Mielenterveyspalveluita käyttävän nuoren (16-29v.) palvelupolku ammatillisessa oppilaitoksessa-Varsinais-Suomen hyvinvointialue-Sujuvat palvelut -valmennus (RRP, P4,I1)

Toimintamalli sopii erityisesti keskeyttämisriskissä oleville opiskelijoille. Opiskeluhuollon yhteisasiakkaille tarjotaan monialaista tukea. Koululääkärin akuuttiajat ja yhteistyö nuorisopsykiatrian kanssa sujuvoittavat palvelua.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Mielenterveyspalveluita käyttävän nuoren (16-29v.) palvelupolku ammatillisessa oppilaitoksessa-Varsinais-Suomen hyvinvointialue-Sujuvat palvelut -valmennus (RRP, P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli sopii erityisesti keskeyttämisriskissä oleville opiskelijoille. Opiskeluhuollon yhteisasiakkaille tarjotaan monialaista tukea. Koululääkärin akuuttiajat ja yhteistyö nuorisopsykiatrian kanssa sujuvoittavat palvelua.

Toteutuspaikka
Salon seudun ammattiopisto, Varsinais-Suomen hyvinvointialue, TYKS Salon nuorisopsykiatrian työryhmä
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Toimintamalli opiskeluhuollon yhteisasiakkaille
Kuvateksti
Toimintamalli opiskeluhuollon yhteisasiakkaille
Kuva
Opiskeluhuollon ja nuorisopsykiatrian toimintamalli
Kuvateksti
Opiskeluhuollon ja nuorisopsykiatrian toimintamalli

Tekijä

Tanja Rönö

Luotu

02.11.2023

Viimeksi muokattu

06.09.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Ensimmäisessä toimintamallissa tunnistetaan opiskeluhuollon yhteisasiakkaita, nimetään opiskeluhuollon vastuuhenkilö sekä sovitaan tukitoimet monialaisessa palaverissa. Vastuutyöntekijä koordinoi työskentelyä. Tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti seurantapalaverissa. Opiskelijalta pyydetään palautetta työskentelymuodosta.

Koululääkärille luodaan viikoittaiset akuuttiajat mielenterveyssyillä, mikä mahdollistaa oikea-aikaisen hoitosuunnitelman sekä tarvittaessa jatko-ohjautumisen. Näin tuetaan opiskelijan toimintakykyä sekä mahdollistetaan opintojen eteneminen keskeytyksettä.

Toisessa toimintamallissa tiivistetään opiskeluhuollon ja nuorisopsykiatrian yhteistyötä erityisesti opiskelijan siirtyessä palvelusta toiseen. Opiskeluhuollossa käynyt opiskelija saatetaan tutun työntekijän kanssa nuorisopsykiatrian ensikäynnille, kun vastaanottava psykiatri on arvioinut yhteistapaamisen mahdolliseksi. Jos nuorisopsykiatrialla alkanut hoitokontakti keskeytyy suunnittelemattomasti, otetaan nuorisopsykiatrialta yhteyttä opiskeluterveydenhuoltoon opiskelijan luvalla. Kun nuorisopsykiatrian hoitokontakti päättyy, epikriisi lähetetään lähettävän lääkärin lisäksi myös opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajalle, sillä terveyskeskuslääkärin tekemistä lähetteistä ei tule automaattisesti tietoa opiskeluhuoltoon.

Toimintaympäristö **

Nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet valtakunnallisesti ja Kouluterveyskyselyn v. 2023 mukaan 32,1 % ammatillisen oppilaitoksen tytöistä ja 7,4 % pojista koki kohtalaista tai vakavaa ahdistuneisuutta. Lisäksi monilla nuorilla on elämänhallinnan haasteita, oppimisvaikeuksia ja erityisen tuen tarpeita. Erityisellä tuella opiskelevien osuus ammatillisten koulutuksen opiskelijoista on ollut kasvussa v. 2004 lähtien, v. 2020 määrä on ollut 11% opiskelijoista (KARVI v. 2021)  Ammatillisen oppilaitoksen reformi on tehnyt opiskeluista joustavaa ja työelämälähtöistä, mutta opiskelu vaatii aiempaa enemmän itseohjautuvuutta, mikä on monelle nuorelle haastavaa. PISA-tulosten heikentymisen myötä myös ammatilliset opinnot aloitetaan heikoimmilla oppimisvalmiuksilla. Opiskelijan opinnot ovat vaarassa keskeytyä etenkin, jos opiskelijan ongelmat kasautuvat. Toimintamallin avulla tarjotaan opiskeluhuollon yhteisasiakkaille monialaista tukea varhaisessa vaiheessa, jolloin tarve erikoissairaanhoitoon ohjautumiseen vähenee.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on ammattiopiston 16-29-vuotiaat opiskelijat, joilla on mielenterveysongelmia. Kehittämistyössä on tiiviisti ollut mukana kokemusasiantuntija, joka on tuonut kehittämiseen asiakasnäkökulmaa. Kokemusasiantuntija on haastatellut neljää oppilaitoksen mielenterveyspalveluita käyttänyttä opiskelijaa. Haastatteluissa nostettiin positiivisina puolina esille nopea avunsaanti, hoidon saaminen ja oireiden ottaminen vakavasti. Kehittämistoiveina nostettiin esille tapaamiskertojen vähyys, työntekijöiden vaihtuvuus, haasteet opiskelijoiden kuuntelemisessa (yksittäinen palaute) ja pitkä odotusaika nuorisopsykiatrian työryhmään.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamalleja käydään läpi ammattiopiston opiskeluhuoltoryhmässä toimintamallin juurruttamiseksi molemmissa Salon seudun ammattiopiston yksiköissä. Kehittämistiimin työkokouksiin pyydetään toisen yksikön työntekijöitä perehtymään toimintatapaan. Osa työntekijöistä työskentelee molemmissa yksiköissä, mikä tukee juurruttamista. Juurruttamista seurataan yhteisissä kuukausittaisissa palavereissa. Opiskeluhuollon toimintamallia esitellään opetushenkilökunnalle. 

Koululääkäri perehdytetään toimintamalleihin.

Nuorisopsykiatrian vastuuhenkilö vastaa toimintamallin juurruttamisesta omassa yksikössään. Juurruttamista opiskeluhuollon ja nuorisopsykiatrian välillä tuetaan myös kutsumalla nuorisopsykiatrian edustaja opiskeluhuollon ohjausryhmään v. 2024. 

Toimintamallien juurruttaminen vaatii osallistuvien organisaatioiden johdon sitoutumista. Opiskeluhuollon palaverikäytäntöjen selkeyttäminen tukee työskentelyä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehittämistyön aikana opiskeluhuollon yhteisasiakkaita on johdonmukaisesti tunnistettu ja yhteisasiakkaiden määrä  on noussut yhteensä 200%. Opiskeluhuollon monialaista yhteistyötä on lisätty ja MAR-palavereiden määrä on lisääntynyt 160%. Opiskeluista eronneiden määrässä ei ole valmennuksen loppuessa elokuussa v. 2024 havaittu muutoksia.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli sopii opiskeluhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyön tiivistämiseen erityisesti toisen asteen ammatillisissa opinnoissa. Toimintamallin käyttöönotto vaatii osallistujaorganisaatioiden johdon sekä työntekijöiden sitoutumista. Keskeyttämisuhassa olevien opiskelijoiden tunnistaminen vaatii moniammatillista työskentelyä. Opiskeluhuollon työpalavereihin ja MAR-palavereihin on hyvä varata säännölliset tapaamiset, jotka toteutuvat kehittäjäorganisaatiossa vuoroviikoittain. Opiskeluhuollon ja nuorisopsykiatrian yhteistyön tiivistäminen edellyttää toimivia yhteistyörakenteita sekä avointa dialogia.

Toimintamalli on ratkaisu- ja voimavarakeskeinen.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä