Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)

Kehitämme  hyvinvointilähetettä osana hyvinvointitarjottimen teknistä ratkaisua. Hyvinvointilähetteestä tulee sote-ammattilaisten työväline haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden ohjaamiseen eri toimijoiden hyte-toimintaan.

Toimintamallin nimi
Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitämme  hyvinvointilähetettä osana hyvinvointitarjottimen teknistä ratkaisua. Hyvinvointilähetteestä tulee sote-ammattilaisten työväline haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden ohjaamiseen eri toimijoiden hyte-toimintaan.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen Kestävän kasvun ohjelma
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Aimo Walamies

Luotu

04.04.2023

Viimeksi muokattu

11.04.2025
Ratkaisun perusidea

Hyvinvointilähete- toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähete rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten osiota. 

Hyvinvointilähete toimintamalli on sopimuksellinen suoraohjausmalli, jossa 

  • laaditaan yhteistyösopimus hyvinvointialueen ja hyte-toimintaa tuottavan tahon kesken, sopimuksessa määritellään mm. vastanotettavien hyvinvointilähetteiden määrä
  • hyvinvointilähetteen tekijät ovat Keski-Suomen hyvinvointialueen  sote-ammattilaisia
  • hyvinvointilähete tehdään hyvinvointitarjottimelta ammattilaisten osiosta
  • hyte toimija raportoi hyvinvointitarjotin alustalla hyvinvointilähetteen onnistuneina tai peruuntuneina. Peruuntuneiden hyvinvointilähetteiden syitä seurataan (asiakasta ei tavoitettu, asiakas kieltäytyi, asiakkaan elämäntilanne muuttunut, virheellinen asiakasohjaus)  
Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa. Kehitteillä oleva digitaalinen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.  

Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut ovat muodostumassa ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on merkittävää. Hyvinvointilähetteen on osa https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/hyvinvointia-edistava-toiminta-helposti-loydettavaksi-keski-suomen kokonaisuutta

Hyvinvointilähete on asiakkaan ja sote ammattilaisen yhdessä harkitsema yhteydenotto asiakkaan hyvinvointia tukevaan tahoon. Toimintamallissa kehitetään sopimuksellisuutta hyvinvointialueen ja hyvinvointia tuottavien tahojen välille ja kehittämisessä hyödynnetään maakunnassa jo tehtyä kehitystyötä. 

Hyvinvointialueella on käytössä liikuntalähete kuntien liikuntaneuvontaan. Liikuntalähete tehdään potilastietojärjestelmän kautta ja koko hyvinvointialueen yhteinen potilastietojärjestelmä tulee käyttöön kesällä 2025. Liikuntalähetteen vastuutahot, monialaiset työryhmäkäytännöt ja ohjeet sote-ammattilaisille ovat olemassa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.

Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole. 

Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/seniorin-hyvinvointineuvola-keski-suomessa-keski-suomen-hva-rrp-p4-i1

Hyvinvointilähete toimintamallia laajennetaan työikäisten kohderyhmään pilotoimalla hyvinvointilähetettä myös työttömien terveystarkastuksen toimintamallissa. 

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/tyottoman-terveystarkastuksen-toimintamalli-keski-suomen-hva-rrp-p4-i1

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointilähete- toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähete rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten osiota. 

Hyvinvointilähete on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen hyte-toimintojen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia ja hyvinvointilähetteen juurruttaminen tapahtuu yhdessä hyvinvointitarjottimen käytön juurrutuksen kanssa.