Keskittymis-ja tarkkaavaisuusoireisille nuorille palvelupolku,Pohjanmaan hvalue,Sujuvat palvelut-valmennus,(RRP, P4,I1)

Nuorten (16-29v) keskittymisen ja tarkkaavaisuuden hoito /tutkimus perustason mielenterveyspalveluihin.  Luodaan yhtenäinen palvelupolku;HTA, varhainen tuki eli keskittymishäiriön ohjattu omahoito sekä tutkimus- ja lääkeseuranta.

Toimintamallin nimi
Keskittymis-ja tarkkaavaisuusoireisille nuorille palvelupolku,Pohjanmaan hvalue,Sujuvat palvelut-valmennus,(RRP, P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Nuorten (16-29v) keskittymisen ja tarkkaavaisuuden hoito /tutkimus perustason mielenterveyspalveluihin.  Luodaan yhtenäinen palvelupolku;HTA, varhainen tuki eli keskittymishäiriön ohjattu omahoito sekä tutkimus- ja lääkeseuranta.

Toteutuspaikka
Pohjanmaan hyvinvointialue , psykososiaaliset palvelut ja opiskeluterveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anu Hiironniemi

Luotu

11.12.2024

Viimeksi muokattu

26.8.2025
Ratkaisun perusidea

Yhdenmukainen palvelupolku yli 16 vuotiaalle keskittymishäiriöiselle perustason mielenterveyspalveluissa yhteistyössä opiskeluterveydenhuollon kanssa.: Palvelupolkuun sisältyy varhainen tuki( Keskittymishäiriön ohjattu omahoito) ja tarvittaessa ADHD tutkimus ja lääkeseuranta.  Tavoitteena yhdenmukaisuus, saavutettavuus perustasolla, varhainen  tuki, ja laadukas tutkimusprosessi koko hyvinvointialueella

Toimintaympäristö

ADHD tuen ja tutkimuksen tarve on noussut viime vuosina voimakkaasti.   Hyvinvointialueellaamme nuorten tutkimus on keskitetty  suurimmalta osalta erikoisairaanhoitoon.  Pahimmillaan jonotusaika ADHD tutkimuskiin oli noin 2 vuotta., jonka aikana ei ollut tarjota muuta tukea.  Alueellamme on erilaiset hoitopolut ja epäselvät toimintamallit. Palvelut koettiin pirstaleisiksi niin asiakkaiden kun myös ammattilaisten näkökulmasta. 

 13–19-vuotiaiden varhainen tuki oli puutteellisemmin järjestetty. Myös diagnostiikka ja lääkitysten aloittaminen näytti käyvän mutkikkaammaksi sen mukaan, mitä vanhemmista lapsista oli kyse. ( THL: Neurokirjon lasten ja nuorten palvelut hyvinvointialueilla; Riina-Maria Leskelä; 2023) 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat 16–29-vuotiaat nuoret, jotka asuvat Pohjanmaan hyvinvointtalueella ja joilla on keskittymis- ja tarkkaavaisuushaasteita. Tämä ryhmä sisältää ADHD:stä tai muista tarkkaavaisuushäiriöistä kärsiviä nuoria, joiden arki ja toimintakyky voivat olla haasteiden vuoksi rajoittuneita.

Keväällä 2024 toteutetussa asiakaskyselyssä, johon vastasivat sekä nuoret että heidän vanhempansa, kartoitettiin nykyisten palveluiden tilaa ja kehittämistarpeita. Kyselyn tulokset osoittivat selkeitä kehityskohteita: hoitoon pääsy koetaan vaikeaksi, tarjolla oleva tuki ei vastaa tarpeita, ja palvelut ovat hajanaisia ja heikosti yhteensovittuja. Lisäksi ammattilaisten välinen yhteistyö on riittämätöntä, mikä vaikeuttaa kokonaisvaltaisen tuen saamista.

Asiakkailta saadun palautteen mukaan pitkät odotusajat palveluihin ja tiedon saatavuuden puutteellisuus olivat merkittäviä ongelmia. Tieto esimerkiksi saatavilla olevista palveluista ei ollut helposti löydettävissä, mikä heikensi palveluiden saavutettavuutta.

Kehittäjätiimiin kuuluu myös asiakasedustaja, joka tuo tiimiin arvokasta asiantuntemusta ja edistää kehitystyötä asiakkaiden todellisten tarpeiden ja toimintaympäristön ymmärtämiseksi.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

 

  • Palvelupolun kehittämiseen osallistettu henkilöstöä. 
  • Johdon sitouttaminen ( Ohry) 
  • Rajapintojen ja eri toimijoiden määrittäminen. Toimintamallin kuvaaminen ( prosessin ).
  •  Tarvittavan osaamisen tarjoaminen ja ylläpitäminen ( ohjattu omahoito; Diva koulutus, tutkimusprosessi)  Yhteistyössä ammattikorkeakoulun kanssa toteutetaan nepsy osaamisen verkkokoulutus hvyinvointalueen henkilöstölle. 
  •  Henkilöstö tuki: ensimmäisen 6 kk aikana mukana mentori tukemassa prosessia ja substanssityötä. Henkilöstölle kehittämispäivä prosesssin alussa ja noin vuoden päästä käyttöönotosta.. 
  • Määritelty yhtenäiset tutkimuskriteerit, kirjaamiskäytänteet ja toimenpidekoodit: Näistä luotu myös ohjeistukset kaikkien tietoon. 
  • Vaikuttavuuden seurantaa kehitetty  mittarit ja niiden data henkilöstön tietoon. Yhteinen teams alusta johon koottu tarvittavat työvälineet. Viikottaiset konsultaatio tiimit.  
  • Toimintamallin käyttöönotossa tarvittavat työvälineet, koulutukset, mentorin kustannukset tulleet hankkeelta. 

     

  • Viestintä organisaation ulkopuolisille tahoille
  • Mittarit ja raja-arvot joilla tulevaisuudessa mitataan palvelupolun toimivuutta. Sekä vastuuhenkilöt mittarien ja sovittujen toimenpiteiden toteutuksesta määritetty. Suositeltu henkilöstölle työnohajusta substanssiosaamisesta edelleen. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

 

Hoidon saatavuus ja saavutettavuus ovat parantuneet:

  • Ensijäsennys tapahtuu 2 viikon sisällä, hoitoon pääsy 3 kuukauden sisällä ilman lähetettä.
  • Erikoissairaanhoidon jono on purkautunut, ja lähetteiden määrä vähentynyt – pääasiassa ADHD-epäilyt, joissa on mukana myös mielenterveyden haasteita.

    Uusi palvelupolku:

  • Alkaa hoidon tarpeen arvioinnilla terapianavigaattorin avulla, mikä mahdollistaa oikeaan palveluun ohjaamisen heti.
  • Varhainen tuki painottuu omahoitoon keskittymishäiriöissä – ei diagnosointiin.
  • ADHD-tutkimuksiin päätyy nyt vain 42 % hoitoon hakeutuvista, mikä vähentää tarpeettomia tutkimuksia..

    Kustannustehokkuus:

  • Uusi malli säästää keskimäärin n. 1700 € asiakasta kohden verrattuna aiempaan erikoissairaanhoidon kautta kulkeneeseen malliin.

    Henkilöstön rooli ja asennemuutos:

  • Koulutus ja selkeä palvelupolku tukevat ammattilaisia ja asiakkaita.
  • Painopiste siirretty ADHD-diagnoosoinnista keskittymishäiriön tukemiseen.

    Hyvinvointialueen tilanne:

  • Palvelupolkua ei ole vielä täysin yhtenäistetty alueella – erityisesti pohjoisen alueen erilaiset rakenteet ja resurssit huomioitava.
  • Yhteinen tahtotila saavutettu, ja resurssien tarkistus on käynnissä. Ylin johto tietoinen haasteista.

 

  • Digihoitopolku pilotoidaan koko alueella 1.6. alkaen palvelupolun mukaisesti.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Alkutilanteen kartoittaminen tärkeää,määritettävä mihin halutaan muutosta  ja mistä haasteet johtuvat,muutostarpeen ja ongelmien tunnistaminen.

Henkilöstön mukaanotto ja osaamisen varmistaminen ja muutoksessa tukeminen. Oman kokemuksemme perusteella henkilöstön tukeminen ja osaamisen varmistaminen olisi tullut olla vielä oikea-aikaisempaa ja varhaisemmassa vaiheessa. Osaa menetelmä koulutuksista  ( Diva haastattelu) ei ole saatavilla ruotsinkielisenä, joten kokosimme koulutuksen sisällön itse. Nepsy osaamisen koulutustusta , 2op, saimme järjestettyä yhteistyössä ammattikorkeakoulun kanssa vasta toimintamallin luomisen jälkeen. 

Johdon sitouttaminen muutokseen. Ohjausryhmässä henkilöt joilla päätäntävalta.  

Hyvinvointialueen eri yksiköiden toiminnan ja resurssien ymmärtäminen, eli lähtötilanne selville. Hyvinvointialueen sisällä on erilaisia rakenteita ja eri yksiköt ovat erilailla resurssoitu. Pohjoisen alueella  hoidontarpeen arvionti ja tutkimus on psykologi vetoista, jolloin lääkeseurantaa ei voida toteuttaa palvelupolun mukaisesti, Pohjoisessa ei myöskään ole perustason palveluissa psykiatria vaan  diagnoosia ja lääkehoidon aloitusta  varten asiakas siirtyy esh:n asiakkuuteen.