Luova toiminta keinona harjoitella epäonnistumista – Mokaamalla oppiminen
Luovien menetelmien avulla harjoitellaan epäonnistumista ja käsitellään virheiden tekemisen pelkoa. Harjoittelu hyväksyvässä ilmapiirissä vahvistaa nuorten elämätaitoja, jotta koulutukseen ja työelämään siirtyminen olisi helpompaa.
Toimintamallin nimi
Luovien menetelmien avulla harjoitellaan epäonnistumista ja käsitellään virheiden tekemisen pelkoa. Harjoittelu hyväksyvässä ilmapiirissä vahvistaa nuorten elämätaitoja, jotta koulutukseen ja työelämään siirtyminen olisi helpompaa.
Toiminnan avulla nuori voi käsitellä virheiden tekemisen pelkoa. Näin vapautuu enemmän tilaa toimia ja nähdä uusia mahdollisuuksia. Jaettu kokemus epäonnistumisen harjoittelusta ja virheiden tekemisestä auttaa myös sanoittamaan omia sosiaalisten tilanteiden pelkoja.
TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN
Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.
Sirkuksen ja teatterin työpajat toteutettiin nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa yhteistyössä taideorganisaatioiden kanssa. Luovan toiminnan käyttöä epäonnistumisten ja virheiden tekemisen pelon voittamiseksi voidaan hyödyntää erilaisissa ympäristöissä, sillä ne sopivat monenlaisille kohderyhmille lapsista vanhuksiin.
Toiminnan kohderyhmä ovat ilman koulutus- ja työpaikkaa olevat nuoret, sekä nuoret, jotka eivät pysty haastavan elämäntilanteensa vuoksi työskentelemään tai opiskelemaan kokopäiväisesti. Kohderyhmää ovat myös nuorisotakuun toimeenpanon parissa työskentelevät ammattilaiset sosiaali-, terveys-, nuoriso-, koulutus- ja työllisyyspalveluissa, sosiaali- ja terveysalan ja taidealojen opiskelijat, soveltavan taiteen alalla toimivat taiteilijat ja nuorisotakuun parissa työskentelevät organisaatiot. Välillisiä kohderyhmiä ovat osallistujien perhe ja lähipiiri, osallistuvat taideorganisaatiot sekä koulutuksia toteuttavat oppilaitokset.
TOIMINTAMALLIN TOTEUTUS
Luovat menetelmät, elokuvan, sirkuksen ja teatterin työpajat, tuodaan Tenho-hankkeessa osaksi nuorten ohjaus- ja palveluverkostoa. Ilman koulutus- ja työpaikkaa olevien nuorten elämätaitoja vahvistetaan elokuva-, sirkus- ja teatteritoiminnan avulla, jotta koulutukseen ja työelämään siirtyminen olisi helpompaa. Elokuva, sirkus ja teatteri menetelminä pohjaavat osallisuuteen ja lisäävät osallistujien osallisuuden kokemuksia. Toimintaan osallistuminen on vapaaehtoista ja siihen voi osallistua vähitellen. Koulutettujen taiteilija-ohjaajien käyttämä osallistava ja dialoginen työote laajentaa nuorten parissa toimivien osaamista. Toimintaan osallistuvia nuoria tuetaan jatkopolkujen löytymisessä.
MOKAAMALLA OPPIMINEN
Virheiden pelkääminen voi johtaa toiminnan mahdollisuuksien ja sosiaalisten ympäristöjen kutistumiseen. Sosiaalinen tai epäonnistumisen pelko saattavat rajoittaa ihmisen potentiaalia. Virheiden sietäminen ja niistä oppiminen on tärkeä taito elämässä. Luovassa toiminnassa, kuten sirkuksen ja teatterin työpajoissa, virheiden tekemistä voidaan käsitellä rakentavalla tavalla. Kaikki ovat samalla viivalla, kun tehdään esimerkiksi suurimmalle osalle vieraita sirkustemppuja. Epäonnistumista voidaan käsitellä yhdessä hyväksyvässä ilmapiirissä esimerkiksi nauramalla. Yrittämisestä syntyy jaettu kokemus.
EPÄONNISTUMISTEN HARJOITTELU LISÄÄ OSALLISUUTTA
Toimintamalli lisää osallisuutta omassa elämässä, sillä sen avulla voi käsitellä virheiden tekemisen pelkoa ja näin vapautuu enemmän tilaa toimia ja nähdä uusia mahdollisuuksia. Toiminta lisää osallisuutta vaikuttamisen prosesseissa, sillä jaettu kokemus harjoittelusta ja virheiden tekemisestä auttaa myös sanoittamaan niitä.
Toimintamalli on osa laajempaa osallisuuden edistämisen kokonaisuutta, joka kokoaa yhteen vastaavanlaisia heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta edistäviä toimintamalleja:
- Luovat menetelmät vahvistavat osallisuutta (Thl.fi)
- Kohti osallisuutta ja aktiivisuutta tukevaa sosiaaliturvaa – perustoimeentulon turvan ja palvelujen on tuettava toisiaan (Thl.fi)
ARVIOINTI (PDF-LIITE)
Malli on arvioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa kehitettyjen osallisuuden osa-alueiden ja lupaavan käytännön kriteerien näkökulmasta osana Sosiaalisen osallisuuden edistämishanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.