Hyvinvointilähetteen käyttöönoton esiselvitys Rovaniemen kaupungissa

Osana VASA – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanketta toteutettiin esiselvitys Hyvinvointilähete-mallin käyttöönotosta Rovaniemellä (tuttavallisemmin ”hyvis”-projekti).  Tavoitteena oli valmistella hyvinvointilähetteen jalkautumista Rovaniemelle.

Toimintamallin nimi
Hyvinvointilähetteen käyttöönoton esiselvitys Rovaniemen kaupungissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Osana VASA – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanketta toteutettiin esiselvitys Hyvinvointilähete-mallin käyttöönotosta Rovaniemellä (tuttavallisemmin ”hyvis”-projekti).  Tavoitteena oli valmistella hyvinvointilähetteen jalkautumista Rovaniemelle.

Toteutuspaikka
Rovaniemen kaupunki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Rovaniemi
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

14.02.2023

Viimeksi muokattu

28.02.2023
Ratkaisun perusidea

Rovaniemen malli

Osallistavien verkostotyöpajojen sekä asiakastutkimuksen ja VASA-hankkeen yhteistyön pohjalta mallinnettiin yhteinen malli, jota validoitiin Rovaniemen toimijoiden näkökulmasta dialogisin menetelmin.

Lopputuloksena syntynyt mallinnus todettiin hyvin soveltuvaksi sekä koko Lapin laajuisena, että Rovaniemellä.

Rovaniemen osalta muutos-/tarkennustarpeita ilmeni lähinnä yksittäisten toimijoiden roolien ja tehtävien suhteen.

Toimintaympäristö

Hyvinvointilähete toimintamallissa on kyse yhteisöllisin keinoin tapahtuvasta ihmisen tukemisesta. Tavoitteena on pyrkiä auttamaan ihmisiä, joiden ongelmiin ei voida vastata, eikä ole tarkoituskaan, perinteisten sosiaali- ja terveydenhuollon toimin. Hyvinvointilähetteen käyttöönottaessa kunnalla on edessään useita haasteita, jotka liittyvät muun muassa toiminnan omistajuuteen, sitoutumiseen, palvelulupaukseen, resurssointiin ja muihin toiminnasta mahdollisesti aiheutuviin kustannuksiin.

Hyvinvointilähete-toimintamalliin sisältyy myös toiminnassa syntyvän tiedon kautta alueellisen toiminnan, (palvelujen, järjestötoiminnan, yhteisön, ympäristön) kehittäminen vastaamaan paremmin ihmisten tarpeita.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Osana esiselvitysprosessia toteutettiin erillinen asiakastutkimus asiakasnäkökulman varmistamiseksi (alkuperäisenä ajatuksena oli pyrkiä osallistamaan potentiaalisia asiakkaita mukaan yhteiskehittämistyöpajoihin, mutta tämä todettiin ko. kontekstissa hyvin haasteelliseksi).

Tutkimus toteutettiin 10.11.–2.12.2022 välisenä aikana strukturoituna haastattelu- ja kyselytutkimuksena. Molemmat noudattivat samaa kysymysrunkoa, mutta toteutustavaksi asiakkaille annettiin mahdollisuus vastata joko digi- tai printtikyselyyn tai vaihtoehtoisesti haastattelumuotoisesti verkostotoimijoiden/ sidosryhmäedustajien toimesta luontaisessa asiointiyhteydessään. Toimijat vastasivat myös kyselyn levityksestä.

Kysely-/haastatteluvastauksia saatiin kaikkiaan 26 kpl (n=26). Voidaan todeta, että määrä jäi valitettavan pieneksi, mutta toisaalta ko. esiselvityksen luonteen ja rajallisten resurssien näkökulmasta riittäväksi potentiaalisen asiakasnäkökulman tavoittamiseksi. Jatkossa on kuitenkin suositeltavaa toteuttaa laajempi asiakastutkimus-/kuuleminen.

Asiakastutkimuksen tulokset koostettiin myös asiakasprofiilien muotoon, joita olivat seuraavat:

Yrjö Yksinäinen,

Emmi Epävarma,

Mariska Maahanmuuttaja,

Kyllikki Kyläläinen,

Leevi Liikuntarajoitteinen,

Mika Mielenterveyskuntoutuja ja

Tytti Työteliäs

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehittämisen tiekartta

Kehittämisen tueksi on tehty kehittämisen tiekartta. Se kuvastaa toimintamallin käyttöönoton askelmerkkejä toimenpidetasolla vastaten tunnistettuihin haasteisiin / avoimiin kysymyksiin Rovaniemen näkökulmasta – eli  yleistasoinen suunnitelma, joilla päämäärä voitaisiin saavuttaa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallissa on kyse esiselvityksestä, jonka tarkoituksena on ollut valmistella hyvinvointilähetteen jalkautumista Rovaniemelle.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Käyttöönoton erityishuomioita:

  • Yhteisö- ja hyvinvointikoordinaattorien tehtävien tulee olla kokoaikaisia (riittävä resursointi varmistettava)
  • Viestinnän selkeyteen ja riittävyyteen tulee kiinnittää erityistä huomioita toimijoiden moninaisuuden ja eriävien, monitasoisten roolien vuoksi muun toiminnan ohessa
  • Toimintamallin käyttöönotossa ja palvelutuotannossa on varmistettava aktiivisesti, että toiminta tuottaa arvoa asianomaisille eri tasoilla: 1. Asiakkaat/loppukäyttäjät 2. Yhteisöt 3. Työntekijät 4. Kunnat
  • Tämän varmistamiseksi ja tarkoituksen mukaisen jatkokehityksen mahdollistamiseksi koko käyttöönottoprosessin ajan on kerättävä systemaattisesti dataa toteutuneesta toiminnasta, eri toimijoiden näkökulmasta sekä asiakaskokemuksesta (määrä, laatu, saavutettavuus, resurssit) matalalla kynnyksellä (digialustan välityksellä)
  • Digialustan rooli nousee keskiöön lähtökohtaisen käyttöönoton sekä toiminnan resurssitehokkaan, turvallisen ja käyttäjäystävällisen operoinnin mahdollistamisessa:
    • Alustaksi suositellaan Kaikukortin ja -kannan tyyppistä, kevyempää ratkaisua, joka on todettu käytännössä täyttävän kaikki edellä mainitut kriteerit
  • Myös kyydit/kuljetukset toimintaan liittyen on todettu keskeiseksi tarpeeksi kohderyhmässä