Terveydenhuollon ammattilaisen jalkautuminen aikuissosiaalityön ympäristöön

Pilotissa terveydenhuollon ammattilainen jalkautuu aikuissosiaalityön yksiköihin tapaamaan sosiaalihuollon asiakkaita, joilla on terveyshaasteita. Tapaamiset järjestetään yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa vastaanotolla tai kotikäynneillä.

Toimintamallin nimi
Terveydenhuollon ammattilaisen jalkautuminen aikuissosiaalityön ympäristöön
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pilotissa terveydenhuollon ammattilainen jalkautuu aikuissosiaalityön yksiköihin tapaamaan sosiaalihuollon asiakkaita, joilla on terveyshaasteita. Tapaamiset järjestetään yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa vastaanotolla tai kotikäynneillä.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aikuisosiaalityön yksiköt ja terveysasemat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

14.09.2023

Viimeksi muokattu

05.12.2023
Ratkaisun perusidea

Kehitetään aikuissosiaalityön ja terveydenhuollon yhteistyötä pilotoimalla hoitajan jalkautumista aikuissosiaalityön toimintaympäristöön. 

Toimintaympäristö

Sosiaalihuollon ammattilaiset ovat pitkään kaivanneet terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmaa asiakkaan parhaseen mahdolliseen hoitoon. Yhä useammalla sosiaalihuollon asiakkaalla on sosiaalisten huolten lisäksi terveydellisiä ongelmia. Lisäksi sosiaalihuoltoon saapuu huoli-ilmoituksia, joissa huolenaiheena ainoastaan terveyteen liittyvät ongelmat. Sosiaalihuollon tapaamisilla nousee esiin hoitamattomia terveysongelmia, joiden hoitamiseen tarvitaan terveydenhuollon ammattilaisten arviointia. Apua tarvitaan erityisesti tilanteen kartoittamiseen, hoidon tarpeen arviointiin ja hoitopolkuun liittyen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Aluksi pilotin kohderyhmänä olivat Vantaan ja Keravan aikuissosiaalityön kaksi tiimiä. Syksyllä 2023 toimintaa laajennettiin myös muihin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aikuissosiaalityön tiimeihin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointialueen olisi hyvä palkata psykiatrinen sairaanhoitaja osaksi aikuissosiaalityön tiimejä. Toiminnan voisi aloittaa kokeiluluontoisena, esim. yhden vuoden ajaksi. Tänä aikana saa kerättyä enemmän dataa toimintamallin hyödyistä ja kustannusvaikutuksista. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tarve psykiatrisen sairaanhoitajan osaamiselle sosiaalityössä on ilmeinen! Kokeilu on jo lyhyessä ajassa tehnyt näkyväksi sen, että usein sosiaalisten huolien taustalla on hoitamattomia/vähän hoidettua meilenterveys- ja päihdeongelmia. Pilotoinnin aikana tavatuilla asiakkailla oli pitkäaikaisia ja osittain jo kriisiytyneitä mielenterveysongelmia. Jo 1-2 sovitulla tapaamisella on ollut merkittävä vaikutus asiakkaan jatkohoidon onnistumiseen. 

Pilotoinnin alussa oli tärkeää että terveydenhoitaja sekä psykiatrinen sairaanhoitaja markkinoi toimintaa ja teki sitä tunnetuksi yksiköiden työntekijöille. Tulosten mukaan tarve psykiatriselle sairaanhoitajalle on suurempi kuin terveydenhoitajalle. Pilotoitava malli on ollut kauan odotettu sosiaalityön yksiköissä. 

Käytännön työ pilotoinnissa pääsi alkamaan odotettua myöhemmin liittyen erilaisiin lupa-asioihin.

Mitattiin asiakastapaamisten ja terveyspalveluihin ohjattujen asiakkaiden määrää + käyntimäärää, mitattiin käyntien tarpeellisuutta sekä terveydenhoitajan/psykiatrisen sairaanhoitajan, asiakkaan ja sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän näkökulmasta.​

  • Konsultoinnit ajalla 26.9. - 30.11.2023 yht. 31​

  • Tapaamiset yht. 19 kpl, joista kotikäyntejä 5 ja etänä 2​

  • Asiakkaina 13 henkilöä, joista aikuisia 7 ja nuoria 6

  • 6 asiakkaista tarvitsi 2 tapaamista tilanteen selvittämiseen​

  • Lähtötilannearvio: Th/psyk.sh ei ole aikaisemmin jalkautunut aikuissosiaalityön ympäristöön​

    Johtopäätökset:

  • Sosiaalihuoltoon tulleista huoli-ilmoituksista osa oli pelkästään terveydentilaan liittyviä huolia​

  • Kaikki tapaamiset olivat tarpeellisia niin asiakkaan, sosiaalityöntekijän kuin hoitajan näkökulmasta​

  • Sosiaalityöntekijät olivat kiitollisia saadusta avusta, koska kokevat, että heidän ammatillinen osaaminen terveydenhuollon kysymyksissä ei ole riittävä​

  • Asiakkaat todella tyytyväisiä moniammatillisesta kohtaamisesta ja yksikään asiakas ei kieltäytynyt tapaamisista

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Riittävästi aikaa kehittämistyölle
  • Tee huolellinen esiselvitys tarvittavista luvista
  • Huomioi mahdolliset rekisteriylitykset (sosiaali- ja terveydenhuollon rekisterit)