Pitkäaikaissairauksien ja riskitilojen digitaalinen seuranta, Helsinki (RRP, P4, I4)

Kohdentaa palveluja pitkäaikaissairaille ja niiden riskissä oleville. Pyritään ennaltaehkäisyyn ja riskien varhaiseen tunnistamiseen proaktiivisesti, hyödyntäen Käypä Hoito-suosituksia, näyttöön perustuvaa hoitoa sekä digitaalisia työkaluja. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Pitkäaikaissairauksien ja riskitilojen digitaalinen seuranta, Helsinki (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kohdentaa palveluja pitkäaikaissairaille ja niiden riskissä oleville. Pyritään ennaltaehkäisyyn ja riskien varhaiseen tunnistamiseen proaktiivisesti, hyödyntäen Käypä Hoito-suosituksia, näyttöön perustuvaa hoitoa sekä digitaalisia työkaluja. 

Toteutuspaikka
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan Kestävän kasvun hankekokonaisuudessa investoinneissa 1 ja 4, Terveyshyötyklinikka-hankkeessa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Katja Kokko

Luotu

16.05.2023

Viimeksi muokattu

26.03.2024
Ratkaisun perusidea **

Pitkäaikaissairauksien ja riskitilojen digitaalisen hoitomallin kehittäminen on aloitettu raskausdiabeteksen jälkiseurannan hoitomallin kehityksestä. Tavoitteena oli laajentaa mallin käyttö Helsingin kaikille terveysasemille alkuvuodesta 2024, tavoitteeseen päästiin 1.2.2024. Ennen laajempaa käyttöönottoa digihoitomallia pilotoitiin Helsingissä yhdellä terveysasemalla. 

  • Raskausdiabeteksen jälkiseurannan hoitomallissa hyödynnetään Apotin olemassa olevia toiminnallisuuksia ja uusia toiminnallisuuksia rakennetaan hoitomallien tarpeisiin. 
  • Ammattilainen voi määrätä asiakkaalle Käypä Hoito-suositukseen perustuvat verikokeet ja tyypin 2 diabetesriskitestiin perustuvan kyselylomakkeen saman toiminnallisuuden alla. 
  • Seuranta toistuu halutulla aikavälillä automaattisesti, sairastumisriskin mukaan 1–3 vuoden välein. 
  • Asiakas saa asiakasportaali Maisaan täytettäväksi kyselylomakkeen ohjeteksteineen, sekä kehotuksen käydä verikokeissa. 
  • Asiakkaille toteutetaan yksilöllisen tarpeen mukaan terveystottumuksia koskevia interventioita. 
  • Ammattilainen pystyy tarkastelemaan asiakkaiden seurannan tuloksia, toteutumista ja sairastumisriskiä kootusti siihen suunnitellulta raportilta.

Automaattisen seurannan on tarkoitus ennaltaehkäistä hoitopudokkuutta sekä lisätä asiakkaiden tietoutta omasta sairastumisriskistä, terveydentilasta ja hoitosuunnitelmasta. Näiden toimien on tarkoitus vähentää yhteydenottoja ja ehkäistä suurempia terveysongelmia. Lisäksi seuranta antaa ammattilaiselle mahdollisuuden kohdentaa hoitoa ja ohjausta. Heille, jotka eivät pysty digitaalisesti asioimaan, järjestetään seuranta asiakkaan tarpeiden mukaisesti. 

Käynnissä olevan jatkokehityksen tavoitteena:

  • Automatisoida raskausdiabeteksen toimintamallia mahdollisimman pitkälle saatavuuden ja kustannusvaikuttavuuden parantamiseksi. Tähän kehitystyöhön liittyy digitaalisia työkaluja, jotka vaativat lääkinnällisen laitteen rekisteröinnin. 
  • Jälkiseurannan työkalut on tarkoitus laajentaa äitiysneuvolaan, jotta seurannan siirtyminen terveysasemalle sujuvoituisi ja hoitopudokkuuden riski pienenisi edelleen. 
  • Myöhemmin hoitomallia on tavoitteena laajentaa muihin sairaus- ja riskiryhmiin. 
Toimintaympäristö **
  • Väestön ikärakenteen muutos ja kansalaisten terveyserot lisäävät terveyspalveluiden tarvetta. 
  • Tällä hetkellä terveydenhuoltojärjestelmän palvelut keskittyvät enemmän korjaavaan kuin ennaltaehkäisevään toimintaan. 
  • Perusterveydenhuollon kiristyvä hoitotakuu lisää paineita tehdä rakenteellisia muutoksia hoitoketjuihin ja löytää keinoja palveluiden tehostamiseksi.
  • Pitkäaikaissairauksien hoitovaje on kasvanut koronapandemian vaikutuksesta. 
  • Tietosuojasäädökset asettavat rajoitteita ja epäselvyyksiä tietojen hyödyntämiseen ja automatisaation kehitystyöhön. Tämä estää digitalisaation täyden potentiaalin hyödyntämisen sote-alalla. 
  • Digitaidottomuutta esiintyy edelleen, myös kielitaidottomuus ja epäluottamus poissulkee asiakkaita digitaalisista palveluista.
  • Kansalaisten lisääntyvä tietoisuus sairauksista haastaa asiantuntijatyötä.
  • Kysyntä, tarve ja vaatimukset digitaalisia palveluita kohtaan kasvavat jatkuvasti.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat terveysasemat ja neuvolat, ja niissä työskentelevät ammattilaiset. Ammattilaisilta kerätään käyttökokemusta haastatteluiden sekä palautekyselyiden avulla. Ammattilaisia osallistetaan lääkinnällisten laitteiden kehitystyöhön muun muassa potilastietojärjestelmän uusien toiminnallisuuksien käytettävyystestauksin.

Toisena kohderyhmänä on terveysasemien ja neuvoloiden aikuiset asiakkaat. Hoitomallit kohdennetaan omatoimisille yhteistyöasiakkaille, jolloin henkilöstön työaikaa voidaan vapauttaa erityistä tukea ja paljon palveluita tarvitseville. Asiakasymmärrystä kerätään palautekyselyiden avulla. Terveyshyötyarvion tietoaineistoista kerätään yleistä terveysdataa helsinkiläisistä mallien suunnittelun avuksi. 

Raskausdiabeteksen jälkiseuranta Maisassa -digihoitomallia pilotoitiin Helsingissä yhdellä terveysasemalla. Pilotissa oli mukana noin 80 asiakasta ja kolme pilottihoitajaa. Pilotoinnin tarkoituksena oli testata mallin käytettävyyttä ja kerätä asiakasymmärrystä raskausdiabeteksen jälkiseurantaa tarvitsevien asiakkaiden osalta. Pilotointi sujui onnistuneesti, ja osallistuneet olivat tyytyväisiä uuteen hoitomalliin. Pilottiasiakkaiden jälkiseuranta siirtyi laajemman käyttöönoton yhteydessä heidän omille terveysasemillensa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

1. Ammattilaisille järjestetään koulutusta ja tukea. 

  • Hankkeen pilottihoitajat ja nimetyt tukiverkostot jalkauttamisen ja osaamisen kehittämisen tukena.

2. Johdon tuki ja sitoutuneisuus riittävään resursointiin ja ongelmien ratkaisemiseen.

4. Kirjallisen ja suullisen palautteen kerääminen ammattilaisilta ja asiakkailta. Mallin mukauttaminen palautteen perusteella.

5. Ohjeiden ylläpitäminen, ja niistä tiedottaminen sisäisessä viestinnässä. 

6. Riittävä sisäinen ja ulkoinen viestintä ammattilaisille ja asiakkaille. 

7. Asiakkaiden digitaitojen vahvistaminen. Viestitään säännöllisesti Helsingin digituesta. Pyritään saamaan asiakkaita aktiivisiksi Maisan käyttäjiksi. 

8. Toiminnan muutosten seuranta ja arviointi

Kansikuva
Kädessä puhelin, puhelimen ruudulta tulee lääkärin hahmo

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä