Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Pohjois-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Pohjois-Savon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen -palvelukonseptissa otetaan käyttöön työkaluja ja yhdessä sovittuja käytäntöjä monialaiseen asiakas- ja palveluohjaukseen. Toimintamallia kehitetään v.  2023-2025 EU:n (Next GenerationEU) tuella.

Toimintaympäristö **

Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen kuuluu 19 kuntaa, joiden joukossa toistakymmentä liitoskuntaa. Hyvinvointialueellamme on asukkaita noin 248 000 ja heidän tukenaan liki 13 000 ammattilaista. Alueen erityispiirteenä on pienten paikkakuntien paljous etäällä kaupunkikeskittymistä. 

Väestön ikärakenne painottuu tulevaisuudessa yhä vahvemmin ikääntyviin ja huoltosuhde työtätekevään väestöön nähden nousee monilla paikkakunnilla yli sadan prosentin. Ikäihmisten sukupolvilla ei ole vahvaa digitaalista osaamista. Monen yhdistyksen toiminta perustuu ikääntyvien vapaaehtoisten aktiivisuuteen. Etenkään etäällä kaupunkikeskustoista sijaitsevien kuntien yhdistyksillä ei ole usein käytössään  samanlaista toimintakykyä ja resursseja kuin kaupunkikeskittymien yhdistyksissä, jotka ovat löytäneet tuekseen mm. erilaisia verkostoja. Julkinen liikenne ei kykene tukemaan ikäihmisten liikkumista mm. paikkakuntien hajanaisuuden vuoksi. 

THL:n kansallinen hyte-palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. THL:n palvelukonseptissa määritellään monialaisen asiakasohjauksen sisältöä ja minimivaatimukset digitaaliselle palvelutarjottimelle.

Alueellinen yhteiskehittäminen tapahtuu yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Pohjois-Savon kuntien kanssa hybridityöskentelynä yhteistyökumppaneiden tarpeiden mukaan. Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa kansallinen ohjaus ja kehittämistyö paitsi THL:n, myös DigiFinlandin ja Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa.  

Digitaalisen palvelutarjottimen ja palvelukonseptin avulla mm. liikunnan, luonnon ja kulttuurin terveyttä edistävät palvelut saavat lisää näkyvyyttä ja tulevat helpommin löydettäviksi. Tarmoa-palvelutarjottimen sisältö tulee digi- ja väestötietoviraston ylläpitämästä palvelutietovarannosta ja muista integroiduista lähteistä, kuten Lähellä.fi -verkkopalvelusta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointia ja terveyttä edistävien (hyte-) toimintojen löytäminen on tällä hetkellä haastavaa. Tieto on hajallaan monissa eri kanavissa ja sote-ammattilaisten on vaikeaa löytää tietoa silloin, kun sitä asiakkaalleen tarvitsee. Alueella ei ole myöskään hyvinvointialueuudistuksen jälkeen ehditty sopia yhteisiä periaatteita ja käytäntöjä asiakkaiden ohjaamiseen kuntien, järjestöjen ja muiden yhteisöjen toimintaan. Lisäksi varsinkin kunnat, järjestöt ja muut hyte-toimijat kokevat usein, että aiemmat yhteistyökumppanit sosiaali- ja terveydenhuollossa ja toimivat yhteistyökäytännöt ovat kadonneet sote-uudistuksen pyörteisiin.

Ennaltaehkäisy sekä osallisuuden vahvistaminen ja yksinäisyyden vähentäminen ovat hyvinvointialueemme strategiaan kirjoitettuja hyvinvoinnin edistämisen keinoja. Myös osaava ja motivoitunut henkilöstö nostetaan strategisten arvojen kärkeen.  Ammattilaisten hyte-tietouden lisääminen ja toimintojen löytyminen, onkin palvelukonseptimme perusta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pohjois-Savossa kunnissa, yhteisöissä sekä hyvinvointialueella on tarve määritellä yhteistyön malli hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden sekä osallisuuden edistämiseen suoraan asukkaille suunnattuna. 

  1. Hyvinvointialueella ei ole selkeää ja vakiintunutta toimintatapaa sille, milloin, miten ja millä perusteilla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaita ohjataan heitä hyödyttävän hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte-) toiminnan piiriin. Tarvitaan yksinkertainen ja helposti käyttöön otettava toimintamalli, jolla ammattilaiset ohjaavat asiakkaita sote-palveluista hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte-) toimintaan ja palveluihin. Tämä lisää myös asiakkaiden saamien palveluiden yhdenvertaisuutta, kun kaikki hyte-toiminnasta hyötyvät asiakkaat saavat samanlaista ohjausta ja neuvontaa. 

    Koska hyte-toimintaan ohjaaminen on monialaista, se edellyttää yhteistyön periaatteista ja käytännöistä sopimista kuntien, järjestöjen ja muiden hyte-toimijoiden kanssa. 

  2. Sote-ammattilaisilla voi olla puutteelliset tiedot hyte-toiminnasta ja -palveluista sekä niiden vaikutuksista, toisaalta tiedon hankkimiseksi eri kanavista vaaditaan työaikaa. Tieto hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte-) toiminnasta ja palveluista on hajautettuna erilaisille digitaalisille tietoalustoille, kuten kotisivuille ja sosiaaliseen mediaan, paperisiin esitteisiin, fyysisille ilmoitustauluille ja verkostoihin vakiintuneita käytäntöjä koskevana hiljaisena tietona. Tarvitaan helposti ja nopeasti löydettävää tietoa oman alueen hyte-toiminnasta ja -palveluista (mm. digialusta) sekä lisää tietoa niiden vaikutuksista. 

    Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijat kunnissa ja yhteisöissä ovat olleet viime vuosina mukana erilaisissa yrityksissä koota tietoa ja toimintaa yhteen eri digialustoille. Monien toiveena on kansallinen kehittämistyö ja riskin jakautuminen laajemmille harteille. 

  3. Myös erilaiset mahdollisuudet arvioida oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tarvetta  on hajallaan eri kanavissa. Alueella on tarve koota yhteen hyvinvoinnin arvioinnin keinoja ja työkaluja, jotta niin ammattilaisten kuin asukkaiden itsensä on helpompi käyttää niitä ja löytää asiakkaan tai omaan tarpeeseen sopivaa toimintaa. 

     

  4. Pohjois-Savossa halutaan rakentaa sujuvia hyte-palvelupolkuja erityisesti asiakkaille, joilla on riskiä sosiaaliseen, psyykkiseen tai fyysiseen syrjäytymiseen. 

    Alueella on tunnistettavissa maantieteellinen haaste haja-asutusalueilla asuvien ihmisten osalta. Yleiset hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelut ja toiminta löytyvät hyvin keskustaajamissa asuville terveille ja jaksaville asukkaille. Ongelmana on, että ne henkilöt, jotka eniten näistä palveluista hyötyisivät, jättävät helpommin käyttämättä palveluja tai eivät kiinnity toimintaan. 

    Yleisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelupolkujen olisi entistä paremmin rakennuttava asiakasymmärrykselle haavoittuvassa asemassa olevista asiakasryhmistä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

YHTEISÖLUOTSIT JA KUMPPANUUSILLAT

Projektiin rekrytoitiin alunperin neljä yhteisöluotsia (projektisuunnittelijaa), joiden työpisteet sijoittuivat eri puolille Pohjois-Savoa. Lisäksi yhteisökoordinaattori (projektikoordinaattori) toimi yhteisöluotsina puolikkaalla työajalla. Kullekin yhteisöluotsille oli nimetty oma maantieteellinen alue. Yhteisöluotsin tehtävänä oli huolehtia, että a) alueen kuntien osallistamisesta kehittämistyöhön ja b) siitä, että kuntien ja seutukuntien erilaisuus tulee huomioiduksi hyte-palvelukonseptissa. Yhteisöluotsit aloittivat työnsä ottamalla yhteyttä alueensa kuntiin, järjestöihin ja muihin hyte-toimijoihin, tapaamalla heitä ja järjestämällä yhteistyössä heidän kanssaan kumppanuusiltoja alkukesästä ja syksyllä 2023. Kumppanuusiltojen tarkoitus oli koota yhteen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijoita tuomaan asiantuntemusta ja paikallistietoa hyte-palvelukonseptin kehittämistyön pohjaksi.

MONIALAINEN PROJEKTITYÖRYHMÄ

Tammi-helmikuussa 2024 kehittämistyötä varten koottiin monialainen projektiryhmä, joka muodostuu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten, järjestöjen, seurakuntien ja kuntien edustajista eri puolilta Pohjois-Savoa. Projektiryhmän rooli on toimia asiantuntijaryhmänä, jonka tehtävä on

  • tarjota kehittämistyöhön osallistujien asiantuntemusta ja erilaisia näkökulmia sekä
  • työstää teemoja, jotka on tunnistettu hankevalmistelun aikana ja projektitiimissä hyte-palvelukonseptin kannalta keskeisiksi sekä
  • työskentelyn loppuvaiheessa varmistaa, että hyte-palvelukonsepti etenee toivottuun suuntaan.

Projektiryhmän työskentelyssä on hyödynnetty erilaisia työpajamenetelmiä. Palvelumuotoilija osallistuu projektiryhmän työskentelyn suunnitteluun ja fasilitointiin. 

Projektiryhmän kokoaminen ja innostaminen on ollut verrattain helppoa, sillä asia on koettu tarpeelliseksi ja yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa on kaivattu. Käytännössä osallistumisen esteiksi ovat yksittäisissä tapauksissa muodostunut resurssipula sote-palvelutuotannossa ja se, ettei projekti ole voinut maksaa kilometrikorvauksia hyvinvointialueen työntekijöille. 

Projektiryhmän tapaamisista yksi toteutettiin lähitapaamisena Kuopiossa ja loput kolme Teamsissä kevään 2024 aikana. Suunnitteilla on vielä yksi tapaaminen syyskuussa 2024, jolloin työskentelyyn osallistuvat pääsevät kommentoimaan mm. tuotosten perusteella muotoiltua hyte-palvelukonseptia. 

KEHITTÄJÄ- JA PILOTTIRYHMÄT SEKÄ TYÖPAJAT

Koko Pohjois-Savon laajuisen projektiryhmän lisäksi on koottu pienempiä kehittäjäryhmiä, joiden tehtävä on suunnitella seudullisia tai paikallisia pilotteja. Myös nämä kehittäjäryhmät ovat monialaisia, eli niissä on osallistujia eri organisaatioista ja toimialoilta. Esimerkiksi hyvinvointialueen eteläisellä palvelualueella (Varkaus, Joroinen, Leppävirta) järjestettiin kaksi työpajaa helmikuussa 2024, joissa suunniteltiin koko seutukunnan laajuista puheeksioton kortin ja hyte-ohjauksen pilottia. Samoja henkilöitä osallistui pilotin toteuttamiseen huhti-toukokuussa 2024. Eteläisellä alueella järjestettiin lisäksi toukokuussa 2024 yhteistyössä Varkauden nuorisopalveluiden kanssa asukastyöpaja nuorille aikuisille, jossa osallistujien tehtävä oli tuoda kehittämistyöhön nuorten aikuisten näkemyksiä erityisesti puheeksioton korttiin liittyen.

Pohjois-Savosta on oltu mukana myös THL:n koordinoimassa koulutuspilotissa.  Koulutuspilotissa suunnitellaan ja kootaan kevään 2024 aikana koulutuspilotointi sote-ammattilaisille teemalla ”Hyte-osaamisen vahvistaminen hyvinvointialueilla”. Tavoitteena on tukea kehitettävien toimintamallien (ja digiratkaisujen) käyttöönottoa ja juurtumista hyvinvointialueilla rakentamalla käytännönläheinen koulutus sote-ammattilaisille. Tuotoksena syntyvä koulutusmateriaalipaketti on jatkossa hyödynnettävissä kaikilla alueilla. THL:n sekä hyvinvointialueelta koottavan pilottiryhmän tukemana on tarkoitus pilotoida koulutukset sovitulle ammattilaisten joukolle Pohjois-Savossa syys-lokakuussa 2024 . Koulutuspilotin kehittämiseen osallistuu Pohjois-Savon lisäksi Pohjois-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Kanta-Hämeen ja Vantaa-Keravan hyvinvointialueet sekä Helsingin kaupunki. 

TAPAHTUMAT, SUORAT YHTEYDENOTOT, KESKUSTELUT JA KOKEMUSASIANTUNTIJOIDEN HYÖDYNTÄMINEN

Kehittäjäryhmien  hyödyntämisen lisäksi projektin aikana on käyty lukuisia puhelin- ja Teams-keskusteluja, vaihdettu sähköposteja sekä tavattu kasvokkain järjestöfoorumeissa ja muissa tapahtumissa tai henkilökohtaisesti eri sidosryhmiin kuuluvia. Keskustelujen tavoitteena on ollut tuoda eri henkilöiden ja organisaatioiden näkemyksiä ja näkökulmia mukaan kehittämiseen.

​Palvelutarjottimen osalta on koottu erialojen ammattilaisia, asukkaita ja kokemusasiantuntijoita  pilotoimaan ja testataan Tarmoa alustan käytettävyyttä ja soveltuvuutta asiakasohjaukseen sekä miten HYTE-toiminnot ja palvelut alustalta löytyvät ja onko alusta helppokäyttöinen.  

Kuntien HYTE-koordinaattoreille, kuntien järjestöyhteistyöhenkilöille ja PTV-pääkäyttäjille järjestettiin toukokuussa tilaisuus: Miksi kuntien palvelut tulisi kuvata Palvelutietovarantoon ja digialustan tilanne sekä millaista tukea Arjen ilo ja tuki -projekti voi tarjota, jossa pääsimme kertomaan miksi HYTE-palveluita tarvitaan Palvelutietovarantoon.  Kuntien toiveesta teimme tilaisuuteen lomakkeen, jolla he voivat kerätä oman kunnan työntekijöiltä palvelukuvauksia varten tiedot, jotka PTV-käyttäjä voi syöttää Palvelutietovarantoon. 

HYTE- JA OSALLISUUSPALVELUYKSIKKÖ MUKANA KEHITTÄMISESSÄ

Projektityön näkökulmasta on merkittävää, että projektitiimi sijoittuu hallinnollisesti Pohjois-Savon hyvinvointialueen Hyte- ja osallisuuspalveluyksikköön. Yhteistyö samassa tiimissä Hyte- ja osallisuuspalveluyksikön asiantuntijoiden kanssa antaa suuren määrän kokemusta, osaamista, verkostoja ja muita resursseja hyte-palvelukonseptin kehittämiseen.

Liitteet
Kuva
Kumppanuusiltoja Pohjois-Savossa syksyllä 2023
Useissa alueen kunnissa järjestettiin kumppanuusilta keväällä tai syksyllä 2023. Kumppanuusiltoihin koottiin yhteen kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijoita.
Tavoiteltu muutos

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille tarjotaan selkeä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen neuvonnan ja ohjauksen malli. Yhteistyön periaatteista ja käytännöistä on sovittu hyte-toimijoiden (kunnat, järjestöt, seurakunnat ja muut yhteisöt) kanssa. 

Sote-ammattilaisilla on enemmän tietoa alueen hyte-toiminnasta ja palveluista sekä niiden ja niihin ohjaamisen merkityksestä asiakkaiden hyvinvoinnille ja terveydelle. Sote-ammattilaiset tuntevat hyte-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamallit ja osaavat hyödyntää niitä omassa työssään. 

Hyvinvoinnin arvioinnin keinoja ja työkaluja on koottu yhteen paikkaan helposti löydettäväksi ja käytettäväksi.

Haasteellisessa tilanteessa olevien asukkaiden hyte-palvelupolut on kuvattu ja huomioitu hyte-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamalleissa.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminta ja palvelut löytyvät yhden selkeän palvelukanavan (palvelutarjotin) kautta. Palvelutarjottimen käyttö on helppoa ja innostavaa erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville asiakasryhmille. Ammattilaiset osaavat hyödyntää ja tehdä ohjausta HYTE-toimintoihin ja palveluihin palvelutarjottimen kautta.

HYTE-palveluita tuottavat tahot (kunnat, yhdistykset, järjestöt ja seurakunnat) osaavat kuvata ja päivittää tietonsa ja palvelunsa alustoille, joista tieto nousee palvelutarjottimille. 

 

Muutoksen mittaaminen

Digitaalisen palvelutarjottimen osalta mitataan HYTE-palvelujen määrää, kuinka paljon saadaan uusia rekisteröityneitä toimijoita ja toimintailmoituksia Lähellä.fi palveluun sekä Palvelutietovarannossa olevan HYTE-palvelujen määrää.

Sote-ammattilaisille tehtiin syksyllä 2023 alkukartoitus, jolla saatiin tietoa lähtötilanteesta. Kysely uusitaan projektin loppupuolella. Lisäksi muutosta mitataan kysymällä samoja kysymyksiä työpajoihin ja pilotteihin osallistuneilta ammattilaisilta. Hyte-ohjauksen ja -neuvonnan osalta mitataan 

  • eri toimenpiteiden ja niihin osallistuneiden ammattilaisten määrää (esim. koulutukset ja niihin osallistuneet) sekä tuloksia (palautekyselyt),
  • niiden ammattilaisten osuutta vastaajista, jotka ohjaavat asiakkaita hyte-toimintaan,
  • ajantasaisen tiedon löytymisen helppoutta hyte-toiminnasta sekä
  • asiakkaiden ohjaamisen sujuvuutta hyte-toimintoihin.
Liitteet
Kuva
Lähellä.fi kampanjan infograafit palveluun rekisteröityneet ja toimintailmoitukset helmikuu-kesäkuu 2024.
Lähellä.fi kampanjan infograafit palveluun rekisteröityneet ja toimintailmoitukset helmikuu-kesäkuu 2024.
Toteutussuunnitelma

Kevät ja alkukesä 2023: 

  • Yhteydenotot kuntiin ja muihin hyte-toimijoiden; kehittämistarpeiden ja olemassa olevien toimintamallien kartoitus ja kuvaaminen
  • Kumppanuussopimukset
  • Tiedonkeruun ja alkumittauksen suunnittelu
  • Toimintasuunnitelman sekä seutusuunnitelmien laatiminen
  • Kumppanuusiltojen järjestämisen aloitus ja ensimmäinen kumppanuusilta
  • Hyvinvoinnin arvioinnin kyselyt ja testit hyvinvointialueen itsehoitosivustolle (hyte-tiimi)

Syksy ja alkutalvi 2023:

  • Kumppanuusiltojen toteutus
  • Pilottien alustava suunnittelu
  • Päätös projektityöryhmien ja kehittäjäryhmien kokoamisesta

Talvi ja kevät 2024:

  • Projekti- ja kehittäjätyöryhmien kokoaminen tammikuussa 
  • Projektityöryhmän työpajat ajalla 15.2.-8.5.2024 (4 kpl)
  • Toteutettu Lähellä.fi kampanja 15.2.2024-19.5.2024 välisenä aikana. Liitteenä kuvaus Lähellä.fi kampanjan toteutumisesta ja tuloksista.
  • Eteläisen alueen kehittäjätyöryhmät 14.2. ja 23.2.2024 (2 kpl); taustaa pilottien suunnittelulle
  • Toteutettu Tarmoa -pilotointi  Pohjois-Savon hyvinvointialueen alueella 25.3.2024-24.5.2024. Liitteenä kuvaus Tarmoa -pilotoinnista ja palautteista.
  • Eteläisen alueen pilotin suunnittelu ja toteutus 16.4.-10.5.2024; puheeksioton materiaalit ja hyte-ohjaus matalan kynnyksen pisteille
  • Hyvinvointilähetepilotin suunnittelu ja valmistelu syksyä varten
  • Asukastyöpaja nuorille aikuisille 2.5.2024

Alkukesä 2024:

  • Yhteenvetoa kevään työskentelystä
  • Pilottien arviointia
  • Ensimmäinen luonnos hyte-palvelukonseptista
  • Työsuunnitelmat syksyksi

Syksy 2024:

  • Hyte-palvelukonseptin ja -toimintamallien kuvaaminen ja muokkaaminen piloteista saatavien kokemusten perusteella
  • Kevään työskentelyn pohjalta koottujen toimintamallien pilotoinnit syys-lokakuussa 2024 
  • Projektityöryhmän kommentit hyte-palvelukonseptista ja sen sisältämistä toimintamalleista
  • Infot kuntien hyte-vastaaville; kommentit hyte-palvelukonseptista ja tarjoamista toimintamalleista ja työkaluista
  • PTV tietojen määrän lisäys etenkin kuntien hyte-palvelujen osalta. Lähellä.fi sekä rekisteröityneiden yhdistysten määrän lisäys, että muistutukset toimintailmoituksista sekä tiedon päivittämisestä.  Annetaan henkilökohtaista tukea ja neuvontaa niin kunnille kuin järjestöille, esitellään Lähellä.fi palvelu kuntien järjestöilloissa, järjestöfoorumissa sekä erilaisissa tapahtumissa. Kunnille suorat yhteydenotot ja muistutukset hyte-palveluiden ja toimintojen kuvaamiseksi Palvelutietovarantoon. Malli esimerkit kuntiin hyte-palvelujen kuvaamiseksi.  Tarvittavan koulutuksen tarjoaminen mm. leijuke-koulutusta toivottu sekä valtakunnallisten Lähellä.fi-koulutusten markkinointi alueemme toimijoille. 
  • Viestintää monikanavaisesti somessa, uutiskirjeissä että suorilla kontakteilla ja sähköposteilla.
  • Tarmoa käyttöönottoprosessi käyntiin syksyllä 2024 yhdessä DigiFinlandin kanssa.
  • Monialaisen yhteistyön rakenteiden kuvaus
  • Suunnitelma toimintamallien käytön laajentamiseksi ja juurruttamiseksi hyvinvointialueelle
  • Päätös toimintamallien käyttöönotosta hyvinvointialueella

Talvi 2025:

  • Hyte-toimijoiden koulutukset
  • Sote-ammattilaisten perehdytykset ja koulutukset
  • Viestintää
  • Toimintamallien käyttöönoton ja juurtumisen tukemista
Liitteet
Kuva
Alustava pilottisuunnitelma syksyksi 2024
Tavoiteltavien muutosten keinoina käytetään mm. pilotteja, joiden avulla saadaan tietoa projektissa kehitettyjen toimintamallien toimivuudesta käytännössä.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, asukkaat (nuoret aikuiset, työikäiset ja kotona asuvat ikääntyvät) sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijat (kunnat, järjestöt ja muut yhteisöt). Erityistä huomiota kohdennetaan haavoittuvassa asemassa oleviin asukkaisiin ja heidän palveluihin ohjaamiseen. 

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistamiseksi on 

  • pidetty asukastyöpaja keväällä 2024 sekä 
  • pyydetty kommentteja Pohjois-Savon vammaisneuvostolta ja 
  • erilaisissa tapahtumissa sekä
  • hyödynnetty kehittäjäasiantuntijoita Tarmoa-pilotoinnissa ja kokemustoimijaa projektiryhmässä (työpajat).

Tarmoa palvelutarjottimen pilotointi toteutettiin huhti- toukokuussa 2024, jonka palautteen perusteella alustaratkaisua on kehitetty ja toteutettu näin hankesuunnitelmassa painotettua asiakasosallisuutta. Pilotoinnissa on ollut mukana joukko ammattilaisia, asukkaita sekä kokemusasiantuntijoita testaamassa Tarmoa.fi palvelua. Kokemusasiantuntijoiden palautekoosteen perusteella voidaan kohdentaa digitukea ammattilaisille ja asukkaille tarpeen mukaan.

Lisäksi on hyödynnetty ja hyödynnetään eri ammattilaisilla olevaa syvällistä ymmärrystä asiakkaiden tilanteista ja tarpeista (kumppanuusillat, työpajat, tapahtumat, keskustelut).

Ymmärrystä sote-ammattilaisten ja hyte-toimijoiden tarpeista ja työn asettamista puitteista on kerrytetty

  • työpajoissa
  • pilottiryhmissä 
  • kyselyillä
  • keskusteluilla mitä erilaisimmissa yhteyksissä (järjestöfoorumit, tapahtumat, kumppanuusillat, verkostopalaverit jne).

Lisäksi projektitiimissä on vuosikymmenten kokemus sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannosta.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Lähdimme suunnittelemaan Pohjois-Savon hyvinvointialueelle hyvinvointilähetettä Lapin mallin pohjalta. Totesimme kuitenkin kartoitusvaiheessa, että olemassa olevia, rinnalla kulkevan tuen käytäntöjä on paljon ja päädyimme muovaamaan omaa lähetekäytäntöämme niiden pohjalta. Lapin mallissa on kuitenkin tehty paljon sellaista, jota pystyimme hyödyntämään työmme pohjana.

Olemme pohtineet myös Vantaa-Keravan hyvinvointialueen avainhenkilöverkostomallin hyödyntämisen mahdollisuuksia Pohjois-Savon hyvinvointialueelle. Avainhenkilöiden tarve nousi esiin kehittäjäryhmän työpajoissa helmikuussa 2024.

Liitteet
Kuva
Lapin hyvinvointilähetteen materiaaleissa oli käytössä Mitä sinulle kuuluu? -huoneen taulu.
Ideointi

Lapin hyvinvointilähetemateriaaleissa oli projektimme aikaan käytössä huoneentaulu, jossa on hyvinvoinnin osa-alueet ja niihin liittyviä tukikysymyksiä. Yhdistimme eri lähteistä (esim. työpajat, keskustelut, projektitiimin oma kokemus ja havainnot) esiin nousseita ajatuksia kuten: 

  • terveydenhuollon viesti ajan puutteesta hyte-ohjauksen suhteen, 
  • sote-ammattilaisten toive materiaaleista, joita voi käyttää hyte-ohjauksessa apuna,
  • Tarmoa-digialustan teemoittelu hyvinvoinnin osa-alueista ja
  • Lapin hyvinvointilähetteen valmiiden materiaalien hyödyntäminen. 

Näiden summasta nousi ajatus Mitä sinulle kuuluu? -kortista, johon kootaan hyvinvoinnin osa-alueet samoin kuin Tarmoassa, tukikysymykset auttamaan sote-ammattilaista puheeksiotossa ja alueellisten matalan kynnyksen ohjaus ja neuvonta pisteiden tiedot, joihin asiakkaan voi ohjata. Näin ollen sote-ammattilaiselle mahdollistuisi "kolmen sekunnin ohjaus", joka käytännössä olisi kortin ojennus. Tämä minimaalisin ohjauksen menetelmä tukisi sitä, että kiireisimmänkään sote-ammattilaisen ei tarvitse ohittaa ohjausta hyte-toimintoihin ja asukas puolestaan löytäisi helposti Tarmoaan koottujen toimintojen äärelle silloin, kun ammattilainen hänelle sitä suosittelee.

Asiakaspersoonia ja palvelupolkuja työstettäessä (projektityöryhmän ja eteläisen alueen kehittäjäryhmän työpajoissa) todettiin, että erilaiset asiakkaat tarvitsevat erilaista hyte-ohjausta ja tukea. Tältä pohjalta alettiin työstää erilaisia hyte-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamalleja erilaisiin tarpeisiin. 

Sote-ammattilaisille tehdyssä lähtötilannekyselyssä tuli esiin tarve erilaisille rakenteille ja käytännöille, jotka edistävät hyte- ja sote-toimijoiden yhteistyötä. Eteläisen alueen kehittäjäryhmän työpajoissa yhdeksi ratkaisuehdotukseksi ideoitiin hyte-vastaavia, joiden tehtäviin kuuluisi myös mm. hyte-tiedon levittäminen omassa työyksikössä. Osassa hyvinvointialuetta on jo käytössä muita toimivia ja kehittämiskelpoisia yhteistyörakenteita ja -käytäntöjä.

Hyte-tiedon lisäämisen tarve on noussut esiin työpajoissa ja keskusteluissa niin hyvinvointialueen työntekijöiden kuin kuntien ja järjestöjen kanssa. Lisäksi hyte-palvelukonseptin käyttöönotto edellyttää henkilöstön ja hyte-toimijoiden kouluttamista toimintamallien ja digialustan käyttöön. Tähän tarjoaa osaltaan ratkaisuja THL:n koordinoima koulutuspilotti.

Lisäksi työpajoissa on heitetty ilmoille ideoita mm.

  • Mitä sinulle kuuluu? -hyvinvoinnin kartoituskysely tehtäväksi odotustilassa ennen vastaanotolle menoa 

  • Linkki hyvinvoinnin kartoituskyselyyn QR-koodilla Tarmoaan​

  • Kortin käyttömahdollisuudet etäohjauksessa​

  • Konkreettiset työohjeet hyte-hoitopoluilla: Mitä sinulle kuuluu? -kortin käyttöohjevideo osaksi työohjeita + prosessikuvaukset IMSiin (valitaan ainakin yksi).​

  • Hyte-lähettiläät (Kiminkinen, Stubb, Juha Mieto ym. julkisuuden henkilöt)​

  • Spontaanin tekemisen mahdollisuudet näkyville esim. toimintakalenteriin

  • Nuoret: hyvinvointilähetteen jälkeinen yhteydenotto tekstiviestillä/Whatsappilla/kirjeellä – ei soittamalla.

  • Hyte sotessa - hyvinvointialueen omasta hytestä huolehtiminen​

  • Virkanumero, josta voi kysyä, mihin hyte-toimintaan tai -palveluun asiakkaan voi ohjata

Idean valinta

MITÄ SINULLE KUULUU? -MATERIAALIT

Mitä sinulle kuuluu? -materiaaleja lähdettiin kehittämään, koska tarvittiin ratkaisuja terveydenhuollon ammattilaisten kokemaan kiireeseen ja oletettuun hyte-ohjauksen vaatimaan aikaan. Lisäksi ammattilaiset toivoivat materiaaleja hyte-ohjauksen ja -neuvonnan tueksi. 

ERILAISET HYTE-OHJAUKSEN JA NEUVONNAN TOIMINTAMALLIT

Osalle ihmisistä riittää ohjaus digialustalle, jolta he löytävät itse tarvitsemansa tiedot ja osallistuvat toimintaan, osa tarvitsee tukea tiedon löytämiseen toisilta ihmisiltä esim. kuntien, järjestöjen tai muiden toimijoiden matalan kynnyksen pisteistä. Pieni joukko tarvitsee vahvempaa tukea, jota voidaan tarjota hyvinvointilähetteellä.

HYVINVOINTILÄHETE

Jo projektisuunnitelmassa oli tunnistettu tarve pystyä tarjoamaan tukea heille, jotka eivät käytä digialustoja tai lähde oma-aloitteisesti mukaan hyte-toimintaan tai -palveluihin. Myös THL edellyttää tuen tarjoamista henkilöille, jotka eivät käytä digitaalisia alustoja. Muun muassa tähän tarkoitukseen on kehitetty Pohjois-Savon versiota hyvinvointilähetteestä. Hyvinvointilähetekäytäntöön löysimme innokkaita yhteistyökumppaneita ja sitä pilotoidaan ensimmäisenä ohjauksessa Ikäkeskuksen neuvonnasta Kuopion kaupungin kulttuuriluotsitoimintaan. Hyvinvointilähetteen avulla voidaan tarjota tukea henkilöille, joiden itseohjautuvuudessa on haasteita ja rinnalla kulkeva tuki helpottaa toimintoihin lähtemistä. 

RAKENTEET JA KÄYTÄNNÖT TYÖN TUEKSI

Ovat välttämättömiä, jotta monialaiset toimintamallit saadaan juurtumaan käytäntöön.

HENKILÖSTÖN KOULUTUS JA PEREHDYTYS

THL:n koordinoiman koulutuspilotin tavoitteena on tukea kehitettävien toimintamallien (ja digiratkaisujen) käyttöönottoa ja juurtumista hyvinvointialueilla rakentamalla käytännönläheinen koulutus sote-ammattilaisille. Koulutuspilotissa suunnitellaan ja kootaan kevään 2024 aikana koulutuspilotointi sote-ammattilaisille teemalla ”Hyte-osaamisen vahvistaminen hyvinvointialueilla”.  Tuotoksena syntyvä koulutusmateriaalipaketti on jatkossa hyödynnettävissä kaikilla alueilla. THL:n sekä hyvinvointialueelta koottavan pilottiryhmän tukemana on tarkoitus pilotoida koulutukset sovitulle ammattilaisten joukolle Pohjois-Savossa syys-lokakuussa 2024.

HYTE-TOIMIJOIDEN KOULUTUKSET

Tarve hyte-toimijoiden koulutuksille erityistä tukea toimintaan kiinnittymiseen tarvitsevien ihmisten kohtaamiseen on nousi esiin niin sote-ammattilaisten lähtökyselyssä kuin myös keskusteluissa hyte-toimijoiden kanssa. Sama tarve on noussut esiin myös muissa RRP-projekteissa sekä eri kohderyhmien parissa toimivilta järjestöiltä. Koulutuksia on mahdollista järjestää yhteistyössä Hyte- ja osallisuuspalveluyksikön hyte-tiimin, muiden hankkeiden ja järjestöjen kanssa.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Puheeksioton ja hyte-toimintaan ohjaamisen tueksi teetettiin Mitä sinulle kuuluu? -kortteja ja huoneentauluja. Huoneentauluissa on A3-julisteen yhdellä puolella samat sisällöt kuin kortissa kahdella puolella. 

Liitteet
Kuva
Mitä sinulle kuuluu? -kortin etupuoli
Mitä sinulle kuuluu? -kortin etupuolella on teemoiteltu hyvinvoinnin lähteitä. Teemojen yhteydessä on apukysymyksiä, joita voi hyödyntää asiakkaan hyvinvoinnin puheeksi ottamisessa.
Kuva
Mitä sinulle kuuluu? -kortin takapuoli
Kortin takapuolella on kerrottu, mistä kortissa on kyse ja miten sitä voi käyttää. Lisäksi kortti ohjaa löytämään tietoa hyte-toiminnasta verkosta, kertoo missä ko. paikkakunnalla on käytettävissä tietokoneita tai mobiililaitteita sekä mistä saa tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa hyte-toimintaa ja -palveluita koskien.
Idean testaus asiakkaalla

Mitä sinulle kuuluu? -kortti sai projektityöryhmässä ja piloteissa ammattilaisilta hyvää palautetta helppoutensa vuoksi. Myös nuoret aikuiset kuvasivat asukastyöpajassa korttia hyväksi "hypisteltäväksi" ja kokivat, että on helpompi mennä matalan kynnyksen pisteelle tai muuhun hyte-toimintaan, kun voi näyttää korttia perusteluna omalle paikalle saapumiselleen eikä sanoja tarvita niin paljoa. Nuoret kokivat tämän helpottavan sosiaalista jännittämistä. Tapahtumissa ja tapaamisissa kortti sai innostunutta kiinnostusta osakseen.

Kokeilun tavoitteet

ETELÄISEN ALUEEN PILOTTI

  • Pilotissa testattiin puheeksioton kortin käytettävyyttä asiakkaiden/potilaiden ohjaamisessa hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan.​

  • Mitä sinulle kuuluu? -kortin avulla oli tarkoitus ottaa puheeksi kohderyhmään kuuluvan henkilön​
    hyvinvointi ja ohjata hänet tarvittaessa hyte-toiminnan piiriin.​

  • Ohjauksen tarkoituksena on lisätä asiakkaan elämänlaatua ja hyvinvointia mielekkään tekemisen kautta ennaltaehkäisevästi ennen sote-palveluiden tarvetta, samanaikaisesti sote-palveluiden​
    kanssa tai niiden jälkeen.

Ratkaisun perusidea **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Pohjois-Savon hyvinvointialueen ammattilaisia kannustetaan hyödyntämään hyte-palvelukonseptia ja digitaalista Tarmoa -palvelutarjotinta (vuoden 2025 alusta lähtien) asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.  

Hyte-palvelukonsepti sisältää hyte-ohjauksen ja neuvonnan toimintamallit, henkilöstön perehdyttämistä ja kouluttamista, hyvinvointialueen ja hyte-toimijoiden yhteistyötä sekä hyte-toimintamallien käyttöä edistäviä rakenteita ja käytäntöjä, terveyttä edistävien palveluiden, kuten liikunta-, luonto-, ja kulttuuripalveluiden ja toimintojen kehittämistä sekä järjestöjen ja kuntien yhteistyön vahvistamista asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden turvaamiseksi.

Hyte-ohjauksen ja neuvonnan toimintamalli muodostuu kolmesta osasta, joita ovat 

  • Hyten puheeksiotto ja omatoimisen asiakkaan ohjaus​

  • Hyten puheeksiotto ja asiakkaan ohjaus Matalan kynnyksen pisteelle​

  • Hyten puheeksiotto ja ohjaus hyteen hyvinvointilähetteellä​

  • Puheeksi oton ja ohjauksen työkalut, mm. Tarmoa

Hyte-ohjauksen toimintamallit

  • Omatoimisten asiakkaiden ohjaus digialustan käyttöön ja hiukan tukea tarvitsevien asiakkaiden ohjaus matalan kynnyksen pisteeseen pilotoitu eteläisellä alueella huhti-toukokuussa 2024; pilotteja suunnitteilla syksyksi 2024 muualla Pohjois-Savon hyvinvointialueella
  • Vahvaa tukea tarvitsevien asiakkaiden ohjaus hyvinvointilähetteellä; Hyvinvointilähetepilotti alkamassa elokuussa 2024 (ks. alla) 

Puheeksioton kortti 

  • Pilotti 1. käynnistynyt 3/24 
  • Pilotti 2. suunnitteilla 8/24 alkaen 

Hyvinvointilähete

  • Kehittämisvaihe käynnissä 
  • Tavoite: Pilotointi suunnitteilla ikäkeskuksen neuvonnassa 8/24 alkaen 
  • Tavoite: käytössä jossakin pisteessä 1/2025 

Digitaalinen hyte-palvelutarjotin 

  • Kehittämisvaihe käynnissä 
  • Pilotointi käynnistynyt 3/2024 
  • Tavoite: käytössä 01/25 PSHVAn palveluissa ja juurruttamistyön käynnistäminen 

Tavoitteena on tukea sote-ammattilaisia palveluohjauksessa, tarjota toimintaohjeita ja konkreettista apua digitaalisten verkkoalustojen käyttöönottoon ja päivittämiseen niin kunnissa, järjestöissä kuin sote-palveluissakin.