Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyö ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa -Sujuvat palvelut -valmennus, Kanta-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Kuvataan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön toimintamalli, jossa ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa palvelutarpeeseen vastataan tarkoituksenmukaisella palvelulla. 

Toimintamallin nimi
Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyö ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa -Sujuvat palvelut -valmennus, Kanta-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuvataan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön toimintamalli, jossa ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa palvelutarpeeseen vastataan tarkoituksenmukaisella palvelulla. 

Toteutuspaikka
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyönä
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tuuli Vuolahti

Luotu

03.11.2023

Viimeksi muokattu

03.07.2024
Toimintaympäristö

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen muodostaa 11 kuntaa, joita kuvaa hajautuneisuus kolmeen seutuun: Forssan seutuun (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä), Hämeenlinnan seutuun (Hattula, Hämeenlinna, Janakkala) ja Riihimäen seutuun (Hausjärvi, Loppi, Riihimäki). Vuoden 2023 lopussa Kanta-Hämeen asukkaista 75-vuotta täyttäneitä oli 22 111henkilöä. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänämme on ikäihmiset, joilla on kotona pärjäämisen haasteita akuutisti. He ohjautuvat päivystykseen/kriisipaikalle tai heidän tilanteestaan soitetaan 112. 

Akuuttitilanteella tarkoitamme ikäihmisten äkillistä avuntarvetta, jossa kotona pärjäämättömyyteen on ammattilaisten yksin tai yhdessä toisen ammattilaisen kanssa reagoitava välittömästi.

Lupauksemme asiakkaalle: 

”Yksi yhteydenotto ja etsimme kanssasi ratkaisuja akuuttitilanteeseesi ”

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Asiakasosallistujamme on ollut alusta alkaen mukana kaikissa valmennusryhmän viikkokokouksissa ja lähivalmennuksissa. Asiakasosallistuja on usein kokenut että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmän ja toimijoiden roolien sekä toimintatapojen hahmottaminen osana kokonaisuutta on haastavaa, myös ammattilaisten käyttämä kieli ja terminologia on vierasta. Asiakas on tuonut ryhmälle aktiivisesti omia ja lähipiirin kokemuksia sujuvasta palvelusta ja siitä, minkälaisia asioita pitää palvelutapahtumassa tärkeänä. Asiakkaalle on tärkeä antaa käytännönläheisiä esimerkkejä ja mielikuvia, jolloin hän voi luoda mielipiteensä ja antaa näkemyksensä asettamalla itsensä asiakkaan asemaan. 

Kansikuva
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen logo

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä