Taideprojekti nuoren hyvinvoinnin tukena
Pajatyöskentelyssä toteutetaan taideprojekteja, jotka antavat haastavassa elämäntilanteessa oleville nuorille onnistumisen kokemuksia ja kannustavat nuoria projektin toteutukseen taidealan ammattilaisen ohjauksessa.
Toimintamallin nimi
Pajatyöskentelyssä toteutetaan taideprojekteja, jotka antavat haastavassa elämäntilanteessa oleville nuorille onnistumisen kokemuksia ja kannustavat nuoria projektin toteutukseen taidealan ammattilaisen ohjauksessa.
Taidelähtöiset projektit vahvistavat toiminnallisena välineenä nuorten elämänhallintataitoja sekä hyvinvointia kohti opiskelua ja työelämää. Projekteja voivat olla esimerkiksi kokeileva kuvataide, luontoliikunta ja -seikkailu tai festivaaliprojekti. Voidaan myös toteuttaa projekti, joka koostuu eri taiteenlajeihin tutustumisesta. Nuoret saavat osallistua projektien suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä taiteenalan ammattilaisen kanssa. Projektia ohjaa taiteenalan ammattilaisen lisäksi pajan työntekijä, joka toimii nuorten yksilövalmentajana.
Taidelähtöiset projektit vahvistavat yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Toiminnassa kehitetään vuorovaikutustaitoja sekä omien vahvuuksien tunnistamista. Projektit tähtäävät aina tuotokseen, joka esitetään esimerkiksi näytöksenä osana ympäristötaidetta tai taidenäyttelyä. Näytös voidaan esittää myös päiväkodissa, vanhainkodissa tai festivaaleilla. Projektit tuottavat hyvää mieltä projektiin osallistuville nuorille ja näytösten yleisölle.
TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN
Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.
Taideprojekteja voidaan toteuttaa esimerkiksi nuorisotalon tiloissa. Festivaali-, teatteri- ja musiikkiprojekteissa hyödynnetään yhteistyökumppaneiden tarjoamia toimitiloja, kuten kirjastoa ja kulttuuriareenoita. Projekteissa tehdään vierailuja nuorten hyvinvointia tukeviin palveluihin kuten uimahalliin, urheilutaloon, kansalaisopistoon, kulttuuripalveluihin, oppilaitoksiin sekä eri yhdistyksiin. Pajalla käy eri yhteistyökumppaneita luennoimassa nuorille ajankohtaisista aiheista, ja eri alojen ammattilaisiin päästään tutustumaan tutustumiskäynneillä.
Nuoret voivat olla toiminnassa mukana pajan omalla sopimuksella tai osana kuntouttavaa työtoimintaa. Tolkkupajalla noudatetaan kuntouttavan työtoiminnan sääntöjä ja periaatteita.
Kohderyhmänä ovat heikossa asemassa, ilman koulutus- tai työpaikkaa olevat alle 30-vuotiaat nuoret. Nuoret voivat osallistua toimintaan kuntouttavana työtoimintana, sairaslomalta, koulun väliaikaisen keskeytyksen aikana tai eläkkeeltä.
Tolkkupaja-hankkeen toiminnasta hyötyvät erityisesti nuoret, jotka eivät ole kiinnittyneet opiskelu- tai työelämään tai heidän opiskelunsa on keskeytynyt sairasloman tai muun syyn vuoksi.
Toiminnan kohderyhmänä ovat myös heikossa asemassa olevien nuorten kanssa työskentelevät yhteistyötahot kuten monialainen työllisyyspalvelu, työllisyyspalvelut, etsivä nuorisotyö, aikuissosiaalityö, päihdepalvelut, terveyspalvelut, eri oppilaitokset, yhdistykset sekä hankkeet. Kohderyhmään kuuluvat myös paikalliset taiteenalan ammattilaiset, yhdistykset sekä organisaatiot.
Tolkkupajan projektit ovat kolme kuukautta kestäviä kokonaisuuksia. Nuoret osallistuvat projektitoimintaan omien voimavarojensa mukaan kolmena tai neljänä päivänä viikossa. Jokaiselle nuorelle pyritään löytämään hänelle sopivat työtehtävät. Projektien teemoja ovat musiikki ja teatteri, kuvataide ja valokuvaus sekä festivaaleilla tehtävä aluetaide ja rakennustaide.
Työntekijät toimivat työparina, jossa taidealan ammattilainen vastaa ryhmän toimintojen sisällön suunnittelusta ja toteutuksesta. Yksilövalmentaja, sosiaalialan ammattilainen tai yhteisöpedagogi vastaa nuorten yksilövalmennusprosessista, muun toiminnan suunnittelusta sekä arjenhallintataitojen vahvistamisesta.
PROJEKTIEN KULKU
Jokainen nuori saa henkilökohtaista yksilövalmennusta. Nuorten yksilötapaamisia on vähintään kerran kuukaudessa, mutta tarvittaessa useammin. Pajan työntekijät ovat nuorten käytettävissä päivittäin. Valmentajan kanssa asetetaan henkilökohtaiset tavoitteet. Samalla suunnitellaan nuoren tulevaisuutta projektijakson päättymisen jälkeen ja tarvittavia tukipalveluita jo pajan aikana. Nuori voi ohjautua esimerkiksi jatkamaan opintojaan, uuteen oppilaitokseen, työkokeiluun, työelämään tai kuntouttavaan työtoimintaan.
Esimerkiksi koulunsa väliaikaisesti keskeyttäneet nuoret voivat tehdä kolmen kuukauden projektin aikana rästiin jääneitä koulutehtäviään kerran viikossa, mikä tukee kouluun palaamista projektijakson jälkeen. Yhteistyö koulun ja muiden palveluverkostoon kuuluvien kanssa on tiivistä ja nuoria tukevia uusia palveluita kartoitetaan koko projektin ajan.
TYÖNÄYTÖT
Projektien huipennusta, työnäytöstä suunnitellaan yhdessä nuorten ja taiteenalan ammattilaisen kanssa. Työnäytöksessä projektin tuotos viedään pajalta ulos tuottamaan hyvää mieltä ja osallistamaan myös muita. Jokainen nuori suunnittelee ja toteuttaa projektissa omilla voimavaroillaan olevan työpanoksensa. Työnäytös voi olla esimerkiksi nuorten taidenäyttely, teatteri- tai musiikkiesitys tai festivaalille tehty yhteistaideteos.
Tolkkupajan nuoret voivat olla peräkkäin maksimissaan kahdessa eri projektissa.
OSALLISUUDEN OSA-ALUEET: TOLKKUPAJA VAHVISTAA OSALLISUUTTA
- Osallisuus omassa elämässä
- Osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa
- Osallisuus yhteisestä hyvästä
Toimintaan osallistujat voivat kokeilla erilaisia rooleja: nuoret pääsevät kokeilemaan tehtäviä taiteenalan ammattilaisen kanssa oman kiinnostuksensa mukaan. Nuoret saavat kokemuksen projektin suunnittelusta ja toteutuksesta alusta loppuun. (1)
Pajalla nuori löytää uusia puolia itsestään, tunnistaa ja vahvistaa omia voimavarojaan ja tuo ne näkyväksi myös muille. Pajalla tehdään projektin sisältöjä yksin ja yhdessä, mikä vahvistaa vuorovaikutustaitoja. Toimintaan osallistujat pääsevät toteuttamaan itseään eri tavoin luovasti projektien aikana. (1, 2)
Pajan ohjaajat ja taidealan ammattilaiset eivät tunne nuoria tai heidän taustojaan etukäteen, mikä mahdollistaa projektien kehittämiseen keskittymisen tasavertaisemmin. (1)
Osallistujat haastetaan toteuttamaan projekti pajan ulkopuolella, jolloin oman osaaminen tulee laajemmin näkyviin, projektista saa palautetta ja pääsee uudenlaiseen vuorovaikutukseen muiden kanssa. (2, 3)
- Luovat menetelmät vahvistavat osallisuutta (Thl.fi)
- Avoimet tilat – ihmiset kohtaavat ja elämänpiiri laajenee! (Thl.fi)
Malli on arvioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa kehitettyjen osallisuuden osa-alueiden ja lupaavan käytännön kriteerien näkökulmasta osana Sosiaalisen osallisuuden edistämishanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.