JuniorDigiagentti-toiminta
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hallinnoima Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke palkkasi nuoria kesätöihin pariksi viikoksi kertomaan hyvinvointialueen OmaEP digipalveluista ja toimimaan digitukena asiakkaille. Toimintamalli työllisti 29 nuorta.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hallinnoima Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke palkkasi nuoria kesätöihin pariksi viikoksi kertomaan hyvinvointialueen OmaEP digipalveluista ja toimimaan digitukena asiakkaille. Toimintamalli työllisti 29 nuorta.
Digitalisaatio etenee nopeasti ja on tullut vahvaksi osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. Väestön digitaaliset valmiudet eivät kuitenkaan kehity samassa tahdissa. Ikääntyminen, alueellinen eriarvoisuus ja digitukea tarvitsevien ryhmien kasvu (esim. iäkkäät, maahanmuuttajat, mielenterveyskuntoutujat) korostavat tarvetta matalan kynnyksen digituen palveluille. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella kehitetty Digiagentti-toimintamalli (ks. linkki) vastaa digituen tarpeeseen ja tähän toimintamalliin linkittyen tavoitteena on JuniorDigiagenttitoiminnan avulla tuoda nuoret vahvemmin osallisiksi toimintaan.
JuniorDigiagenttitoiminnan kohderyhmänä ovat ensisijaisesti Etelä-Pohjanmaan asukkaat. Erityisesti ne, jotka tarvitsevat tukea digipalveluiden käytössä, esimerkiksi ikäihmiset tai henkilöt, joille sähköinen asiointi ei ole arkipäivää. Nuoret Digiagentit jalkautuivat eri puolille maakuntaa kirjastoihin, terveyskeskuksiin ja julkisiin tiloihin esittelemään OmaEP- ja Tarmoa-palveluita selkeästi ja matalalla kynnyksellä.
Toiminnan toinen kohderyhmä ovat nuoret kesätyöntekijät, jotka saavat mahdollisuuden kartuttaa työkokemustaan, oppia asiakaspalvelua ja kehittää digiosaamistaan. Nuoret toimivat digitukena asukkaiden ja hyvinvointialueen välillä sekä pääsevät tutustumaan hyvinvointialueen toimintaan käytännön tasolla uudella tavalla.
Toiminnan aikana kerrytetään asiakasymmärrystä suoraan kentältä: nuoret raportoivat yleisimmistä kysymyksistä ja kohtaamisista, joissa nousivat esiin esimerkiksi digipalveluiden käyttöön liittyvät esteet ja ennakkoluulot. Nuoret havainnoivat, miten esittelypisteiden sijoittelu ja sijainti vaikuttavat asiakaskohtaamisiin. Tätä tietoa hyödynnetään jatkossa digipalveluiden kehittämisessä ja viestinnän suunnittelussa.