Kehittäjäasiakkaat - Koilliskeskuksen pilotti
Kehittäjäasiakkaiksi haettiin ilmoituksilla koillisen alueen asukkaita, joilla on omakohtaista kokemusta sote-palveluista asiakkaana tai läheisenä. Työryhmä työsti monialaisesta Minun tiimini -mallista asiakaslähtöisemmän ja tuotti siihen liittyviä materiaaleja.
Toimintamallin nimi
Kehittäjäasiakkaiksi haettiin ilmoituksilla koillisen alueen asukkaita, joilla on omakohtaista kokemusta sote-palveluista asiakkaana tai läheisenä. Työryhmä työsti monialaisesta Minun tiimini -mallista asiakaslähtöisemmän ja tuotti siihen liittyviä materiaaleja.
Kehittäjäasiakastoiminta oli osa PirSOTEn Kehitetään yhdessä -sotepilottia, jonka tavoitteena oli kehittää sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluintegraatiota sekä monialaisen yhteistyön toimintamalleja. Monikanavaisen haun ja valintahaastattelujen perusteella muodostettiin 8 hengen kehittäjäasiakastyöryhmä. Ryhmästä haluttiin mahdollisimman moninainen (esim. Ikä, sukupuoli, perhe- ja työllisyystilanne, kokemustausta). Työryhmä kokoontui keväällä 2022 neljä kertaa (á 2 h). Tapaamiset suunnittelivat ja ryhmää ohjasivat projektipäällikkö Tiina Piispanen ja PirSOTE-projektisuunnittelija Hanna Niskanen. Tapaamisilla tehtiin monialaiseen Minun tiimini -työskentelyyn tarkoitettu asiakasesite, palvelutarpeen kartoittamiseen liittyvä asiakaskortti, monialainen suunnitelmalomake sekä työstettiin prosessikaavioita. Työryhmä vaikutti näihin materiaaleihin merkittävällä tavalla ja niistä saatiin helposti ymmärrettäviä, yleiskielisiä ja visuaalisesti houkuttelevia. Materiaalit viimeisteli ehdotusten pohjalta ammattigraafikko Vanja Autio. Kehittäjäasiakkaat ideoivat sote-uudistukseen valmistelevan asukasillan ja esittivät perusteluja kokemusasiantuntijan palkkaamisesta sote-palvelujen kehittämiseen. Esityksen pohjalta pilottiin palkattiin kokoaikainen koulutettu kokemusasiantuntija syksyksi 2022. Työryhmän työskentelyssä olennaista oli vuorovaikutus pilotin muiden työryhmien kanssa, minkä johdosta osallistaminen ja kehittäminen ei jäänyt irralliseksi tai näennäiseksi. Tärkeintä kehittäjäasiakkaille oli heiltä saadun palautteen mukaan kokemus mahdollisuudesta vaikuttaa. Toimintamalli on monistettavissa myös muuhun sosiaali- ja terveyspalvelujen monialaiseen kehittämistyöhön.
Toiminta edellyttää työntekijän/työntekijöiden nimeämistä, jotka vastaavat kehittäjäasiakkaiden rekrytoinnista, tapaamisesta suunnittelusta ja ohjaamisesta sekä kehittämisideoiden eteenpäin välittämisestä palveluihin. Kehittäjäasiakkaille maksettiin osallistumisesta korvaus. Säännöllinen yhteydenpito kehittäjäasiakkaisiin ja viestintä eri toimijoiden välillä on tärkeää, jotta kehittäjäasiakkaat kokevat osallistumisensa merkittäväksi ja vaikuttamismahdollisuutensa todellisiksi. Työntekijän työparina ohjaustoiminnassa voi olla myös kokemusasiantuntija.