Kokemusasiantuntijaraati
Kokemusasiantuntijaraati vahvistaa asiakasosallisuutta ja kokemustietoa esimerkiksi sairaanhoidon päätöksenteossa. Kokemusasiantuntijat osallistuvat toiminnan kehittämiseen ja arviointiin. Raadista tulee rakenteellinen osa organisaation toimintaa.
Toimintamallin nimi
Kokemusasiantuntijaraati vahvistaa asiakasosallisuutta ja kokemustietoa esimerkiksi sairaanhoidon päätöksenteossa. Kokemusasiantuntijat osallistuvat toiminnan kehittämiseen ja arviointiin. Raadista tulee rakenteellinen osa organisaation toimintaa.
Kokemusasiantuntijuuteen perustuvan raadin tavoite on saada palvelujen käyttäjäkokemus osaksi palvelujen kehittämistä ja hoitokulttuurin muutostyötä.
Asiantuntijaraati tarjoaa kokemusasiantuntijan osaamisen ja palvelukäyttäjien näkemyksen toipumisorientaatioon perustuvalle uudistumiselle, jotta hyvinvointialueella voitaisiin uudistua toipumisorientaation mukaisesti.
Asiakasraatitoiminnan yhtenä tavoitteena on toipumisorientaatiolähtöisen palvelumallin kehittämisen seuraaminen asiakasnäkökulmasta. Toipumisella tarkoitetaan oman elämän hallintaa, mahdollisuuksia tehdä omaa elämää koskevaa valintoja sekä toiveikkuutta tulevaisuuden suhteen.
TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN
Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.
Kokemusasiantuntijaraatitoiminta uudistaa suomalaista mielenterveystyötä ja -palveluita. Toivoa, toipumista ja asiakasosallisuutta korostava lähestymistapa tuo tietoa kokemusasiantuntijatyön vaikutuksista, mahdollisuuksista ja haasteista mielenterveystyössä.
Kokemusasiantuntijaraatitoiminta soveltuu eri palveluiden kehittämiseen, kuten päihde-, asunnottomuus tai vammaistyöhön. Se soveltuu yhtä hyvin peruspalveluihin kuin erikoissairaanhoitoon. Se on vakiinnuttanut toimintansa Etelä-Pohjanmaalla.
Toimintamallin kohderyhmään kuuluvatpalvelunkäyttäjät, heidän omaisensa, mielenterveyspalveluissa toimivat ammattilaiset, järjestötoimijat sekä koulutetut kokemusasiantuntijat.
Kokemusasiantuntijaraadin jäsenten valinnassa pyritään siihen, että jäseniä olisi mahdollisimman erilaisista taustoista, jotta raati olisi monimuotoinen ja kokemustietopohja kattava. Raadin jäseniksi voivat hakea kaikki toiminnasta kiinnostuneet. Hakijoiden valmiuksia ja halukkuutta toimia kokemusasiantuntijaraadissa arvioidaan raadista vastaavan organisaation perustamassa arviointiryhmässä. Arviointiryhmä vastaa siitä, että mukaan valikoituu sopivia henkilöitä.
Kokemusasiantuntijat pääsevät raadissa vaikuttamaan hoidon sisältöön kokemuksensa pohjalta. Kokemusasiantuntijoilta odotetaan kiinnostusta, halukkuutta ja motivoitumista työryhmätyöskentelyyn sekä halua kehittää palveluita.
Kokemusasiantuntijaraati käsittelee sille organisaation sisältä, kuten kehittämistyöryhmistä annettuja tehtäviä palvelunkäyttäjien näkökulmasta. Raati kokoontuu säännöllisesti, esimerkiksi kerran kuukaudessa. Kokemusasiantuntijaraati ratkoo sille annettua tehtävää, jonka myötä työryhmä saa kokemustietoa päätöksentekonsa tueksi. Osallistujajoukon tulee samalla olla riittävän suuri, jotta tuotosta varten saadaan tarpeeksi moninainen näkemys. Tarvittaessa raati voi jakautua myös pienempiin ryhmiin annetun tehtävän niin vaatiessa.
Raadin ohjaamiseen tarvitaan vastuuhenkilö, joka kutsuu raadin koolle ja toimii raadin fasilitoijana ja sihteerinä. Henkilö vastaa hankkeen käytännön järjestelyistä, kokousjärjestelyistä, tiedottamisesta sekä erilaisista toimistotöistä. Lisäksi henkilö valmistelee kokemusasiantuntijaraadin tapaamiset. Tapaamisessa voi olla vapaaehtoinen ennakkotehtävä. Raadin jäsen voi tehdä ennakkotehtävän, vaikka ei pääsisi osallistumaan raatiin.
Tapaamisissa käydään läpi esityslista ja annettu tehtävä. Kokemusasiantuntijat jaetaan tarvittaessa pienempiin ryhmiin, jotka valmistelevat tehtävistä esitykset, jotka käydään läpi yhdessä. Esitysten pohjalta muodostetaan kokemusasiantuntijaraadin yhteinen vastaus tehtävään, eli tuotos. Vastuuhenkilö tekee tapaamisen jälkeen muistion ja toimittaa sen kokemusasiantuntijaraadin tarkistettavaksi. Tuotos toimitetaan tehtävän antaneelle työryhmälle.
OSALLISUUDEN OSA-ALUEET: Asiakasraatitoiminta tuo asiakasnäkökulman palveluihin ja niiden kehittämiseen.
- Osallisuus omassa elämässä
- Osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa
- Osallisuus yhteisestä hyvästä
Osallistuja saa olla aktiivinen toimija osana palveluiden suunnittelua ja kehittämistä (1). Osallistujien näkemyksiä ja tarpeita kuullaan (2). Toiminnassa hyödynnetään osallistujien kokemusta ja tietoa sekä sovelletaan yhteiskehittämisen menetelmää (2). Toiminta on mallinnettu ja on mahdollista integroida osaksi pysyvää palveluntuottamisen rakennetta (2).
Malli on arvioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa kehitettyjen osallisuuden osa-alueiden ja lupaavan käytännön kriteerien näkökulmasta osana Sosiaalisen osallisuuden edistämishanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.
Sokran arvio toimintamallista: Kokemusasiantuntijaraati (5.4.2023, pdf 192 kt)