Pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit yhtenäistettiin pitkäaikaiskontrollien hoitopolkujen kehittämisen ensimmäisessä vaiheessa.

Toimintamallin nimi
Pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit yhtenäistettiin pitkäaikaiskontrollien hoitopolkujen kehittämisen ensimmäisessä vaiheessa.

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen terveysasemapalvelut ja digisotekeskus HyVä-digi
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Leena Forslund

Luotu

24.07.2024

Viimeksi muokattu

01.11.2024
Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit toteutetaan eri tavoilla sairauden mukaan. Hoitopolkuja käytetään Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen terveysasemapalveluissa, kaikilla alueen terveysasemilla, sekä HyVä-digissä. Määräaikaiskontrolli toteutetaan sairaudesta riippuen joko hyvinvointialueen digitaalisen sote-keskuksen HyVä-digin chatin kautta, puhelimitse tai fyysisellä käynnillä terveysasemalla. Määräaikaiskontrollien yhtenäisten ohjeiden kohderyhmänä ovat ne hyvinvointialueen asukkaat, joilla on todettu pitkäaikaissairaus.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Määräaikaiskontrollien yhtenäisten ohjeiden kohderyhmänä ovat ne hyvinvointialueen asukkaat, joilla on todettu pitkäaikaissairaus.

Kohderyhmänä ovat myös terveysasemapalveluiden hoitotyötä tekevä henkilöstö, joka hyödyntää yhtenäistettyjä ohjeita päivittäisen työnsä tukena.

Osana määräaikaiskontrollien yhtenäistämistä luotiin myös asukkaille näkyvät määräaikaiskontrollien sivut hyvinvointialueen verkkosivuille. Ennen verkkosivujen julkaisua kerättiin asiakasraati arvioimaan sivuja. Raati koostui noin neljästäkymmenestä omaishoitajista, jotka olivat aiemman kyselyn yhteydessä osoittaneet mielenkiintonsa kehittää hyvinvointialueen toimintaa.  Kysely toteutettiin sähköpostitse lähetettävällä kyselyllä. Asiakasraati arvioi sivustoa ja antoi arvokasta palautetta, jonka perusteella parannettiin käyttäjäystävällisyyttä. Asiakasraadin antama arvosana ”Voisin käyttää verkkosivua” -väittämästä oli  4,3 viidestä.