Uraohjain-palvelu on työllistymistä edistävä ohjauksen malli, joka on mm. oppilaitosten ja kuntien hyödynnettävissä. Se on joustava, kokonaisvaltainen ja mahdollistaa asiakkaiden ohjaamisen organisaatioiden välisessä yhteistyössä. 

Toimintamallin nimi
Uraohjain-palvelu
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Uraohjain-palvelu on työllistymistä edistävä ohjauksen malli, joka on mm. oppilaitosten ja kuntien hyödynnettävissä. Se on joustava, kokonaisvaltainen ja mahdollistaa asiakkaiden ohjaamisen organisaatioiden välisessä yhteistyössä. 

Toteutuspaikka
Ei sidottu tiettyyn alueeseen, mutta soveltuu erityisesti ympäristöihin, joissa korkeakoulut toimivat toteuttajina tai yhteistyökumppaneina sekä aloille, joilla työttömille on tarjolla avoimia ja maksuttomia kursseja.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Uraohjain-palvelun palvelupolku

Luotu

26.02.2025

Viimeksi muokattu

28.02.2025
Ratkaisun perusidea

Uraohjain-palvelu tarjoaa joustavan ja kohdennetun toimintamallin, joka tukee työnhakijoiden työllistymistä ja osaamisen kehittämistä työmarkkinoiden muuttuessa. Se yhdistää yksilöllisen ura- ja opinto-ohjauksen, hyvinvoinnin tukemisen ja toimialakohtaisen asiantuntemuksen, jotta työnhakijat saavat juuri omaan alaansa ja tilanteeseensa sopivaa tukea.

Mallin kehitystyössä huomioitiin erityisesti IT- ja media-alojen työnhakijat, mutta sen periaatteet ja menetelmät ovat sovellettavissa laajasti eri toimialoille. Digitaalinen alusta tukee toimintaa tarjoamalla työnhaun materiaalit ja ohjauksen yhdessä paikassa, mikä tehostaa palvelun saavutettavuutta ja vaikuttavuutta. Vahvuutena oli organisaatiorajat ylittävä yhteistyö, johon osapuolet toivat oman osaamisensa.

  • Asiakas: Nopea ja kohdennettu tuki työnhakuun ja osaamisen kehittämiseen
  • Ammattilainen: Joustava ja tehokas ohjausmalli, joka mahdollistaa yksilöllisen tuen tarjoamisen monimuotoiselle kohderyhmälle.
  • Organisaatio: Uusien toimintatapojen ja resurssien yhdistäminen yli sektorirajojen, jotta ohjauspalvelut tukevat työmarkkinoiden tarpeita
  • Yhteiskunta: Työllistyminen, työvoimapulan helpottaminen eri aloilla ja osaamisen parempi hyödyntäminen.
     
Toimintaympäristö

Uraohjain+-hanke rajattiin aluksi ratkomaan IT- ja media-alojen työllistymisen haasteita. Näillä aloilla on pääkaupunkiseudulla paljon työttömiä työnhakijoita, mutta toisaalta niiden työpaikat myös keskittyvät voimakkaasti juuri Helsinkiin ja lähikuntiin. Malli kehitettiin valittujen alojen tarpeisiin, mutta se on sovellettavissa lähes kaikille toimialoille.

IT-sektori on pitkään ollut merkittävä työllistäjä ja kasvuala Suomessa, mutta vuodesta 2023 alkaen sen työmarkkinat ovat kohdanneet nopeita muutoksia. Pitkän kasvun jälkeen alan työttömyys on lisääntynyt huomattavasti, mutta samalla IT- ja digialan yrityksillä on jatkuva tarve kokeneelle työvoimalle.

Kohtaanto-ongelma muodostuu, kun yrityksissä yhä useampaan paikkaan vaaditaan korkeaa koulutustasoa tai erikoisosaamista. Samaan aikaan juniori- tai entry level -työpaikkoja on vähemmän tarjolla. Kokeneemmat yli 50-v. työnhakijat tai kansainväliset osaajat kohtaavat myös haasteita työllistyä. Uraohjain-palvelu vastaa näihin haasteisiin, painottaen kestävää työllistymistä, osaamisen kohtaanto-ongelmaa ja elinikäistä oppimista.

Alakohtaisten haasteiden lisäksi Uraohjaimessa kiinnitettiin huomiota isoihin työllistymisen trendeihin, jotka vaikuttavat työmarkkinoilla yleisesti. Näitä olivat jo pidempään esillä olleet työvoiman ikääntymisen haasteet, nuorten mielenterveysongelmien vaikutus opintoihin ja työelämään siirtymiseen sekä kansainvälisten osaajien kokemat työllistymisvaikeudet.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Keskeistä syntyneessä mallissa on sen toimialakohtaisuus. Kun toimialaa syvällisesti tunteva asiantuntija on mukana keskusteluissa työnhakijan kanssa, voidaan hänelle tarjota nimenomaan omaa alaa ja tilannetta koskevia neuvoja. Koska malli lähtee yksilön tarpeista, se sopii monimuotoisen asiakasjoukon palvelemiseen. Alakohtaisessa ohjauksessa hyödynnettiin myös yrityksiltä kerättyä tietoa niiden osaamistarpeista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteen kokoava tekijä Uraohjain-palvelussa oli digitaalinen alusta, johon mallia hyödyntävien kannattaa panostaa (meidän tapauksessa se oli DigiCampus, jonka alla Uraohjain toimi teknisesti kuin kurssi). Sen pääasiallinen tarkoitus oli toimia kasvokkain tapahtuvien keskusteluiden ja ohjauksen tukena, mutta sinne keskitettiin myös materiaalit, työnhakuun liittyvien dokumenttien toimitus sekä välikeskustelun ajanvaraus. Alusta saikin kiitosta asiakkailta siitä, että materiaalit työnhakuun olivat kattavat ja kätevästi samassa paikassa. Vastaavan kaltaiselle ohjausalustalle olisi valtakunnallisesti kysyntää, mutta valitettavasti sille ei ole tiedossa toteuttajaa tai rahoitusta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Muutoksen mittaaminen on toteutettu seuraamalla palvelun vaikutuksia sekä osallistujien näkökulmasta, mutta myös työllisyyspalveluista on tullut hyvää palautetta. Työllistymisen onnistumista ja urapolkujen selkeytymistä on arvioitu työllistymisasteen, jatko-opintoihin siirtymisen ja palvelun jälkeisen tilanteen perusteella. Asiakkaiden kokemusta on seurattu palautekyselyillä, joissa on mitattu palvelun hyödyllisyyttä, ohjauksen laatua ja koettua vaikuttavuutta. 
Uraohjain-palvelun vaikutuskaavio liitettynä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Uraohjain-palvelun kustannukset - resurssit kuvattuna taulukkoon.