Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Pohjois-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Pohjois-Savon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptissa otetaan käyttöön työkaluja ja yhdessä sovittuja käytäntöjä monialaiseen asiakas- ja palveluohjaukseen. Toimintamallia kehitetään v.  2023-2025 EU:n (Next GenerationEU) tuella.

Toimintaympäristö

Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen kuuluu 19 kuntaa, joiden joukossa on toistakymmentä liitoskuntaa. Hyvinvointialueellamme on asukkaita noin 248 000 ja heidän tukenaan liki 13 000 ammattilaista. Alueen erityispiirteenä on pienten paikkakuntien paljous etäällä kaupunkikeskittymistä. 

Väestön ikärakenne painottuu tulevaisuudessa yhä vahvemmin ikääntyviin ja huoltosuhde työtätekevään väestöön nähden nousee monilla paikkakunnilla yli sadan prosentin. Ikäihmisten sukupolvilla ei ole vahvaa digitaalista osaamista. Monen yhdistyksen toiminta perustuu ikääntyvien vapaaehtoisten aktiivisuuteen. Etenkään etäällä kaupunkikeskustoista sijaitsevien kuntien yhdistyksillä ei ole usein käytössään samanlaista toimintakykyä ja resursseja kuin kaupunkikeskittymien yhdistyksissä, jotka ovat löytäneet tuekseen mm. erilaisia verkostoja. Julkinen liikenne ei kykene tukemaan ikäihmisten liikkumista mm. paikkakuntien hajanaisuuden vuoksi. 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kansallinen hyte-palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. THL:n palvelukonseptissa määritellään monialaisen asiakasohjauksen sisältöä ja minimivaatimukset digitaaliselle palvelutarjottimelle.

Alueellinen yhteiskehittäminen tapahtuu yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Pohjois-Savon kuntien kanssa hybridityöskentelynä yhteistyökumppaneiden tarpeiden mukaan. Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa kansallinen ohjaus ja kehittämistyö THL:n, DigiFinlandin ja Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointia ja terveyttä edistävien (hyte-) toimintojen löytäminen on ollut haastavaa projektin valmisteluvaiheessa. Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyessä ja alkuvaiheessa hyvinvointialueen, kuntien ja yhteisöjen välillä ei ole vielä vakiintunutta toimintatapaa, joka varmistaisi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden ohjautumisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin. HYTE-palveluihin ohjautuminen on usein riippuvainen yksittäisten työntekijöiden tiedoista ja verkostoista. Sote-ammattilaisilla voi olla puutteelliset tiedot hyte-toiminnasta ja palveluista, ja tiedon hankkiminen eri kanavista vie aikaa. Lisäksi varsinkin kunnat, järjestöt ja muut hyte-toimijat kokevat, että aiemmat yhteistyökumppanit sosiaali- ja terveydenhuollossa ja toimivat yhteistyökäytännöt ovat kadonneet sote-uudistuksen myötä.

Tarveselvitysvaiheessa todettiin, että Pohjois-Savon hyvinvointialueelle tarvitaan digitaalinen palvelualusta, joka kokoaa yhteen kuntien ja kolmannen sektorin tarjoamat hyte-toiminnot ja palvelut, esimerkiksi liikunta-, luonto- ja kulttuuripalvelut. Hyte-tiedot yhteen kokoava digitaalinen palvelutarjotin parantaa pohjoissavolaisten mahdollisuutta osallisuuteen ja helpottaa ohjautumista hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin.

Ennaltaehkäisy, osallisuuden vahvistaminen ja yksinäisyyden vähentäminen ovat hyvinvointialueemme strategiaan kirjoitettuja hyvinvoinnin edistämisen keinoja. Myös osaava ja motivoitunut henkilöstö nostetaan strategisten arvojen kärkeen. Palvelukonseptimme perustuu ammattilaisten hyvinvointitiedon lisäämiseen ja toimintojen helppoon löytymiseen

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pohjois-Savossa kunnissa, yhteisöissä sekä hyvinvointialueella on taustaselvityksen perusteella tarve määritellä yhteistyön malli hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden sekä osallisuuden edistämiseen suoraan asukkaille suunnattuna. 

  1. Tieto hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminnasta ja palveluista on hajautettuna erilaisille digitaalisille tietoalustoille, kuten kotisivuille, sosiaaliseen mediaan, paperisiin esitteisiin, fyysisille ilmoitustauluille ja verkostoihin hiljaisena tietona. Yhteen digitaaliseen palvelutarjottimeen koottu tieto tarjoaa asukkaille helpommin ja nopeammin löydettävää tietoa oman alueen hyte-toiminnasta ja -palveluista. Tämä vahvistaa mahdollisuuksia edistää ja ylläpitää hyvinvointia ja terveyttä.
     
  2. Hyvinvointialueella tarvitaan yksinkertainen ja helposti käyttöön otettava toimintamalli, jolla ammattilaiset ohjaavat asiakkaita sote-palveluista hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan ja palveluihin. Tämä lisää asiakkaiden saamien palveluiden yhdenvertaisuutta, kun kaikki hyte-toiminnasta hyötyvät asiakkaat saavat samanlaista ohjausta ja neuvontaa. 

    Hyte-toimintaan ohjaaminen on monialaista ja vaatii yhteistyötä kuntien, järjestöjen ja muiden hyte-toimijoiden kanssa. Tämä edellyttää yhteisten periaatteiden ja käytäntöjen sopimista.

  3. Sote-ammattilaisilla voi olla puutteelliset tiedot hyte-toiminnasta ja -palveluista sekä niiden vaikutuksista. Lisäksi tiedon hankkiminen eri kanavista vaatii työaikaa. Palvelutarjotinta käytetään hyte-palvelukonseptin yhtenä palveluohjauksen työkaluna, jonka avulla asiakkaita voidaan ohjata heidän tarpeisiinsa sopiviin palveluihin.

    Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijat kunnissa ja yhteisöissä ovat olleet viime vuosina mukana erilaisissa yrityksissä koota tietoa ja toimintaa yhteen eri digialustoille. Monien toiveena on kansallinen kehittämistyö ja riskin jakautuminen laajemmille harteille. 

  4. Erilaiset mahdollisuudet arvioida oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tarvetta  on hajallaan eri kanavissa. Alueella on tarve koota yhteen hyvinvoinnin arvioinnin keinot ja työkalut, jotta sekä ammattilaisten että asukkaiden on helpompi käyttää niitä ja löytää sopivia palveluita omiin tai asiakkaiden tarpeisiin.
     
  5. Pohjois-Savossa halutaan rakentaa sujuvia hyte-palvelupolkuja erityisesti asiakkaille, joilla on riskiä sosiaaliseen, psyykkiseen tai fyysiseen syrjäytymiseen.

    Alueella on tunnistettavissa maantieteellinen haaste haja-asutusalueilla asuvien ihmisten osalta. Yleiset hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelut ja toiminta löytyvät hyvin keskustaajamissa asuville terveille ja jaksaville asukkaille. Ongelmana on, että ne henkilöt, jotka hyötyisivät näistä palveluista eniten, jättävät ne usein käyttämättä tai he eivät kiinnity toimintaan. 

    Yleisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelupolkujen olisi entistä paremmin rakennuttava asiakasymmärrykselle haavoittuvassa asemassa olevista asiakasryhmistä. Pyrkimys on kaventaa yhteiskunnallisesti terveyseroja ja lisätä terveyttä sekä hyvinvointia.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

YHTEISÖLUOTSIT JA KUMPPANUUSILLAT

Projektin alussa rekrytoitiin neljä yhteisöluotsia (projektisuunnittelijaa), joiden työpisteet sijoittuivat eri puolille Pohjois-Savoa. Lisäksi yhteisökoordinaattori (projektikoordinaattori) toimi yhteisöluotsina puolikkaalla työajalla. Kullekin yhteisöluotsille oli nimetty oma maantieteellinen alue. Yhteisöluotsin tehtävänä oli huolehtia, että a) alueen kuntien osallistamisesta kehittämistyöhön ja b) siitä, että kuntien ja seutukuntien erilaisuus tulee huomioiduksi hyte-palvelukonseptissa. Yhteisöluotsit aloittivat työnsä ottamalla yhteyttä alueensa kuntiin, järjestöihin ja muihin hyte-toimijoihin, tapaamalla heitä ja järjestämällä yhteistyössä heidän kanssaan kumppanuusiltoja alkukesästä ja syksyllä 2023. Kumppanuusiltojen tarkoitus oli koota yhteen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijoita tuomaan asiantuntemusta ja paikallistietoa hyte-palvelukonseptin kehittämistyön pohjaksi.

Projektin aikana on ollut vaihtuvuutta henkilöstössä. Syksyn 2024 projektitiimin kokoonpano:

  • projektipäällikkö
  • kaksi projektikoordinaattoria
  • kaksi yhteisöluotsia
  • yksi projektisuunnittelija

MONIALAINEN PROJEKTITYÖRYHMÄ

Tammi-helmikuussa 2024 kehittämistyötä varten koottiin monialainen projektiryhmä, joka muodostuu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten, järjestöjen, seurakuntien ja kuntien edustajista eri puolilta Pohjois-Savoa. Projektiryhmän rooli on toimia asiantuntijaryhmänä, jonka tehtävä on

  • tarjota kehittämistyöhön osallistujien asiantuntemusta ja erilaisia näkökulmia sekä
  • työstää teemoja, jotka on tunnistettu hankevalmistelun aikana ja projektitiimissä hyte-palvelukonseptin kannalta keskeisiksi sekä
  • työskentelyn loppuvaiheessa varmistaa, että hyte-palvelukonsepti etenee toivottuun suuntaan.

Projektiryhmän työskentelyssä on hyödynnetty erilaisia työpajamenetelmiä. Palvelumuotoilija osallistui projektiryhmän työskentelyn suunnitteluun ja fasilitointiin. 

Projektiryhmän kokoaminen ja innostaminen on ollut verrattain helppoa, sillä asia on koettu tarpeelliseksi ja yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa on kaivattu. Käytännössä osallistumisen esteiksi ovat yksittäisissä tapauksissa muodostunut resurssipula sote-palvelutuotannossa ja se, ettei projekti ole voinut maksaa kilometrikorvauksia hyvinvointialueen työntekijöille. 

Projektiryhmän tapaamisista yksi toteutettiin lähitapaamisena Kuopiossa ja loput kolme Teams -alustalla kevään 2024 aikana. Lisäksi syyskuussa 2024 pidettiin vielä yksi työpaja, jossa työskentelyyn osallistuneet pääsivät kommentoimaan mm. tuotosten perusteella muotoiltua hyte-palvelukonseptia. 

KEHITTÄJÄ- JA PILOTTIRYHMÄT SEKÄ TYÖPAJAT

Koko Pohjois-Savon laajuisen projektiryhmän lisäksi on koottu pienempiä kehittäjäryhmiä, joiden tehtävä on suunnitella seudullisia tai paikallisia pilotteja. Myös nämä kehittäjäryhmät ovat monialaisia, eli niissä on osallistujia eri organisaatioista ja toimialoilta. Esimerkiksi hyvinvointialueen eteläisellä palvelualueella (Varkaus, Joroinen, Leppävirta) järjestettiin kaksi työpajaa helmikuussa 2024, joissa suunniteltiin koko seutukunnan laajuista puheeksioton kortin ja hyte-ohjauksen pilottia. Samoja henkilöitä osallistui pilotin toteuttamiseen huhti-toukokuussa 2024. Eteläisellä alueella järjestettiin lisäksi toukokuussa 2024 yhteistyössä Varkauden nuorisopalveluiden kanssa asukastyöpaja nuorille aikuisille, jossa osallistujien tehtävä oli tuoda kehittämistyöhön nuorten aikuisten näkemyksiä erityisesti puheeksioton korttiin liittyen.

Pohjois-Savosta on oltu mukana myös THL:n koordinoimassa koulutuspilotissa.  Koulutuspilotissa suunnitellaan ja kootaan kevään 2024 aikana koulutuspilotointi sote-ammattilaisille teemalla ”Hyte-osaamisen vahvistaminen hyvinvointialueilla”. Tavoitteena on tukea kehitettävien toimintamallien (ja digiratkaisujen) käyttöönottoa ja juurtumista hyvinvointialueilla rakentamalla käytännönläheinen koulutus sote-ammattilaisille. Tuotoksena syntyvä koulutusmateriaalipaketti on jatkossa hyödynnettävissä kaikilla alueilla. THL:n sekä hyvinvointialueelta koottavan pilottiryhmän tukemana on tarkoitus pilotoida koulutukset sovitulle ammattilaisten joukolle Pohjois-Savossa syys-lokakuussa 2024. Koulutuspilotin kehittämiseen osallistuu Pohjois-Savon lisäksi Pohjois-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Kanta-Hämeen ja Vantaa-Keravan hyvinvointialueet sekä Helsingin kaupunki. 

HOWSPACE-ALUSTA 

Projektissa pilotoidaan syksyllä 2024 Howspace-alustaa yhteiskehittämisen ja viestinnän välineenä kehittämistyössä. Howspace-alustalle on kutsuttu laajasti kehittämistyöhön sen eri vaiheissa osallistuneita tai siitä kiinnostuneita henkilöitä eri organisaatioista. Alustan avulla halutaan selvittää sidosryhmien näkemyksiä erityisesti siitä, miten hyte-palvelukonsepti vastaa asukkaiden erilaisiin tarpeisiin ja millaiseksi he arvioivat toimintamallien ja työkalujen käytettävyyden.

TAPAHTUMAT, SUORAT YHTEYDENOTOT, KESKUSTELUT JA KOKEMUSASIANTUNTIJOIDEN HYÖDYNTÄMINEN

Kehittäjäryhmien  hyödyntämisen lisäksi projektin aikana on käyty lukuisia puhelin- ja Teams-keskusteluja, vaihdettu sähköposteja sekä tavattu kasvokkain järjestöfoorumeissa ja muissa tapahtumissa tai henkilökohtaisesti eri sidosryhmiin kuuluvia. Keskustelujen tavoitteena on ollut tuoda eri henkilöiden ja organisaatioiden näkemyksiä ja näkökulmia mukaan kehittämiseen.

​Palvelutarjottimen osalta on koottu erialojen ammattilaisia, asukkaita ja kokemusasiantuntijoita  pilotoimaan ja testataan Tarmoa alustan käytettävyyttä ja soveltuvuutta asiakasohjaukseen sekä miten HYTE-toiminnot ja palvelut alustalta löytyvät ja onko alusta helppokäyttöinen.  

Kuntien HYTE-koordinaattoreille, kuntien järjestöyhteistyöhenkilöille ja PTV-pääkäyttäjille järjestettiin toukokuussa tilaisuus: Miksi kuntien palvelut tulisi kuvata Palvelutietovarantoon ja digialustan tilanne. Tilaisuudessa esiteltiin myös millaista tukea Arjen ilo ja tuki -projekti voi tarjota. Kerroimme, miksi HYTE-palveluita tulisi kuvata Palvelutietovarantoon.  Kuntien toiveesta teimme tilaisuuteen lomakkeen, jolla he voivat kerätä oman kunnan työntekijöiltä palvelukuvauksia varten tiedot, jotka PTV-käyttäjä voi syöttää Palvelutietovarantoon. 

Lisäksi syksyllä 2024 otettiin käyttöön Howspace-alusta, jonka tavoitteena oli viestiä sidosryhmille hyte-palvelukonseptista, mahdollistaa kommentointi ja keskustelu sekä pyrkiä varmistumaan hyte-toimintamallien käytettävyydestä eri toimijoiden näkökulmista.

HYTE- JA OSALLISUUSPALVELUYKSIKKÖ MUKANA KEHITTÄMISESSÄ

Projektityön näkökulmasta on merkittävää, että projektitiimi sijoittuu hallinnollisesti Pohjois-Savon hyvinvointialueen Hyte- ja osallisuuspalveluyksikköön. Yhteistyö samassa tiimissä Hyte- ja osallisuuspalveluyksikön asiantuntijoiden kanssa antaa suuren määrän kokemusta, osaamista, verkostoja ja muita resursseja hyte-palvelukonseptin kehittämiseen.

Liitteet
Kuva
Kumppanuusiltoja Pohjois-Savossa syksyllä 2023
Useissa alueen kunnissa järjestettiin kumppanuusilta keväällä tai syksyllä 2023. Kumppanuusiltoihin koottiin yhteen kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijoita.
Tavoiteltu muutos

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille tarjotaan selkeä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen neuvonnan ja ohjauksen malli. Yhteistyön periaatteista ja käytännöistä on sovittu hyte-toimijoiden (kunnat, järjestöt, seurakunnat ja muut yhteisöt) kanssa. Sote-ammattilaiset tuntevat hyte-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamallit ja osaavat hyödyntää niitä omassa työssään. 

Sote-ammattilaisilla on enemmän tietoa alueen hyte-toiminnasta ja palveluista sekä niiden ja niihin ohjaamisen merkityksestä asiakkaiden hyvinvoinnille ja terveydelle. 

Hyvinvoinnin arvioinnin keinoja ja työkaluja on koottu yhteen paikkaan helposti löydettäväksi ja käytettäväksi.

Haasteellisessa tilanteessa olevien asukkaiden hyte-palvelupolut on kuvattu ja huomioitu hyte-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamalleissa.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminta ja palvelut löytyvät digitaalisesta Tarmoa palvelutarjottimelta. Tarmoan käyttö on helppoa ja innostavaa erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville asiakasryhmille. Ammattilaiset osaavat hyödyntää ja tehdä ohjausta HYTE-toimintoihin ja palveluihin palvelutarjottimen kautta. HYTE-palveluita tuottavat tahot (kunnat, yhdistykset, järjestöt ja seurakunnat) osaavat kuvata ja päivittää tietonsa ja palvelunsa alustoille (lähellä.fi ja PTV), joista tieto nousee Tarmoa -palvelutarjottimelle. 

Muutoksen mittaaminen

Digitaalisen palvelutarjottimen osalta mitataan alustalla olevien HYTE-palvelujen määrää. Lisäksi seurataan Lähellä.fi:hin rekisteröityneiden toimijoiden ja heidän tekemien toimintailmoitusten määriä sekä Palvelutietovarannossa olevien HYTE-palveluiden määrää. Digitaalisen palvelutarjottimen mittarina hyödynnetään seuraavia:

  • Digitaalisen palvelutarjottimen alustan kansalliseen määrittelyyn osallistuminen (kyllä/ei)
  • Pilotointiin osallistuminen 2024 (kyllä/ei)
  • Käyttäjien palautteet (pilotoinnista saatu palaute 46 ammattilaiselta, 67 asukkaalta, lisäksi sivuston kautta pilotoinnin aikana annetut palautteet 24 ammattilaiselta ja 21 asukkaalta)
  • Käyttöönoton ajankohta ja Tarmoa käytössä 1/2025 (kyllä/ei)
  • Käyntimäärät digitaalisella palvelutarjottimella (data DigiFinlandilta)
  • Digitaalisten asiakasohjausten määrä.

Ensimmäinen tilastoitu luku: Lähellä.fi -verkkoalustalle rekisteröityneiden organisaatioiden määrä 10.9.2023 Pohjois-Savossa oli 39 ja toimintailmoituksia 120. Välitavoitteena on saada 200 rekisteröitynyttä organisaatiota Lähellä.fi-palveluun, ja lopputavoitteena on saavuttaa 400 rekisteröitynyttä organisaatiota.

Sote-ammattilaisille tehtiin syksyllä 2023 alkukartoitus, jolla saatiin tietoa lähtötilanteesta. Kysely uusitaan projektin loppupuolella. Lisäksi muutosta mitataan kysymällä samoja kysymyksiä työpajoihin ja pilotteihin osallistuneilta ammattilaisilta. Hyte-ohjauksen ja -neuvonnan osalta mitataan 

  • eri toimenpiteiden ja niihin osallistuneiden ammattilaisten määrää (esim. koulutukset ja niihin osallistuneet) sekä tuloksia (palautekyselyt),
  • niiden ammattilaisten osuutta vastaajista, jotka ohjaavat asiakkaita hyte-toimintaan,
  • asiakkaiden ohjaamisen sujuvuutta hyte-toimintoihin,
  • hyte-toimintaan ohjaamiskertojen määrää (pilotit) sekä
  • ajantasaisen tiedon löytymisen helppoutta hyte-toiminnasta.

Syksylä 2024 selvitetään myös asiakaspalautteen keräämisen mahdollisuutta yhteistyössä ASPA-projektin (RRP) kanssa.

Liitteet
Kuva
Lähellä.fi kampanjan infograafit palveluun rekisteröityneet ja toimintailmoitukset helmikuu-kesäkuu 2024.
Lähellä.fi kampanjan infograafit palveluun rekisteröityneet ja toimintailmoitukset helmikuu-kesäkuu 2024.
Toteutussuunnitelma

Kevät ja alkukesä 2023: 

  • Yhteydenotot kuntiin ja muihin hyte-toimijoiden; kehittämistarpeiden ja olemassa olevien toimintamallien kartoitus ja kuvaaminen
  • Kumppanuussopimukset
  • Tiedonkeruun ja alkumittauksen suunnittelu
  • Toimintasuunnitelman sekä seutusuunnitelmien laatiminen
  • Kumppanuusiltojen järjestämisen aloitus ja ensimmäinen kumppanuusilta
  • Hyvinvoinnin arvioinnin kyselyt ja testit hyvinvointialueen itsehoitosivustolle (hyte-tiimi)

Syksy ja alkutalvi 2023:

  • Kumppanuusiltojen toteutus
  • Pilottien alustava suunnittelu
  • Päätös projektityöryhmien ja kehittäjäryhmien kokoamisesta

Talvi ja kevät 2024:

  • Projekti- ja kehittäjätyöryhmien kokoaminen tammikuussa 
  • Projektityöryhmän työpajat ajalla 15.2.-8.5.2024 (4 kpl)
  • Toteutettu Lähellä.fi kampanja 15.2.2024-19.5.2024 välisenä aikana. Liitteenä kuvaus Lähellä.fi kampanjan toteutumisesta ja tuloksista.
  • Eteläisen alueen kehittäjätyöryhmät 14.2. ja 23.2.2024 (2 kpl); taustaa pilottien suunnittelulle
  • Toteutettu Tarmoa -pilotointi  Pohjois-Savon hyvinvointialueen alueella 25.3.2024-24.5.2024. Liitteenä kuvaus Tarmoa -pilotoinnista ja palautteista.
  • Eteläisen alueen pilotin suunnittelu ja toteutus 16.4.-10.5.2024; puheeksioton materiaalit ja hyte-ohjaus matalan kynnyksen pisteille
  • Hyvinvointilähetepilotin suunnittelu ja valmistelu syksyä varten
  • Asukastyöpaja nuorille aikuisille 2.5.2024

Alkukesä 2024:

  • Yhteenvetoa kevään työskentelystä
  • Pilottien arviointia
  • Ensimmäinen luonnos hyte-palvelukonseptista
  • Työsuunnitelmat syksyksi

Syksy 2024:

  • Hyte-palvelukonseptin ja -toimintamallien kuvaaminen ja muokkaaminen piloteista saatavien kokemusten perusteella
  • Kevään työskentelyn pohjalta koottujen toimintamallien pilotoinnit syys-lokakuussa 2024 
  • Projektityöryhmän kommentit hyte-palvelukonseptista ja sen sisältämistä toimintamalleista
  • Infot kuntien hyte-vastaaville; kommentit hyte-palvelukonseptista ja tarjoamista toimintamalleista ja työkaluista
  • Howspace-alustan käyttöpilotti
  • PTV tietojen määrän lisäys etenkin kuntien hyte-palvelujen osalta. Lähellä.fi sekä rekisteröityneiden yhdistysten määrän lisäys, että muistutukset toimintailmoituksista sekä tiedon päivittämisestä.  Annetaan henkilökohtaista tukea ja neuvontaa niin kunnille kuin järjestöille, esitellään Lähellä.fi palvelu kuntien järjestöilloissa, järjestöfoorumissa sekä erilaisissa tapahtumissa. Kunnille suorat yhteydenotot ja muistutukset hyte-palveluiden ja toimintojen kuvaamiseksi Palvelutietovarantoon. Malli esimerkit kuntiin hyte-palvelujen kuvaamiseksi.  Tarvittavan koulutuksen tarjoaminen mm. leijuke-koulutusta toivottu sekä valtakunnallisten Lähellä.fi-koulutusten markkinointi alueemme toimijoille. 
  • Viestintää monikanavaisesti somessa, uutiskirjeissä että suorilla kontakteilla ja sähköposteilla.
  • Tarmoa käyttöönottoprosessi käyntiin syksyllä 2024 yhdessä DigiFinlandin kanssa.
  • Monialaisen yhteistyön rakenteiden kuvaus
  • Suunnitelma toimintamallien käytön laajentamiseksi ja juurruttamiseksi hyvinvointialueelle
  • Päätös toimintamallien käyttöönotosta hyvinvointialueella

Talvi 2025:

  • Hyte-toimijoiden koulutukset
  • Sote-ammattilaisten perehdytykset ja koulutukset
  • Viestintää
  • Toimintamallien käyttöönoton ja juurtumisen tukemista
Liitteet
Kuva
Alustava pilottisuunnitelma syksyksi 2024
Tavoiteltavien muutosten keinoina käytetään mm. pilotteja, joiden avulla saadaan tietoa projektissa kehitettyjen toimintamallien toimivuudesta käytännössä.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, asukkaat (nuoret aikuiset, työikäiset ja kotona asuvat ikääntyvät) sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijat (kunnat, järjestöt ja muut yhteisöt). Erityistä huomiota kohdennetaan haavoittuvassa asemassa oleviin asukkaisiin ja heidän palveluihin ohjaamiseen. 

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistamiseksi on 

  • pidetty asukastyöpaja keväällä 2024 sekä 
  • pyydetty kommentteja Pohjois-Savon vammaisneuvostolta ja 
  • erilaisissa tapahtumissa sekä
  • hyödynnetty kehittäjäasiantuntijoita Tarmoa-pilotoinnissa ja kokemustoimijaa projektiryhmässä (työpajat).

Tarmoa palvelutarjottimen pilotointi toteutettiin huhti- toukokuussa 2024, jonka palautteen perusteella alustaratkaisua on kehitetty ja toteutettu näin hankesuunnitelmassa painotettua asiakasosallisuutta. Pilotoinnissa on ollut mukana joukko ammattilaisia, asukkaita sekä kokemusasiantuntijoita testaamassa Tarmoa.fi palvelua. Kokemusasiantuntijoiden palautekoosteen perusteella voidaan kohdentaa digitukea ammattilaisille ja asukkaille tarpeen mukaan.

Lisäksi on hyödynnetty ja hyödynnetään eri ammattilaisilla olevaa syvällistä ymmärrystä asiakkaiden tilanteista ja tarpeista (kumppanuusillat, työpajat, tapahtumat, keskustelut).

Ymmärrystä sote-ammattilaisten ja hyte-toimijoiden tarpeista ja työn asettamista puitteista on kerrytetty

  • työpajoissa
  • pilottiryhmissä 
  • kyselyillä
  • keskusteluilla mitä erilaisimmissa yhteyksissä (järjestöfoorumit, tapahtumat, kumppanuusillat, verkostopalaverit jne).

Lisäksi projektitiimissä on vuosikymmenten kokemus sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannosta.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Lähdimme suunnittelemaan Pohjois-Savon hyvinvointialueelle hyvinvointilähetettä Lapin mallin pohjalta. Totesimme kuitenkin kartoitusvaiheessa, että olemassa olevia rinnalla kulkevan tuen käytäntöjä on paljon ja monet niistä ovat vajaakäytöllä. Siksi päädyimme muovaamaan omaa lähetekäytäntöämme niiden pohjalta. Lapin mallissa on kuitenkin tehty paljon sellaista, jota pystyimme hyödyntämään työmme pohjana.

Projektin alkupuolella haettiin inspiraatiota myös Helsingin kaupungin ikääntyneiden hyvinvointiähetteestä sekä selvitettiin mahdollisuutta kokeilla Pohteen mallin mukaista matalan kynnyksen hyvinvointilähetettä. Tämän mallin pilotointiin ei kuitenkaan lopulta päädytty.

Olemme pohtineet myös Vantaa-Keravan hyvinvointialueen avainhenkilöverkostomallin hyödyntämisen mahdollisuuksia Pohjois-Savon hyvinvointialueelle. Avainhenkilöiden tarve nousi esiin kehittäjäryhmän työpajoissa helmikuussa 2024. 

Liitteet
Kuva
Lapin hyvinvointilähetteen materiaaleissa oli käytössä Mitä sinulle kuuluu? -huoneen taulu.
Ideointi

Lapin hyvinvointilähetemateriaaleissa oli projektimme aikaan käytössä huoneentaulu, jossa on hyvinvoinnin osa-alueet ja niihin liittyviä tukikysymyksiä. Yhdistimme eri lähteistä (esim. työpajat, keskustelut, projektitiimin oma kokemus ja havainnot) esiin nousseita ajatuksia kuten: 

  • terveydenhuollon viesti ajan puutteesta hyte-ohjauksen suhteen, 
  • sote-ammattilaisten toive materiaaleista, joita voi käyttää hyte-ohjauksessa apuna,
  • Tarmoa-digialustan teemoittelu hyvinvoinnin osa-alueista ja
  • Lapin hyvinvointilähetteen valmiiden materiaalien hyödyntäminen. 

Näiden summasta nousi ajatus Mitä sinulle kuuluu? -kortista, johon kootaan hyvinvoinnin osa-alueet samoin kuin Tarmoassa, tukikysymykset auttamaan sote-ammattilaista puheeksiotossa ja alueellisten matalan kynnyksen ohjaus ja neuvonta pisteiden tiedot, joihin asiakkaan voi ohjata. Näin ollen sote-ammattilaiselle mahdollistuisi "kolmen sekunnin ohjaus", joka käytännössä olisi kortin ojennus. Tämä minimaalisin ohjauksen menetelmä tukisi sitä, että kiireisimmänkään sote-ammattilaisen ei tarvitse ohittaa ohjausta hyte-toimintoihin ja asukas puolestaan löytäisi helposti Tarmoaan koottujen toimintojen äärelle silloin, kun ammattilainen hänelle sitä suosittelee.

Asiakaspersoonia ja palvelupolkuja työstettäessä (projektityöryhmän ja eteläisen alueen kehittäjäryhmän työpajoissa) todettiin, että erilaiset asiakkaat tarvitsevat erilaista hyte-ohjausta ja tukea. Tältä pohjalta alettiin työstää erilaisia hyte-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamalleja erilaisiin tarpeisiin. 

Sote-ammattilaisille tehdyssä lähtötilannekyselyssä tuli esiin tarve erilaisille rakenteille ja käytännöille, jotka edistävät hyte- ja sote-toimijoiden yhteistyötä. Eteläisen alueen kehittäjäryhmän työpajoissa yhdeksi ratkaisuehdotukseksi ideoitiin hyte-vastaavia, joiden tehtäviin kuuluisi myös mm. hyte-tiedon levittäminen omassa työyksikössä. Osassa hyvinvointialuetta on jo käytössä muita toimivia ja kehittämiskelpoisia yhteistyörakenteita ja -käytäntöjä.

Hyte-tiedon lisäämisen tarve on noussut esiin työpajoissa ja keskusteluissa niin hyvinvointialueen työntekijöiden kuin kuntien ja järjestöjen kanssa. Lisäksi hyte-palvelukonseptin käyttöönotto edellyttää henkilöstön ja hyte-toimijoiden kouluttamista toimintamallien ja digialustan käyttöön. Tähän tarjoaa osaltaan ratkaisuja THL:n koordinoima koulutuspilotti.

Lisäksi työpajoissa on heitetty ilmoille ideoita mm.

  • Mitä sinulle kuuluu? -hyvinvoinnin kartoituskysely tehtäväksi odotustilassa ennen vastaanotolle menoa 

  • Linkki hyvinvoinnin kartoituskyselyyn QR-koodilla Tarmoaan​

  • Kortin käyttömahdollisuudet etäohjauksessa​

  • Konkreettiset työohjeet hyte-hoitopoluilla: Mitä sinulle kuuluu? -kortin käyttöohjevideo osaksi työohjeita + prosessikuvaukset IMSiin (valitaan ainakin yksi).​

  • Hyte-lähettiläät (Kiminkinen, Stubb, Juha Mieto ym. julkisuuden henkilöt)​

  • Spontaanin tekemisen mahdollisuudet näkyville esim. toimintakalenteriin

  • Nuoret: hyvinvointilähetteen jälkeinen yhteydenotto tekstiviestillä/Whatsappilla/kirjeellä – ei soittamalla.

  • Hyte sotessa - hyvinvointialueen omasta hytestä huolehtiminen​

  • Virkanumero, josta voi kysyä, mihin hyte-toimintaan tai -palveluun asiakkaan voi ohjata

Idean valinta

MITÄ SINULLE KUULUU? -MATERIAALIT

Mitä sinulle kuuluu? -materiaaleja lähdettiin kehittämään, koska tarvittiin ratkaisuja terveydenhuollon ammattilaisten kokemaan kiireeseen ja oletettuun hyte-ohjauksen vaatimaan aikaan. Lisäksi ammattilaiset toivoivat materiaaleja hyte-ohjauksen ja -neuvonnan tueksi. 

ERILAISET HYTE-OHJAUKSEN JA NEUVONNAN TOIMINTAMALLIT

Osalle ihmisistä riittää ohjaus digialustalle, jolta he löytävät itse tarvitsemansa tiedot ja osallistuvat toimintaan, osa tarvitsee tukea tiedon löytämiseen toisilta ihmisiltä esim. kuntien, järjestöjen tai muiden toimijoiden matalan kynnyksen pisteistä. Pieni joukko tarvitsee vahvempaa tukea, jota voidaan tarjota hyvinvointilähetteellä.

HYVINVOINTILÄHETE

Jo projektisuunnitelmassa oli tunnistettu tarve pystyä tarjoamaan tukea heille, jotka eivät käytä digialustoja tai lähde oma-aloitteisesti mukaan hyte-toimintaan tai -palveluihin. Myös THL edellyttää tuen tarjoamista henkilöille, jotka eivät käytä digitaalisia alustoja. Muun muassa tähän tarkoitukseen on kehitetty Pohjois-Savon versiota hyvinvointilähetteestä. Hyvinvointilähetekäytäntöön löysimme innokkaita yhteistyökumppaneita ja sitä pilotoidaan ensimmäisenä ohjauksessa Ikäkeskuksen neuvonnasta Kuopion kaupungin kulttuuriluotsitoimintaan. Hyvinvointilähetteen avulla voidaan tarjota tukea henkilöille, joiden itseohjautuvuudessa on haasteita ja rinnalla kulkeva tuki helpottaa toimintoihin lähtemistä. 

RAKENTEET JA KÄYTÄNNÖT TYÖN TUEKSI

Ovat välttämättömiä, jotta monialaiset toimintamallit saadaan juurtumaan käytäntöön.

HENKILÖSTÖN KOULUTUS JA PEREHDYTYS

THL:n koordinoiman koulutuspilotin tavoitteena on tukea kehitettävien toimintamallien (ja digiratkaisujen) käyttöönottoa ja juurtumista hyvinvointialueilla rakentamalla käytännönläheinen koulutus sote-ammattilaisille. Koulutuspilotissa suunnitellaan ja kootaan kevään 2024 aikana koulutuspilotointi sote-ammattilaisille teemalla ”Hyte-osaamisen vahvistaminen hyvinvointialueella ”.  Tuotoksena syntyvä koulutusmateriaalipaketti on jatkossa hyödynnettävissä kaikilla alueilla. THL:n sekä hyvinvointialueelta koottavan pilottiryhmän tukemana on tarkoitus pilotoida koulutukset sovitulle ammattilaisten joukolle Pohjois-Savossa lokakuussa 2024.

HYTE-TOIMIJOIDEN KOULUTUKSET

Tarve hyte-toimijoiden koulutuksille erityistä tukea toimintaan kiinnittymiseen tarvitsevien ihmisten kohtaamiseen on nousi esiin niin sote-ammattilaisten lähtökyselyssä kuin myös keskusteluissa hyte-toimijoiden kanssa. Sama tarve on noussut esiin myös muissa RRP-projekteissa sekä eri kohderyhmien parissa toimivilta järjestöiltä. Koulutuksia on mahdollista järjestää yhteistyössä Hyte- ja osallisuuspalveluyksikön hyte-tiimin, muiden hankkeiden ja järjestöjen kanssa.

Idean konkretisointi ja visualisointi

HYVINVOINTILÄHETE, tukea ohjaamiseen sote-palveluista hyte-toimintoihin

Hyvinvointilähetteessä haasteeksi muodostuu tietosuojakäytännöt, sillä sote-palveluista kun siirretään henkilötietoja, siirretään samalla myös tieto asiakkaan olevan palvelussa, josta asiakas ohjataan. Jos haluamme tehdä yhteydenottopyynnön asiakkaalle hyvinvoitialueelta hyte-toimintaan niin, että asiakkaaseen otetaan yhteyttä hyte-toimijan taholta, on asiakkaan henkilötiedot siirrettävä tietosuojalakia noudattaen ja yhteistyösopimuksella vahvistettava myös vastaanottajan noudattavan laissa määriteltyjä tietosuojakäytäntöjä. Yhteistyösopimus (tai soimus tietojen siirrosta), asiakkaan lupa tietojen siirtoon ja mahdollisuus perua tietojen siirto, ovat lain näkökulmasta vaiheet, joita tämän kaltainen hyvinvointilähete edellyttää. Käytännöstä on myös laadittava tietosuojaseloste.

Oman rajansa lähetteen käyttämiseen luo myös sosiaalihuoltolaki, joka määrittää, että ohjaus ja neuvonta ei synnytä asiakkuutta. Sote-palveluista käsin hyvinvointilähete siis voidaan tehdä sopimusteknisten asioiden ja lupakäytäntöjen ollessa kunnossa, mutta ongelma syntyy silloin, jos halutaan tehdä hyvinvointilähetettä ohjauksesta ja neuvonnasta käsin. Ohjausta ja neuvontaa ei tuleviin alueemme kirjausjärjestelmiin edes pysty näillä näkymin siis kirjaamaan. Pilotissamme suostumus kirjataan asiakastietoihin ja mittaus hoidetaan tukkimiehen kirjanpidolla. Näihin asioihin on kuitenkin löydettävä toisenlaiset ratkaisut, mikäli hyvinvointilähetettä halutaan mitata ja hyödyntää myös pelkkää ohjausta ja neuvontaa tekevissä toimipaikoissa. 

Tällä hetkellä olemme päätyneet mallintamaan hyvinvointilähetettä lähinnä sote-palveluista käsin tehtynä ohjauksen välineenä palvelusta riippuen, sopivan yhteistyökumppanin kanssa toteutettuna. Hyvinvointilähetteellä ja siihen liittyvillä sovituilla käytännöillä voidaan saada ammattilaiselle aika ja kustannustehokkuutta hyte-toimintoihin ohjaamiseen sote-palveluissa olevan asiakkaan prosessin tukena tai sen jatkoksi.

PUHEEKSIOTON KORTTI, ennaltaehkäisevä ote hyte-ohjaamisessa

Puheeksioton ja hyte-toimintaan ohjaamisen tueksi teetettiin Mitä sinulle kuuluu? -kortteja ja huoneentauluja. Huoneentauluissa on A3-julisteen yhdellä puolella samat sisällöt kuin kortissa kahdella puolella. 

HENKILÖSTÖN KOULUTUS JA PEREHDYTYS

Suunnittelemme hyvinvointialueellamme osana ohjauksen ja neuvonnan toimintamallia ammattilaisten koulutuksia, joten sekä resurssi että tarve kehittämiselle on alueellamme tunnistettu ja taustaa ammattilaisilta kerätty kyselyn avulla. Tavoittelemme hyten nostamista esille hva:n perehdytysmateriaaleihin, jolloin tieto olisi saatavilla kaikille. Tätä perehdytyspakettia pystyisimme työstämään myös piloteista saatavien kokemuksien mukaan eteenpäin. Ohjauksen ja neuvonnan toimintamallia sekä tähän kokonaisuuteen kuuluvaa hyvinvointilähetettä pilotoimme syksyn 2024 aikana, joten koulutuspilotit saisimme myös näihin yhdistettyä hyvin.

Liitteet
Kuva
Mitä sinulle kuuluu? -kortin etupuoli
Mitä sinulle kuuluu? -kortin etupuolella on teemoiteltu hyvinvoinnin lähteitä. Teemojen yhteydessä on apukysymyksiä, joita voi hyödyntää asiakkaan hyvinvoinnin puheeksi ottamisessa.
Kuva
Mitä sinulle kuuluu? -kortin takapuoli
Kortin takapuolella on kerrottu, mistä kortissa on kyse ja miten sitä voi käyttää. Lisäksi kortti ohjaa löytämään tietoa hyte-toiminnasta verkosta, kertoo missä ko. paikkakunnalla on käytettävissä tietokoneita tai mobiililaitteita sekä mistä saa tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa hyte-toimintaa ja -palveluita koskien.
Idean testaus asiakkaalla

Mitä sinulle kuuluu? -kortti sai projektityöryhmässä ja piloteissa ammattilaisilta hyvää palautetta helppoutensa vuoksi. Myös nuoret aikuiset kuvasivat asukastyöpajassa korttia hyväksi "hypisteltäväksi" ja kokivat, että on helpompi mennä matalan kynnyksen pisteelle tai muuhun hyte-toimintaan, kun voi näyttää korttia perusteluna omalle paikalle saapumiselleen eikä sanoja tarvita niin paljoa. Nuoret kokivat tämän helpottavan sosiaalista jännittämistä. Tapahtumissa ja tapaamisissa kortti sai innostunutta kiinnostusta osakseen.

Kokeilun tavoitteet

ETELÄISEN ALUEEN PILOTTI

  • Pilotissa testattiin puheeksioton kortin käytettävyyttä asiakkaiden/potilaiden ohjaamisessa hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan.​

  • Mitä sinulle kuuluu? -kortin avulla oli tarkoitus ottaa puheeksi kohderyhmään kuuluvan henkilön​
    hyvinvointi ja ohjata hänet tarvittaessa hyte-toiminnan piiriin.​

  • Ohjauksen tarkoituksena on lisätä asiakkaan elämänlaatua ja hyvinvointia mielekkään tekemisen kautta ennaltaehkäisevästi ennen sote-palveluiden tarvetta, samanaikaisesti sote-palveluiden​
    kanssa tai niiden jälkeen.

KESKISEN ALUEEN PILOTTI

  • Pilotissa tavoitteena on testata ja mallintaa ohjausta ja neuvontaa Ikäkeskuksen neuvonnasta kulttuuriluotsitoimintaan Hyvinvointilähetteellä ​

  • Tavoitteena on lisäksi testata Mitä sinulle kuuluu-kortin toimivuutta puheeksioton välineenä Ikäkeskuksen neuvonnassa​

  • Pilotin aikataulu 3kk ajalla 12.8.- 10.11.2024. jonka jälkeen tavoitteena jatkaa juurruttamistyöskentelynä kevääseen -25 saakka.

POHJOISEN ALUEEN PILOTTI

  • Pilotissa testataan puheeksioton kortin käytettävyyttä asiakkaiden/potilaiden ohjaamisessa hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan                                                                                                                                                                                                               
  • Mitä sinulle kuuluu? -kortin avulla oli tarkoitus ottaa puheeksi kohderyhmään kuuluvan henkilön​
    hyvinvointi ja ohjata hänet tarvittaessa hyte-toiminnan piiriin.​                                                                                                                          
  • Ohjauksen tarkoituksena on lisätä asiakkaan elämänlaatua ja hyvinvointia mielekkään tekemisen kautta ennaltaehkäisevästi ennen sote-palveluiden tarvetta, samanaikaisesti sote-palveluiden​
    kanssa tai niiden jälkeen.

KOULUTUSPILOTTI

  • Pilotissa tavoitteena on testata THL:N koordinoiman viiden hyvinvointialueen, sekä Vantaan ja Keravan  yhteiskehittämisen tuloksena syntynyt koulutuskokonaisuus, jonka tarkoitus on kehittää käytännönläheinen ja räätälöitävä koulutus sote-ammattilaisille.                                                                                                                                                                  
  • Tavoitteena on tukea ja vahvistaa sote-ammattilaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaamista ja ennaltaehkäisevää työotetta
Liitteet
Kuva
Kouluituspilotti esite
Ratkaisun perusidea

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Pohjois-Savon hyvinvointialueen ammattilaisia kannustetaan hyödyntämään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte-) palvelukonseptia ja digitaalista Tarmoa -palvelutarjotinta (vuoden 2025 alusta lähtien) asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.  

Hyte-palvelukonsepti sisältää hyte-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamallit, henkilöstön perehdyttämistä ja kouluttamista, hyvinvointialueen ja hyte-toimijoiden yhteistyötä sekä hyte-toimintamallien käyttöä edistäviä rakenteita ja käytäntöjä, terveyttä edistävien palveluiden, kuten liikunta-, luonto-, ja kulttuuripalveluiden ja toimintojen kehittämistä sekä järjestöjen ja kuntien yhteistyön vahvistamista asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden turvaamiseksi.

Hyte-ohjauksen ja neuvonnan toimintamalli muodostuu kolmesta polusta, joita ovat 

  • Polku 1: Hyten puheeksiotto ja omatoimisen asiakkaan ohjaus​

  • Polku 2: Hyten puheeksiotto ja asiakkaan ohjaus matalan kynnyksen pisteelle​

  • Polku 3: Hyten puheeksiotto ja ohjaus hyteen hyvinvointilähetteellä​

Toimintamallit sisältävät puheeksi oton ja ohjauksen työkalut, joita ovat Tarmoa, puheeksi oton materiaalit ja hyvinvointilähete.

Hyte-ohjauksen toimintamallit

  • Omatoimisten asiakkaiden ohjaus digialustan käyttöön (polku 1) ja hiukan tukea tarvitsevien asiakkaiden ohjaus matalan kynnyksen pisteeseen (polku 2) pilotoitu eteläisellä alueella huhti-toukokuussa 2024; pilotteja suunnitteilla syksyksi 2024 muualla Pohjois-Savon hyvinvointialueella
  • Vahvaa tukea tarvitsevien asiakkaiden ohjaus hyvinvointilähetteellä (polku 3); Hyvinvointilähetepilotti alkamassa elokuussa 2024 (ks. alla) 

Puheeksioton kortti 

  • Pilotti 1. käynnistynyt 3/24 
  • Pilotti 2. suunnitteilla 8/24 alkaen 

Hyvinvointilähete

  • Kehittämisvaihe käynnissä 
  • Tavoite: Pilotointi suunnitteilla ikäkeskuksen neuvonnassa 8/24 alkaen 
  • Tavoite: käytössä jossakin pisteessä 1/2025 

Digitaalinen palvelutarjotin - Tarmoa - hyvinvointia arkeen

Hyvinvointia ja terveyttä tukeva palvelutarjotin tarjoaa mahdollisuuksia osallistua oman alueen toimintaan, jota kunnat, järjestöt ja seurakunnat tuottavat. Tarmoa auttaa ohjautumaan aktiviteetteihin ja palveluihin, jotka edistävät osallisuutta ja yhdessä tekemistä. 

  • Kehittämisvaihe käynnissä 
  • Pilotointi tehty 3-5/2024 
  • Tavoite: käytössä 01/25 PSHVAn palveluissa ja juurruttamistyön suunnittelun aloitus

Tavoitteena on tukea sote-ammattilaisia palveluohjauksessa, tarjota toimintaohjeita ja konkreettista apua digitaalisten verkkoalustojen käyttöönottoon ja päivittämiseen niin kunnissa, järjestöissä kuin sote-palveluissakin. 

Liitteet
Kuva
Tarmoaan sisältyvät palveluteemat
Tarmoaan sisältyvät palveluteemat
Kuva
Polku 1 kuvaa prosessin, jolla ammattilainen ohjaa asiakkaan joko Tarmoaan tai suoraan hyte-toimintaan.
Hyte-ohjauksen ja -neuvonnan eli monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallit on kuvattu polkuina 1-3. Esimerkkikuva polusta 1: ohjaus suoraan hyte-toimintaan tai Tarmoa-digialustalle.
Kuva
Polku 1 toteuttaminen vaatii sote-vastaanoton ammattilaiselta n. 15 minuutin perehtymisen sekä puheeksioton materiaalit.
Toimintamallien kuvausten yhteydessä kerrotaan, mitä toimintamallin toteuttaminen edellyttää sosiaali- tai terveydenhuollon vastaanotolla.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitaalisena hyte-palvelutarjottimena otetaan käyttöön Tarmoa  palvelutarjotin. Päätös Tarmoan käyttöönotossa on tehty Pohjois-Savon hyvinvointialueen intergraatiojohtoryhmässä toukokuussa 2024.  Hankkeen aikana tehdään työtä palveluohjausta tukevan sisällön luomiseksi yhteistyössä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Palvelutarjottimen suunniteltu käyttöönotto ajoittuu vuoden 2025 alkuun.

Digitaalisen palvelutarjottimen käyttöönottoprosessissa ovat mukana projektityöntekijöiden lisäksi palveluntuottajan, Digifinland OY:n edustajat, THL monialaisen asiakas ja palveluohjauksen koordinoijana sekä STM toimintamallin rahoittajana, EU:lle (Next Generation EU).

Hyte-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamallien osalta tarvittavia resursseja on kuvattu projektin aikana mm. pilottien yhteydessä ja pohdittu niiden allokointia yhteistyössä hyvinvointialueen hyte- ja osallisuuspalveluyksikön henkilöstön kanssa. Käyttöönotto- ja juurruttamissuunnitelmaa tehdään loka-marraskuussa 2024. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voi monistaa hyvinvointialueille ja kuntiin. Käyttöönoton kynnyksen madaltamiseksi on tärkeää rakentaa toimintamalli siten, että se tukee alueella jo olemassa olevia rakenteita, vahvistaa palveluiden välisiä yhdyspintoja ja rakentuu toimijoiden yhteisesti jakaman hyvinvointisuunnitelman pohjalle.

Toimintamallissa ja kehittämistyössä on huomioitu asiakaslähtöisesti erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien väestöryhmien tuen tarpeet. Kehittämistyötä on tehty monialaisesti yli toimialarajojen sekä Pohjois-Savon hyvinvointialueen kuntien että kolmannen sektorin järjestöjen välillä. 

Toimintamallissa huomioidaan järjestöjen, kuntien ja hyvinvointialueiden asiakkaat ja kuinka he saavat tukea hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseen. Toimintamallissa on kehitetty sote-työn arkeen sopiva palvelupolku sosiaali- ja terveyspalveluista kunnan ja kolmannen sektorin järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin.  Asiakas saa palveluohjauksen kunnan tai järjestöjen palveluihin, joista tukea voidaan tarjota. Rakenteisesti kirjattavia toimintamalleja voidaan seurata ja hyödyntää tiedolla johtamisen tukena. Näin voidaan aidosti hyödyntää moniammatillisuutta ennaltaehkäisevästi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä hoidon tukena.