Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyö ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa -Sujuvat palvelut -valmennus, Kanta-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Kuvataan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön toimintamalli, jossa ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa palvelutarpeeseen vastataan tarkoituksenmukaisella palvelulla.
Toimintamallin nimi
Kuvataan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön toimintamalli, jossa ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa palvelutarpeeseen vastataan tarkoituksenmukaisella palvelulla.
Asiakas saa nopeasti tarkoituksenmukaista palvelua oikeassa paikassa.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen muodostaa 11 kuntaa, joita kuvaa hajautuneisuus kolmeen seutuun: Forssan seutuun (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä), Hämeenlinnan seutuun (Hattula, Hämeenlinna, Janakkala) ja Riihimäen seutuun (Hausjärvi, Loppi, Riihimäki). Vuoden 2023 lopussa Kanta-Hämeen asukkaista 75-vuotta täyttäneitä oli 22 111henkilöä.
Kohderyhmänämme on ikäihmiset, joilla on kotona pärjäämisen haasteita akuutisti. He ohjautuvat päivystykseen/kriisipaikalle tai heidän tilanteestaan soitetaan 112.
Akuuttitilanteella tarkoitamme ikäihmisten äkillistä avuntarvetta, jossa kotona pärjäämättömyyteen on ammattilaisten yksin tai yhdessä toisen ammattilaisen kanssa reagoitava välittömästi.
Lupauksemme asiakkaalle:
”Yksi yhteydenotto ja etsimme kanssasi ratkaisuja akuuttitilanteeseesi ”
Toimintamallien kehittäminen ja juurruttaminen vaatii yhteistyötä yli toimiala- ja yksikkörajojen. Pitää olla yhteinen tavoite ja kaikilla tahtoa siihen sitoutua. On määriteltävä hyvin selkeät tavoitteet ja toimenpiteet sekä pitää huolta että kaikki toteuttavat niitä sovitussa aikataulussa. Toimintamallien juurruttamisen onnistumisen edellytys on että sen käyttöönotto perustellaan ja siihen perehdytetään koko henkilöstö hyvin. Uuden toimintamallin juurruttamisessa tarvitaan alkuvaiheessa tiheään tahtiin seurantaa ja arviointia. Arviointia ja seurantaa ei voida kokonaan lopettaa mutta tahtia voidaan harventaa vasta kun asiat toimivat kuten pitää. Tässä toimintamallissa ei ole lisätty resurssia, vaan tehdään asioita uudella tavalla. Toimintamallin kehittämisen koordinointityötä on tehty RRP2-hankkeen tuella ja toimintamallin koordinaatiovastuu siirtyy jatkossa hyvinvointialueelle.
Hyvinvointialueella on kiinnitetty huomiota kriisipaikkojen käyttömääriin, jaksojen kestoihin ja kriisijoitusten syihin. Tarvitaan jatkokehittämistä edelleen asiakasprosessien ja eri toimijoiden yhteistyön sujuvoittamiseksi sekä siihen, että tunnistetaan keinoja joilla asiakkaiden tilanteiden aktisoitumista/kriisiytymistä voidaan ennaltaehkäistä.
Kansikuva
