Pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit yhtenäistettiin pitkäaikaiskontrollien hoitopolkujen kehittämisen ensimmäisessä vaiheessa.

Model name
Pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit yhtenäistettiin pitkäaikaiskontrollien hoitopolkujen kehittämisen ensimmäisessä vaiheessa.

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen terveysasemapalvelut ja digisotekeskus HyVä-digi
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Eu-logo

Tekijä

Leena Forslund

Luotu

24.07.2024

Viimeksi muokattu

14.08.2025
Ratkaisun perusidea

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrolliohjeet yhtenäistettiin yhdistämällä aiemmat paikalliset ohjeet sekä hoitosuositukset. Alueen käytössä on selkeät ohjeet 17 eri pitkäaikaissairauden seurantaan.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit toteutetaan eri tavoilla sairauden mukaan. Hoitopolkuja käytetään Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen terveysasemapalveluissa, kaikilla alueen terveysasemilla, sekä HyVä-digissä. Määräaikaiskontrolli toteutetaan sairaudesta riippuen joko hyvinvointialueen digitaalisen sote-keskuksen HyVä-digin chatin kautta, puhelimitse tai fyysisellä käynnillä terveysasemalla. Määräaikaiskontrollien yhtenäisten ohjeiden kohderyhmänä ovat ne hyvinvointialueen asukkaat, joilla on todettu pitkäaikaissairaus.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Määräaikaiskontrollien yhtenäisten ohjeiden kohderyhmänä ovat ne hyvinvointialueen asukkaat, joilla on todettu pitkäaikaissairaus.

Kohderyhmänä ovat myös terveysasemapalveluiden hoitotyötä tekevä henkilöstö, joka hyödyntää yhtenäistettyjä ohjeita päivittäisen työnsä tukena.

Osana määräaikaiskontrollien yhtenäistämistä luotiin myös asukkaille näkyvät määräaikaiskontrollien sivut hyvinvointialueen verkkosivuille. Ennen verkkosivujen julkaisua kerättiin asiakasraati arvioimaan sivuja. Raati koostui noin neljästäkymmenestä omaishoitajista, jotka olivat aiemman kyselyn yhteydessä osoittaneet mielenkiintonsa kehittää hyvinvointialueen toimintaa.  Kysely toteutettiin sähköpostitse lähetettävällä kyselyllä. Asiakasraati arvioi sivustoa ja antoi arvokasta palautetta, jonka perusteella parannettiin käyttäjäystävällisyyttä. Asiakasraadin antama arvosana ”Voisin käyttää verkkosivua” -väittämästä oli  4,3 viidestä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Terveysasemapalveluiden henkilöstöä tiedotettiin työn edistymisestä kokouksissa ja viesteillä. Keväällä 2023 toteutettiin kaikille terveysasemien hoitajille kolme kahden tunnin koulutusta jokaisella neljällä pääterveysasemalla. Koulutuksissa esiteltiin yhtenäiset määräaikaiskontrolliohjeet sekä käytiin läpi kaikkien ohjeessa olevien sairauksien etiologiaa ja hoitoa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tuloksien kerääminen on vielä osittain kesken. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Jatkuva monikanavainen tiedottaminen ja vuoropuhelu palvelutuotannon kanssa sekä ymmärrys potilastyön rajapinnasta on ensiarvoisen tärkeää, jotta saadaan parhaiten käytäntöä palvelevat ohjeet.