Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monialainen asiakas- ja palveluohjaus Lapin HVA (RRP, P4, I2)

  • MITÄ? Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät palvelut helposti löydettäviksi. 
  • MIKSI? Asukkailla on aiempaa paremmat mahdollisuudet edistää hyvinvointiaan. Ammattilaisilla on väline asiakasohjaukseen ennaltaehkäisevien palveluiden pariin.
Toimintamallin nimi
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monialainen asiakas- ja palveluohjaus Lapin HVA (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus
  • MITÄ? Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät palvelut helposti löydettäviksi. 
  • MIKSI? Asukkailla on aiempaa paremmat mahdollisuudet edistää hyvinvointiaan. Ammattilaisilla on väline asiakasohjaukseen ennaltaehkäisevien palveluiden pariin.
Toteutuspaikka
VASA 2 - Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle. Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP, P4, I2).
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

04.10.2023

Viimeksi muokattu

20.12.2024
Ratkaisun perusidea

-Lopulliset mallit tulevat tähän

Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialue (Lapha) on maantieteellisesti  laaja pitkien etäisyyksien alue, johon kuuluu 21 kuntaa. Asukkaita on 176 494. Lapin hyvinvointialue on jaettu neljään lähipalvelualueeseen: 

  • Pohjoisen-Lapin lähipalvelualue (7 kuntaa, väkiluku 26100, saamenkielisyys, iso pinta-ala). 
  • Itäisen Lapin lähipalvelualue (5 kuntaa, väkiluku 20600, iso pinta-ala). 
  • Lounaisen Lapin lähipalvelualue (6 kuntaa, väkiluku 58800) 
  • Kaakkoisen Lapin lähipalvelualue (3 kuntaa, väkiluku 70900)

Aluejako ei linjaa palveluiden sijaintia, vaan ne on muodostettu hyvinvointialueen sisäistä organisoimista ja johtamista varten. Palvelualueiden muodostamisessa on huomioitu muun muassa luonnolliset asiointisuunnat, kuntien väliset muut yhteistyöt sekä saamelaisalueen yhtenäisyys. 

Lapin hyvinvointialueella järjestetään sosiaali- ja terveyspalveluita suomen lisäksi kolmella saamen kielellä. Saamenkieliset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yksi tapa, jolla alkuperäiskansa saamelaisten perustuslaillinen oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan toteutuu (731/1999, 17§). Saamenkielisistä palveluista Lapin hyvinvointialueella säädetään tarkemmin laissa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä (612/2021, 5§).

Toimintaympäristön kuvausta on koostettu liitteenä oleviin kuviin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palautetta eri materiaaleista on kerrytetty kehittämisen aikana seuraavilta tahoilta:

  • Kehittäjäasiakkaat
    • Kehittäjäasiakastapaamiset Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksessa
    • Digitaalisen palvelutarjottimen pilotoinnit käyttäjäasiakkaiden kanssa
  • Sosiaali- ja terveysalan asiakaskohtaamisten parissa työskentelevät ammattilaiset
    • Palveluohjaajat
    • RRP-hankkeen investoinnissa 1 (terveyspalveluiden kehittäminen) työskentelevät ja heidän verkostonsa
  • Järjestöt ja järjestökeskukset
    • Etäyhteyksin, esim. HYTETU-aamukahvitilaisuuksissa sekä erillisissä info- ja työpajatilaisuuksissa
  • Kunnat, kuntien hytetu-yhdyshenkilöt
    • Etäyhteyksin, esim. HYTETU-aamukahvitilaisuuksissa sekä erillisissä info- ja työpajatilaisuuksissa
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Juurruttamisen keskiössä on yhteistyö jo kehittämisen aikana hyvinvointialueen palveluiden ja kehittämis- ja strategiapalveluiden kanssa. Monitoimijaisen HYTETU-ohjauksen juurruttamisen perustana on:

  • Monialaiseen asiakas- ja palveluohjaus perustuu niihin toimintamalleihin, jotka hyvinvointialueella on jo käytössä  
  • Materiaalit asukkaille ja ammattilaisille rakennetaan niin, että ne ovat johdonmukaiset esim. tulevan digitaalisen palvelutarjottimen ja hytetu-verkkosivujen rakenteen kanssa
  • Materiaalista tehdään mahdollisimman helposti lähestyttävää ja helppolukuista, visuaalisesti miellyttävää ja se testataan aina kohderyhmällä ennen käyttöönottoa
  • Jalkauttamisen tukemisessa hyödynnetään ammattilaisille erilaisia kanavia vastaanottaa HYTETU-ohjauksesta ja materiaalista tietoa
    • intra
    • julisteet / kortit /huoneentaulut
    • Teams-infot
    • koulutukset THL:n pilotoinnin pohjalta
  • Asukkaiden tavoittamiseen panostetaan hyödyntäen moninaisia kanavia, esim.
    • tiivis ja laaja-alainen kuntayhteistyö, esim. liikuntapaikat, koulut ja päiväkodit sekä kansalaisopistot
    • tiivis ja laaja-alainen järjestöyhteistyö, esim. metsästysseurat, urheilujärjestöt ja kylätalot ja -toimijat
    • inforuudut hyvinvointiasemilla tms.
    • yhteistyö työterveyshuollon ja yksityisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoajien kanssa
    • yhteistyö yritysten, kuten huoltoasemien ja apteekkien kanssa
    • sosiaalinen media
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Monialaisen asiakas- ja palveluohjausta toteutumista hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävään toimintaan todennetaan vuoden 2024-2025 kehittämistyön osalta seuraaviin hyvinvointialueen hytetu-suunnitelmaan integroiduin mittarein (vuoden 2024 mittaustulos ilmoitettu):

  • Kehitetään digitaalinen hyte-palvelutarjotin
    • Toimenpidemittarit: Toteutuneet yhteiskehittämistilaisuudet ja käyttöönotettu palvelutarjotin 
      • Toteutettu lukuisia yhteiskehittämistilaisuuksia, pilotoitu Tarmoa-digiratkaisua, palvelutarjotin otetaan käyttöön 5/2025
  • Hyvinvointilähete -toimintamallilla tuetaan yhteisölliseen ja mielekkääsen toimintaan linkittymistä
    • Toimenpidemittarit: Tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrä ja järjestöjen toimintoihin ohjausten määrä
      • 107 kpl lähetettä, 15 kpl erikseen ilmoitettua järjestöjen toimintoihin ohjausta (osassa ilmoitettu puutteellisesti esim. "lähete päättyi")
  • Arkeen Voimaa -itsehoitoryhmissä lisätään tietoisuutta terveellisistä elintavoista sekä vahvistetaan minäpystyvyyttä
    • Toimenpidemittari: Järjestetyt ryhmätoiminnot (lkm), ryhmiin osallistuneet henkilöt (lkm) sekä elämänlaatumittarin ja asiakaspalautteen tulokset.
      • Lapissa 12 ryhmää, 116 ryhmään osallistujaa
      • Kansallisesti vuonna 2023 tyytyväisyys ryhmään oli 93 %. Elämänlaatumittarin osalta vastaajista elämänlaatunsa hyväksi tai erittäin hyväksi kokevat kasvoi 39%→56,5%, melko tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen terveyteensä karvoi 38%→52% (mittaus ryhmän alkaessa ja 6 kk päättymisen jälkeen).
      • Lapin alueelliset mittaukset täydennetään 6/2025
  • Päihteettömyyden tuki: Lisätään osaamista ja otetaan toimintamalleja käyttöön koordinoidusti
    • Koulutuskokonaisuus julkaistu monitoimijaisen verkostotyön tueksi
  • Vahvistetaan Hoito syytteen sijaan -toiminnan yhdenmukaista mallia ja lisätään osaamista ohjaukseen
    • Toimenpidemittari: Hoito syytteen sijaan palveluketju on laadittu ja toimeenpantu
  •  Yhteistyörakenteet
    • Toimenpidemittari: Järjestöjä on tuettu Lähellä.fi palvelun ja palvelutarjottien käytössä; koulutusten ja käyttöönoton ohjausten lkm; Lähellä.fi palveluun rekisteröityneiden järjestöjen ja 
      ilmoitusten määrä
      • Kansallinen Lähellä.fi-koordinaatio ja hankkeessa osatoteuttajana toimiva Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdysistys on järjestänyt lukuisis infoja palvelun käytöstä vuonna 2024
      • Lähellä.fi organisaatioiden määrä noussut Lapissa 101 (12/2023) → 211 (30.9.2024)
Vinkit toimintamallin soveltajille

Uuden asian jalkauttamisessa ja käyttöönotossa monitoimijaisessa hyvinvoinnin edistämisen työssä pidämme tärkeänä:

  • Eri palvelualuiden ja ammattiryhmien mukaan ottaminen jo ideointivaiheessa
    • Päällekkäisen ja turhan työn tekemiseltä vältytään, kun osaamista ja resursseja yhdistetään jo lähtötilanteessa
    • Kutsu avoimeen keskusteluun muita henkilöitä, osoita, että mitään ei ole vielä päätetty
  • Eri toimijoiden (järjestö, kunnat) mukaan ottaminen jo luonnosteluvaiheessa
    • Tiedon vieminen eri alueille ja kohderyhmille helpotuu, kun mukana on erityyppisiä toimijoita
    • Arvosta asiantuntemusta ja tunnista, kuinka eri toimijat kohtaavat ja tavoittavat asukkaita heidän arjessaan
  • Varmista johdon sitoutuminen
    • Varioi viesti johtoon ja päätöksentekoon, jotta kehittämiselle on resursseja
    • Aukaise saavutettavat hyödyt ja resurssitarpeet, älä vie huomiota liiallisilla yksityiskohdilla