POSOTE20: Vastuutyöntekijämalli
Asiakkaan vastuutyöntekijä nimetään osana monialaista verkostotyötä. Vastuutyöntekijän rooli on toimia asiakkaan yhteyshenkilönä sekä palvelukokonaisuuksien yhteensovittajana. Vastuutyöntekijällä on olennainen tieto asiakkaan kokonaistilanteesta.
Toimintamallin nimi
Asiakkaan vastuutyöntekijä nimetään osana monialaista verkostotyötä. Vastuutyöntekijän rooli on toimia asiakkaan yhteyshenkilönä sekä palvelukokonaisuuksien yhteensovittajana. Vastuutyöntekijällä on olennainen tieto asiakkaan kokonaistilanteesta.
Vastuutyöntekijä on monialaisesta tiimistä nimetty ammattihenkilö, jonka tehtävänä on pitää asiakkaaseen sovitusti yhteyttä, seurata jatkosuunnitelman toteutumista, huolehtia tiedonkulusta verkostolle ja järjestää tarvittaessa seurantatapaaminen.
Asiakas saa olla vaikuttamassa vastuutyöntekijän nimeämiseen. Vastuutyöntekijäksi on järkevää nimetä sellainen toimija, jolle vastuutyöntekijänä toimiminen on luontevaa asiakkaan tilanteen näkökulmasta. Tarvittaessa voidaan nimetä vastuutyöntekijäpari, mikäli se nähdään tarpeelliseksi.
Vastuutyöntekijämallia on kehitetty ja pilotoitu POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus-hankkeen aikana. Mallia on kehitetty osana sotekeskuksen monialaisen tiimiä ja perhekeskuksen Yhdessä aika- toimintamallia.
Ohessa linkit toimintamalleihin:
POSOTE20: Yhdessä aika | Innokylä (innokyla.fi)
POSOTE20: MOTI tiimi- Monialainen tiimityö sosiaali- ja terveyspalveluissa | Innokylä (innokyla.fi)
Vastuutyöntekijä voidaan nimetä niin sotekeskuksen kuin perhekeskuksen asiakkaille. Kohderyhmänä ovat siis työikäinen väestö, lapset, nuoret ja perheet.
Työntekijät on tärkeää perehdyttää vastuutyöntekijämalliin, jotta jokainen pystyy vastuutyöntekijänä tarvitaessa toimimaan. Malli ei vaadi lisäresurssia vaan siihen liittyvät tehtävät lukeutuvat työntekijöiden normaaliin työnkuvaan.
On tärkeää, että vastuutyöntekijän nimeämisestä tulee osana monialaisen tiimin toimintaa vakiintunut tapa toimia. Vastuutyöntekijän nimeäminen ennaltaehkäisee asiakkaan kokemaa pompottelua palvelujen välillä ja edistää palvelujen saatavuutta.
Vastuutyöntekijämallin käyttöönoton myötä asiakkaat saavat ilman turhia viiveitä tarvitsemansa avun ja tuen. Vastuutyöntekijän nimeäminen helpottaa asiakkaan yhteydenottoa palveluihin päin ja näin ollen vältytään päällekkäisiltä palveluilta ja useilta yhteydenotoilta.