Osallistavat menetelmät yhteiskehittämisen mahdollistajina

Yhteiskehittämisen osallistavat menetelmät tarjoavat keinon kehittää palveluita haavoittuvassa asemassa oleville ihmisille. Osallistujat saavat mahdollisuuden tulla kuulluksi, osallistua ja vaikuttaa yhteiseen asiaan, johon haetaan muutosta. 

Toimintamallin nimi
Osallistavat menetelmät yhteiskehittämisen mahdollistajina
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Yhteiskehittämisen osallistavat menetelmät tarjoavat keinon kehittää palveluita haavoittuvassa asemassa oleville ihmisille. Osallistujat saavat mahdollisuuden tulla kuulluksi, osallistua ja vaikuttaa yhteiseen asiaan, johon haetaan muutosta. 

Toteutuspaikka
Oulun seurakuntayhtymä, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde), järjestöt Hyvän mielen talo ry, Oulun kaupungin asukkaat, Diakonia-ammattikorkeakoulu
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)

Tekijä

Marja Pinolehto

Luotu

11.03.2025

Viimeksi muokattu

05.06.2025
Ratkaisun perusidea

Yhteiskehittäminen on prosessi, jossa tuotetaan ratkaisuja tavoiteltavaan muutokseen. Hyvän ja kestävän ratkaisun tekemiseen tarvitaan kaikki osapuolet, joita muutos koskee.  Kuulemalla kaikkien osapuolten näkökulmia voidaan huomata tai oppia asioita, jotka muutoin jäisivät piiloon. Yhteiskehittämisessä korostuu toimija-/asiakaslähtöisyys, voimavarojen painottaminen, kyvykkyys, muutos on väistämätön- asennoituminen, suuntautuminen tulevaisuuteen ja yhteistyö. 

Tässä esitellään kolme menetelmää, joiden avulla voidaan saada kaikki  osallistujat tasavertaisesti mukaan yhteiskehittämiseen, jolloin jokaisen äänellä on mahdollisuus tulla kuulluksi. Periaatteena menetelmissä on osallistujien osallisuuden ja toimijuuden mahdollistaminen. Jokaisella osallistujalla on mahdollisuus vaikuttaa, mihin kehittämisessä keskitytään. 

Yhteiskehittäminen tapahtuu työpajoissa. Työpajoissa yhteiskehittäminen on ohjattu prosessi, jossa syntyy me- tunne ja sitoutuminen kehittämiseen. ​Kaikkien menetelmien työpajoissa on sama rakenne: aluksi pidetään yhteinen orientaatio, sen jälkeen jakaudutaan pienryhmiin ja dokumentoidaan keskustelu, jokaisen mielipide kaikkien nähtäville, lopuksi kerrotaan yhteenvedot tuloksista ja arvioidaan työpaja.

  • Kriittisten tapahtumien menetelmän avulla voidaan tunnistaa inhimilliseen toimintaan edistävästi tai estävästi vaikuttavia tapahtumia, jolloin se mahdollistaa toiminnan vaikuttavuuteen liittyvien tekijöiden tunnistamisen.  Työpajassa pyritään ymmärtämään ihmisten kokemuksia ja toimia heidän omassa ympäristössään ja jokapäiväisessä elämässä esiintyvissä tilanteissa. Osallistujia pyydetään kertomaan mahdollisimman konkreettisesti mitä tapahtuu mielenterveys- ja päihdepalveluissa Oulussa. Työpajassa jakaudutaan pienryhmiin. Hanketyöntekijöiden tehtävänä on ohjata pienryhmissä työskentelyprosessia. Hanketyöntekijä kirjaa osallistujien ajatuksia paperille kaikkien nähtäväksi ja toinen keskusteluttaa osallistujia teemasta.
  • Me-We-us -menetelmän avulla huomioidaan, että ihmisten erialaisuus reagoinnin suhteen: toiset ovat nopeampia reagoimaan, ja toiset ovat pohtivampia ja hitaammin syttyviä.  Työpajassa jokainen osallistuja kirjaa ensin itse kokemustaan mielenterveys- ja päihdepalveluista (Me). seuraavaksi muodostetaan pienryhmiä, joissa jokainen jakaa omia kokemuksiaan ja muodostetaan ryhmän kokemus (We). Viimeisessä vaiheessa tuotetaan kaikkien osallistujien (Us) kokemukset yhteisiksi ja ne kirjataan näytölle kaikkien nähtäväksi. (Nummi 2011).
  • Learning cafe:ssa osallistujat jaetaan pienryhmiin, joissa on omat teemat. Teema esitetään pöytäkunnalle ja keskusteluaikaa on x min, jonka aikana kahvilan pitäjä kirjaa ajatuksia pöydällä olevalle paperille. Kunkin keskustelun jälkeen osallistujat vaihtavat pöytää, mutta kahvilan pitäjä jäi  pöytään välittämään uuden kierroksen osallistujille.  

 Yhteiskehittäminen on prosessi, jota edeltää kartoitusvaihe;  tunnistetaan tarvittavat osapuolet ja kerätään aiheeseen liittyvää tietoa. Tällöin kerätään mielipiteitä palveluista haavoittuvassa asemassa olevilta, heidän läheisiltään sekä heidän kanssaan työskenteleviltä ammattilaisilta. Mielipiteiden keräämisen jälkeen kootaan useimmin toistuvat  teemat, jotka määritellään kehittämisen kohteiksi. Tuloksista järjestetään tiedotustilaisuus kaikille prosessiin osallistuneille.  Näin heillä on mahdollisuus varmistaa tulosten oikeellisuus ja oman osallistumisensa vaikuttavuus.

Seuraavaksi kartoitusvaiheessa nousseita teemoja lähdetään ideoimaan yhteiskehittämisen pajoissa. Ideoita kokeillaan käytännössä ja osallistujat arvioivat ne. Ideoiden toteutusta arvioidaan seuraavassa työpajassa. Kokeiluihin on mahdollista tehdä muutoksia. Tässä vaiheessa kannattaa viimeistään pohtia, miten hyvin toimivaa ideaa saadaan juurrutettua ja keitä prosessiin tarvitaan. Juurrutusprosessia varten tarvittavat ihmiset ja kaikki yhteiskehittämiseen osallistuneet kutsutaan viimeiseen työpajaan, jossa käydään läpi kokeiluja ja hyviksi havaittujen kokeilujen juurrutusprosessia. 

Menetelmistä voi lukea lisää: 

Vuokila-Oikkonen, P., & Pinolehto, M. (2025). Osallistavat menetelmät mahdollisuutena rakentaa yhteistä ymmärrystä hyte-palveluiden kehittämisessä. Teoksessa J. Helminen (toim.), Osaamiskärjistä suuntaviivoja strategisiin tutkimus- ja kehittämisohjelmiin – Diakonia-ammattikorkeakoulun vuosikirja 2024 (s. 98–110). (Diak Vuosikirja – Diak Yearbook 4). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-450-3https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-450-3 pp 96-110. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueiden ja palveluiden kehittämisessä korostetaan kansalaisten ja palveluiden käyttäjien osallisuutta. Osallisuus toteutuu kehittämällä palveluita yhdessä, jolloin jokaisen ääni tulee kuulluksi ja vaikuttaa kehittämisen tulokseen. Yhdessä kehittäminen on tärkeää toteuttaa kaikkien kanssa, joita muutos koskee (järjestöt, hyvinvointialueet, seurakunta).​ Tavoite on suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhdessä osallistujien kanssa tavoiteltava muutos.

Yhteiskehittämisessä tuetaan toimijuutta vahvistamalla yksilön ja yhteisön voimavaroja. Yhteiskehittäminen tarjoaa toimijoille kokemuksen, että he ovat osallisena kehitettävään, yhteiseen asiaan. Heidän mielipiteillään on mahdollisuus vaikuttaa kehitettäviin palveluihin ja tätä kautta he voivat vaikuttaa myös omaan elämäänsä ja omiin yhteisöihinsä. Toimijuus rakentaa itseluottamusta ja motivaatiota osallistua ja vaikuttaa tulevaisuudessakin. 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yhteiskehittämisen kohderyhmänä ovat heikossa asemassa olevat ihmiset, työttömät ja työvoiman ulkopuolella olevat, joilla on mielen hyvinvoinnin tai päihteiden käytön haasteita, heidän läheisensä sekä ammattilaiset, jotka työskentelevät heidän kanssaan. 

Ennen yhteiskehittämisen työpajoja tehtiin kartoituksia, em. kohderyhmältä on kerätty mielipiteitä ja tarpeita mielenterveys- ja päihdepalveluista. Mielipiteitä on kerätty eri alueille järjestetyissä työpajoissa ja henkilökohtaisten kertomusten avulla sekä jalkautumalla kohderyhmien luokse. Kartoituksista tehdyn analyysin kautta on nostettu yhteiskehittämisen työpajojen aiheiksi teemoja, jotka ovat eniten nousseet esille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ratkaisun juurrutusta varten tarvitaan toiminnasta vastaavan johdon tuki ja suunnitelma siitä, miten juurrutusta lähdetään toteuttamaan sekä juurrutuksesta vastaava yhteyshenkilö.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ihmiset, jotka ovat osallistuneet kehittämiseen kertoivat tulleensa kuulluksi

Toteutetut ryhmät palvelivat osallisuuden ja toimijuuden tavoitetta

Vuokila-Oikkonen. P & Kostekivi-Ohenoja, m. (2025). Ryhmät vahvistavat osallisuutta ja toimijuutta. Dialogi. https://dialogi.diak.fi/2025/02/28/ryhmat-vahvistavat-osallisuutta-ja-toimijuutta/ 

Elämäni Tarinana menetelmä auttoi identiteetin muutoksessa 

Vuokila-Oikkonen, O. (2025). Elämäni Tarinana -menetelmä tuo uusia näkökulmia elämään. Dialogi. https://dialogi.diak.fi/2025/02/13/elamani-tarinana-menetelma-tuo-uusia-nakokulmia-elamaan/

  Kostekivi-Ohenoja, M., Tomperi, P.  & Vuokila-Oikkonen, P. 2025. Elämäni Portfolio tukee naisvankien identiteettityötä. Dialogi. https://dialogi.diak.fi/2025/04/08/elamani-portfolio-tukee-naisvankien-identiteettityota/ 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteiskehittäminen vaatii kaikkien mukaan saamista, joita muutos koskee. 

Aluksi tunnistetaan tahot, joita tarvitaan mukaan. Tunnistetaan viestintäkanavat, joita tahot käyttävät. Voidaan tarvita monikanavaista ja toistuvaa viestintää. Organisaatioiden johdon vakuuttaminen aiheen tärkeellisyydestä voi auttaa työntekijötä osallistumaan. Pyydetään työntekijoitä käytännön työssä kutsumaan heikossa asemassa olevia mukaan. He voivat tulla mukaan myös yhdessä. 

Työntekijöiltä yhteiskehittäminen vaatii avarakatseisuutta ja joustavaa asennetta. Heikommassa asemassa olevat ja palveluihin pettyneet ovat erityinen haaste saada mukaan. Seuraavaksi käytännön vinkkejä kokeilujen pohjalta, jotka voivat auttaa tässä haasteessa:

  • Yhteiskehittämisen tapaa voi suunnitella haavoittuvassa asemassa olevien kanssa, silloin heidän on myös helpompaa osallistua koko prosessiin. 
  • Yhteiskehittäminen järjestäminen paikassa, jossa tavallisesti liikkuu paljon heikossa asemassa olevia.
  • Oman panoksen vaikuttavuuden havaitseminen.
  • Henkilökohtainen kutsu kasvokkain.
  • Tutustuminen ennen yhteiskehittämistä, esim. kohtaamispaikassa.
  • Tarjoilu tai jokin palkinto houkuttaa mukaan.
  • Etukäteen mahdollisimman tarkka tiedottaminen pajan kulusta käytännössä ja osallistujan roolista. Parasta on, jos osallistumisen tapa voi olla omaehtoinen. Mahdollisesti suunnitelma hätätilanteiden varalle, jos osallistuja tarvitsee apua pajassa oloonsa.  
  • Paikalle saapumista voi helpottaa, jos joku (mieluiten tuttu) pajan työntekijöistä tulee vastaan ja paikalle saavutaan yhdessä.
  • Toisesta palvelusta tuttu työntekijä, kaveri tai läheinen voi tulla mukaan. 
  • Yhteiskehittämisen ilmapiirin tärkeää olla turvallinen, hyväksyvä ja avoin.   
  • Toiminnallinen tekeminen voi helpottaa osallistumista.