien toiminnot. Tällä hetkellä yhteistyökäytännöistä on sovittu paikallisesti, mutta toiminta ei ole vielä systemaattista. Monialaisella asiakas- ja palveluohjauksen mallilla pyritään kehittämään näitä rakenteita. Samalla vahvistetaan kuntien, hyvinvointialueen ja muiden sidosryhmien yhteistyötä ennaltaehkäisevää työtä. Tavoitteena on edistää hyvinvointia, terveyttä ja arjen turvallisuutta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tieto hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävästä toiminnasta on vaikeasti löydettävissä

Tieto hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävästä on Lapissa sirpaleista. Erilaisia toimintakalentereita ja -koonteja ylläpidetään eri toimijoiden taholta järjestöjen, seurakuntien ja kuntien sivuilla, sosiaalisessa mediassa ja moninaisissa tapahtumia kokoavissa palveluissa.  

Useilla toimijoilla on hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen kattokäsitteen alla olevia omia palveluita, jotka liittyvät esimerkiksi luontoon, kulttuuriin ja  liikuntaan. Eri toimijoilla on käynnissä hankkeita, jotka moneltakaan osin eivät ole tietoisia toistensa tekemisistä. Yhteistyötä hankkeiden kesken toki tehdään, mutta toiminta ei ole resurssiviisasta. Eri toimijoiden osittain päällekkäisten palvelujen hahmottamisen vaikeudet ja koordinoinnin puuttuminen heikentävät palveluiden resurssiviisasta ja kustannustehokasta järjestämistä. Julkisten toimijoiden palveluohjaus palveluihin on hankalaa, myös kuntalaisilla on vaikeuksia hahmottaa tarjolla olevia palveluita. 

Eri toimijoiden (järjestöt, kunnat, seurankunta) tiedon sirpaleisuus näyttäytyy haasteena palvelutarjottimen kehittämisen ja käyttöönoton osalta. Kehittämisen lähtökohtana on koota palvelutarjotin, johon integroidaan kolmannen sektorin, kuntien, seurakunnan, hyvinvointialueen ja yritysten hyvinvointiin, kulttuuriin, liikuntaan, nuoriso ja luontoon liittyviä palveluita. Tiedontuotannon kehittämisellä edesautetaan palvelutarjottimen kehittämistä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ydinkehittäjäjoukko

  • Lapin hyvinvointialue
    • RRP-hanketoimijat investointi 2
      • Päivittäinen kehittäminen, koordinaatio
      • Kuntien ja järjestöjen PTV-tuki
      • Kansallinen yhteistyö
    • RRP-hanketoimijat investointi 1 ja 4
      • Tiiviisti mukana kehittämisessä, investoinnista 1 pyydetty palautetta, investointi 4 merkittävä yhteistyökumppani erityisesti digitaalisen palvelutarjotinratkaisun pohdinnassa
    • Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen asiantuntijat, osallisuuden ja järjestöyhteistyön asiantuntijat
      • Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen mallin integrointi pysyvien rakenteiden ja prosessien suunnitteluun
  • Digitiimi
    • Palvelutarjottimen digitaalinen ratkaisu integroituna muihin digitaalisiin palveluihin
  • Kehittämis- ja strategiapalveluiden johto, sosiaali- ja terveyspalveluiden johto
    • Resurssien käyttöön liittyvä päätöksenteko
  • Lapin yliopisto ja Lapin ammattikorkeakoulu
    • Monitoimijaisen osaamisen tuominen kehittäjätiimiin, TKI-yhteistyö
  • Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdistys
    • Järjestöyhteistyö, Lähellä.fi-tuki toimijoille

Kansallinen yhteistyö

  • Terveyden ja hyvinvoinninlaitos
    • Kansallisen kehittämisen kokoaminen, Kehittäjätapaamiset
  • Muiden hyvinvointialueiden RRP hankkeet
    • Onnistuneiden esimerkkien jakaminen, haasteiden esiinnostaminen ja yhteinen ratkaiseminen
Tavoiteltu muutos

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä. Lapin hyvinvointialueen asukas voi omatoimisesti etsiä edellä mainittuja palveluita ja toimintoja sekä ohjautua niihin itsenäisesti ilman tukea.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset hyödyntävät aiempaa enemmän kuntien ja kolmannen sektorin palveluita ja toimintoja asiakkaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi. Edellä mainittujen merkitys ennalta ehkäisevinä toimintoina tiedostetaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa aiempaa paremmin, myös niihin liittyvä osaamisen taso on vahvistunut. 

Ennalta ehkäisevien palveluiden käytön lisääntyminen vähentää raskaampien sote-palveluiden käyttöä. Niukkoja resursseja voidaan käyttää niihin asiakkaisiin, joiden tarve on sosiaali- ja terveyspalveluissa.  Muutoksen mahdollistavat toimenpiteet mittareineen on esitelty alaotsikon "Muutoksen mittaminen" alla.

Muutoksen mittaaminen

Tavoite ja mittarit integroitu Laphan hyvinvointisuunnitelmaan 2024-2025, jossa hytetu-palvelukonsepti on osana. Mittarit on esitetty alla ja hyvinvointisuunnitelman koonti on liitetty liitteeksi. Alle on koottu VASA 2-hankkeelle kirjatut toimenpiteet, lisäksi Lapin hyvinvointialueen hytetu-suunnitelma sisältää monia muita hytetu-ohjausta edistäviä toimenpiteitä, jotka löytyvät liitteenä olevasta suunnitelmasta.

Hyvinvointia ja terveyttä edistävät elämäntavat: Edistetään työikäisten työ ja toimintakykyä ehkäisemällä ylipainoa ja terveyshaittojen syntymistä vahvistamalla asukkaiden oma-arviointia ja toimijuutta

  • Kehitetään digitaalinen hyte-palvelutarjotin
    • Toimenpidemittarit: Toteutuneet yhteiskehittämistilaisuudet ja käyttöönotettu palvelutarjotin
  • Vertaistukitoiminnan ja muun matalan kynnyksen toiminnan edistäminen ja järjestöjen toimintaan ohjaaminen mm. hyvinvointilähetteen ja lähellä.fi järjestötietopalvelun kautta
    • Toimenpidemittarit: Järjestöavustuksia on kohdennettu vertaistukitoimintaan ja matalan kynnyksen toimintaan (avustettujen toimintojen lkm ja laajuus), tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrä ja järjestöjen toimintoihin ohjausten määrä
  • Arkeen Voimaa itsehoitoryhmissä lisätään tietoisuutta terveellisistä elintavoista sekä vahvistetaan minäpystyvyyttä
    • Toimenpidemittari: Järjestetyt ryhmätoiminnot (lkm), ryhmiin osallistuneet henkilöt (lkm) sekä elämänlaatumittarin ja asiakaspalautteen tulokset.

Arjen turvallisuus: Tuetaan ikääntyneiden yhteisöllisyyttä ja osallisuutta ottamalla asiakaskohtaamisissa huoli yksinäisyydestä otetaan puheeksi ja annetaan tietoa yhteisöllisen toiminnan mahdollisuuksistan sekä Otetaan käyttöön lähetetoiminta asiakasohjauksen kehittämiseksi

  • Kehitetään digitaalinen hyte-palvelutarjotin asiakasohjauksen tueksi
    • Toimenpidemittari: Digitaalinen hyte-palvelutarjotin on käyttöönotettu
  •  Hyvinvointilähete -toimintamallilla tuetaan yhteisölliseen ja mielekkääsen toimintaan linkittymistä
    • Toimenpidemittarit: Yhteisölliseen toimintaan ohjautuneet (lkm), positiivisen mielenterveyden mittarit (3 krt).

Päihteettömyyden tuki: Lisätään osaamista ja otetaan toimintamalleja käyttöön koordinoidusti

  • Vahvistetaan Hoito syytteen sijaan -toiminnan yhdenmukaista mallia ja lisätään osaamista ohjaukseen
    • Toimenpidemittari: Hoito syytteen sijaan palveluketju on laadittu ja toimeenpantu

 Yhteistyörakenteet: Hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämiselle on käytössä toimivat yhteistyörakenteet

  • Luodaan järjestöyhteistyön rakenteet
    • Toimenpidemittari: Järjestöjä on tuettu Lähellä.fi palvelun ja palvelutarjottien käytössä; koulutusten ja käyttöönoton ohjausten lkm; Lähellä.fi palveluun rekisteröityneiden järjestöjen ja 
      ilmoitusten määrä

______________________________________________________________________________________

Jokaisen painopisteen kokonaisedistymistä varten on hyvinvointialueella laadittu mittarit, joilla seurataan väestön hyvinvointia kokonaisuutena. Monialaisella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjauksella tähdätään näiden tulosindikaattoreiden edistymiseen yhdessä muiden hyvinvointialueen palveluiden kanssa. Tässä esimerkkinä yhden painopisteen kokonaisedistymisen mittarit:

Hyvinvointia ja terveyttä edistävät elämäntavat

  • Liikuntaan liittyvä neuvonta ja ohjaus, % perusterveydenhuollon asiakkaista
  • Sairauspäivärahaa saaneet 25 - 64-vuotiaat / 1 000 vastaavan ikäistä
  • Työttömien terveystarkastukset, % työttömistä
  • Niiden osuus, jotka uskovat, että todennäköisesti eivät jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka, %20 vuotta täyttäneistä, koulutusryhmittäin
  • Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneet 25 - 64-vuotiaat, % vastaavan ikäisestä väestöstä
  • Mielenterveyshäiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavat 18-34 vuotiaat, %vastaavanikäisestä väestöstä
  • Työkyvyttömyysindeksi, ikävakioitu
  • Työkyvyttömyyseläkettä saavat, % 16 - 64-vuotiaista
  • Terveysliikuntasuosituksen mukaan liian vähän liikkuvien osuus, % 20 vuotta täyttäneistä, koulutusryhmittäin
  • Lihavien osuus (kehon painoindeksi BMI ≥ 30kg/m2), % 20 vuotta täyttäneistä, koulutusryhmittäin
  • Terveytensä keskitasoiseksi tai sitä huonommaksi kokevien osuus, % 20 vuotta täyttäneistä, koulutusryhmittäin
  • Sairastavuusindeksi, ikävakioitu
  • TEAviisari
Liitteet
Toteutussuunnitelma

Lappilaista monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistä lähdettiin kehittäjäjoukon kanssa ratkaisemaan kansallisten minimikriteerien alueellisten vahvuuksien ja voimavarojen kautta.

  • (Kansalliset minimikriteerit)
    • (Lapin ratkaisu)
  • Hyvinvoinnin arvioinnin työvälineitä​
    • HYTETU-verkkosivustolle tulee tietoa arvioinnin työvälineistä
  • Digitaaliselle alustalle koottu monialainen palvelutarjotin
    • Oma digiratkaisu otetaan käyttöön 5/25
    • Sisältö nousee palvelutietovarannosta ja Lähellä.fi-palvelusta
  • Hyte-lähetekäytäntöjä asiakasohjauksen ja moniammatillisen yhteistyön tukena
    • Hyvinvointilähete on toiminnassa vuoden 2025 (VASA 2 -hanke)
    • Liikunta- ja ravitsemusneuvonnan palvelupolut kehitteillä (Elintapaohjauksen hanke)
  • Osallistumiskynnystä madaltavia käytäntöjä
    • Kaikukortti on käytössä Rovaniemi, Kemi, Keminmaa, Tornio
    • Hyvinvointilähetteen linkkihenkilö tukihenkilönä
  • Tukea, ohjausta ja neuvontaa asukkaille, jotka eivät pysty, osaa tai halua käyttää digitaalisia asiointikanavia
    • Asiakkaalla mahdollisuus pyytää apua sopivan toiminnan tai palvelun löytymisessä hyvinvoinnin edistämisen verkkosivuun tai digitarjottimen toimintaan tutustumisessa
  • Ohjausta ja koulutusta sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaamisen varmistamiseksi
    • THL:n kansallisen koulutusmateriaalin hyödyntäminen
    • HYTETU-ohjauksen polku ammattilaiselle, portaittainen tuki
    • Hyvinvoinnin puheeksioton kortti?
Liitteet
Kuva
Taulukossa kansalliset kriteerit ja Lapin ratkaisu
Toteutussuunnitelma kansallisiin kriteereihin vastaamiseksi
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palautetta eri materiaaleista on kerrytetty kehittämisen aikana seuraavilta tahoilta:

  • Kehittäjäasiakkaat
    • Kehittäjäasiakastapaamiset Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksessa
    • Digitaalisen palvelutarjottimen pilotoinnit käyttäjäasiakkaiden kanssa
  • Sosiaali- ja terveysalan asiakaskohtaamisten parissa työskentelevät ammattilaiset
    • Palveluohjaajat
    • RRP-hankkeen investoinnissa 1 (terveyspalveluiden kehittäminen) työskentelevät ja heidän verkostonsa
  • Järjestöt ja järjestökeskukset
    • Etäyhteyksin, esim. HYTETU-aamukahvitilaisuuksissa sekä erillisissä info- ja työpajatilaisuuksissa
  • Kunnat, kuntien hytetu-yhdyshenkilöt
    • Etäyhteyksin, esim. HYTETU-aamukahvitilaisuuksissa sekä erillisissä info- ja työpajatilaisuuksissa
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Lapin hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monialainen asiakas- ja palveluohjaus pohjautuu seuraaviin taustatietoihin

Lapin hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monialainen asiakas- ja palveluohjauksessa hyödynnetään seuraavia muiden toimijoiden kehittämiä sekä jo aiemmin Lapissa kehitettyjä ratkaisuja

Ideointi

Asiakasymmärryksen työpajassa hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta pohdittiin kolmen hyvinvointialueen painopisteen kannalta. Asiakasymmärrystä lisättiin seuraavanlaisten hyvinvointialueen strategisiin painospisteisiin kohdennettujen asiakasprofiilien kautta. Tekstinä on esitelty yksi asiakasprofiili, muista on koostettu lyhyet videot.

  • Matti Valtimo: Tämä asiakas on keski-ikäinen mies, jolla on diagnosoitu sepelvaltimotauti. Hänellä on taustalla korkea verenpaine ja lievä ylipaino. Hän kokee haasteita liikunnan aloittamisessa ja terveellisten elämäntapojen ylläpitämisessä.
    • Tavoitteena hytetu-palveluohjauksen näkökulmasta: Asiakkaan terveyden ylläpito ja elämänlaadun parantaminen ennaltaehkäisevillä toimilla, kuten liikuntaohjauksella ja ravitsemusneuvonnalla.

Asiakkaan kohtaamat esteet: Toimintaan ja palveluiden pääsemisessä esteet olla pitkiä välimatkoja, aikaansaamattomuutta, tietämättömyyttä siitä, mistä hakea apua, tai sitä, ettei ymmärretä, että pitäisi tehdä jotain, koska "tässähän ollaan ihan tyytyväisiä elämään". Asiakas saattaa myös vältellä omien asioidensa hoitamista tai olla yhteydessä terveydenhuoltoon, kokea yksinäisyyttä, tai olla epävarma siitä, miten apua tulisi hakea. Puute vertaisryhmistä ja asioiden käsittely vain vitsinä voivat myös estää palvelujen hyödyntämistä. Työterveyshuolto saattaa olla ainoa terveydenhuollon taho, jonka asiakas kohtaa, mutta ei tiedä, että voi mennä sinne, vaikka ei ole sairas tai ei ole tapahtunut vahinkoa, mikä voi johtua ajatusvääristymistä. Asiakas ei välttämättä tiedä palveluista ja mahdollisuuksista tai pelkää stigmaa hakea apua "näin terveenä". Pitkät työpäivät saattavat estää palveluihin menemisen, ja asiakas voi pelätä, että työkyvyn heikentyminen johtaisi hyvien työpaikkojen menetykseen.

Asukkaan tavoittaminen viestinnällä: Palveluihin pääsyn ja hyödyntämisen varmistamiseksi tarvitaan kohderyhmälähtöistä ja matalan kynnyksen viestintää, ennaltaehkäisevää lähestymistapaa sekä näkyvyyttä julisteiden ja tempauksien kautta. Esimerkiksi S-ketjun ja muiden yritysten tarjoamat terveysvalinnat ja elintapaohjaus voivat tavoittaa asiakkaita, samoin kuin työterveyshuollon tarjoama tieto työpaikoilla ja Lapin yrittäjien kautta välitettävä tieto yksityisyrittäjille. Myös betoniautonkuljettajien liitot ja yhdistykset voivat toimia viestintäkanavina, samoin kuin oppilaitokset, jotka tuovat esille elintavoista tietoa jo koulutusvaiheessa.

Mukaan tarvittava toimijaverkko: Monialaisiin toimijoihin, jotka tulisi kytkeä mukaan asiakkaan palveluohjaukseen, kuuluvat yritykset, oppilaitokset, työterveyshuolto, työnantajat, ammattiyhdistykset, yrittäjäyhteisöt, ja kohderyhmälle suunnitellut toimenpiteet, kuten äijäjumppa. On tärkeää, että ammattilaiset osaavat ohjata asiakkaita oikeisiin kohdennettuisiin ryhmiin, joissa on vertaisryhmää, ja että ohjaajilla on kohderyhmän osaamista. Myös kansalaisopistojen kaltaisten tahojen tulee tarjota tietoa asiakkaille. Hankkeet miesten hyvinvointiin, kuten Verkkopuntari ja Perhekeskus, voivat tarjota lisätukea.Selkeän palvelupolun varmistamiseksi on tärkeää, että asiakkaat eivät siirry palvelusta toiseen ilman selkeää jatkumoa. Tähän kuuluu kattava työterveyshuolto ja selkeä siirtymä työterveydestä pth tai esh, sekä itsehoitopolut työterveyshuolloissa. Seurannan avulla voidaan varmistaa siirtymien sujuvuus.

Oman hyvinvoinnin edistämisen keinoja: Asiakkaan omaa osallisuutta ja toimijuutta voidaan vahvistaa älykelloilla, jotka muistuttavat terveyden riskeistä ja voivat vaikuttaa käyttäytymiseen. Kulttuurilliset tekijät vaikuttavat myös asiakaskäyttäytymiseen, ja työpaikat keskittyvät yhä enemmän työhyvinvoinnin vahvistamiseen. Tietoisuuden lisääminen, itsehoito ja omahoito-ohjelmat ovat myös keskeisiä keinoja asiakkaan osallisuuden tukemiseksi.

 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Monialainen asiakas- ja palveluohjauks hyvinvointia edistävään toimintaan mallinnettiin luonnosvaiheessa sekä kokonaisvisiona että ammattilaisen näkökulmasta. Lisäksi asiakasymmärrystä lisättiin asiakasprofiilivideoilla ja puheeksi otto -korttia luonnostelemalla.

Liitteet
Kuva
Kaavio ammattilaisen näkökulmasta hytetu-ohjaukseen
Luonnos ammattilaisen näkökulmasta asiakas- ja palveluohjauksesta hytetu-toiminnassa
Kuva
Luonnos kokonaisuudesta asiakas- ja palveluohjauksesta hytetu-toiminnassa kaaviona
Luonnos kokonaisvisiosta asiakas- ja palveluohjauksesta hytetu-toiminnassa
Kuva
Puheeksioton kortin luonnostelua ammattilaisten työvälineeksi tehtiin kehittämisprosessin aikana
Luonnos puheeksi otto -kortista yhdistettynä elämänlaatumittariin
Idean testaus asiakkaalla

Kansallisen Tarmoa-palvelutarjotinratkaisun pilotointi 

Lapin hyvinvointialueen kehittämis- ja strategiapalveluiden johtoryhmä teki syksyllä 2023 päätöksen Tarmoa pilotointiin osallistumisesta. Loppuvuodesta hanke esitteli hyte-palvelukonsepti kehittämistyötä, erityisesti eri toimijoiden hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita ja toimintoja kokoavan digitaalisen palvelutarjottimen kehittämistyöhön liittyen. Esittelyiden ja tarkentavien keskusteluiden pohjalta Pohjoisen lähipalvelualueen ikääntyvien palvelut ja Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen kuntoutusohjaus- ja kommunikaatiopalvelut lupautuivat osaltaan osallistumaan Tarmoa palvelun pilotointiin, joka toteutui Lapin hyvinvointialueen osalta 20.2.-19.4.2024. 

Tarmoa pilotointia laajennettiin maaliskuun aikana siten, että hankkeen toimesta jalkauduttuun erilaisiin matalan kynnyksen kohtaamispaikoille kuten Rovaniemen Kansalaistalolle, Lapin keskussairaalan yhteydessä olevalla OLKA-pisteelle ja Lapin Näkövammaisten toimistolle. Kohtaamispaikoilla sekä ammattilaisilla että kuntalaisilla oli madollisuus tutustua Tarmoa palvelutarjottimeen, tehdä itsenäisesti palveluhakuja oman kiinnostuksen mukaisesti ja antaa käyttäjäpalautetta palvelussa olevan palautelomakkeen kautta. Pilotointijakson aikana Tarmoa palvelutarjotinta esiteltiin useissa eri foorumeissa yhteistyöverkostoon kuuluville toimijoille (mm. kuntien PTV käyttäjät, Laphan toimijat jne).  

Asukaspalautteiden yhteenvedossa muun muassa korostettiin tarvetta parannuksiin käyttöliittymän suunnittelussa, jotta navigointi olisi helpompaa ja luettavuus parempaa. Kriittisenä pidettiin hakutoiminnon tehokkuuden parantamista. Edelleen palautteen perusteella nostettiin esille, että Tarmoan olisi hyödyllistä erottautua tarjonnallaan tai integroitua paremmin olemassa oleviin alustoihin. Ammattilaiset muun muassa toivoivat, että palvelun kehityksessä tulisi keskittyä erityisesti mobiilikäytön parantamiseen, hakusuodattimien tarjoamiseen käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja palvelun koetun hyödyllisyyden vahvistamiseksi.  

9/2024 Lapin hyvinvointialueella tehtiin päätös oman digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisestä. Oman palvelutarjottimen kehittämiseen vaikuttivat merkittävästi taloudelliset syyt.

Ratkaisun testaaminen

Ratkaisua kehitettiin edelleen luonnosvaiheen jälkeen huomioiden seuraavia muutostarpeita

  • Palvelutarjottimen digiratkaisun kehittäminen  alueella kansallisen Tarmoa-ratkaisun käytöönoton sijaan vaatii erityistä tarkastelua hyvinvointikyselyn ja tiedolla johtamisen osalta (kävijämäärät). Omassa ratkaisussa on kiinnitettävä huomiota myös siihen, että sen kautta on mahdollista löytää tieto hyvinvoinnin edistämiseen tarjolla olevasta avusta ja tuesta sekä sen pyytämisen keinoista.
  • Ammattilaisten ohjaukseen ja kouluttamiseen käytettävät materiaalit sekä asukkaille suunnattavat materiaalit on mukautettava hyvinvointialueen käyttöön tulevan hytetu-verkkosivuston ja palvelutarjottimen kanssa yhteneväisiksi, jotta hytetu-ohjauksen välineet ovat johdonmukaiset ja selkeät.

HYTETU-ammattilaisilta selvitettiin myös, miten he toivovat saavansa tietoa alueellisesta hytetu-työstä. Vastaajia oli yhteensä 40, joista 15 oli järjestöistä, 4 kunnasta, 1 viranomaistaho, 2 oppilaitosedustajaa ja 16 hyvinvointialueen toimijaa. Tärkeimpinä viestintäkeinoina pidettiin:

  • koulutuspäivät ja seminaarit 65 %
  • webinaarit ja niiden tallenteet 54 %
  • sähköpostiin tulevat uutiskirjeet 46 %
  • verkkokoulutuskokonaisuudet 38 %
  • henkilöstöintra 24 %
Liitteet
Kuva
kysely hytetu-toimijoille
Kysely HYTETU-toimijoille viestintätoiveista
Ratkaisun perusidea

-Lopulliset mallit tulevat tähän

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Juurruttamisen keskiössä on yhteistyö jo kehittämisen aikana hyvinvointialueen palveluiden ja kehittämis- ja strategiapalveluiden kanssa. Monitoimijaisen HYTETU-ohjauksen juurruttamisen perustana on:

  • Monialaiseen asiakas- ja palveluohjaus perustuu niihin toimintamalleihin, jotka hyvinvointialueella on jo käytössä  
  • Materiaalit asukkaille ja ammattilaisille rakennetaan niin, että ne ovat johdonmukaiset esim. tulevan digitaalisen palvelutarjottimen ja hytetu-verkkosivujen rakenteen kanssa
  • Materiaalista tehdään mahdollisimman helposti lähestyttävää ja helppolukuista, visuaalisesti miellyttävää ja se testataan aina kohderyhmällä ennen käyttöönottoa
  • Jalkauttamisen tukemisessa hyödynnetään ammattilaisille erilaisia kanavia vastaanottaa HYTETU-ohjauksesta ja materiaalista tietoa
    • intra
    • julisteet / kortit /huoneentaulut
    • Teams-infot
    • koulutukset THL:n pilotoinnin pohjalta
  • Asukkaiden tavoittamiseen panostetaan hyödyntäen moninaisia kanavia, esim.
    • tiivis ja laaja-alainen kuntayhteistyö, esim. liikuntapaikat, koulut ja päiväkodit sekä kansalaisopistot
    • tiivis ja laaja-alainen järjestöyhteistyö, esim. metsästysseurat, urheilujärjestöt ja kylätalot ja -toimijat
    • inforuudut hyvinvointiasemilla tms.
    • yhteistyö työterveyshuollon ja yksityisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoajien kanssa
    • yhteistyö yritysten, kuten huoltoasemien ja apteekkien kanssa
    • sosiaalinen media
Vinkit toimintamallin soveltajille

Uuden asian jalkauttamisessa ja käyttöönotossa monitoimijaisessa hyvinvoinnin edistämisen työssä pidämme tärkeänä:

  • Eri palvelualuiden ja ammattiryhmien mukaan ottaminen jo ideointivaiheessa
    • Päällekkäisen ja turhan työn tekemiseltä vältytään, kun osaamista ja resursseja yhdistetään jo lähtötilanteessa
    • Kutsu avoimeen keskusteluun muita henkilöitä, osoita, että mitään ei ole vielä päätetty
  • Eri toimijoiden (järjestö, kunnat) mukaan ottaminen jo luonnosteluvaiheessa
    • Tiedon vieminen eri alueille ja kohderyhmille helpotuu, kun mukana on erityyppisiä toimijoita
    • Arvosta asiantuntemusta ja tunnista, kuinka eri toimijat kohtaavat ja tavoittavat asukkaita heidän arjessaan
  • Varmista johdon sitoutuminen
    • Varioi viesti johtoon ja päätöksentekoon, jotta kehittämiselle on resursseja
    • Aukaise saavutettavat hyödyt ja resurssitarpeet, älä vie huomiota liiallisilla yksityiskohdilla
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Monialaisen asiakas- ja palveluohjausta toteutumista hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävään toimintaan todennetaan vuoden 2024-2025 kehittämistyön osalta seuraaviin hyvinvointialueen hytetu-suunnitelmaan integroiduin mittarein (vuoden 2024 mittaustulos ilmoitettu):

  • Kehitetään digitaalinen hyte-palvelutarjotin
    • Toimenpidemittarit: Toteutuneet yhteiskehittämistilaisuudet ja käyttöönotettu palvelutarjotin 
      • Toteutettu lukuisia yhteiskehittämistilaisuuksia, pilotoitu Tarmoa-digiratkaisua, palvelutarjotin otetaan käyttöön 5/2025
  • Hyvinvointilähete -toimintamallilla tuetaan yhteisölliseen ja mielekkääsen toimintaan linkittymistä
    • Toimenpidemittarit: Tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrä ja järjestöjen toimintoihin ohjausten määrä
      • 107 kpl lähetettä, 15 kpl erikseen ilmoitettua järjestöjen toimintoihin ohjausta (osassa ilmoitettu puutteellisesti esim. "lähete päättyi")
  • Arkeen Voimaa -itsehoitoryhmissä lisätään tietoisuutta terveellisistä elintavoista sekä vahvistetaan minäpystyvyyttä
    • Toimenpidemittari: Järjestetyt ryhmätoiminnot (lkm), ryhmiin osallistuneet henkilöt (lkm) sekä elämänlaatumittarin ja asiakaspalautteen tulokset.
      • Lapissa 12 ryhmää, 116 ryhmään osallistujaa
      • Kansallisesti vuonna 2023 tyytyväisyys ryhmään oli 93 %. Elämänlaatumittarin osalta vastaajista elämänlaatunsa hyväksi tai erittäin hyväksi kokevat kasvoi 39%→56,5%, melko tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen terveyteensä karvoi 38%→52% (mittaus ryhmän alkaessa ja 6 kk päättymisen jälkeen).
      • Lapin alueelliset mittaukset täydennetään 6/2025
  • Päihteettömyyden tuki: Lisätään osaamista ja otetaan toimintamalleja käyttöön koordinoidusti
    • Koulutuskokonaisuus julkaistu monitoimijaisen verkostotyön tueksi
  • Vahvistetaan Hoito syytteen sijaan -toiminnan yhdenmukaista mallia ja lisätään osaamista ohjaukseen
    • Toimenpidemittari: Hoito syytteen sijaan palveluketju on laadittu ja toimeenpantu
  •  Yhteistyörakenteet
    • Toimenpidemittari: Järjestöjä on tuettu Lähellä.fi palvelun ja palvelutarjottien käytössä; koulutusten ja käyttöönoton ohjausten lkm; Lähellä.fi palveluun rekisteröityneiden järjestöjen ja 
      ilmoitusten määrä
      • Kansallinen Lähellä.fi-koordinaatio ja hankkeessa osatoteuttajana toimiva Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdysistys on järjestänyt lukuisis infoja palvelun käytöstä vuonna 2024
      • Lähellä.fi organisaatioiden määrä noussut Lapissa 101 (12/2023) → 211 (30.9.2024)