Yhdessä kohti parempaa mielenterveyttä, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Sujuvat palvelut -valmennus, (RRP, P4, I1)

Tavoitteena on selkeyttää ja kuvata aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhteistyöprosessit asiakkaiden hoidossa ja palvelussa. Kehittämistyön tukena hyödynnämme henkilöstökoulutusta ja tarvittaessa terapianavigaattoria.

Toimintamallin nimi
Yhdessä kohti parempaa mielenterveyttä, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Sujuvat palvelut -valmennus, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on selkeyttää ja kuvata aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhteistyöprosessit asiakkaiden hoidossa ja palvelussa. Kehittämistyön tukena hyödynnämme henkilöstökoulutusta ja tarvittaessa terapianavigaattoria.

Toteutuspaikka
Espoo
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

31.01.2024

Viimeksi muokattu

16.12.2024
Ratkaisun perusidea

Hyvinvointialueella on meneillään organisaatiomuutos aikuisten sosiaalipalveluissa ja mielenterveys- ja päihdepalveluissa, joiden myötä on ollut tarpeen tarkastella nykyisiä toimintamalleja. Ratkaisu keskittyy yhteisten prosessien kehittämiseen asiakasnäkökulma edellä. Kehitettävä toimintamalli perustuu yhteistyökäytänteiden toimivuuteen, asiakkaan palveluihin pääsyn nopeutumiseen sekä henkilöstön osaamisen lisäämiseen koulutuksen keinoin. 

Toimintaympäristö

Tiedostamme, että hyvinvointialueemme väestö kasvaa, ikääntyy ja muuttuu yhä monikulttuurisemmaksi, mikä johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kysynnän kasvuun. Nykyinen hyvinvointialueen palvelurakenne painottuu ennaltaehkäisyn ja varhaisen tuen sijaan raskaisiin ja korjaaviin palveluihin, mihin pyritään saamaan muutosta esimerkiksi palveluprosesseja kehittämällä. 

Monesta muusta hyvinvointialueesta poiketen alueemme väestö on kasvussa ja vuonna 2023 länsiuusimaalaisia ennustetaan olevan yli 510 000.  Länsiuusimaalaista ruotsinkielisiä on 12% ja 16% puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia. 

Yhteiskunnallinen tilanne vaikuttaa aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaisiin heikentävästi. Tämänhetkisen hallituksen suunnittelemat ja toteuttamat leikkaukset koskevat edellä mainittujen  asiakasryhmien lisäksi kaikkia suomalaisia. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin rakentaminen on tehty yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Henkilöstön osaamisen lisäämiseen tähtäävässä koulutuksessa osa-alueet ovat terapianavigaattori, akuutin kriisin kohtaaminen ja motivoiva haastattelu. Koulutus toteutettiin pilottina ja sen  tarkoituksena on tukea aikuisten sosiaalipalvelujen henkilöstöä  asiakkaan mielenterveys- ja päihdeongelmien ja haasteiden puheeksi otossa. Koulutus toteutetaan monimuotoisesti: teoriaosuus verkkokoulutusalusta sekä käytännön tuki taitopajoissa. Koulutuksen antia arvioidaan ja mallinnetaan laajemmin koskemaan isompaa henkilöstömäärää hyvinvointialueella tulevaisuudessa. 

Tarkoitus on perustaa yhteiset aikuisten sosiaalipalvelujen ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen foorumit, missä jaetaan tietoa ja voidaan käsitellä nimettömänä case-tapauksia. 

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä aikuisten sosiaalipalvelujen välillä tapahtuvaa konsultaatiota on tarpeen edelleenkehittää hyvinvointialueella käyttöönotettavaa digialustaa hyödyntämällä.  

Tiedolla johtamiseen panostetaan jatkossa kehittämällä systemaattiseen seurantaan sopivia mittareita, kuten palveluun pääsyn aika yhteisille asiakkaille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin rakentamisen lähtökohtana oli pohtia, kuka on meidän yhteinen asiakas. Hän on Liisa. Liisa tarvitsee monien eri ammattilaisten apua ja tukea. Liisan tarpeista käsin kuvasimme asiakkaaksi tulon alkuvaiheen nykytilanteen sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa että aikuisten sosiaalipalveluissa. Keskeisiä havaintoja olivat palvelujen eritahtisuus, palvelujen vähäinen kohtaaminen, lisäosaamisen tarve tunnistaa Liisan mielenterveydellisiä pulmia sekä tarve sujuvoittaa asiakkuuden alkuvaihetta. 

Havaintojen tunnistamisen jälkeen rakensimme tavoitetilan, mihin hyvinvointialueella mielenterveys- ja päihdepalveluissa ja aikuisten sosiaalipalveluissa Liisan kohdalla pyrimme vuoden 2027 loppuun mennessä:  saat yhdellä yhteydenotolla tarvitsemasi avun ja tuen palvelujen aloittamiseen saman arkipäivän aikana. Tavoite on kova, mutta mahdollinen saavuttaa.  

Toimintamallia kehitettäessä on hyvinvointialueella ollut samaan aikaan meneillään organisaatiomuutos sekä  mielenterveys- ja päihdepalveluissa että aikuisten sosiaalipalveluissa. Uudistukseen liittyen aloittaa vuoden 2025 alusta aikuisten sosiaalipalveluissa toimintansa uusi Aikuisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja ajanvaraus Neuvis, minkä yhteys on pidetty esillä tässä projektissa tavoitteina olleiden palvelujen väliseen yhteistyökäytänteiden toimivuuteen ja asiakkaan palveluihin pääsyn nopeutumiseen liittyen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on rakennettu Liisan näkökulmasta mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä aikuisten sosiaalipalvelujen yhteisille asiakkaille. Mallia voidaan kuitenkin soveltaa myös muissa palveluissa, kun halutaan uudistaa ja sujuvoittaa yhteisten asiakkaiden asiakkaaksi tuloa. 

Keskeistä on, että kaikilla on yhteinen halu tehdä töitä yhteisten asiakkaidemme kanssa, ja näin ollen varmistaa muutosten läpivientiä organisaatiossa.