Satakunnan hoitajavetoista toimintamallia on tarpeen kehittää tapaan, jossa potilaan ja lääkärin välinen hoidon jatkuvuus paranee. Omalääkäri 2.0-selvityksen mukaan selvintä näyttöä on henkilökohtaisen potilaslääkärisuhteen jatkuvuudella.

Toimintamallin nimi
Satakunnan omalääkäri 2.0 (RRP4, I1 ja I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Satakunnan hoitajavetoista toimintamallia on tarpeen kehittää tapaan, jossa potilaan ja lääkärin välinen hoidon jatkuvuus paranee. Omalääkäri 2.0-selvityksen mukaan selvintä näyttöä on henkilökohtaisen potilaslääkärisuhteen jatkuvuudella.

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialueen sote-keskukset
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tuula Liipo

Luotu

30.09.2024

Viimeksi muokattu

27.06.2025
Toimintaympäristö

Satakunnan hyvinvointialue  on 1.1. 2023 alkaen vastannut alueen yli 210 000 satakuntalaisen julkisista sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluista. Hyvinvointialueella työskentelee yli 10 000 sosiaali- ja terveydenhuoltoalan sekä pelastustoimen ammattilaista. Myös opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut ovat osa hyvinvointialuetta.  Hyvinvointialue tuotaa myös laajasti tukipalveluita, esimerkiksi logistiikka, hankinta ja ateriapalvelut. 

Satakunnan omalääkäri 2.0 –hanke (RRP, P4, I1 ja I4) jatkaa Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeessa tehtyä kehittämistyötä, joka päättyi v. 2023 lopussa. Hanke tukee myös Hyvinvointialueen strategisia tavoitteita sekä muutosohjelman mukaisia toimenpiteitä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hoidon jatkuvuusmalli koskee hyvin laajaa kohderyhmää, kaikkia perusterveydenhuollon avosairaanhoidon kiireettömän vastaanoton asiakkaita. Asiakasryhmä on moninainen ja heillä voi olla erilaisia sairauksia, vaivoja tai ongelmia elämän eri osa-alueilla.

Asiakkaiden kokemuksia ja palautetta saadaan organisaation asiakaspalautejärjestelmän kautta.  Toimintamallista eniten hyötyvät suuren riskin asiakkaat pyritään löytämään asiakassegmentaantion avulla.