Yhteiskunnallisen markkinoinnin käyttö muutostyössä

OPAS, joka sisältää muutoksen läpiviennin prosessikuvauksen ja työkaluja yhteiskunnallisen markkinoinnin kahdeksan kriittisen menestystekijän varmistamiseksi kehittämisprosessin eri vaiheissa. Toimintamalli siirrettiin vanhasta verkkopalvelusta 6/2020 toimituksen puolesta

Toimintamallin nimi
Yhteiskunnallisen markkinoinnin käyttö muutostyössä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

OPAS, joka sisältää muutoksen läpiviennin prosessikuvauksen ja työkaluja yhteiskunnallisen markkinoinnin kahdeksan kriittisen menestystekijän varmistamiseksi kehittämisprosessin eri vaiheissa. Toimintamalli siirrettiin vanhasta verkkopalvelusta 6/2020 toimituksen puolesta

Toteutuspaikka
Kehittämistyö on tehty osana Eeva Honkanummen (Vantaa) Innotuutori-opintoja ja sen taustalla on kokemukset Tupakatta paras amiksessa -yhteiskehittämisestä. KASTE-ohjelma, Etelä-Suomi 2017
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

01.06.2020

Viimeksi muokattu

01.06.2020
Ratkaisun perusidea

Helppokäyttöihin opas yhteiskunnallisen markkinoinnin käyttöön, kohderyhmänä ovat erityisesti kehittäjät esim. sosiaali- ja terveydenhuollossa tai muilla toimialoilla, joilla vaikutetaan ihmisten käyttäytymiseen. Yhteiskunnallinen markkinointi on menetelmä, jolla pyritään vaikuttamaan jonkun tai joidenkin väestöryhmien käyttäytymiseen kuten tupakoinnin lopettamiseen, liikunnan lisäämiseen, liikenneturvallisuuden parantamiseen tms. Yhteiskunnallinen markkinointi sopii myös terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen, kun tavoitteena on jonkun väestöryhmän mitattavissa oleva käyttäytymisen muutos.

Opas on alla liitteenä. Liitteet näet menemällä Kehittämisen polku - välilehdelle. 

Toimintaympäristö

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä tarvitaan uusia menetelmiä, monien hyvien tulosten lisäksi eri väestöryhmien hyvinvointierot ovat osin kasvaneet (esim. alimman ja ylimmän tuloviidenneksen elinajanodote, joka miehillä on jo noin 12 vuotta). Tarvitaan uusia keinoja. Kansainvälisesti yhteiskunnallista markkinonnointia on käytetty menestyksellisesti käyttäytymisen muutostyössä. Suomessakin sille on tarvetta, mutta kokemuksia on melko vähän, samoin osaamista. Kirjallisuutta ja oppaita on saatavilla vain muutamia suomeksi.

Yhteiskunnallisen markkinoinnin käytölle on kysyntää, koska  tarvitaan vaikuttavia uusia muutostyökaluja mm. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön. Monissa maissa yhteiskunnallisesta markkinoinnista on paljon kokemusta. Yhteiskunnallisella markkinoinnilla on paljon yhtymäkohtia palvelumuotoilun ja osallisuusmentelmien kanssa: se laajentaa ja syventää niiden käyttöä kehittämistyössä.

Tupakatta paras amiksessa -kehittäminen on casena, koska ammattiopistoissa pääkaupunkiseudulla 36 % opiskelijoista tupakoi (kouluterveyskysely), lukiolaista 8 %. Kun muiden väestöryhmien tupakointi on vähentynyt, on tupakoinnin yleisyys pysynyt ammattiopistoissa ennallaan. Myös tupakan ja nuuskan yhteiskäyttö on lisääntynyt. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimijat

Asiakasnäkökulma


Yhteiskunnallisen markkinoinnin ja muutoksen ytimessä on asiakaiden osallisuus: heidän elämänsä, toimintansa ja motiiviensa ymmärtäminen ko. muutostyöhön liittyen on avainasemassa kun mietitään vaikuttavia muutosmenetelmiä. Työkalupakkiin lisätään erilaisia menetelmiä, joiden avulla voidaan varmistaa asiakkaiden osallisuus.

Ammattilaisnäkökulma

Ammattilinen toteuttaa yhteiskunnallisen markkinoinnin prosessin eli oppaan ja työkalujen käytettävyys on tärkeää. Ammattilainen käyttää ja hyödyntää työkalupakkia.

Organisatorinen näkökulma

Organisaation kannalta on hyödyllistä saada käyttöönsä tarkoituksenmukaisia ja helppokäyttöisiä menetelmiä, joissa saadaan mitattavasti käyttäytymismuutoksia aikaan. Työkalun johtaminen käytäntöön on tärkeää samoin kuin osaamisen kehittymisen varmistaminen. Opas on helppokäyttöinen, jotta se olisi mahdollisimman vaivatonta ottaa käyttöön.

Poliittis-hallinnollinen näkökulma

Nykyisillä keinoilla saadaan nykyiset tulokset - ja jos halutaan uusia tuloksia, on hyvä ottaa käyttöön uusia keinoja.



Tehtävät ja työnjako 

Asiakasnäkökulma


Asiakkaiden osallisuus on tärkeää syvällisen ymmärryksen saavuttamiseksi. Sillä on tärkeä osa Oppaassa ja sen työkaluissa. Yhteiskunnallisen markkinoinnin ydin on asiakasymmärrys, joka saavutetaan vain osallisuuden kautta. Ymmärryksen perusteella kartoitetaan käyttäytymisen toivotun muutoksen kilpailevat tekijät ja toimintakenttä, jotta voidaan rakentaa vaihtoehtoja nykyiselle (ei ttoivotulle käyttäytymiselle) ja miettiä asiakaslähtöisesti menetelmiä käyttäytymismuutoksen läpiviemiseksi.

Ammattilaisnäkökulma

Organisaation työntekijät ovat oppaan ja työkalujen käyttäjiä.

Organisatorinen näkökulma

Organsiaation pitää varmistaa aika ja muut resurssit oppaan käytön oppimiselle. Johtaminen ja osaamisen varmistaminen ovat tärkeässä roolissa.



Tiedot, taidot, välineet 

Asiakasnäkökulma


Asiakasymmärryksen esiin kaivaminen edellyttää tarkoituksenmukaisia välineitä ja työkaluja, joita Opas osaltaan tarjoaa. Asiakas antaa aikansa - ammattilainen ja yhteiskunnallisen markinoinnin osaaja saa tämän asiakasosaamisen ja tiedon kaivettua muutoksen draiveriksi.

Ammattilaisnäkökulma

Menetelmäosaaminen: Oppaan ja työkalujen käytön osaamisen tärkeys.



Lait ja asetukset

Asiakasnäkökulma


Asiakkaan antamien tietojen käyttö heidän hyväkseen. Yleiset toimintatavat hyödyntää, säilyttää ja julkaista tietoa siten, ettei yksittäinen vastaaja "paljastu" tai että tietoja käytetään väärin (esim. että savuttomuustulokset eivät päädy esim. tupakkateollisuuden käyttöön)

Ammattilaisnäkökulma

Asiakkailta saatavan tiedon ja materiaalin korreti käyttö,

Periaatteet ja säännöt 

Asiakasnäkökulma

Asikas jakaa muutoksen alla olevan asian tiimoilta osaamistaan.

Ammattilaisnäkökulma

Asiakkaiden aidon osallisuuden varmistaminen. Professiosaamisen rinnalle otetaan asiakasosaaminen

Organisatorinen näkökulma

Asiakasosaamisen ottaminen professio-osaamisen rinnalle.

Talous

Asiakasnäkökulma

Asikas höytyy siitä, että käyttäytyminen muuttuu (painon aleminen, liikenneturvallisuus, tupakoimattomuus, päihteiden käytön väheneminen, roskaamisen väheneminen ja siistimpi ympäristö jne).

Ammattilaisnäkökulma

Kun toimenpiteet, interventiot ja palvelut kohdentuvat paremmin ja osuvat paremmin ihmisten elämään, syntyy vähemmän hukkaa ja turhaa työtä.

Organisatorinen näkökulma

Vaikuttavat toimintatavat hillitsevät kustannuskehitystä.