Monialainen liikkuva tiimi Nopsajalka
Monialaisen liikkuvan Nopsajalka-tiimin asunnottomuustyö asiakkaiden ja palveluverkoston tukijana lisää palvelujen tuottavauutta ja säästää hyvinvointialueen kustannuksia. Palvelu vakinaistettiin 1.1.2024 Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluksi.
Toimintamallin nimi
Monialaisen liikkuvan Nopsajalka-tiimin asunnottomuustyö asiakkaiden ja palveluverkoston tukijana lisää palvelujen tuottavauutta ja säästää hyvinvointialueen kustannuksia. Palvelu vakinaistettiin 1.1.2024 Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluksi.
Monialainen liikkuva tiimi Nopsajalka
- ASSI-hankkeessa perustettiin tavoitteen mukainen monialainen liikkuva tiimi Nopsajalka.
- Tiimissä työskentelee psykiatrinen sairaanhoitaja, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijä
- Tiimissä oli aikuissosiaalityön, päihde- ja mielenterveys, kriisi- ja traumatyön, asumisneuvonnan sekä lastensuojelun osaamista ja kokemusta.
- Nopsajalan kohderyhmänä olivat asunnottomat tai asunnottomuuden riskissä olevat erityistä tukea tarvitsevat henkilöt, joilla on vaikeuksia hakea ja saada tarvitsemiaan sosiaali- ja terveyspalveluja.
- Tiimi tarjoaa asiakkaalle matalan kynnyksen sosiaaliohjausta asumisneuvontaa sekä päihde- ja mielenterveystyötä.
- Asiakkaat ohjautuvat palveluun pääasiassa yhteistyöverkoston kautta, kuten sosiaalipalveluista, terveyskeskuksista, rikosseuraamuslaitokselta ja vankiloista. Asiakas voi myös itse hakeutua palveluun.
- Tiimi ottaa yhteyttä ja reagoi nopeasti asiakkaan tilanteeseen, selvittää palvelutarpeen sekä palvelee, ohjaa ja kannattelee saattaen vaihtaen asiakasta hänen tarvitsemiinsa muihin palveluihin.
- Palveluprosessin kesto ja intensiivisyys vaihtelevat asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
- Asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus palata takaisin palveluun, jos prosessi katkesi
- Tiimin työntekijä voi toimia myös palvelutulkkina asiakkaan palvelupolulla uuteen palveluun siirryttäessä.
- Tiimi toteuttaa työssään Asunto ensin -periaatteita
Nopean liikkuvan työn toimintamallin kehittäminen
Nopsajalkatiimi asiakaskunta on tyypillisesti ollut pitkään palvelujen ulkopuolella. Tämän vuoksi heidän moninaiset palvelutarpeensa ovat kasautuneet ja heidän palvelutarpeensa on pitkäkestoista. Aluksi tiimi palveli asiakkaita myös pitkäkestoisesti. Palvelu tukkeutui nopeasti.
Jos näin olisi jatkettu, myöskään hankkeen tavoitteena ollut verkostoyhteistyön kehittäminen ei olisi edennyt suunnitellusti. Hankkeen tavoite monialaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteiskehittämisestä olisi jäänyt vähäisemmäksi.
Päätettiin muuttaa työskentelytapaa nopeammaksi ja tehdä yhteistyötä muiden palvelujen kanssa. Nopean palvelun tavoitteeksi määriteltiin se, että monia palveluja tarvitsevat heikossa asemassa olevat asiakkaat käyttävät mahdollisimman paljon jo olemassa olevia hyviä palveluja katkeamattomilla palvelupoluilla. Nopsajalka-tiimin tehtävänä oli tukea vaikeassa tai heikossa asemassa olevaa asiakasta saamaan palvelujärjestelmästä tarvitsemiaan palveluita. Toiseksi tavoitteeksi asetettiin palvelujärjestelmän toimivuuden paraneminen rakenteellisen sosiaalityön yhteiskehittämisen keinoin.
Nopsajalan työskentelymallia muutettiin pitkäkestoisesta kuntouttavasta työskentelystä enemmän palveluohjaukselliseen verkostotyöskentelyyn. Samalla muutettiin tiimin palvelun kestoaikaa ja työskentelytapaa, jotta autettaisiin asiakkaiden kiinnittymistä ja liikkumista palveluverkoissa.
Tuloksena oli nopean toiminnan palvelumalli, jolla saavutetaan, saatetaan ja kiinnitetään muihin jo olemassa oleviin hyviin palveluihin erilaisia palveluja tarvitsevia asiakkaita.
Muutos toteutettiin niin, että ensin keskeytettiin uusien asiakkaiden ohjautuminen tiimiin aikuissosiaalityöstä ja siirryttiin tiiviiseen yhteistyöhön Kaupunginsairaalan psykiatristen ja päihdepotilaiden hoitoon profiloituneen Kyllön osasto 3:n henkilöstön kanssa. Sieltä ohjautui Nopsajalan palveluun uutta asiakasryhmää ja yhteiskehittäminen alkoi tiimin jalkautumisella osastolle. Tiimi aloitti osastolla myös PopUp vastaanottojen kokeilun osastolla. Jonkin ajan kuluttua huomattiin, että tehdään päällekkäistä työtä terveyskeskuksen uusien sosiaalityöntekijöiden kanssa, joten PopUp vastaanotot lopetettiin ja sovittiin yhteistyön raamit toimintatavoista.
Selkeiden ja napakoiden yhteistyöraamien tarkoituksena on vakiinnuttaa kokeiltuja ja hyväksi osoittautuneita käytänteitä asiakkaiden palvelupoluille. Sopimuksia päivitetään asiakkaiden tarpeiden ja palvelujen muuttuessa. Yhteistyösopimukset helpottavat myös uusien työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden perehdytystä/perehtymistä työskentelytapoihin.
Uusia yhteistyöraameja rakennetaan ja päivitetään eri toimijoiden kanssa ASSI 2 täydennyshankkeessa.
- Hallitusohjelmat, Sanna Marin ja Petteri Orpo
- KOTIIN Selvitysraportti asunnottomuuden poistamiseksi vuoteen 2027 mennessä
- Asunnottomuuden poistamisen valtakunnallinen ohjelma
- Taloudellinen vaikuttavuus, terveydenhuollon kustannukset, häätöjen ja rikollisuuden väheneminen
- Hyvinvoinnin lisääntyminen
-Positiivisuuden kehä, asenneilmaston muuttuminen
Ks. hankeraportti. Linkki alla.
Nopsajalka-mallin toimintatapaa kehitetään ja juurrutetaan "asiakas aidosti edellä" yhteistyön tuloksena. Eli juurruttaminen ja levittäminen tapahtuu hierarkiassa alhaalta päin käytännön työssä kohdattujen haasteiden ja onnistumisten kautta. Näin toimintamalli myös juurtuu yhteiskehittämisen kautta sovittujen ja dokumentoitujen yhteistyön raamien avulla työyhteisöihin.
Tiimien perustaminen vaatii rahaa. Mutta se voi tuoda säästöjä yhteiskunnalle asunnottomuuden vähenemisenä ja esimerkiksi terveyspalvelujen ja viranomaispalvelujen (esim. häädöt, oikeusprosessit, poliisi jne) palvelutarpeen vähenemisenä. Teemme esitutkimuksen Nopsajalan palvelun taloudellisesta vaikuttavuudesta terveydenhuollon kustannuksiin tämän vuoden aikana.
Rekrytoinnin haasteita: Nopsajalka-tiimin tulee koostua rautaisista ammattilaisista ja ”diplomaateista”. Nopsajalan asiakkaat ovat kärsineet tavallisesti vuosia tai vuosikymmeniä moninaisista elämän ongelmista ja olleet ilman tarvitsemiaan palveluita, he ovat asunnottomia tai sen riskissä olevia erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä. Useilla heistä on päihde- ja mielenterveysongelmia sekä hoitamattomia sairauksia, taloudellisia ongelmia ja vahvasti alentunut toimintakyky. He pelkäävät ja jännittävät, eivätkä usko kykyynsä hoitaa asioitaan, eikä myöskään palveluverkoston haluun/kykyyn palvella heitä. He tuntevat syyllisyyttä ja häpeää.
Tiimin työntekijöiden rekrytointi voi olla hankkeelle haasteellista, mutta se voi olla myös työnhakijalle haaste, koska hänen käsityksensä tiimin työstä voi poiketa tarjolla olevasta tehtävästä. Tiimin toimintatapa voi poiketa hänen odotuksistaan, jos hän on tottunut työhön, jossa on selkeät toimintaohjeet ja roolit. Nopsajalan asiakaskunnan palvelu vaatii tavallista enemmän pitkäjänteisyyttä, itsenäistä ratkaisukykyä ja luovuutta. Työntekijällä tulee olla kykyä palvella eri asiakkaita eri tavoin. Yhdenkin asiakkaan kohtaamistapaa tulee osata mukauttaa hänen vaihteleviin mielentiloihinsa ja tarpeisiinsa. Tarvitaan kuuntelutaitoa, empatiaa, motivointia, rajojen asettamista ja kykyä tehdä nopeitakin päätöksiä. Valmiita ohjeita eri tilanteisiin ei ole. Monitoimijainen työskentely tiimissä vaatii joustavia yhteistyötaitoja, tiimiläisten erilaisuuden hyväksymistä ja kykyä jalostaa erilaisuus tiimin voimavaraksi.
Tiimissä voi toimia sekä ylemmän, että alemman sosiaali- ja terveysalan koulutustason hankkineita työntekijöitä ja heillä voi olla erilaista työkokemusta ja osaamista. Koulutuksen lisäksi erittäin tärkeää on asenne ja asiakkaiden tilanteiden ja tarpeiden ymmärtäminen ja kyky vaihdella omaa työskentelytapaansa. Lisäksi tulee olla kyky toimia yhteistyöverkostossa kunnioittavasti toisten työtä arvostaen, jotta yhteinen asiakaspalvelu ja rakenteellinen sosiaalityö onnistuvat hyvässä hengessä tuloksellisesti. Työntekijällä/työntekijöillä tulee olla diplomatian taitoja ja vahvuutta nostaa esiin palvelujärjestelmän pullonkauloja yhteisinä kehittämiskohteina. Tiimiläisellä tulee olla myös uteliaisuutta, uskallusta ja halua kokeilla uusia tapoja toimia. Tiimissä ei tarvitse pelätä epäonnistumista vaan ”mokat” nähdään tärkeinä tiedonlähteinä uusille kokeiluille.
Nopsajalka-tiimin palvelussa oli noin 200 asiakasta ajalla 1.10.2020 - 30.9.23. Nopean toimintamallien kehittämisen jälkeen keskimääräinen palveluajan kesto oli 1–3 kuukautta, vaikka sen kesto saattoi vaihdella paljonkin asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Muutosvaiheessa kesällä 21 oli palvelussa vielä hankkeen alkupuolella tulleita asiakkaita.
Verkostoyhteistyö on toiminut yllättävän hyvin. Kaikki yhteistyötahot antavat hyvää palautetta ja toivovat tiimin jatkavan työtään hankkeen jälkeen.