Omaolo: Palveluarvioiden käyttöönotto (EPHVA, RRP, P4, I1b)

Omaolon avulla asukkaat voivat asioida silloin, kun tilanne on heille ajankohtainen. Omaolon kautta on saatavilla oire- ja palveluarvioita, sähköinen terveystarkastus sekä hyvinvointivalmennuksia eri elämäntilanteisiin.

Model name
Omaolo: Palveluarvioiden käyttöönotto (EPHVA, RRP, P4, I1b)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omaolon avulla asukkaat voivat asioida silloin, kun tilanne on heille ajankohtainen. Omaolon kautta on saatavilla oire- ja palveluarvioita, sähköinen terveystarkastus sekä hyvinvointivalmennuksia eri elämäntilanteisiin.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

25.01.2024

Viimeksi muokattu

13.08.2025
Ratkaisun perusidea

Palveluarvioiden käyttöönotto mahdollistaa asiakkaalle tuen ja ohjauksen oikean palvelun löytämiseksi vuorokaudenajasta riippumatta. Palveluarvioiden avulla pyritään ohjaamaan asiakkaat jo ensikontaktissa olemaan yhteydessä oikeaan palveluun, ammattilaisten päällekkäisen työn tekemisen välttämiseksi ja sujuvan asiakaskokemuksen tuottamiseksi. Digitaaliset palvelukanavat toimivat myös kuulo- ja puhevammaisten asioinnin mahdollistavina.

Toimintaympäristö

Omaolon käyttöönotto aloitettiin Etelä-Pohjanmaalla vuonna 2020, kun korona oirearvio käyttöönotettiin nopeutetulla aikataululla. Vuoden 2021 syksyyn mennessä myös muut Omaolossa saatavilla olevat oirearviot tulivat käyttöön.

Omaolosta on saatavilla myös sosiaalihuollon tarpeisiin vastaavia palveluarvioita. Palveluarvioita voidaan hyödyntää asiakkaan ohjaamisessa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asukas-, ammattilais- ja organisaatio ymmärrystä ja palvelun vaikuttavuutta on arvioitu DigiFinlandin toimesta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Palveluarvioissa tekstiohjausten käyttöönotto edellyttää ammattilaisten työpanosta alueellisten ohjaustekstien muodostamiseen. Lisäksi se vaatii järjestelmävastuullisen sekä pääkäyttäjien työpanosta ohjausten viemiseen järjestelmään.

Palveluarvioiden sisällön kehittäminen tapahtuu kansallisessa yhteistyössä DigiFinlandin koordinoimana. 

Asukasviestintä on osa palvelun käyttöönottoa. Jotta asiakkaat osaavat hyödyntää uusia käyttöönotettuja digitaalisia palveluita, tulee näitä markkinoida riittävällä tasolla, monikanavaisesti, asukkaille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omaolossa saatavilla olevat palveluarviot käyttöönotettiin ensivaiheessa tekstiohjauksin. Palveluarviot käyttöönotettiin huhtikuussa 2024. Käyttömäärät jäivät alhaisiksi. Hyvinvointialue luopui Omaolon käytöstä loppuvuodesta 2024.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tekstiohjausten käyttöönotto toimii oivallisena aloituksena alueelliselle ohjaamiselle. Asiakkaan näkökulmasta suurin hyöty kuitenkin saadaan aikaan mahdollistamalla työjonolle lähetys. Tällöin asiakas saa asiansa vireille vuorokauden ajasta riippumatta.