Päihde- ja mielenterveysasiakkaan monialainen palveluprosessikokonaisuus - CASE PENTTI

Ikaalisten monialainen palveluprosessikokonaisuus aukenee paremmin asiakascasen kautta. Tässä esiteltynä PMT-asiakkaan palvelupolun näkökulmasta (CASE PENTTI 24.v). 

 

Toimintamallin nimi
Päihde- ja mielenterveysasiakkaan monialainen palveluprosessikokonaisuus - CASE PENTTI
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ikaalisten monialainen palveluprosessikokonaisuus aukenee paremmin asiakascasen kautta. Tässä esiteltynä PMT-asiakkaan palvelupolun näkökulmasta (CASE PENTTI 24.v). 

 

Toteutuspaikka
Ikaalinen, osana Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanketta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaa
Ikaalinen
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tanja Kotala

Luotu

01.09.2022

Viimeksi muokattu

01.09.2022
Ratkaisun perusidea

Monialainen palveluprosessikokonaisuus esitellään PMT-asiakkaan palvelupolun näkökulmasta -> todellisen elämän "tyypillinen" komplisoitunut tilanne

CASE Pentti 24.v

Asiakascase avaa monialaisen palveluprosessikokonaisuuden (SOTE-työpari -toimintamalli + Monty -verkosto) hyödynnettävyyden paremmin. Esitys löytyy oheisesta liitetiedostosta ja on esitelty Mielenterveys ja päihdepalveluiden saatavuuden parantaminen, Sisä-Suomen yhteistyöalue -webinaarissa, THL) 10.3.2022 

 

Toimintaympäristö

Paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden kokonaistilanteen hoitamiseksi tarvitaan uudenlaista monialaista yhteistyötä. Sote-uudistuksen keskeisenä tavoitteena on monialaisen yhteistyön kehittäminen, jotta asiakkaan tilanteeseen tartuttaisiin  ensimmäisellä yhteydenotolla ("yhden luukun periaate")  ja  asiakas saisi tätä myöden toimivamman ja vaikuttavamman palvelupolkukokonaisuuden.

Ikaalisten monialainen palveluprosessikokonaisuus on kehitetty näitä(kin) tavoitteita vastaamaan. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat paljon palveluita tarvitsevat. Tämä on yläotsikko ja sisältää lukuisia asiakasryhmiä. Yhteistä ko asiakkaille on kuitenkin tilanne, jossa tarvitaan monialaista apua ja niin, että ammattilaiset pystyvät muodostamaan asiakkaan tilanteesta kokonaisvaltaisen yhteisen ymmärryksen ja toimintasuunnitelman.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

-

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

-

Vinkit toimintamallin soveltajille

-