Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monialainen asiakas- ja palveluohjaus Lapin HVA (RRP, P4, I2)
- MITÄ? Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät palvelut helposti löydettäviksi.
- MIKSI? Asukkailla on aiempaa paremmat mahdollisuudet edistää hyvinvointiaan. Ammattilaisilla on väline asiakasohjaukseen ennaltaehkäisevien palveluiden pariin.
Toimintamallin nimi
- MITÄ? Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät palvelut helposti löydettäviksi.
- MIKSI? Asukkailla on aiempaa paremmat mahdollisuudet edistää hyvinvointiaan. Ammattilaisilla on väline asiakasohjaukseen ennaltaehkäisevien palveluiden pariin.
-Lopulliset mallit tulevat tähän
Lapin hyvinvointialue (Lapha) on maantieteellisesti laaja pitkien etäisyyksien alue, johon kuuluu 21 kuntaa. Asukkaita on 176 494. Lapin hyvinvointialue on jaettu neljään lähipalvelualueeseen:
- Pohjoisen-Lapin lähipalvelualue (7 kuntaa, väkiluku 26100, saamenkielisyys, iso pinta-ala).
- Itäisen Lapin lähipalvelualue (5 kuntaa, väkiluku 20600, iso pinta-ala).
- Lounaisen Lapin lähipalvelualue (6 kuntaa, väkiluku 58800)
- Kaakkoisen Lapin lähipalvelualue (3 kuntaa, väkiluku 70900)
Aluejako ei linjaa palveluiden sijaintia, vaan ne on muodostettu hyvinvointialueen sisäistä organisoimista ja johtamista varten. Palvelualueiden muodostamisessa on huomioitu muun muassa luonnolliset asiointisuunnat, kuntien väliset muut yhteistyöt sekä saamelaisalueen yhtenäisyys.
Lapin hyvinvointialueella järjestetään sosiaali- ja terveyspalveluita suomen lisäksi kolmella saamen kielellä. Saamenkieliset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yksi tapa, jolla alkuperäiskansa saamelaisten perustuslaillinen oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan toteutuu (731/1999, 17§). Saamenkielisistä palveluista Lapin hyvinvointialueella säädetään tarkemmin laissa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä (612/2021, 5§).
Toimintaympäristön kuvausta on koostettu liitteenä oleviin kuviin.
Palautetta eri materiaaleista on kerrytetty kehittämisen aikana seuraavilta tahoilta:
- Kehittäjäasiakkaat
- Kehittäjäasiakastapaamiset Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksessa
- Digitaalisen palvelutarjottimen pilotoinnit käyttäjäasiakkaiden kanssa
- Sosiaali- ja terveysalan asiakaskohtaamisten parissa työskentelevät ammattilaiset
- Palveluohjaajat
- RRP-hankkeen investoinnissa 1 (terveyspalveluiden kehittäminen) työskentelevät ja heidän verkostonsa
- Järjestöt ja järjestökeskukset
- Etäyhteyksin, esim. HYTETU-aamukahvitilaisuuksissa sekä erillisissä info- ja työpajatilaisuuksissa
- Kunnat, kuntien hytetu-yhdyshenkilöt
- Etäyhteyksin, esim. HYTETU-aamukahvitilaisuuksissa sekä erillisissä info- ja työpajatilaisuuksissa
Juurruttamisen keskiössä on yhteistyö jo kehittämisen aikana hyvinvointialueen palveluiden ja kehittämis- ja strategiapalveluiden kanssa. Monitoimijaisen HYTETU-ohjauksen juurruttamisen perustana on:
- Monialaiseen asiakas- ja palveluohjaus perustuu niihin toimintamalleihin, jotka hyvinvointialueella on jo käytössä
- Materiaalit asukkaille ja ammattilaisille rakennetaan niin, että ne ovat johdonmukaiset esim. tulevan digitaalisen palvelutarjottimen ja hytetu-verkkosivujen rakenteen kanssa
- Materiaalista tehdään mahdollisimman helposti lähestyttävää ja helppolukuista, visuaalisesti miellyttävää ja se testataan aina kohderyhmällä ennen käyttöönottoa
- Jalkauttamisen tukemisessa hyödynnetään ammattilaisille erilaisia kanavia vastaanottaa HYTETU-ohjauksesta ja materiaalista tietoa
- intra
- julisteet / kortit /huoneentaulut
- Teams-infot
- koulutukset THL:n pilotoinnin pohjalta
- Asukkaiden tavoittamiseen panostetaan hyödyntäen moninaisia kanavia, esim.
- tiivis ja laaja-alainen kuntayhteistyö, esim. liikuntapaikat, koulut ja päiväkodit sekä kansalaisopistot
- tiivis ja laaja-alainen järjestöyhteistyö, esim. metsästysseurat, urheilujärjestöt ja kylätalot ja -toimijat
- inforuudut hyvinvointiasemilla tms.
- yhteistyö työterveyshuollon ja yksityisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoajien kanssa
- yhteistyö yritysten, kuten huoltoasemien ja apteekkien kanssa
- sosiaalinen media
Monialaisen asiakas- ja palveluohjausta toteutumista hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävään toimintaan todennetaan vuoden 2024-2025 kehittämistyön osalta seuraaviin hyvinvointialueen hytetu-suunnitelmaan integroiduin mittarein (vuoden 2024 mittaustulos ilmoitettu):
- Kehitetään digitaalinen hyte-palvelutarjotin
- Toimenpidemittarit: Toteutuneet yhteiskehittämistilaisuudet ja käyttöönotettu palvelutarjotin
- Toteutettu lukuisia yhteiskehittämistilaisuuksia, pilotoitu Tarmoa-digiratkaisua, palvelutarjotin otetaan käyttöön 5/2025
- Toimenpidemittarit: Toteutuneet yhteiskehittämistilaisuudet ja käyttöönotettu palvelutarjotin
- Hyvinvointilähete -toimintamallilla tuetaan yhteisölliseen ja mielekkääsen toimintaan linkittymistä
- Toimenpidemittarit: Tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrä ja järjestöjen toimintoihin ohjausten määrä
- 107 kpl lähetettä, 15 kpl erikseen ilmoitettua järjestöjen toimintoihin ohjausta (osassa ilmoitettu puutteellisesti esim. "lähete päättyi")
- Toimenpidemittarit: Tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrä ja järjestöjen toimintoihin ohjausten määrä
- Arkeen Voimaa -itsehoitoryhmissä lisätään tietoisuutta terveellisistä elintavoista sekä vahvistetaan minäpystyvyyttä
- Toimenpidemittari: Järjestetyt ryhmätoiminnot (lkm), ryhmiin osallistuneet henkilöt (lkm) sekä elämänlaatumittarin ja asiakaspalautteen tulokset.
- Lapissa 12 ryhmää, 116 ryhmään osallistujaa
- Kansallisesti vuonna 2023 tyytyväisyys ryhmään oli 93 %. Elämänlaatumittarin osalta vastaajista elämänlaatunsa hyväksi tai erittäin hyväksi kokevat kasvoi 39%→56,5%, melko tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen terveyteensä karvoi 38%→52% (mittaus ryhmän alkaessa ja 6 kk päättymisen jälkeen).
- Lapin alueelliset mittaukset täydennetään 6/2025
- Toimenpidemittari: Järjestetyt ryhmätoiminnot (lkm), ryhmiin osallistuneet henkilöt (lkm) sekä elämänlaatumittarin ja asiakaspalautteen tulokset.
- Päihteettömyyden tuki: Lisätään osaamista ja otetaan toimintamalleja käyttöön koordinoidusti
- Koulutuskokonaisuus julkaistu monitoimijaisen verkostotyön tueksi
- Vahvistetaan Hoito syytteen sijaan -toiminnan yhdenmukaista mallia ja lisätään osaamista ohjaukseen
- Toimenpidemittari: Hoito syytteen sijaan palveluketju on laadittu ja toimeenpantu
- Yhteistyörakenteet
- Toimenpidemittari: Järjestöjä on tuettu Lähellä.fi palvelun ja palvelutarjottien käytössä; koulutusten ja käyttöönoton ohjausten lkm; Lähellä.fi palveluun rekisteröityneiden järjestöjen ja
ilmoitusten määrä- Kansallinen Lähellä.fi-koordinaatio ja hankkeessa osatoteuttajana toimiva Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdysistys on järjestänyt lukuisis infoja palvelun käytöstä vuonna 2024
- Lähellä.fi organisaatioiden määrä noussut Lapissa 101 (12/2023) → 211 (30.9.2024)
- Toimenpidemittari: Järjestöjä on tuettu Lähellä.fi palvelun ja palvelutarjottien käytössä; koulutusten ja käyttöönoton ohjausten lkm; Lähellä.fi palveluun rekisteröityneiden järjestöjen ja