Liikkuva terveysneuvonta Neppi huumeiden käyttäjille, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Liikkuva terveysneuvonta Neppi on tarkoitettu suonensisäisesti huumeita käyttäville. Tavoitteena on ohjata asiakkaita päihdehoitoon ja huolehtimaan itsestään paremmin. 

 

Toimintamallin nimi
Liikkuva terveysneuvonta Neppi huumeiden käyttäjille, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Liikkuva terveysneuvonta Neppi on tarkoitettu suonensisäisesti huumeita käyttäville. Tavoitteena on ohjata asiakkaita päihdehoitoon ja huolehtimaan itsestään paremmin. 

 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Toni Ranta

Luotu

15.04.2024

Viimeksi muokattu

12.03.2025
Ratkaisun perusidea

Liikkuva terveysneuvonta Neppi on kehitetty vastaamaan tartuntatautilain edellyttämään tarpeeseen koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Liikkuvalla yksiköllä pystytään madaltamaan kynnystä, parantamaan anonymiteettiä ja helpottamaan asiakkaiden tavoittamista. Liikkuvan yksikön toimintaa on joustavaa kehittää asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen slogani on "Vierelläsi, kun tarvitset", mikä toteutuu liikkuvassa terveysneuvonnassa asiakkaiden lämpimissä kohtaamisissa. Liikkuva terveysneuvonta Neppi on tarkoitettu suonensisäisesti huumeita käyttäville ja on aloittanut toimintansa 30.10.2023 ensimmäisenä Suomessa koko hyvinvointialuetta palvelevana liikkuvana yksikkönä. Tavoitteena on ohjata asiakkaita päihdehoitoon ja huolehtimaan itsestään paremmin. Liikkuvalla palvelulla halutaan tavoittaa myös sellaisia huumeita käyttäviä ihmisiä, jotka eivät ole palveluiden piirissä.

Liikkuvan terveysneuvonnan kautta voi vaihtaa likaiset pistovälineet puhtaisiin ja annetaan myös pistämiseen tarvittavia oheisvälineitä. Nepissä tehdään myös HIV – ja C- hepatiitti pikatestejä, vasta-ainetestejä suoniverinäytteenä, laboratoriolähetteitä ja annetaan seksuaalineuvontaa (riskikäyttäytyminen, itsestä huolehtiminen, kondomit ja liukuvoiteet). Nepissä on käytössä laskimoskanneri, jonka avulla voidaan katsoa sopivia pistopaikkoja, mikä helpottaa asiakkaiden pistämistä, ohjaamista ja vähentää infektioriskiä. Pienetkin onnistumisen kokemukset vahvistavat ja lisäävät asiakkaiden itsetuntoa sekä helpottavat hoitoon kiinnittymistä.

Palvelu on asiakkaille maksutonta ja anonyymiä, terveysneuvonnassa asioidaan nimimerkillä. 

Lisätietoa löytyy myös Instagramista: hyvaep_liikkuvaterveysneuvonta
www.hyvaep.fi/neppi -sivulta löydät aina auton tarkat pysähdyspaikat.

Toimintaympäristö

Hallituksen tavoite on eliminoida c-hepatiitti tehokkaan testauksen ja hoitoonohjauksen keinoin. Liikkuvalla yksiköllä, jossa on mahdollisuus c-hepatiitin ja hiv:n pikatestaukseen, sekä varmenne verinäytteisiin vie tätä tavoitetta omalta osaltaan eteenpäin. Aktiivisella testauksella saadaan myös tietoa alueen tartuntatautitilanteesta. THL suosittelee suonensisäisiä huumeita käyttäville testauksia edellä mainittujen osalta tehtäväksi kolmen kuukauden välein. Neppi autossa on mahdollisuus pikatestaukseen ja näin ollen suosituksen mukaisiin testauksiin on helppo päästä koko hyvinvointialueella.

Taustalla toimii Tartuntatautilaki 2 luku 6 §, jonka mukaan hyvinvointialueen tehtävänä on: Huolehtia tartuntatautien ehkäisyyn liittyvästä terveysneuvonnasta ja huolehtia suonensisäisesti huumeita käyttävien käyttövälineiden vaihtamisesta tartuntatautien torjunnan edellyttämän tarpeen mukaan. 

Tartuntatautien esiintyvyyden mukaan karkea arvio on, että koko Suomessa on tällä hetkellä noin 25 000 suonensisäistä huumeiden käyttäjää. Tästä laskennallinen arvio on, että Etelä-Pohjanmaalla on noin 800 pistämällä huumeita käyttävää ihmistä. Heidän tavoittamiseksi terveysneuvontapiste tekee työtä, jotta voidaan ohjata ihmisiä päihdehoitoon ja/tai tartuntatautien hoitoon ja niiden leviämisen ehkäisyyn. 

Terveysneuvontatyö on raittiuteen suuntaavaa ja ohjaavaa toimintaa.

Koska työtä tehdään siellä, missä asiakkaat ovat, kontaktien luominen huumeita käyttäviin ihmisiin on tärkeää. Ilman terveysneuvontatoimintaa päihdepalveluihin hakeutuu ihmiset, jotka ovat tunnistaneet tarvitsevansa apua riippuvuusongelmaansa. Terveysneuvonnassa ohjausta tehdään aktiivisesti aineita käyttäville ihmisille. Työ on asiakasta kunnioittavaa ja hänestä välittämistä. Terveysneuvontatyöllä voidaan ennaltaehkäistä nuorten ja nuorten aikuisten syrjäytymistä ja huumekuolemia.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Liikkuva terveysneuvonta Neppi on anonyymi ja maksuton palvelu huumeita käyttäville. Palvelua on tehty tunnetuksi mm. esitteiden, esittelyjen, lehden, somen ja anonyymien viestimien kautta. Asiakkaita kohdataan välittävän, kunnioittavan ja lämpimän kohtaamisen kautta. Tärkeänä tavoitteena on mahdollistaa ihmisille matalan kynnyksen paikka, josta saa anonyymiä palvelua ja ohjausta. Ihmisiä kannustetaan ja tuetaan riskikäyttäytymisen vähentämiseen, hoitomotivaation asteittaiseen vahvistamiseen, niin että hän tulee kuulluksi ja autetuksi hänen tarvitsemallaan tavalla. Asiakkailta pyydetään aktiivisesti asiakaspalautetta ja toimintaa muokataan sen pohjalta entistä enemmän asiakasystävällisemmäksi. Terveysneuvonta on asiakkaita varten, joten heidän mielipiteidensä kuuleminen sekä huomioonottaminen on ensiarvoisen tärkeää toiminnan kehittämisen kannalta. Kohderyhmää tulee myös rohkaista palautteen antamiseen ja kuulluksi tulemisen tärkeyteen. Palautteen pohjalta tehdyt ratkaisut lisäävät luottamusta sekä läpinäkyvyyttä terveysneuvontatyössä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Terveysneuvonta aloitti toiminnan liikkuvalla yksiköllä 30.10.2023, jotta palvelut kattavat koko maakunnan tarpeet ja toteuttaa näin lakisääteistä toimintaa. Liikkuvan yksikön nimeksi tuli NEPPI, sanoista Neuvonta, Etelä-Pohjanmaan Päihdetyön Innovaatio. Uutta liikkuvaa yksikköä ohjaa ohjausryhmä, joka koostuu eri sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisista. Työntekijöitä Nepissä on kaksi, autolla liikutaan kolmena päivänä viikossa ja reitit rakennetaan asiakastarpeiden mukaisesti. Pysäkkejä on 15. Neppiä markkinoidaan ja viestitään niin ammattilaisille kuin asiakkaillekin ja kuukausittain tehdään raportointia toiminnasta. Asiakkaiden anonyymiteetin säilyttämiseksi anonyymit viestimet ovat tärkeä osa toimintaa ja asiakkaiden on helpompi löytää palvelut matalan kynnyksen periaatteiden mukaan. Näitä asioita tarkastellaan ohjausryhmätyöskentelyssä ja tehdään suuntaviivoja toiminnan kehittämiseen.

Aiemmin terveysneuvontaa on suoritettu kolmen kiinteän pisteen kautta ja nyt käytössä on koko Etelä-Pohjanmaan alueella liikkuva auto, mikä on asiakasystävällisempää sekä kustannustehokkaampaa toimintaa. Kustannuksia laskettaessa tulee huomioida henkilöstökulut, välinekulut, autoon liittyvät kulut sekä toiminnan kehittäminen. Palvelua kehitettäessä pysäkkien sijainteja voidaan muuttaa joustavasti palvelemaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Toiminnasta saadaan vakiintunut tapa toimia aktiivisen palautteen keräämisen sekä liikkuvan terveysneuvonnan peilaaminen aikaan, jolloin toimintaa vietiin eteenpäin kiinteiden pisteiden kautta. Tällöin voidaan verrata uuden palvelun hyötyjä suhteessa vanhaan toimintamalliin. Liikkuvalla terveysneuvonnalla voidaan tarjota enemmän palvelua ja laajemmalle alueelle kiinteisiin toimipisteisiin nähden. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tähän asti neuloja on voinut vaihtaa vain kiinteillä vastaanotoilla Seinäjoella, Lapualla ja Alavudella. Nepin myötä palvelusaannin mahdollisuus on moninkertaistunut, kun autolla käydään 15 eri pysäkillä. Pysähtymispaikoilla voi asioida miltä hyvinvointialueen paikkakunnalta tahansa. Palvelu on asiakkaille maksutonta ja anonyymiä. Vaikutuksista voidaan todeta Nepin myötä helpompi tavoitettavuus, haittojen vähentyminen ja hoitoon ohjaus sekä pääsy helpottuu. Nepin ensimmäisen toimintavuoden aikana on tavoitettu 38 uutta asiakasta, jotka eivät ole aiemmin käyttäneet terveysneuvonnan palveluita. Kävijätilastoja tutkittaessa voidaan havaita aktiivisen markkinoinnin sekä palvelun tietoisuuden lisäämisen vaikutukset liikkuvan terveysneuvonnan palvelujen suhteen. Kävijämäärät ovat lisääntyneet toiminnan käynnistämisen jälkeen tasaisesti kuukausi kuukaudelta, mikä kertoo toiminnan vaikuttavuudesta matalalla kynnyksellä lähellä asiakkaita heidän omassa elinympäristössä. Asiakkaat ovat löytäneet palveluun Nepin lyhyen historian aikana odotettua nopeammin, mikä kertoo palvelun tarpeellisuudesta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Huumeiden ongelmakäyttö lisääntyy Suomessa tasaiseen tahtiin. Yhä nuoremmat käyttävät huumeita ja myös kuolevat niihin. Pistokäyttö on Suomessa suhteessa yleisempää kuin monissa muissa maissa. Toiminta on lakisääteistä ja pilotoinnin kokemukset ovat positiivisia. Asiakkaat käyttäytyvät yleensä asiallisesti ja yhteistyö on sujuvaa. Turvallisuustekijät tulee kuitenkin huomioida. Kontaktien luominen huumeita käyttäviin asiakkaisiin on tärkeää. Ilman terveysneuvontatoimintaa päihdepalveluihin hakeutuvat vain sellaiset, jotka ovat tunnistaneet hakea apua ongelmiinsa. Asiakkailta tulee kerätä säännöllisesti palautetta toiminnasta ja kehittää sitä asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Esimerkkinä tästä on alueiden pysäkit ja niiden sijainti, johon asiakkaat ovat voineet vaikuttaa. Pysäkkien sijainneissa tulee huomioida koko ympäristö hyvien yhteistyökäytänteiden mukaisesti, jolloin toiminta on riittävän läpinäkyvää kaikille. Palvelusta kertominen esimerkiksi alueen paikallislehdessä tuo näkyvyyden lisäksi ymmärrystä asiakasryhmää kohtaan poistaen stigmaa.

Toimintaa voidaan soveltaa esimerkiksi ikäpysäkkitoimintaan tai kohdentaa sellaisille asiakasryhmille, jotka on vaikea tavoittaa tai joiden on vaikea päästä erilaisten syiden vuoksi palveluihin.