Sydänpotilaan palvelupolku, Sujuvat palvelut -valmennus, Etelä-Karjalan HVA, (RRP, P4, I1)

Etelä-Karjalan RRP - HAPPEE2 Sujuvat palvelut -valmennuksessa keskiössä on asiakkaalle ja potilaalle tuotettava arvo. Kehittämisen kohteena on sydänpotilaan palvelupolku ja digitaaliset palvelut asiakkaan hoidon tukena. 

Toimintamallin nimi
Sydänpotilaan palvelupolku, Sujuvat palvelut -valmennus, Etelä-Karjalan HVA, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Karjalan RRP - HAPPEE2 Sujuvat palvelut -valmennuksessa keskiössä on asiakkaalle ja potilaalle tuotettava arvo. Kehittämisen kohteena on sydänpotilaan palvelupolku ja digitaaliset palvelut asiakkaan hoidon tukena. 

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen perusterveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Viivi Ukkonen

Luotu

23.02.2024

Viimeksi muokattu

06.03.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin perusideana on asiakkaan hoitopolun sujuvoittaminen ja ammattilaisilta päällekkäisen työn minimointi. Asiakas tietää kehen olla yhteydessä ja miten, jonka lisäksi lähtökohtaisesti sama ammattilainen pyrkii tietyn asiakkaan asioihin vastaamaan. Näin ollen hoidon jatkuvuus lisääntyy. 

Toimintaympäristö

Suuren väestöryhmän ikääntyessä myös sydänsairaudet lisääntyvät. Sen vuoksi on tärkeää, että sydänsairaat saavat tarvitsemansa tuen sairautensa omahoidossa terveydenhuollon ammattilaisilta nyt ja tulevaisuudessa. 

Digitalisaatio on otettu huomioon hoitopolun kehittämisessä. Voidaan olettaa, että ihmisten digikyvykkyys tulee tulevaisuudessa lisääntymään, ja näin ollen digitaalisia palveluita tarvitaan myös enemmän. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on sepelvaltimotautia, sydämen vajaatoimintaa tai eteisvärinää sairastavat henkilöt.

Elokuussa 2024 järjestettiin paikalliseen sydänyhdistykseen työpajatilaisuus, jossa selvitettiin asiakkaiden toiveita sairaudenhoitoon ja hoitopolkuun liittyen. 

Asiakaslupaukseksi on asetettu: "Lupaamme, että hoidostasi otetaan koppi ja sydänsairauttasi hoidetaan laadukkaasti yhdessä sinun kanssasi".

Sydänpotilaan polulla 

Lupaamme, että 

  • sinä tiedät, mihin ja miten voit ottaa meihin yhteyttä, kun sille on tarve: 
  • voit ottaa omahoitajaasi yhteyttä eAsioinnin kautta tai 
  • jättää soittopyynnön omahoitajallesi arkipäivisin klo 7–10. Sinulle vastataan saman arkipäivän aikana. 
  • hoidamme sinua ja sairauttasi yksilöllisesti ja laadukkaasti. 
  • suunnittelemme yhdessä sinun kanssasi tavoitteet sydänsairautesi hoitoon ja keinot niiden saavuttamiseksi. Voit ottaa mukaan myös läheisesi. 
  • tuemme sinua omahoidossa. 
  • teemme sinulle terveys- ja hoitosuunnitelman, joka on luettavissa Omakannassa. 
  • hyvinvointiasema ottaa koppia hoidostasi, kun hoitosi päättyy sairaalassa. 
  • omahoitajasi koordinoi hoitoosi liittyvää yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa. 
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttamisessa terveydenhuollon ammattilaisten panos on välttämätön. Tulee luoda selkeät ohjeet siitä, kuinka asiakas liikkuu hoitopolulla ja kaikkien ammattilaisten tulee toimia annetun ohjeen mukaan. Jotta kaikki ammattilaiset toimii annetun ohjeen mukaisesti, on ohjeen jalkautuksella erittäin tärkeä rooli. Tämä vaatii henkilöstön koulutusta asiaan liittyen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Aikaisemman suunnitelman mukaisesti vuoden 2024 aikana ei ehditty pitämään terveys- ja hoitosuunnitelma työpajoja. Tämän vuoksi ei ole päästy seuraamaan terveys- ja hoitosuunnitelmien laatua. Aikaisemmin suunniteltiin, että hoitajan pitämän terveys- ja hoitosuunnitelmavastaanoton jälkeen konsultoidaan lääkäriä, joka tarkistaa asiakkaan terveys- ja hoitosuunnitelman, sekä uusii kaikki asiakkaan reseptit kahdeksi vuodeksi, mutta tämä toimintamalli ei ole tullut käyttöön 2/25 mennessä.

Rekisteritutkimuksen avulla piti tarkastaa 10 kpl tehdyistä terveys- ja hoitosuunnitelma kirjauksista ja arvioida näiden sisältö. Vuoden 2024 aikana ei saatu tehtyä rekisteritutkimusta koska edeltävästi ei ehditty pitää terveys- ja hoitosuunnitelma-työpajoja. 

Vuoden 2024 eAsioinnin viestiryhmien käyttöönoton jalkautus epäonnistui ja loppuvuodesta 2024 ei haluttu ottaa enää eAsioinnin viestiryhmiä laajemmin käyttöön, koska keväällä 2025 tulee käyttöön uusi digialusta, jonka kautta asiakkaat saavat helpommin hyvinvointiasemille yhteyden. 

Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välistä konsultaatiochat-kanavaa ei otettu käyttöön vuoden 2024 aikana. 

Potilastietojärjestelmästä johtuvien haasteiden vuoksi vuoden 2024 aikana ei saatu käyttöön sydänsairaille suunniteltua fraasipohjaa. Myöskään erikoissairaanhoidossa ei päästy tekemään ja muokkaamaan terveys- ja hoitosuunnitelmaa. 

Kokemusasiantuntija ei vielä ole mukana kehittämisessä, koska suunnitelmaa ei saatu jalkautettua käytäntöön.

Loimme digitaalisen neljän vuorokauden verenpaineseurantalomakkeen eAsiointiin, joka on ollut käytössä 10/24 lähtien. PDSA-kokeiluista myös työkyläilyt on tuotu käytäntöön. Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä on saatu tiivistettyä tämän projektin aikana. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Uutta kehittäessä tulee ottaa huomioon tekniset haasteet ja mahdollisuus siihen ettei kaikki suju aikataulun mukaisesti. Kehittämäämme toimintamallia on tavoitteena soveltaa myös muiden perussairauksien hoitoon esimerkiksi diabetes ja astma. Toimintamallin valmistuttua on sen soveltaminen mahdollista myös muilla hyvinvointialueilla.