Omais- ja perhehoitokeskuksen keskitetty puhelinpalvelu

Omais- ja perhehoitajille, asiakkaille, ammattilaisille ja yhteistyötahoille  tarkoitettu keskitetty puhelinpalvelu arkisin klo 9-15. Puheluihin vastaavat asiantuntijat, myös takaisinsoittopalvelu käytössä. Puheluista tilastoituu aihe/kesto/määrä. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Omais- ja perhehoitokeskuksen keskitetty puhelinpalvelu
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omais- ja perhehoitajille, asiakkaille, ammattilaisille ja yhteistyötahoille  tarkoitettu keskitetty puhelinpalvelu arkisin klo 9-15. Puheluihin vastaavat asiantuntijat, myös takaisinsoittopalvelu käytössä. Puheluista tilastoituu aihe/kesto/määrä. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue - Siun sote, Omais- ja perhehoitokeskus Onneli
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Tarja Hirvonen

Luotu

25.05.2023

Viimeksi muokattu

27.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Omais- ja perhehoidonkeskuksen keskitetyn puhelinpalvelun tavoitteena on vapauttaa kentällä työskentelevät omaishoidon sosiaaliohjaajat asiakastyöhön ja nopeuttaa oikea-aikaista omaishoitajien tukemista sekä edistää heidän asioitaan. 

Toimintaympäristö **

Omais- ja perhehoitokeskuksen kehittämistyö on aloitettu Siun sotessa AVOT-hankkeessa vuosina 2017–2018, jolloin visioitiin verkostomaisen omais- ja perhehoidon keskuksen mallit. Verkostomaisen omais- ja perhehoitokeskuksen tavoitteena on vahvistaa asiakaslähtöistä ohjausta ja neuvontaa, monipuolistaa sekä omais- että perhehoidon tuen muotoja, vähentää päällekkäisyyksiä, selkiyttää palvelupolkuja sekä tehdä koordinoidummin yhteistyötä järjestöjen ja muiden yhteisöjen kanssa. 

AVOT-hankkeessa toteutettiin verkostomaisen omais- ja perhehoitokeskuksen ensimmäinen vaihe, jossa luotiin uudet toimintamallit ja käytänteet, joista esimerkkejä ovat omaishoitajien asiakasraadit, kuvapuhelin ikäihmisten perhehoidossa sekä omais- ja perhehoidon infotilaisuudet. Omais- ja perhehoitokeskus Onnelin toiminnan kehittäminen on jatkunut meneillään olevan Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen ja ikäalueen yhteistyönä. Keskitettyä puhelinpalvelua on kehitetty osana omais- ja perhehoitokeskusta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmä  omais- ja perhehoitajat ja ammattilaiset. Toiminnan kautta on saatu tietoa tavallisimmista omais- ja perhehoitajia askarruttavista asioista sekä ammattilaisten tuen tarpeesta. Asiakkaita ja ammattilaisia on osallistettu  kyselyllä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Järjestelmä tulee testata. Sama järjestelmä on organisaatiossa muuallakin käytössä. 

Puhelinpalvelun toiminta alkoi vaiheittain omaishoidon puhelujen osalta. Alussa kesälomien aikana puhelut ohjattiin omais- ja perhehoitokeskukseen, kunnes elokuussa 2022 on ohjeistettu kaikkia omaishoidon tuen sosiaaliohjaajia laittamaan puhelinvastaajaan viesti, jossa kerrotaan, että olemme keskittäneet puhelut omais- ja perhehoitokeskuksen puhelinpalveluun. Tähän tottuminen vaati useamman kuukauden niin viranhaltijoilta kuin asiakkailtakin. Asiakkaita tiedotettiin puhelinpalvelusta lisäksi kirjeellä.

Puhelujen määrä on noussut tasaiseen tahtiin. Puhelinpalvelussa työskentelee yleensä yksi henkilö kerrallaan. Mikäli jonoa alkaa kertymään runsaammin, niin silloin voi pyytää toisen työntekijän avuksi jonoa purkamaan. Puhelinpalveluun osallistuu puolet Onnelin henkilöstöstä. Työskentelyajat jaetaan kolmen tunnin jaksoihin ja vuorot sovitaan yleensä 3-4 viikoksi kerrallaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Omais- ja perhehoidon keskitettyyn puhelinpalveluun tulleet puhelut ovat painottuneet enimmäkseen tukeen ja ohjaukseen, vapaiden järjestämiseen sekä palveluseteleihin. Puhelujen määrät ovat vakiintuneet reiluun 500/kuukausi. Puhelinpalveluun tulleesta asiakaspalautteesta voidaan päätellä, että olemme onnistuneet palvelemaan asiakkaita hyvin. Palautteissa mainitaan ystävällisyydestä, ammattitaidosta, nopeasta asian selviämisestä sekä erinomaisesta asioiden hoidosta. Lisäksi keskitettyyn puhelinpalveluun ohjautuneet puhelut ovat vapauttaneet kentällä olevien asiakas- ja sosiaaliohjaajien työaikaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on sovellettavissa hyvin moniin eri toimintaympäristöihin ja eri kohderyhmiin.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä