Työkyvyn tuen tiimit / Etelä-Pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan maakunnan työkyvyn tuen tiimin toimintamalli tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaan maakunnan työkyvyn tuen tiimin toimintamalli tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Tavoitteena on, että alueelliset työkyvyn tuen tiimit (Tyke-tiimit) toimivat osana hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyskeskusta koko Etelä-Pohjanmaan alueella ja ne ovat toimintamalliltaan yhdenmukaisia niin kokoonpanon kuin käytettävien lomakkeiden osalta.
Työkyvyn tuen tiimien (Tyke-tiimien) käyttöön laadittiin yhtenäiset lomakkeet, joita ovat lähete, työkyvyn tuen koonti ja jatkosuunnitelma sekä asiakaspalaute. Lomakkeita pilotoitiin hankkeen aikana ja ne löytyvät liitteistä. Asiakaspalautelomakkeena työkyvyn tuen tiimeillä on käytössä hyvinvointialueen Sote-keskuksiin käyttöön tuleva yhtenäinen, kansallinen asiakaspalautelomake. Yhtenäisen lomakkeen avulla saadaan myös työkyvyn tuen palveluista vertailukelpoista tietoa. Seurantaa varten laadittiin myös yhtenäinen Excel-taulukko työkyvyn tuen tiimien käyttöön, mistä lopullinen versio oli vielä työstettävänä ja sen osalta tavoitteena on saada lomake valmiiksi vuoden -22 loppuun mennessä. Seurantalomakkeeseen kirjataan tiimissä mukana olevat tahot, tiimille ohjaava taho, mihin on tehty jatko-ohjaukset, asiakasvastaava, olemassa oleva työvalmentaja / omavalmentaja sekä arvioidaan ohjauksen oikea-aikaisuus ja palvelutarpeen mukaisuus. Tiimeissä käytettiin hankkeen toiminnan ajan suostumuslomakkeena Kelan nettisivuilta löytyvää Y100 lomaketta.
Työkyvyn tuen tiimin toimijoiden roolit ja työnjaot määriteltiin ja ne on kuvattuna tarkemmin liitteissä. Työkykykoordinaattorin työnkuvaa mallinnettiin vielä tarkemmin osaksi konsultaatio- ja työkyvyn tuen tiimiä (ks. liite). Työkykykoordinaattorin toivottiin olevan osa työkyvyn tuen tiimin vakiokokoonpanoa. Työkyvyn tuen tiimin toimintamallissa tehokas toimintapa vaatii paljon etukäteistyötä ja jälkikäteen tehtävää työtä sekä koordinointia, jota työkykykoordinaattori voisi hoitaa. Työkykykoordinaattorin toivottiin olevan työkykykoordinaattorikoulutuksen käynyt henkilö, jolla on osaamista asiakkaiden työ- ja toimintakykyhaasteista, työllistymisen ja työkyvyn palveluista, kuntoutuksesta ja monialaisesta yhteistyöstä. Lisäksi työkyvyn tuen tiimin tarkoitus avattiin ja asiakassegmentointi tehtiin. Työkyvyn tuen tiimin asiakkaan osalta laadittiin myös asiakkaan tavoitepolku eli asiakasprosessikuvaus. ks. liitteet.
Kelan roolia pyrittiin lisäämään osana työkyvyn tuen tiimejä etuuksien ja palvelujen yhteensovittamisen parantamiseksi. Ohessa avattuna Kelan roolia työkyvyn tuen tiimeissä eli Tyke-tiimeissä.
Kelan rooli työkyvyn tuen tiimeissä (TYKE-tiimeissä):
- Osallistuu työkyvyn tuen tiimien peruskokoonpanoon
- Kokoaa asiakkaan kokonaistilanteen Kelan etuuksien osalta
- Auttaa tiimiä erityisesti työllistymisen kannalta tärkeiden terveydentilan, työ- ja toimintakyvyn selvityksien sekä kuntoutuspalvelun palautteiden kokoamisessa
- Motivoi ja ohjaa asiakasta erityisesti työ- ja toimintakykyä ja työllistymistä koskevien palveluiden osalta ja niihin liittyvissä etuuksissa
- Ohjaa asiakasta ja verkostoa hakemaan tarpeen mukaiset sosiaaliturvaetuudet. Konsultoi eri etuuksissa, esim. työkyky- tai toimeentulotukietuudet
- Osallistuu asiakkaan ja yhteistyökumppaneiden kanssa asiakasta koskevan työkyvyn tuen suunnitelman suunnitteluun ja laatimiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kun arvioidaan asiakkaan hyötyvän Kelan palveluista ja/tai monialaisten palveluiden yhteensovittamisesta
Tavoitteena oli, että työ- ja toimintakyvyn tuen haasteet tunnistetaan eri tahoilla ja asiakas ohjataan matalalla kynnyksellä jo varhaisemmassa vaiheessa työkyvyn tuen palvelujen piiriin. Alueelle laadittiin ja hyväksyttiin työ- ja toimintakyvyn tunnistamisen vahvistamiseksi tuen tarpeen tunnistamisen taulukko (ks. liite). Työkyvyn tuen tiimin prosessiin (ks. liite) on kuvattu tunnistamisen jälkeinen polku. Asiakkaan voi ohjata/lähettää konsultaatiotiimiin mikä tahansa asiakkaan kanssa asioiva toimijataho tai asiakas itse. Lähettävä taho ottaa asiakkaalta suostumuksen (Y100 -lomake) asiakkaan asian käsittelyn mahdollistamiseksi. Konsultaatiotiimissä käsitellään papereiden perusteella asiakkaan suostumuksella hänen asiaansa ja asiakas ohjataan konsultaatiotiimistä asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti joko työkyvyn tuen tiimille tai muuhun hänen tarvitsemaansa palveluun. Konsultaatiotiimissä laaditaan työkyvyn tuen koonti työkyvyn tuen tiimiä varten (ks. liite). Työkyvyn tuen tiimin koordinoija toimii koonnin kirjaajana. Pilotointivaiheessa konsultaatiotiimi kehitti aikajanan asiakkaan tilanteesta, mikä helpottaa saamaan kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta nopealla silmäyksellä (ks. liitteet). Seinäjoella pilotoitavasta konsultaatiotiimin toiminnasta laadittiin opinnäytetyö yhteistyössä YAMK-opiskelijan kanssa, opinnäytetyön aiheena on konsultaatiotiimimallin kehittäminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Ohessa linkki opinnäytetyöhön Pannaan toimeksi: konsultaatiotiimimallin kehittäminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella - Theseus
Mikäli asiakkaan palvelutarve edellyttää työkyvyn tuen tiimiä niin asiakas ohjataan tiimille ja siellä asiakkaan asiaa käsitellään kokonaisvaltaisesti yhdessä asiakkaan ja moniammatillisen asiantuntijatiimin kesken. Työkyvyn tuen tiimille määriteltiin peruskokoonpano ja lisäksi tiimissä on tarpeen mukaan mukana myös muita toimijoita. Työkyvyn tuen tiimiin osallistuvat asiantuntijat saavat ennakkoon tiedon tiimille tulevista asiakkaista tiimin koollekutsujalta. Työkyvyn tuen tiimissä mietitään yhdessä asiakkaan kanssa päätavoite ja osatavoitteet sekä yhteensovitetaan palvelut ja etuudet. Tiimissä laaditaan työkyvyn tuen suunnitelma, mihin kirjataan myös asiakasvastaava. Asiakasvastaavaksi määritellään sen organisaation ammattilainen, minkä palvelut ovat siinä vaiheessa asiakkaalle ensisijaisia. Asiakasvastaava toimii tarvittaessa asiakkaan tukena ja varmistaa yhdessä asiakkaan kanssa, että suunnitelma etenee. Työkyvyn tuen tiimi on pääsääntöisesti kertaluontoinen palvelu. Työkyvyn tuen tiimin jälkeen asiakkaan on mahdollista antaa asiakaspalaute. Työkyvyn tuen tiimin toimintaa ja tarkoituksenmukaisuutta seurataan sitä varten laaditun Excel-taulukon avulla.
Osassa alueen työkyvyn tuen tiimejä pilotoitiin laadittuja lomakkeita sekä testattiin ja kehitettiin konsultaatiotiimin toimintaa kesän ja syksyn -22 aikana.
ERITYISRYHMIEN TYÖKYVYN TUEN TIIMI
Perustetaan erityisryhmien työkyvyn tuen asiantuntijatiimi johon kuuluu lääkäri, psykologi, toimintaterapeutti, hanketyöntekijät (sosiaaliohjaaja, psyk.sh) Kelan asiantuntija. Asiakkaan prosessi etenee sujuvasti, asiakaan kanssa tehdään kattava työkyvyntuen suunnitelma ja se jalkautetaan asiakkaan verkostoon. Tiimin palvelut hyödyttävät erityisesti tilanteissa joissa asiakkaan aiempi polku on ollut pirstaleinen ja asiakkuuksia on voinut olla monelle eri taholle. Asiakas ei kuitenkaan ole löytänyt työllistymiseen sopivaa väylää, kyseessä täsmätyökykyiset asiakkaat joilla ei usein ole aiempaa kokemusta työelämästä. Asiakkailla voi olla epäselvyyksiä diagnooseissa (esim lievä kehitysvamma tai neurokirjon diagnoosi). Tässä mallissa asiakkaan asioihin pysähdytään perusteellisesti ja käydään läpi myös aiemmat tutkimukset ja asiakirjat. Asiakkaan toimintakyvyn kuvauksessa selvitetään haasteiden lisäksi olemassa olevat vahvuudet ja annetaan suosituksia tarvittavista tukitoimista.
Työvoimapula on kiihtynyt Etelä-Pohjanmaalla viimeisten vuosien aikana. Yritysten on vaikea löytää työvoimaa ja vuonna 2020 jopa viidesosa avoimista työpaikoista jäi täyttämättä. Vastaavasti alueella kunnat ovat eriasteisesti kiinnostuneita työllisyydenhoidon ja erityisesti heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllistymisen tukemisesta. Osatyökykyisten työntekijöiden palkkaukseen liittyvät riskit punnitaan tarkasti ja osin myös vastuisiin liittyvä virheellinenkin tieto on osaltaan vaikuttamassa palkkauspäätöksen tekemiseen.
Etelä-Pohjanmaalla työttömien määrä on pysynyt maan keskiarvoon verrattuna alhaisena. Maaliskuussa 2022 työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli 6,5%. Pitkäaikaistyöttömistä yli vuoden työttömänä olleiden määrä on laskussa, mutta yli 2 vuotta työttömänä olleiden määrä jatkaa puolestaan kasvua. Perinteisesti työ- ja toimintakyvyn ongelmia on enemmän ja haasteet ovat monimutkaisempia, mitä pidempään työttömyys on kestänyt. Alueella käytetään myös mm. Kelan kuntoutuspalveluja valtakunnan tasoon verrattuna keskiarvoa vähemmän.
Osatyökykyisten / täsmätyökykyisten pääsy työmarkkinoille olisi tärkeää sekä yksilön henkilökohtaisen hyvinvoinnin että maakunnan elinvoimaisuuden näkökulmasta ja mm. tähän kehittämistyöllä pyrittiin vaikuttamaan.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Kehittämistyön ensisijainen kohderyhmä oli työkyvyn tuen tiimissä toimivat ammattilaiset. Ammattilaisten osaamisen lisääminen ja vahvistaminen edistää asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn haasteiden huomioimista kokonaisvaltaisesti sekä auttaa palvelujen ja etuuksien yhteensovittamisessa. Mahdollisiin työ- ja toimintakyvyn haasteisiin oli tavoitteena reagoida aiempaa varhaisemmassa vaiheessa. Monialaiset palvelutarpeet edellyttävät moniammatillista yhteistyötä ja yhteistyöllä palvelupolkuja voidaan sujuvoittaa ja työllistymisen edellytykset paranevat.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin teematyönyrkissä, pääasiassa Teams-verkkoyhteyden kautta. Lisäksi kehittämistyössä hyödynnettiin asiakaskokemuksia. Asiakkaiden tarinoissa toistui kokonaisvaltainen kuulluksi/kuunnelluksi tulemisen tarve sekä liian myöhäinen tai kapea-alainen palvelutarpeen tunnistaminen.
ERITYISRYHMIEN TYÖKYVYN TUEN TIIMI
Tietoisuuden ja osaamisen lisääminen hyvinvointialueen toimijoilla työikäisten erityisryhmien tarpeista, liittyen työ -ja toimintakyvyn tuen tarpeiden tunnistamiseen, arviointiin sekä tukemiseen.
Alueella toimii työikäisten neuropsyk.asiakkaiden osaajaverkosto. Verkostolla on tarvittaessa käytössä asiantuntijatiimin konsultaatiotuki.
Asiakasosallisuuden vahvistaminen, erityisryhmien työkyvyntuen arviointiprosessi käynnistyy jalkautumisella asiakkaan omaan toimintaympäristöön, liikkeelle lähdetään asiakkaan kuvaamasta nykytilanteesta ja omista tavoitteista. Vuorovaikutustilanteessa huomioidaan mahdolliset kommunikaation haasteet esim kielelliset erityisvaikeudet sekä toiminnanohjauksen pulmat. Ensikohtaaminen pyritään mitoittamaan asiakkaan voimavarojen ja kykyjen mukaan. Selkokieli, asioiden pilkkominen, varmistetaan että asiakas ymmärtää mitä palvelu sisältää ja miten edetään ja kehen asiakas voi olla yhteydessä mikäli lisäkysymyksiä tulee.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
- Työkyvyn tuen tiimien kehittäminen on vahvasti mukana hyvinvointialueen valmistelun kokonaisuutta (mm. yhteisiä tapaamisia/työpajoja palvelujaoston kanssa ja osallistuttiin aktiivisesti työkyvyn tuen valmistelutyöryhmään)
- Työkyvyn tuen palvelut on tavoitteena kiinnittää osaksi tulevan hyvinvointialueen strategiaa
- Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen kanssa tehtiin yhteiskehittämistä ja tavoitteena on, että työkyvyn tuen tiimien kehittämistyö jatkuu Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa Työkykyohjelma hankkeen päättymisen jälkeen
- Osassa alueellisia työkyvyn tuen tiimejä pilotoitiin toimintamallia kokonaisuudessaan ja juurruttaminen ja kehittämistyö jatkuvat olemassa olevien työkyvyn tuen tiimien voimin
- Alueellisten työkyvyn tuen tiimien koollekutsujat olivat vahvasti mukana kehittämistyössä ja juurruttamistyö jatkuu alueilla heidän johdollaan
- Työkyvyn tuen tiimien osalta juurruttaminen edellyttää myös tietoisuuden lisäämistä, ei pelkästään ammattilaisten vaan myös asiakkaiden. Tietoisuuden lisäämistä on hyvä tehdä kohdennetusti, mutta hyödyntäen myös mm. sosiaalista mediaa. Ohessa linkki työkyvyn tuen tiimeistä kertovaan blogikirjoitukseen.
- Työkyvyn tuen tiimien osalta osaamista ylläpidetään mm. laaditun perehdytysmateriaalin avulla, mikä takaa myös henkilöstön vaihtuessa osaamisen pysymisen tiimitoiminnan osalta
- Alueelliset työkyvyn tuen tiimit toimivat olemassa olevien resurssien voimin ja alueen yhteisen tahtotilan turvin. Jatkossa alueen tiimien yhtenäinen toiminta edellyttää suunnitellumpaa koordinointia ja johtamista. Johtamisen näkökulmasta haasteena on yli organisaatiorajojen menevä moniammatillinen yhteistyö asiakkaan parhaaksi.
- Alueellisten työkyvyn tuen tiimien koordinointi on toteutettu tähän saakka tiimien koollekutsujien (joko alueen terveydenhoitaja tai sosiaaliohjaaja) toimesta heidän oman työnsä ohella ja jatkossa tähän tarvittaisiin erillinen koordinoija, mm. työkykykoordinaattori.
ERITYISRYHMIEN TYÖKYVYN TUEN TIIMI
Erityisryhmien työkyvyn tuen tiimin toiminta siirtyy hyvinvointialueelle osana Eskoon asiantuntijapalveluita, jotka sijoittuvat vammaispalveluiden alle sosiaali-ja perhepalveluihin.
Tiimin toimintaa on esitelty oman organisaation johtoryhmälle ja hallitukselle, joissa toiminnan tarve on tunnistettu.
Olemme olleet mukana asiantuntijapalveluiden kehittämispäivissä edistämässä tiimin toimintaa ja sen nivoutumista osaksi asiantuntijapalveluiden palvelutuotteita.
ALUEELLISET TYÖKYVYN TUEN TIIMIT
Työkyvyn tuen tiimit käynnistyivät tavoitteen mukaisesti Isossakyrössä ja Seinäjoella. Toiminnasta on saatu palautetta toimijoilta ja he ovat kokeneet tiimien toiminnan tärkeäksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Alla esimerkkejä toimijoiden palautteista;
”TYKE-tiimien vahvuus on ehdottomasti moniammatillisuus ja asioiden pohtiminen yhdessä, asiakas siinä keskiössä”
”TYKE-tiimissä muiden toimijoiden näkökulma avautuu uudella tavalla, oppii hahmottamaan asiakkaan kokonaisuutta laajemmin.”
”On ollut hienoa huomata, miten asiakkaiden asiat ovat menneet eteenpäin.”
”Meillä on tiiminä tosi vahva tahtotila toimintaan ja kaikki ollaan tosi sitoutuneita”
”Tiimiin osallistuminen tuo varmuutta omaan työhön ja osaaminen kehittyy, kun pohdiskellaan yhdessä.”
”Uusia kehittämisideoita tiimin parantamiseksi syntyy herkästi ja ne otetaan avoimesti vastaan.”
” Tiivis ja yhdessä tiimissä työskenteleminen on avannut myös aikuissosiaalityön asiakkaille ja työntekijöille uuden ja suoran palveluväylän.”
”Tiimillä olisi hyvä olla oma koordinaattori.”
”Mahtavaa, kerrankin Kela paikalla.”
Alueellisiin työkyvyn tuen tiimeihin on pikku hiljaa ohjautunut asiakkaita aiempaa varhaisemmassa vaiheessa ja ohjaajatahot ovat laajentuneet. Kiinnostus työkyvyn tuen tiimeistä ja niihin ohjaamisesta ja ohjautumisesta on lisääntynyt alueella ja yhteydenottoja toimintamallin esittelyyn liittyen on tullut useilta eri tahoilta.
Työkyvyn tuen tiimeille laadittuja yhtenäisiä lomakkeita on pilotoitu osassa alueen tiimejä ja käyttöönoton myötä toimijat ovat antaneet palautetta ja kehittämisehdotuksia, jotka on huomioitu lopullisissa lomakeversioissa. Yhtenäisten toimintatapojen ja lomakkeiden myötä tiimien toiminta on muuttunut aiempaa suunnitellummaksi ja koordinoidummaksi. Työkyvyn tuen tiimeissä on huomioitu asiakkaan kokonaistilanne ja suunniteltu yksilölliset jatkopolut. Asiakkaita on ohjattu laajasti eri organisaatioiden palveluihin, kuten terveydenhuollon palveluihin, sosiaalipalveluihin, Kelan palveluihin ja TE-toimiston palveluihin. Terveydenhuollon palveluista esiin nousee mm. lääkärinvastaanotot jatkotutkimusten, lähetteiden sekä lausuntojen osalta, Kelan osalta kuntoutuspalvelut ja etuudet, sosiaalipalveluiden osalta työllistämistä edistävät palvelut sekä taloudellinen tuki sekä TE-palveluiden osalta työllistämistä edistävät palvelut.
Konsultaatiotiimien toiminta on todettu hyödylliseksi erityisesti nyt, kun tavoite on ohjata työkyvyn tuen tiimeihin entistä varhaisemmassa vaiheessa. Konsultaatiotiimien on todettu toimivan ns. portinvartijoina, että työkyvyn tuen tiimeihin asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti palvelutarpeensa mukaan ja kaikki tarvittava taustatieto on valmiina sekä terveystarkastus tehtynä ennen kuin asiakkaan asia viedään työkyvyn tuen tiimille. Mikäli asiakasta ei ole ollut tarkoituksenmukaista ohjata varsinaiselle työkyvyn tuen tiimille, niin konsultaatiotiimissä on mietitty jatkopolku asiakkaalle ja hänet on ohjattu muiden palvelujen piiriin. Näitä muita palveluja ovat olleet mm. lääkärin vastaanotolle, aikuissosiaalityöhön, työvalmentajapalveluun, terveystarkastukseen, terveyskeskuksen psykiatriseen tiimiin, osatyökyvyttömyyseläkkeen selvittäminen ja osa-aikatyön etsiminen, sopeutumisvalmennukseen, vertaistukiryhmään, Kelan kuntoutuskurssille, ammatilliseen kuntoutukseen, työllisyyshankkeeseen, lääkärikonsultaatioon ja TYP:een. Konsultaatiotiimin on koettu tärkeäksi kokoontua suhteellisen usein ja varsinaisen työkyvyn tuen tiimin hiukan harvemmin. Tärkeää on huomioida myös tiimin toiminta-alueen koko ja suhteuttaa kokoontumiset sen mukaisesti.
Lääkärin mukanaolo työkyvyn tuen tiimissä on koettu erittäin tärkeäksi ja tärkeänä on pidetty myös sitä, että lääkäri on työ- ja toimintakykyasioista kiinnostunut ja niihin perehtynyt. Kaikilta tiimissä mukana olevilta toimijoilta edellytetään myös toisen työn kunnioittamista ja arvostamista. Samalla tiimityö lisää osaamista toisten tiimiläisten työstä ja toisten organisaatioiden palveluista. Työkyvyn tuen tiimissä tärkeää on palveluiden ja etuuksien yhteensovittaminen asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti ja asiakasta kuunnellen.
ERITYISRYHMIEN TYÖKYVYN TUEN TIIMI
Palveluun on ohjautunut 23 asiakasta, prosessit ja palvelutarpeet ovat olleet moninaisia ja pitkäkestoisia. Suurin osa asiakkaista on ollut nuoria aikuisia, joilla neurologisia erityisvaikeuksia ja usein liitännäisenä mielenterveysongelmia. Asiakkaiden kokonaistilanteiden selvittely on vaatinut pysähtymistä ja aikaa.
Asiakkaat ovat toivoneet tältä palvelulta mm: "pompottelun loppumista", "oikean diagnoosin tarkennusta", "jotain selkeyttä tilanteeseen", "oikeaa työtä", "puhumisen sijaan toimintaa" "ratkaisua eläkepäätökseen"
Viranomaiset ovat odottaneet palvelulta: Perusteellista työ ja toimintakyvyn arviointia ja diagnostiikan tarkennusta sekä kannanottoa etuuksiin.
Yhteistyötahoilta saatujen palautteiden perusteella (mm TYP, TE-palvelut, sosiaalityö, erikoissairaanhoito) palvelu on koettu erittäin tarpeelliseksi.
" Tämä meiltä on puuttunut"
"Perusteellista ja asiantuntevaa perehtymistä työikäisten nepsy-asiakkaiden tilanteisiin"
"Hyvä juttu, että aikuisille nepsyille kehitetään palveluita, nämä asiakkaat alueella ilman kunnon palveluita ja riittävää osaamista."
" Tärkeä palvelu - huolena ettei näitä asiakkaita tunnisteta ja osata ohjata oikeaan palveluun."
" Tunnistamisen jälkeen on myös haastavaa löytää oikea palvelu ja siihen maksusitoumus"
"Voi meillä olisi näitä asiakkaita vaikka kuinka paljon, jotka hyötyisivät tästä palvelusta."
" Asiakkailta on tullut palautetta, että ovat kokeneet hyvänä sen, että heitä on pidetty koko prosessin ajan tilanteen tasalla ja heillä on ollut numero johon tarvittaessa voi matalalla kynnyksellä olla yhteydessä."