Monialaisen liikkuvan Nopsajalka-tiimin  asunnottomuustyö asiakkaiden ja palveluverkoston tukijana lisää palvelujen tuottavauutta ja säästää hyvinvointialueen kustannuksia. Palvelu vakinaistettiin 1.1.2024 Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluksi. 

Toimintamallin nimi
Monialainen liikkuva tiimi Nopsajalka
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Monialaisen liikkuvan Nopsajalka-tiimin  asunnottomuustyö asiakkaiden ja palveluverkoston tukijana lisää palvelujen tuottavauutta ja säästää hyvinvointialueen kustannuksia. Palvelu vakinaistettiin 1.1.2024 Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluksi. 

Toteutuspaikka
ASSI-hankkeet 2020 -2023 Jyväskylän kaupunki, Keski-Suomen hyvinvointialue.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Esittelyvideo Nopsajalka-tiimin toiminnasta

Tekijä

Ritva Anttonen

Luotu

15.03.2021

Viimeksi muokattu

02.04.2024
Ratkaisun perusidea

Monialainen liikkuva tiimi Nopsajalka

  • ASSI-hankkeessa perustettiin tavoitteen mukainen monialainen liikkuva tiimi Nopsajalka.
  • Tiimissä työskentelee psykiatrinen sairaanhoitaja, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijä
  • Tiimissä oli aikuissosiaalityön, päihde- ja mielenterveys, kriisi- ja traumatyön, asumisneuvonnan sekä lastensuojelun osaamista ja kokemusta.
  • Nopsajalan kohderyhmänä olivat asunnottomat tai asunnottomuuden riskissä olevat erityistä tukea tarvitsevat henkilöt, joilla on vaikeuksia hakea ja saada tarvitsemiaan sosiaali- ja terveyspalveluja.
  • Tiimi tarjoaa asiakkaalle matalan kynnyksen sosiaaliohjausta asumisneuvontaa sekä päihde- ja mielenterveystyötä.
  • Asiakkaat ohjautuvat palveluun pääasiassa yhteistyöverkoston kautta, kuten sosiaalipalveluista, terveyskeskuksista, rikosseuraamuslaitokselta ja vankiloista. Asiakas voi myös itse hakeutua palveluun.
  • Tiimi ottaa yhteyttä ja reagoi nopeasti asiakkaan tilanteeseen, selvittää palvelutarpeen sekä palvelee, ohjaa ja kannattelee saattaen vaihtaen asiakasta hänen tarvitsemiinsa muihin palveluihin.
  • Palveluprosessin kesto ja intensiivisyys vaihtelevat asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
  • Asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus palata takaisin palveluun, jos prosessi katkesi
  • Tiimin työntekijä voi toimia myös palvelutulkkina asiakkaan palvelupolulla uuteen palveluun siirryttäessä.
  • Tiimi toteuttaa työssään Asunto ensin -periaatteita

Nopean liikkuvan työn toimintamallin kehittäminen

Nopsajalkatiimi asiakaskunta on tyypillisesti ollut pitkään palvelujen ulkopuolella.  Tämän vuoksi heidän moninaiset palvelutarpeensa ovat kasautuneet ja heidän palvelutarpeensa on pitkäkestoista. Aluksi tiimi palveli asiakkaita myös pitkäkestoisesti. Palvelu tukkeutui nopeasti. 

Jos näin olisi jatkettu, myöskään hankkeen tavoitteena ollut verkostoyhteistyön kehittäminen ei olisi edennyt suunnitellusti.  Hankkeen tavoite monialaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteiskehittämisestä olisi jäänyt vähäisemmäksi.

Päätettiin muuttaa työskentelytapaa nopeammaksi ja tehdä yhteistyötä muiden palvelujen kanssa.  Nopean palvelun tavoitteeksi määriteltiin se, että monia palveluja tarvitsevat heikossa asemassa olevat asiakkaat käyttävät mahdollisimman paljon jo olemassa olevia hyviä palveluja katkeamattomilla palvelupoluilla.  Nopsajalka-tiimin tehtävänä oli tukea vaikeassa tai heikossa asemassa olevaa asiakasta saamaan palvelujärjestelmästä tarvitsemiaan palveluita. Toiseksi tavoitteeksi asetettiin palvelujärjestelmän toimivuuden paraneminen rakenteellisen sosiaalityön yhteiskehittämisen keinoin.

Nopsajalan työskentelymallia muutettiin pitkäkestoisesta  kuntouttavasta työskentelystä enemmän palveluohjaukselliseen verkostotyöskentelyyn. Samalla muutettiin tiimin palvelun kestoaikaa ja työskentelytapaa, jotta autettaisiin asiakkaiden kiinnittymistä ja liikkumista palveluverkoissa.

Tuloksena oli nopean toiminnan palvelumalli, jolla saavutetaan, saatetaan ja kiinnitetään muihin jo olemassa oleviin hyviin palveluihin erilaisia palveluja tarvitsevia asiakkaita.

Muutos toteutettiin niin, että ensin keskeytettiin uusien asiakkaiden ohjautuminen tiimiin aikuissosiaalityöstä ja siirryttiin tiiviiseen yhteistyöhön Kaupunginsairaalan psykiatristen ja päihdepotilaiden hoitoon profiloituneen Kyllön osasto 3:n henkilöstön kanssa. Sieltä ohjautui Nopsajalan palveluun uutta asiakasryhmää ja yhteiskehittäminen alkoi tiimin jalkautumisella osastolle. Tiimi aloitti osastolla myös PopUp vastaanottojen kokeilun osastolla.   Jonkin ajan kuluttua huomattiin, että tehdään päällekkäistä työtä terveyskeskuksen uusien sosiaalityöntekijöiden kanssa, joten PopUp vastaanotot lopetettiin ja sovittiin yhteistyön raamit toimintatavoista.

Selkeiden ja napakoiden yhteistyöraamien tarkoituksena on vakiinnuttaa kokeiltuja ja hyväksi osoittautuneita käytänteitä asiakkaiden palvelupoluille.  Sopimuksia päivitetään asiakkaiden tarpeiden ja palvelujen muuttuessa. Yhteistyösopimukset helpottavat myös uusien työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden perehdytystä/perehtymistä työskentelytapoihin.

Uusia yhteistyöraameja rakennetaan ja päivitetään eri toimijoiden kanssa ASSI 2 täydennyshankkeessa. 

Toimintaympäristö

- Hallitusohjelmat, Sanna Marin ja Petteri Orpo 

- KOTIIN Selvitysraportti asunnottomuuden poistamiseksi vuoteen 2027 mennessä

- Asunnottomuuden poistamisen valtakunnallinen ohjelma

- Taloudellinen vaikuttavuus,  terveydenhuollon kustannukset, häätöjen ja  rikollisuuden väheneminen

- Hyvinvoinnin lisääntyminen

-Positiivisuuden kehä, asenneilmaston muuttuminen

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ks. hankeraportti. Linkki alla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Nopsajalka-mallin toimintatapaa kehitetään ja juurrutetaan "asiakas aidosti edellä"  yhteistyön tuloksena.  Eli juurruttaminen ja levittäminen tapahtuu hierarkiassa alhaalta päin käytännön työssä kohdattujen haasteiden ja onnistumisten kautta. Näin toimintamalli myös juurtuu yhteiskehittämisen kautta  sovittujen ja dokumentoitujen yhteistyön raamien avulla työyhteisöihin.   

Tiimien perustaminen vaatii rahaa. Mutta se voi tuoda säästöjä yhteiskunnalle asunnottomuuden vähenemisenä ja esimerkiksi terveyspalvelujen ja viranomaispalvelujen (esim. häädöt, oikeusprosessit, poliisi jne) palvelutarpeen vähenemisenä. Teemme esitutkimuksen Nopsajalan palvelun taloudellisesta vaikuttavuudesta terveydenhuollon kustannuksiin tämän vuoden aikana. 

Rekrytoinnin haasteita: Nopsajalka-tiimin tulee koostua rautaisista ammattilaisista ja ”diplomaateista”. Nopsajalan asiakkaat ovat kärsineet tavallisesti vuosia tai vuosikymmeniä moninaisista elämän ongelmista ja olleet ilman tarvitsemiaan palveluita, he ovat asunnottomia tai sen riskissä olevia erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä.  Useilla heistä on päihde- ja mielenterveysongelmia sekä hoitamattomia sairauksia, taloudellisia ongelmia ja vahvasti alentunut toimintakyky. He pelkäävät ja jännittävät, eivätkä usko kykyynsä hoitaa asioitaan, eikä myöskään palveluverkoston haluun/kykyyn palvella heitä. He tuntevat syyllisyyttä ja häpeää. 

Tiimin työntekijöiden rekrytointi voi olla hankkeelle haasteellista, mutta se voi olla myös työnhakijalle haaste, koska hänen käsityksensä tiimin työstä voi poiketa tarjolla olevasta tehtävästä.  Tiimin toimintatapa voi poiketa hänen odotuksistaan, jos hän on tottunut työhön, jossa on selkeät toimintaohjeet ja roolit. Nopsajalan asiakaskunnan palvelu vaatii tavallista enemmän pitkäjänteisyyttä, itsenäistä ratkaisukykyä ja luovuutta. Työntekijällä tulee olla kykyä palvella eri asiakkaita eri tavoin. Yhdenkin asiakkaan kohtaamistapaa tulee osata mukauttaa hänen vaihteleviin mielentiloihinsa ja tarpeisiinsa. Tarvitaan kuuntelutaitoa, empatiaa, motivointia, rajojen asettamista ja kykyä tehdä  nopeitakin päätöksiä. Valmiita ohjeita eri tilanteisiin ei ole. Monitoimijainen työskentely tiimissä vaatii joustavia yhteistyötaitoja, tiimiläisten erilaisuuden hyväksymistä ja kykyä jalostaa erilaisuus tiimin voimavaraksi.

Tiimissä voi toimia sekä ylemmän, että alemman sosiaali- ja terveysalan koulutustason hankkineita työntekijöitä ja heillä voi olla erilaista  työkokemusta ja osaamista.  Koulutuksen lisäksi erittäin tärkeää  on asenne ja asiakkaiden tilanteiden ja tarpeiden ymmärtäminen ja kyky vaihdella omaa työskentelytapaansa. Lisäksi tulee olla kyky toimia yhteistyöverkostossa kunnioittavasti toisten työtä arvostaen, jotta yhteinen asiakaspalvelu ja rakenteellinen sosiaalityö onnistuvat hyvässä hengessä tuloksellisesti.  Työntekijällä/työntekijöillä  tulee olla diplomatian taitoja ja vahvuutta nostaa esiin palvelujärjestelmän pullonkauloja yhteisinä kehittämiskohteina. Tiimiläisellä tulee olla myös uteliaisuutta, uskallusta ja halua kokeilla uusia tapoja toimia. Tiimissä ei tarvitse pelätä epäonnistumista vaan ”mokat” nähdään tärkeinä tiedonlähteinä uusille kokeiluille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Nopsajalka-tiimin palvelussa oli noin 200 asiakasta ajalla 1.10.2020 - 30.9.23.  Nopean toimintamallien kehittämisen jälkeen keskimääräinen palveluajan kesto oli 1–3 kuukautta, vaikka sen kesto saattoi vaihdella paljonkin asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Muutosvaiheessa kesällä 21 oli palvelussa vielä hankkeen alkupuolella tulleita asiakkaita. 

Verkostoyhteistyö on toiminut yllättävän hyvin. Kaikki yhteistyötahot antavat hyvää palautetta ja toivovat tiimin jatkavan työtään hankkeen jälkeen. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tiimin tulee koostua sosiaali- ja terveysalan rautaisista ammattilaisista, joilla on palveluasenne kohdallaan. ks. kohta Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot.  Tiimissä tulee olla sosiaalityöntekijä, koska hän voi tehdä sosiaalityöntekijän viranomaistehtäviä  nopeasti, jotta asiakkaan ja tiimin ei tarvitse odotella pitkään  sosiaalityöntekijöiden  palveluaikoja. Isoihin kaupunkeihin tulee perustaa useampia tiimejä palvelutarpeen mukaan. Esim. Jyväskylässä on tarvetta useammalle tiimille. Hyvinvointialueen muiden kuntien palvelutarvetta tulee selvittää. 

Toimintamalli on sovellettavissa muillekin asiakasryhmille, jotka tarvitsevat apua palveluverkostossa selviämiseen. Esim. kannattelevaa tukea tarvitsevat nuoret, ikäihmiset ja vammaiset.  

Henkilöstön rekrytointi on haastavaa. Työntekijän asenne auttamiseen merkitsee paljon koulutustaustan lisäksi. Henkilölle, joka odottaa asiakkaan toimivan ohjeiden tai sopimusten mukaisesti, voi työskentely myös olla turhauttavaa ja väsyttävää.  Työntekijä joka odottaa esihenkilöltä selkeitä tehtävänmäärityksiä tai ohjeita voi kokea olevansa väärässä tehtävässä. Nopsajalan työssä tarvitaan spontaania luovuutta ja ratkaisukykyä. 

Haastavan työn henkilöstön hyvinvointia kannattaa seurata tarkalla silmällä  ja tukea eri tavoin. Esimerkiksi työnohjaus on koettu hyväksi.  

 

Lisäkysymykset toimintamalliin (TerveSos): 

Miksi juuri tämä toimintamalli pitäisi palkita ja miten toimintamallissanne näkyy TerveSos -palkinnon tämän vuoden teema: Monialainen asiakas- ja palveluohjaus ehkäisevässä ja edistävässä työssä? 

Monialaisessa tiimissä työskentelee sosiaalityöntekijä, sosiaaliohjaaja ja psykiatrinen sairaanhoitaja. Tämä lisää tiedonkulkua sosiaali- ja terveyspalveluiden välillä.  Tiimi tekee laajaa verkostotyötä hyvinvointialueen, kuntien ja eri palvelualojen järjestöjen kanssa. Yhteistyökumppaneiden kanssa on tehty yhteistyötä ohjaavat kirjalliset raamit. 

Tampereen yliopiston kasvatustieteiden- ja kulttuurin tiedekunnan RESET-tiimi on tehnyt  tutkimuksen Jyväskylän Nopsajalka-tiimistä. Tutkimus on nimeltään Moniammatillinen liikkuva tuki asunnottomuuden voittamiseksi: Tutkimus Jyväskylän Nopsajalka-työstä (2023). Tutkimuksen mukaan Nopsajalan vahvuuksiksi nähtiin sen joustavuus, monialaisuus, keskittyminen kuhunkin asiakkaaseen ja kyky tuottaa asiakkaan tarpeiden mukaisia ratkaisuja yhdessä palvelujärjestelmän muiden toimijoiden kanssa. 

Palvelu ehkäisee ja vähentää asunnottomuutta sekä yhteiskunnan kustannuksia mm. häätöjen määrän vähenemisellä. Palvelu vähentää terveydenhuollon kustannuksia asiakkaan päästessä tarvitsemiinsa palveluihin (esitutkimus Nopsajalka-tiimin palvelun vaikutuksesta terveydenhuollon kustannuksiin 2023).

Assi-hankkeen aikana kaikista tiimin asiakkaista tehtiin Forms-kysely, jossa seurattiin mm. asiakkaiden palvelupolkuja ja asuntojen saantia. Hankkeen aikana myös kerättiin ns. ”valkoisia palloja”, joilla kuvattiin järjestelmän palveluaukkoja ja pullonkauloja asiakkaiden palvelupolkujen aikana. 

Nopsajalka-tiimin palvelu vakinaistettiin Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluksi vuoden 2024 alusta alkaen. Perusteluina palvelun vakinaistamiselle: Malli on kehitetty ASSI-asunnottomuushankkeessa ja sen vaikuttavuudesta on yliopistotasoisesti tutkittuna tutkimusnäyttöä. Tiimin työskentely kohdentuu koko hyvinvointialueelle. Työskentelyn avulla ehkäistään myös häätöjä ja vuokrarästeistä aiheutuvia täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen kustannuksia. Asunnottomuuden ehkäiseminen ja vähentäminen on yksi sosiaalipalveluiden painopistealueista. Valtion taholta tavoitteena on poistaa pitkäaikaisasunnottomuus vuoteen 2027 mennessä. Asunnottomuustyö ehkäisee ja vähentää tutkitusti palvelutarpeita ja kustannuksia muissa sote-palveluissa.