Puolesta asioinnin valtuutuspalvelun toimintamalli, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
DVV:n kehittämän Avustettu puolesta asioinnin valtuutus -toimintamallin käyttöönottosuunnitelma Etelä-Pohjanmaalla. Palvelupisteet on suunniteltu sote-keskuksiin ja ammattilaisille on tehty paikallisesta toimintasuunnitelmasta tietoiskutallenne.
Model name
DVV:n kehittämän Avustettu puolesta asioinnin valtuutus -toimintamallin käyttöönottosuunnitelma Etelä-Pohjanmaalla. Palvelupisteet on suunniteltu sote-keskuksiin ja ammattilaisille on tehty paikallisesta toimintasuunnitelmasta tietoiskutallenne.
Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet
1. Digi - ja väestötietoviraston luoma valtakunnallinen asiakaslähtöinen henkilöasiakkaan puolesta asioinnin palvelumalli juurruttaminen ja jalkauttaminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen tarpeisiin.
2. Palvelun kohderyhmänä ovat henkilöt, jotka eivät pysty itsenäisesti tekemään digitaalisia valtuuksia tai asioimaan digitaalisissa asiointipalveluissa (esim. ikäihmiset, kehitysvammaiset ja mielenterveys-/päihdepotilaat)
3. Mahdollistaa täysi-ikäisen ja arjen ymmärryskyvyn omaavan henkilön valtuuttaa toinen oikeustoimikelpoinen henkilö asioimaan puolestaan vahvaa tunnistautumista vaativissa digitaalisessa asiointipalveluissa.
Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Valtuudet tallennetaan Suomi.fi-valtuuksiin.
Valtuuden voi antaa Etelä-Pohjanmaan seitsemässä sote-keskuksessa: Ilmajoki, Alajärvi, Kauhava, Kurikan + Jalasjärven toimipiste, Lapuan, Seinäjoen + Isokyrön toimipiste ja Kauhajoki palvelupisteissä 28. maaliskuuta 2024 alkaen.
Suomessa on noin 500 000 henkilö, jotka ovat jääneet digitaalisten sosiaali-ja terveyspalveluiden ulkopuolelle. Etelä-Pohjanmaalla ei ollut vielä tätä palvelua käytössä. Heihin kuuluu esimerkiksi osa ikäihmisistä, vammaisista, edunvalvonnassa olevista henkilöistä, maahanmuuttajista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaista.
Viestintäsuunnitelma:
-Rekisteröijien koulutus
-Sisäinen ja ulkoinen viestintä:
-Ennakkoviestintä hyvinvointialueen henkilöstölle
-Info ja toimintaohjeet alueen apteekki- ja sote-henkilöstölle
-Viestintämateriaali (infoscreen, flyerit ja julisteet) jakoon hyvinvointialueen palvelupisteisiin, apteekkeihin, terveyskeskuksiin, kirjastoihin ym.
-Mediatiedote + verkkosivu-uutinen + some
-Uutinen DVV:n Suomi.fi-uutiskirjeessä
-Jatkuvan viestinnän suunnittelu
-Infoscreen, flyerit ja julisteet ja apteekkeissa, terveyskeskuksissa ja hyvinvointialueen palvelupisteissä
-Muistutteluviestintä henkilöstölle, sotetoimijoille, digitukihenkilöstölle ja apteekeille: uutiskirjeet, tilaisuudet
Avustettu valtuuttaminen helpottaa sotealan ammattilaisten työtä sekä hyvinvointialueilla asuvien henkilöiden ja heidän läheistensä arkea.
- Hoitohenkilökunnalle jää enemmän aikaa itse hoivatyöhön, kun läheiset voivat itse tarkistaa verkkopalvelusta hoitoon ja sotepalveluihin liittyvät tiedot.
- Hoitotyön laatu paranee kun läheiset ovat paremmin tietoisia avustettavan asioista, kuten hoitosuunnitelmista ja lääkemääräyksistä.
- Tarvittavat tiedot löytyvät luotettavasti digitaalisten palvelujen kautta ja myös kommunikointi hoitohenkilöstön kanssa onnistuu niiden kautta.
- Mahdollistaa ikäihmisen näkökulmasta mahdollisuuden hyödyntää digitaalisia sosiaali- ja terveysalan palveluita.
Kansikuva
