MIELI ry:n 22 kriisikeskusta tarjoavat lyhytkestoista keskusteluapua kriisistä selviytymisen tueksi. Vastaanotolle voi hakeutua yksin, puolison tai perheen kanssa. Palvelu on maksuton eikä vaadi lähetettä. Tapaamiset ovat luottamuksellisia ja yksityisyyttä kunnioittavia.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kriisikeskusverkosto (MIELI ry)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

MIELI ry:n 22 kriisikeskusta tarjoavat lyhytkestoista keskusteluapua kriisistä selviytymisen tueksi. Vastaanotolle voi hakeutua yksin, puolison tai perheen kanssa. Palvelu on maksuton eikä vaadi lähetettä. Tapaamiset ovat luottamuksellisia ja yksityisyyttä kunnioittavia.

Toteutuspaikka
22 kriisikeskusta ympäri Suomea
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Frans Horneman

Luotu

28.01.2021

Viimeksi muokattu

04.02.2021

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Toimintaympäristö **

Mitä?

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kriisikeskukset tarjoavat lyhytkestoista ja maksutonta keskusteluapua kriisistä selviytymisen tueksi. Työntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus ja asiakas voi puhua luottamuksellisesti mistä tahansa kriisiin liittyvistä asioista tapaamisilla. Ajan voi varata soittamalla suoraan kriisikeskukseen. Kriisikeskukset järjestävät myös ammatillisesti ohjattuja vertaistukiryhmiä.

Vastaanottoaikoja tarjoavat kriisityöhön koulutetut ammattilaiset sekä vapaaehtoiset tukihenkilöt. Kriisikeskuksissa ei kerätä henkilötietoja eikä käynneistä tehdä kirjauksia. Vastaanotolle ei tarvita lähetettä tai diagnoosia. Kriisikeskukset eivät tarjoa terveydenhuollon palveluja.

Kenelle?

Kriisikeskusten keskusteluapu on kohdennettu aikuisille ja heidän läheisilleen. Vastaanotolle voi tulla yksin, perheen tai puolison kanssa. Vastaanotolla voi asioida myös nimettömästi. Asiakkaan kotikunta ei vaikuta avun saamiseen.

Kriisiapua tarjotaan myös maahanmuuttaja-asiakkaille. Palvelua tarjotaan suomeksi, ruotsiksi, englanniksi sekä muilla kielillä tulkin välityksellä. Tarvittaessa asiakasta neuvotaan vastaanotolla myös muiden palveluiden piiriin hakeutumisesta.

Missä?

Kriisikeskuksia on 22 paikkakunnalla. Osa kriisikeskuksista tarjoaa myös aikoja etävastaanotolle. Ajanvaraus tapahtuu puhelimitse tai yhteydenottolomakkeen kautta. Yhteystiedot löytyvät kriisikeskusverkoston verkkosivuilta sekä alla olevista linkeistä.

Kriisikeskukset:

Kansikuva
MIELI ry, kriisikeskusverkosto

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis