Sydänpotilaan palvelupolku, Etelä-Karjalan HVA, Sujuvat palvelut -valmennus, (RRP, P4, I1)

Etelä-Karjalan RRP - HAPPEE2 Sujuvat palvelut -valmennuksessa keskiössä on asiakkaalle ja potilaalle tuotettava arvo. Kehittämisen kohteena on sydänpotilaan palvelupolku ja digitaaliset palvelut asiakkaan hoidon tukena. 

Toimintamallin nimi
Sydänpotilaan palvelupolku, Etelä-Karjalan HVA, Sujuvat palvelut -valmennus, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Karjalan RRP - HAPPEE2 Sujuvat palvelut -valmennuksessa keskiössä on asiakkaalle ja potilaalle tuotettava arvo. Kehittämisen kohteena on sydänpotilaan palvelupolku ja digitaaliset palvelut asiakkaan hoidon tukena. 

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen perusterveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Viivi Ukkonen

Luotu

23.02.2024

Viimeksi muokattu

11.02.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin perusideana on asiakkaan hoitopolun sujuvoittaminen ja ammattilaisilta päällekkäisen työn minimointi. Asiakas tietää kehen olla yhteydessä ja miten, jonka lisäksi lähtökohtaisesti sama ammattilainen pyrkii tietyn asiakkaan asioihin vastaamaan. Näin ollen hoidon jatkuvuus lisääntyy. 

Toimintaympäristö

Suuren väestöryhmän ikääntyessä myös sydänsairaudet lisääntyvät. Sen vuoksi on tärkeää, että sydänsairaat saavat tarvitsemansa tuen sairautensa omahoidossa terveydenhuollon ammattilaisilta nyt ja tulevaisuudessa. 

Digitalisaatio on otettu huomioon hoitopolun kehittämisessä. Voidaan olettaa, että ihmisten digikyvykkyys tulee tulevaisuudessa lisääntymään, ja näin ollen digitaalisia palveluita tarvitaan myös enemmän. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on sepelvaltimotautia, sydämen vajaatoimintaa tai eteisvärinää sairastavat henkilöt.

Elokuussa 2024 järjestettiin paikalliseen sydänyhdistykseen työpajatilaisuus, jossa selvitettiin asiakkaiden toiveita sairaudenhoitoon ja hoitopolkuun liittyen. Lisäksi osana kehittäjätiimiä on asiakaskehittäjä. 

Asiakaslupaukseksi on asetettu: "Lupaamme, että hoidostasi otetaan koppi ja sydänsairauttasi hoidetaan laadukkaasti yhdessä sinun kanssasi".

Sydänpotilaan polulla 

Lupaamme, että 

  • sinä tiedät, mihin ja miten voit ottaa meihin yhteyttä, kun sille on tarve: 
  • voit ottaa omahoitajaasi yhteyttä eAsioinnin kautta tai 
  • jättää soittopyynnön omahoitajallesi arkipäivisin klo 7–10. Sinulle vastataan saman arkipäivän aikana. 
  • hoidamme sinua ja sairauttasi yksilöllisesti ja laadukkaasti. 
  • suunnittelemme yhdessä sinun kanssasi tavoitteet sydänsairautesi hoitoon ja keinot niiden saavuttamiseksi. Voit ottaa mukaan myös läheisesi. 
  • tuemme sinua omahoidossa. 
  • teemme sinulle terveys- ja hoitosuunnitelman, joka on luettavissa Omakannassa. 
  • hyvinvointiasema ottaa koppia hoidostasi, kun hoitosi päättyy sairaalassa. 
  • omahoitajasi koordinoi hoitoosi liittyvää yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa. 
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttamisessa terveydenhuollon ammattilaisten panos on välttämätön. Tulee luoda selkeät ohjeet siitä, kuinka asiakas liikkuu hoitopolulla ja kaikkien ammattilaisten tulee annetun ohjeen mukaan toimia. Jotta kaikki ammattilaiset toimii annetun ohjeen mukaisesti, on ohjeen jalkautuksella erittäin tärkeä rooli. Tämä vaatii henkilöstön koulutusta asiaan liittyen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etenkin digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä ollaan edistytty. Uudelle digialustalle tulee käyttöön sydänpotilaan digipolku, ja neljän päivän sähköinen verenpaineseuranta on ollut käytössä jo syksystä 2024.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kehittämistyöhön tulee varata tarpeeksi aikaa. Kehittämistyötä tehtiin oman työn sivussa, jolloin ajan käyttö ja sen varaaminen tuotti jossain määrin haasteita. Osalle kehittämistiimissä itse kehittämistyö oli uudenlaista työskentelyä, jolloin se luonnollisesti vaati opettelua. Uutta kehittäessä tulee ottaa myös huomioon tekniset haasteet ja mahdollisuus siihen ettei kaikki suju ajallisesti suunnitellusti. 

Kehittämäämme toimintamallia on tavoitteena soveltaa myös muiden perussairauksien hoitoon esimerkiksi diabetes. Toimintamallin valmistuttua on sen soveltaminen mahdollista myös muilla hyvinvointialueilla.