Työkyvyn tuen tiimin toimintamalli, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Työkyvyn tuen tiimien avulla tuetaan asiakkaita, joilla on pitkäaikainen työkyvyn ongelma tai ilmeinen riski työkyvyn menettämiseen. Työkyvyn tuen tiimi on monialainen verkosto, joka yhdessä asiakkaan kanssa ratkoo työkykyyn liittyviä ongelmia.
Toimintamallin nimi
Työkyvyn tuen tiimien avulla tuetaan asiakkaita, joilla on pitkäaikainen työkyvyn ongelma tai ilmeinen riski työkyvyn menettämiseen. Työkyvyn tuen tiimi on monialainen verkosto, joka yhdessä asiakkaan kanssa ratkoo työkykyyn liittyviä ongelmia.
Työkyvyn tuen tiimin ammattilaisverkosto koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon, työllisyysalueiden ja Kelan asiantuntijoista sekä muista työttömän tilanteen kannalta olennaisista toimijoista. Ammattilaisverkostolla on laaja palvelukentän tuntemus ja osaaminen palveluista ja niiden vaihtoehdoista. Toimintamallin tarkoituksena on luoda selkeä toimintamalli, jonka tarkoituksena on hallintorajat ylittävä yhteistyö sekä asiakkaiden palvelujen piiriin ohjautuminen jouhevasti ja työttömyyden pitkittymisen ehkäiseminen, esimerkiksi varhaisessa vaiheessa aloitetut työllisyyttä tukevat palvelut ja kuntoutus.
Keski-Suomen työkyvyn tuen tiimin toimintamallia on muokattu alkuperäisestä mallista. Se rakentuu kahdesta osasta, ammattilaisten konsultointitiimistä ja asiakastiimistä. Ensiksi asiakkaalle tehdään alkuselvittelyt, johon kuuluu työttömän terveystarkastus, sosiaalihuollon selvittelyt ja työllisyyspalveluiden palvelutarpeen arviointi. Tämän jälkeen kokoontuu konsultointitiimi, jossa asiantuntijat käyvät vielä läpi mahdolliset vaihtoehdot, joita voidaan asiakkaalle tarjota. Näiden vaihtoehtojen pohjalta käydään työkyvyn tuen tiimin asiakastiimissä yhdessä asiakkaan kanssa keskustelu miten asiassa lähdetään etenemään. Asiakastiimissä laaditaan yhdessä asiakkaan ja asiantuntijoiden kanssa suunnitelma, johon kirjataan toimenpiteet, joiden avulla tavoitteisiin päästään.
Keski-Suomessa on kehitetty Meijän kyvyt käyttöön hankkeen aikana, 1.1.2021-31.12.2022 työttömien palveluiden yhteistyörakenteita ja palvelupolkuja on selkiytetty ja yhtenäistetty. Kehittämistyölle on edelleen tarvetta niin asiakkaan kuin ammattilaisen näkökulmastakin, jonka vuoksi kehittämistä on jatkettu kestävän kasvun ohjelmassa osana moniammatillista toimintamallia.
Punaisena lankana läpi työkyvyn tuen -prosessin on varhainen tuen tarpeen tunnistus ja työkyvyn puheeksi otto sekä kuntoutuksen mahdollisuuksien selvittäminen yksilöllisesti ja monialaisesti verkostotyönä asiakkaan kanssa yhdessä. Nämä kaikki yhdessä tukevat asiakasta kohti työllistymistä ja työelämää.
Kehittämistyön ensisijaisena kohderyhmänä ovat työkyvyn tuen piirissä toimivat ammattilaiset. Ammattilaisten palveluohjauksellinen työote edistää työttömien, osatyökykyisten ja haastavassa työmarkkinatilanteessa olevien palveluiden piiriin ohjautumista matalalla kynnyksellä, siten mahdolliset työ- ja toimintakyvyn haasteet saadaan näkyviksi varhemmin. Lisäksi moniammatillisuutta hyödyntäen tuetaan asiakkaiden etenemistä kohti työllistymistä eri keinoja ja menetelmiä hyödyntäen.
Työkyvyn tuen tiimien jäsenistä koostuva kehittäjäverkosto kokoontuu säännöllisesti, noin 3-4 kertaa vuodessa. Työkyvyn tuen tiimeille on perustettu oma ohjausryhmä, joka kokoontuu noin kaksi kertaa vuodessa. Ohjausryhmä koostuu työllisyysalueiden, Kelan ja hyvinvointialueen päälliköistä.
Keski-Suomessa toimii jokaisella terveysasemalla oma työkyvyn tuen tiimi. Tiimit kokoontuu säännöllisesti. Suurimpaan osaan tiimeistä ohjautuu asiakkaita säännöllisesti. Tiimeihin kuuluu laaja monialainen asiantuntija joukko ja tiimin toimintaa ylläpidetään yhteisvastuullisesti. Konsultointitiimien ja asiakastiimien tapaamiset tilastoidaan ja niiden määrät ovat lähteneet kasvuun seurannan aikana.
Kansikuva
