Puolesta asioinnin valtuutuspalvelun toimintamalli, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
DVV:n kehittämän Avustettu puolesta asioinnin valtuutus -toimintamallin käyttöönottosuunnitelma Etelä-Pohjanmaalla. Palvelupisteet on suunniteltu sote-keskuksiin ja ammattilaisille on tehty paikallisesta toimintasuunnitelmasta tietoiskutallenne.
Toimintamallin nimi
DVV:n kehittämän Avustettu puolesta asioinnin valtuutus -toimintamallin käyttöönottosuunnitelma Etelä-Pohjanmaalla. Palvelupisteet on suunniteltu sote-keskuksiin ja ammattilaisille on tehty paikallisesta toimintasuunnitelmasta tietoiskutallenne.
Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet
1. Digi - ja väestötietoviraston luoma valtakunnallinen asiakaslähtöinen henkilöasiakkaan puolesta asioinnin palvelumalli juurruttaminen ja jalkauttaminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen tarpeisiin.
2. Palvelun kohderyhmänä ovat henkilöt, jotka eivät pysty itsenäisesti tekemään digitaalisia valtuuksia tai asioimaan digitaalisissa asiointipalveluissa (esim. ikäihmiset, kehitysvammaiset ja mielenterveys-/päihdepotilaat)
3. Mahdollistaa täysi-ikäisen ja oikeustoimikelpoisen/ ymmärryskykyisen henkilön valtuuttaa toinen oikeustoimikelpoinen henkilö asioimaan puolestaan vahvaa tunnistautumista vaativissa digitaalisessa asiointipalveluissa.
Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Valtuudet tallennetaan Suomi.fi-valtuuksiin.
Valtuuden voi antaa Etelä-Pohjanmaan seitsemässä sote-keskuksessa: Ilmajoki, Alajärvi, Kauhava, Kurikan + Jalasjärven toimipiste, Lapuan, Seinäjoen + Isokyrön toimipiste ja Kauhajoki palvelupisteissä 28. maaliskuuta 2024 alkaen.
Suomessa on noin 500 000 henkilö, jotka ovat jääneet digitaalisten sosiaali-ja terveyspalveluiden ulkopuolelle. Etelä-Pohjanmaalla ei ollut vielä tätä palvelua käytössä. Heihin kuuluu esimerkiksi osa ikäihmisistä, vammaisista, edunvalvonnassa olevista henkilöistä, maahanmuuttajista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaista.
Viestintäsuunnitelma:
-Rekisteröijien koulutus
-Sisäinen ja ulkoinen viestintä:
-Ennakkoviestintä hyvinvointialueen henkilöstölle
-Info ja toimintaohjeet alueen apteekki- ja sote-henkilöstölle
-Viestintämateriaali (infoscreen, flyerit ja julisteet) jakoon hyvinvointialueen palvelupisteisiin, apteekkeihin, terveyskeskuksiin, kirjastoihin ym.
-Mediatiedote + verkkosivu-uutinen + some
-Uutinen DVV:n Suomi.fi-uutiskirjeessä
-Jatkuvan viestinnän suunnittelu
-Infoscreen, flyerit ja julisteet ja apteekkeissa, terveyskeskuksissa ja hyvinvointialueen palvelupisteissä
-Muistutteluviestintä henkilöstölle, sotetoimijoille, digitukihenkilöstölle ja apteekeille: uutiskirjeet, tilaisuudet
Avustettu valtuuttaminen helpottaa sotealan ammattilaisten työtä sekä hyvinvointialueilla asuvien henkilöiden ja heidän läheistensä arkea.
- Hoitohenkilökunnalle jää enemmän aikaa itse hoivatyöhön, kun läheiset voivat itse tarkistaa verkkopalvelusta hoitoon ja sotepalveluihin liittyvät tiedot.
- Hoitotyön laatu paranee kun läheiset ovat paremmin tietoisia avustettavan asioista, kuten hoitosuunnitelmista ja lääkemääräyksistä.
- Tarvittavat tiedot löytyvät luotettavasti digitaalisten palvelujen kautta ja myös kommunikointi hoitohenkilöstön kanssa onnistuu niiden kautta.
- Mahdollistaa ikäihmisen näkökulmasta mahdollisuuden hyödyntää digitaalisia sosiaali- ja terveysalan palveluita.