Kasva vaikuttajaksi – Nuorten aikuisten vaikuttamistoiminnan mentorimalli

Yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta edistävä sekä nuorten osallisuutta ja kansalaisvaikuttamista vahvistava toiminta. Mentorit auttavat nuoria tuottamaan omia kokemuksia ja osaamista hyödyntäen sisältöä eri viestintäkanaviin.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kasva vaikuttajaksi – Nuorten aikuisten vaikuttamistoiminnan mentorimalli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta edistävä sekä nuorten osallisuutta ja kansalaisvaikuttamista vahvistava toiminta. Mentorit auttavat nuoria tuottamaan omia kokemuksia ja osaamista hyödyntäen sisältöä eri viestintäkanaviin.

Toteutuspaikka
Eteenpäin – itsenäistymisen tukea digitaalisesti kasvukeskuksiin (ESR 2021-2023). Toimintamalli on arvioitu osana Sokra-koordinaation ja ESR TL5 -hankkeiden yhteistä Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Kirsti Viinikka

Luotu

26.05.2023

Viimeksi muokattu

16.06.2023

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Erityistä tukea tarvitsevien nuorten aikuisten yhteiskunnallinen osallisuus ja kansalaistaidot vahvistuvat vapaaehtois- ja mentoritoiminnan myötä. Toiminnan myötä heille tarjoutuu keinoja ja väyliä vaikuttaa sekä mahdollisuus tuoda esille omia ajatuksiaan, kokemuksiaan, toiveitaan ja tavoitteitaan. Toiminnan myötä nuoret tapaavat uusia ihmisiä, pääsevät osaksi uusia yhteisöjä ja oppivat uutta.

Toimintaympäristö **

Toiminta on valtakunnallista digitaalisesti toteutettavaa tuetun viestinnän vapaaehtois- sekä mentoritoimintaa. Toimintaa voidaan toteuttaa kaikkialla ja erityisesti digitaalisissa ympäristöissä sekä sosiaalisen median kanavilla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toiminta sopii kaikille 18–29-vuotiaille nuorille aikuisille, joilla on halu vaikuttaa ja tuoda omaa ääntä sekä kokemuksia esille. Tuettu vapaaehtoistoiminta on avoin kaikille terveydentilasta, kielitaidosta tai elämäntilanteesta riippumatta. Vapaaehtoisia voidaan tavoittaa muun muassa oppilaitoksista, järjestöistä ja SPR:n sisäisistä kanavista. Tässä on hyvä huomioida myös erityisryhmät ja vähemmistöt.

Kohderyhmä tavoitetaan pääasiassa verkossa. Viestintäkanavina ovat Punaisen Ristin viestintäkanavat (esim. OmaPunainenRisti ja jo toiminnassa mukana olevat nuoret), ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen sähköpostilistat sekä sosiaalisen median kanavat. Lisäksi toimintaa mainostetaan nuorille suunnatuissa tapahtumissa ja messuilla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Viestinnän vapaaehtoistoiminta

Toiminnassa tarjotaan nuorille alusta ja mahdollisuus vaikuttamiseen hyödyntäen erilaisia digitaalisia viestintäkanavia, kuten sosiaalista mediaa (esim. TikTok, Instagram), podcasteja tai Digiraatia (digiraati.fi). Digiraati on Oikeusministeriön tuottamaa ja ylläpitämää toimintaa, jonka tarkoituksena on nostaa yhdenvertaisesti esille nuorten ääntä heitä koskevissa asioissa sekä vahvistaa nuorten ja päättäjien välistä vuoropuhelua.

Organisaatio voi pohtia luoko uudet somekanavat vai tekevätkö nuoret aikuiset materiaalia olemassa oleville alustoille. 

Vapaaehtoiset suunnittelevat ja toteuttavat viestintää haluamallaan alustalla. Vapaaehtoisen polku toiminnassa etenee seuraavalla tavalla:

  1. Uusi vapaaehtoinen ilmoittautuu mukaan
  2. Vapaaehtoinen haastatellaan
  3. Sähköposti, jossa ohjeet koulutuksesta
  4. Koulutus
  5. Perehdytys
  6. Toiminnan aloittaminen vastuumentorin johdolla

Vapaaehtoiselta toivotaan osallistumista toimintaan vähintään kerran kuukaudessa, mutta osallistuminen useammin on mahdollista ja toivottavaa. Osallistua saa niillä tehtävillä ja soveltuvalla tavalla, joita jokaiselle vapaaehtoiselle löydetään.

Toimintaan mukaan tuleminen

Osallistujan ilmoittautuessa mukaan toimintaan, mentorit ottavat häneen yhteyttä uuden vapaaehtoisen toivomalla tavalla joko puhelimitse tai sähköpostitse. Alkutapaamisessa kartoitetaan vapaaehtoisen toiveita ja kiinnostuksen kohteita, joiden pohjalta etsitään vapaaehtoiselle sopiva tehtävä. Tapaamisen jälkeen vapaaehtoinen käy koulutuksen, josta hän saa perustaidot toimia tehtävässä.

Koulutuksessa käsitellään esim. erilaisilla somealustoilla viestimistä, vaikuttamistoimintaa ja podcastin tuottamisen vaiheita. Kun koulutus on suoritettuna, mentori tekee vapaaehtoisen kanssa ”harjoittelun”, jossa tehdään yhdessä ensimmäinen vapaaehtoistehtävä. Tehtävä saattaa olla esimerkiksi TikTok-videon yhteinen suunnittelu, Instagram-postauksen teko tai podcastin-tuotannon tehtäviin tutustumista käytännön tasolla. Harjoitteluvuoro toteutetaan uuden vapaaehtoisen toiveiden ja toiminnan tarpeiden perusteella.

Mentoriksi kouluttautuminen

Toiminnassa jo mukana oleville vapaaehtoisille tarjotaan mahdollisuutta lähteä mukaan mentoritoimintaan, kun toiminnassa on oltu mukana vähintään puoli vuotta. Jo toiminnassa mukana olleet mentorit kouluttavat ja perehdyttävät uudet mentorit. Työntekijät tukevat mentoreita tarpeen mukaan perehdyttämisessä ja kouluttamisessa. Mentorit käyvät koulutuksen vapaaehtoisten haastattelun vetämisestä ja perehdyttämisestä. Mentoreille tarjotaan myös mahdollisuuksien mukaan lisäkoulutuksia esimerkiksi työpaja vapaaehtoisten tukemisesta, kohtaamiskoulutusta, someviestinnän koulutusta, ryhmänohjaaja koulutus, johtamisen kokonaisuuksia sekä vapaaehtoistoiminnan ja viestinnän koulutuksia.  

Mentoritoiminta

Mentoroinnin keskeisenä tavoitteena on tukea vapaaehtoista omassa toiminnassaan. Mentorointi on vastavuoroista uuden opettelua, oppimista sekä kasvua. Onnistuneen mentoritoiminnan edellytykset ovat sitoutuminen ja luottamuksellinen vuorovaikutussuhde, jonka syntymistä tuetaan koko prosessin ajan. Mentorin tehtävänä on koordinoida toimintaa, perehdyttää ja tukea vapaaehtoisia. Vapaaehtoisten tukeminen ja ohjaus koostuu hyvin järjestetystä perehdytyksestä, toiminnanohjauksesta ja lisäkoulutuksista sekä yhteydenpidosta, kiittämisestä ja yhteisen tekemisen järjestämisestä. Vapaaehtoisen on tärkeää tuntea ja tietää, että hän ei ole yksin ja että hänen panostaan arvostetaan. Mentoritoiminta mahdollistaa tuetun vapaaehtoistoiminnan, jolloin kaikilla nuorilla on mahdollisuus osallistua ja tulla mukaan.

Käytännössä mentoreilla on kullakin oma osa-alueensa (esim. TikTok tai podcast), jolla he toimivat itse vaikuttajina ja tukevat vapaaehtoisia. Mentoria tuetaan tehtävässään koulutuksilla ja säännöllisellä noin neljä kertaa vuodessa järjestettävillä työnohjauksilla. Mentoreilla on oma vastuuhenkilönsä, jolta he saavat tarvittaessa tukea käytännön toimintaan, vapaaehtoisten kanssa työskentelyyn ja muihin pohdituttaviin kysymyksiin. Mentoreilla ja vastuuhenkilöllä on Whatsapp-ryhmä, jossa kysymyksiä voi esittää matalalla kynnyksellä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Mentoritoiminta ja tuettu vapaaehtoistoiminta vahvistavat nuoren toimijuutta omassa elämässä. Nuoret saavat mahdollisuuden tehdä itselleen tärkeitä ja mielekkäitä asioita. Toiminta vahvistaa myös nuorten hyvinvointia ja voi olla väylä työelämään. Toiminnalle on laadittu yhdenvertaisuus ja tasa-arvo suunnitelma sekä turvallisen tilan pelisäännöt. Toiminnassa nuorilla on mahdollisuus kehittää itseään sekä viestinnän ja vaikuttamisen osaamistaan ja ottaa käyttöön sekä vahvistaa omia voimavarojaan (1)

Toiminta luo nuorille mahdollisuuden kuulua itselleen tärkeään yhteisöön ja vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Toiminta tarjoaa nuorille keinoja, väyliä ja tukea vaikuttamiseen. Mentoritoimintaa ja tuettua vapaaehtoistoimintaa kehitetään yhteiskehittämisen periaatteella. Kehittämisessä ovat mukana hankkeen työntekijät, vaikuttamisviestijät, mentorit ja vapaaehtoiset. Toiminta juurrutetaan organisaatioiden perustoimintaa, joka mahdollistaa jatkuvan tuen sekä ohjauksen mentoreille (2).

Vaikuttamisviestinnän tärkeä tehtävä on tehdä nuorta aikuisuutta ja itsenäistymistä elämänvaiheena näkyväksi, tuottaa erilaisia itsenäistymistarinoita sekä madaltaa kynnystä hakea apua. Vapaaehtoistoiminta on tärkeä väylä nuorten kansalaistoiminnan kokemukselle ja vahvistamiselle.  Kansalaistoiminta on yksilön vapaaehtoisesti tekemää hyvää yhdessä muiden kanssa yhteisen edun hyväksi. Mentori- ja vapaaehtositoiminta luovat mahdollisuuden kansalaisvaikuttamiseen (3).

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Joillekin nuori aikuisuus on elämänvaiheena haastavaa aikaa ja se voi näyttäytyä jopa pelon, stressin sekä riittämättömyyden tunteina. Toisille taas unelmat ja ihanteet ovat vahvasti mukana, kun nuori etsii itseyttä, yksilöllisyyttä ja yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäröivään maailmaan.  Nuoriin aikuisiin kohdistuu runsaasti paineita ja heidän odotetaan etenevän yhteiskunnan asettamien vaatimusten mukaan. Jokaiselle nuorelle aikuisuus ja itsenäistyminen ovat kuitenkin omanlaisia prosesseja. On toivottavaa, että viestintäkanavissa käsiteltävät teemat nousevat nuorilta aikuisilta itseltään, mutta työntekijä voi herätellä keskustelua esimerkiksi itsenäistymisen, oman näköisen elämän tai mielenterveyden teemoista.

Vapaaehtoistoiminta on merkittävä osallisuuden ja yhteiskuntaan osallistumisen keino ja siksi jokaisella tulisi olla siihen mahdollisuus. Jokaisella pitäisi olla elämäntilanteesta, terveydentilasta tai kielitaidosta riippumatta mahdollisuus tehdä itselleen merkityksellistä vapaaehtoistyötä, vaikuttaa haluamiinsa asioihin ja osallistua oman yhteisönsä kehittämiseen. Vapaaehtoistoiminta luo nuorille aikuisille mahdollisuuden tehdä merkityksellisiä asioita yhdessä. Vapaaehtoistoiminta myös vahvistaa yhteiskunnallista toimijuutta ja aktiivista kansalaisuutta.

Vapaaehtoisen tehtävät:

  • Tiktok: Suunnittelu, toteutus, somevuorovaikutus.
  • Instagram: Postaukset ja ”stoorit”, somevuorovaikutus.
  • Podcast: Ideointi ja käsikirjoitus, järjestelyt, nauhoittaminen, editointi.
  • Muut mahdolliset tehtävät, sovelletaan toiveiden mukaan ja luodaan uusia vapaaehtoisille sopivia tehtäviä.

Mentorin tehtävät

Sosiaalinen media:

  • Perehdyttäminen: Käydään läpi TikTokin / Instagramin käytön perusteet, kanavan teemat ja suunnitellaan yhdessä ensimmäisen videon sisältö ja toteutus. On mahdollista myös tehdä ensimmäinen video tai postaus yhdessä esimerkiksi etäyhteyksin.
  • Vapaaehtoiselle jaetaan TikTok / Instagram-tunnukset ja hänet liitetään yhteiseen Whatsapp-ryhmään.
  • Mentori tukee vapaaehtoisia ensisijaisesti kuukausittaisilla kokouksilla, joissa ideoidaan seuraavien videoiden tai postauksien aiheita ja toteutusta. Mentori huolehtii toiminnan koordinoinnista siten, että jokaisella vapaaehtoisella on selkeä kuva mitä häneltä odotetaan. Mentori laatii yhdessä vapaaehtoisten kanssa toiminnan tavoitteet ja toimenpiteet. Toiminta suunnitellaan noin kuukausi kerrallaan tai tehdään pidemmän aikavälin toimenpiteiden suunnitelma.
  • Mentori perehdyttää vapaaehtoiset myös Some-vuorovaikutukseen, jolla tarkoitetaan esimerkiksi kommentointia ja tykkäilyä muiden postauksissa. Tällä pyritään tavoittamaan nuoria.
  • Mentoria voi konsultoida myös pitkin matkaa esimerkiksi Whatsappin kautta.

Podcast:

  • Perehdyttäminen: Käydään yhdessä läpi Podcastin tuottamisen vaiheet ja etsitään vapaaehtoiselle sopiva rooli. Mentori perehdyttää vapaaehtoisen rooliin ja sen sisältöön. On mahdollista toimia myös useammassa roolissa.
  • Vapaaehtoinen liitetään yhteiseen Whatsapp-ryhmään
  • Mentorit vetävät Podcastin tuotantoa: pidetään huolta tehtävien edistymisestä, roolien jakamisesta, seuraavien tapaamisten aikatauluttamisesta ja nauhoituspäivien sujumisesta
  • Vapaaehtoisia tuetaan tapaamisilla, jotka järjestetään etäyhteyksin. Tapaamisilla käydään läpi tuotannon tilannetta ja sovitaan seuraavista askelista.
  • Mentori huolehtii toiminnan koordinoinnista siten, että jokaisella vapaaehtoisella on selkeä kuva mitä häneltä odotetaan. Mentori laatii yhdessä vapaaehtoisten kanssa toiminnan tavoitteet ja toimenpiteet. Toiminta suunnitellaan noin kuukausi kerrallaan tai tehdään pidemmän aikavälin toimenpiteiden suunnitelma.
  • Podcastin viestintää ja markkinointia toteutetaan yhdessä vapaaehtoisten ja mentoreiden kanssa. On hyvä laatia sekä ulkoisen että sisäisen viestinnän suunnitelma.

Kustannukset

Toiminta tapahtuu verkossa, joten fyysisiä tiloja ei välttämättä tarvita paljoakaan. Lähinnä Podcast-jaksojen nauhoitukset voivat vaatia fyysistä tilaa, mutta nauhoitukset on mahdollista tehdä myös kokonaan etänä. Työntekijöiltä toiminta edellyttää osaamista erityistä tukea tarvitsevien nuorten kohtaamisesta ja nuorten elämässä esiintyvien keskeisten kysymysten tuntemusta. Työntekijälle on eduksi myös sosiaalisen median ja Podcastin tuottamisen tuntemus.

 

Kansikuva
Yhteisöllistä vaikuttamistoimintaa

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis