Seniorikeskus verkossa, Keski-Suomen HVA, (RRP, P4, I1)
Seniorikeskus verkossa kokoaa tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä senioreille, läheisille ja muille verkostoille. Verkkosivulle on koottu myös hva:n ennaltaehkäisevän tuen digitaaliset ratkaisut saavutettavammaksi kokonaisuudeksi.
Toimintamallin nimi
Seniorikeskus verkossa kokoaa tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä senioreille, läheisille ja muille verkostoille. Verkkosivulle on koottu myös hva:n ennaltaehkäisevän tuen digitaaliset ratkaisut saavutettavammaksi kokonaisuudeksi.
Seniorikeskus verkossa kokoaa ikääntyvälle, hänen läheisilleen sekä ikääntyvien kanssa työskenteleville tietoa ikääntymiseen liittyen ennaltaehkäisevästä näkökulmasta. Sivustolle on koottu tiedon lisäksi digitaalisia ratkaisuja sekä koottu hyvinvointialueen palveluita ja yhteystietoja, jotka koskettavat seniorin arkea.
Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluverkkouudistuksen myötä ikääntyvien ennaltaehkäisevään työhön on päätetty panostaa vahvemmin ja Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman tuella kehitetyn seniorin hyvinvointineuvolan toimintamallin ympärille on lähdetty kehittämään seniorikeskusmallia. Seniorikeskusmalli hyödyntää yhteisövaikuttavuuden viitekehystä sekä yhteistyömalleja ja verkostoja kuntien ja 3.sektorin toimijoiden kanssa hy-te-tu-työn ympärillä. Seniorikeskusmallissa työskennellään verkostoissa ja jalkautuen, Seniorikeskus verkossa-toimintamalli taas tarjoaa digitaalisemman ympäristön.
Seniorikeskus verkossa-toimintamallin tarkoituksena on edistää senioreiden itse- ja omahoitoa ja parantaa senioreiden ennaltaehkäisevien digitaalisten palveluiden saavutettavuutta ja käyttöä. Seniorikeskus verkossa auttaa myös ammattilaisia, läheisiä ja kumppaneita oikean tiedon äärelle.
Keskisuomalaisista yli 65-vuotiaista suurin osa asuu itsenäisesti kotona ja monelle digitaalinen asiointi on tuttua. Seniorikeskus verkossa-mallin avulla pyritään kokoamaan tieto helpommin löydettäväksi. Asiakasymmärrystä on kartoitettu kehittämistyöpajassa, johon osallistui digitaitoisia senioreita sekä kokemusasiantuntijoita. Työpajan tavoitteena oli selvittää asiakasnäkökulmaa verkkosivujen rakenteesta ja käytettävyydestä sekä sivustolla olevasta sisällöstä. Verkkosivut on kehitetty jo TulSote-ohjelman aikana, jolloin kohderyhmää on kuultu laajasti.
Verkkosivun on hyvä nivoutua selkeään laajempaan kokonaisuuteen, jolloin se löytyy luontevasti. Verkkosivusta tiedottamista kannattaa tehdä laajasti eri verkostoissa, kuten järjestökentällä, kunnissa ja kohderyhmän keskellä, hyvinvointialueen toimijoita unohtamatta.
Sisällön tuottamiseen täytyy varata aikaa ja aihealueiden asiantuntijoita kannattaa hyödyntää. Tällöin tieto kokonaisuuden olemassa olosta pääsee leviämään mahdollisesti jo kehittämisvaiheessa. Sisällöntuottajille on hyvä antaa raamit, miten sivusto rakentuu, jotta kokonaisuus säilyy yhdenmukaisena.
Sivun kävijämäärien ja verkkosivuvierailujen keston seuraamisesta saa dataa, jolla voi ohjata sivun jatkokehittämistä. Myös ajoittaiset käyttäjäkyselyt antavat suuntaviivoja.
Kansikuva
