Monialaisen tiimityön käyttöönotto, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Monialainen tiimi on monialaisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden auttamiseksi koottava tiimi, joka kootaan asiakkaan tarpeen mukaan eri alojen asiantuntijoista. Monialaista tiimimallia laajennetaan koko Pohjois-Savon hyvinvointialueelle.
Toimintamallin nimi
Monialainen tiimi on monialaisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden auttamiseksi koottava tiimi, joka kootaan asiakkaan tarpeen mukaan eri alojen asiantuntijoista. Monialaista tiimimallia laajennetaan koko Pohjois-Savon hyvinvointialueelle.
Monialainen tiimi on monialaisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden auttamiseksi koottava tiimi, joka kootaan asiakkaan tarpeen mukaan sotealan ammattilaisista, kolmannen sektorin toimijoista ja kokemusasiantuntijoista. Monialaisen tiimin eli lyhennettynä moti-tiimin avulla asiakas saa yhdellä käynnillä vastauksen useaan häntä koskevaan asiaan, asiantuntijat saavat toisten ammattitaidon oman työnsä tueksi ja siten myös päällekkäisen työn tekeminen vähenee. Moti-toimintamalli on kuvattu ja prosessin vaiheisiin on olemassa erilaisia työvälineitä työn tueksi. Monialaista tiimimallia laajennetaan koko Pohjois-Savon hyvinvointialueelle.
MOTI-tiimimallia kehitettiin ja pilotoitiin osana Tulevaisuuden sote-keskus hanketta. Tästä kuvaus Innokylässä : POSOTE20: MOTI-tiimi / Monialainen tiimityö sosiaali- ja terveyspalveluissa | Innokylä (innokyla.fi)
Laajentaminen on jatkunut RRP-hankkeen aikana. Kehittämistyö tapahtuu sotekeskusten osalta peruspalveluissa. Tuo yhteen toimijoita sosiaalipalveluista, työllisyyspalveluista, Kelasta ja kolmannelta sektorilta.
Kustannusvaikuttavuutta haetaan monialaisella yhteistyöllä.
Moti-tiimin asiakkaaksi soveltuvat monialaisia palveluita tarvitsevat asiakkaat, joilla on useammalla elämän osa-alueella haasteita. Kehitetty malli kohderyhmän tunnistamisen helpottamiseksi. Aiemman hankkeen aikana on kartoitettu asiakasymmärrystä mm.asiakaspalauttein ja nyt mukana toiminnassa on ollut kokemusasiantuntijoita. Työntekijäkyselyllä on kerätty tietoa toiminnan tueksi.
Perustetaan moti-tiimejä hyvinvointialueelle.
JUURRUTTAMINEN
-Tiimimallia esitelty johtoryhmässä, josta linjaus koko hyvinvointialueen laajuiseksi toiminnaksi.
-Tiimimallia esitelty pienemmissä esihenkilö- tai henkilöstötapaamisissa, joissa kohteet ja aikataulu toiminnalle määritelty yhdessä.
-Toiminnan seuraamiseksi perustetaan alueellisia arviointi- ja ohjausryhmiä, joissa toimintaa voidaan arvioida säännöllisesti tai mahdollisesti muuttaa suunnitelmaa.
RESURSSIT
-Lisäresursseja ei tarvita. Moti-tiimin ammattilaiset koottu jo olemassa olevista resursseista ottamalla heihin suoraan yhteyttä tai yhteyttä verkoston kautta. Tiimin jäseniltä vaaditaan kalenteroitu aika moti-tiimin kokoontumisen mahdollistamiseksi.
PROSESSIN VAIHEET JA TOIMENPITEET
-Asiakasprosessin eteneminen kuvattu liitteissä.
-Toimintamallista on viestitty laajasti sekä asiakkaille että työntekijöille.
-Moti-tiimien määrä alueellamme on kasvanut, yhteydenottoja työntekijöiltä tullut moti-tiimien perustamiseksi
-Työntekijäkyselyn mukaan toimintamalli on lisännyt monialaista työskentelyä, ymmärrys toisen ammattilaisen työstä on lisääntynyt, ammatillinen osaaminen on kehittynyt ja tuonut työtyytyväisyyttä. Tehostaa resurssien käyttöä etenkin haastavassa resurssi- ja taloudellisessa tilanteessa. Asiakkaan näkökulmasta asiakas saa apua ja tukea useaan asiaan kerralla ja kokonaiskuva hahmottuu paremmin.