POSOTE20: Nepsy-tiimi
NEPSY-tiimin tavoitteena on tarjota varhaisen vaiheen tukea pilotointikunnissa lapsille, nuorille sekä heidän perheilleen. Lisäksi tarkoituksena on myös vahvistaa ammattilaisten osaamista Nepsy-erityispiirteiden huomioimiseen.
Toimintamallin nimi
NEPSY-tiimin tavoitteena on tarjota varhaisen vaiheen tukea pilotointikunnissa lapsille, nuorille sekä heidän perheilleen. Lisäksi tarkoituksena on myös vahvistaa ammattilaisten osaamista Nepsy-erityispiirteiden huomioimiseen.
NEPSY-tiimi tarjosi varhaisen vaiheen tukea pilotointikunnissa lapsille, nuorille sekä heidän perheilleen. Lisäksi Nepsy-tiimi vahvisti ammattilaisten osaamista neuromoninaisuuden ja nepsy-erityispiirteiden huomioimista sekä oikeanlaisen tuen tarjoamista mm. konsultaatiotuen, infojen sekä Nepsy-kahviloiden kautta.
Neuropsykiatrisesti oireilevat ja diagnoosin saaneet asiakkaat ja heidän perheet ovat usein ns. väliinputoajia. Perheiden tilanteet eivät välttämättä täytä kriteereitä palveluihin pääsyyn tai heillä voi olla toisaalta asiakkuus monessa eri yksikössä yhtä aikaa. Moniammatillisen tuen toimivuus ei vastaa tällä hetkellä asiakasnäkökulmasta asiakkaiden tarvetta. Asiakkaat kokevat pompottelua palvelusta toiseen ja palvelut näyttäytyvät pirstaleisina.
Neuropsykiatriset häiriöt ja niihin liittyvät piirteet ovat vasta viime vuosikymmenen aikana tulleet tutummaksi kasvatus- ja opetusalan sekä sosiaali- ja terveysalan työntekijöille. Viime vuosina on alettu paremmin tunnistamaan näiden lasten ja nuorten tuen tarpeita. Palveluiden kehittäminen ei ole edennyt samaa vauhtia, mikä on aiheuttanut haasteita mm. kouluissa ja terveydenhuollossa sekä mm. lisännyt lastensuojelun tarvetta joidenkin perheiden osalta.
Asiakkaille tarjotut palvelut eivät aina vastaa tuen tarvetta tai palveluja ei saada oikea-aikaisesti, jolloin on jo tarve raskaammalla tuelle kuten esimerkiksi lastensuojelun tuelle.
NEPSY-tiimin kohderyhmä on neuroepätyypilliset alaikäiset ja heidän perheet sekä tämän ryhmän kanssa työskentelevät ammattilaiset(kasvatus- ja sivistystoimen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset). NEPSY-tiimin asiakkuuteen ei vaadita diagnoosia vaan tarkoitus on tukea erityisesti niitä lapsia, nuoria ja perheitä, joissa pohditaan voisiko oireilun taustalla olla neuropsykiatrinen häiriö. NEPSY-tiimin asiakkuudessa voi olla myös niitä lapsia ja nuoria, joiden diagnosointiprosessi on vielä kesken tai he ovat vasta saaneet diagnoosin.
Asiakasymmärrystä on kerätty kuulemalla ammattilaisia sekä asiakkaita. Ammattilaisille on toteutettu kartoitus, jonka tarkoituksena oli selvittää mm. millaista tukea ammattilaiset kaipaavat omaan työhön ja millaisena he näkevät tämän hetkisen palvelujen tarjonnan. Asiakkaille suunnattu kysely toteutettiin marras-joulukuun 2022 aikana. Asiakaskokemuksia on kasattu myös asiakasraadin tapaamisilla sekä asiakaspalautteen kautta. Myös työntekijöiltä on kerätty palautetta tiimin palvelujen pilotoinnin ajan.
Pilotoidut palvelut 15.8.2022-31.5.2023
- Tukipuhelin ammattilaisille ja asiakkaille (Konsultaatio sekä ohjaus ja neuvonta)
- Konsultaatio- sekä ohjaus- ja neuvonta-tapaamiset ammattilaisille ja asiakkaille
- Ryhmä- ja vertaistukitoiminta yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa
- Nepsy-infot asiakkaille ja ammattilaisille
- Monialaisen Nepsy-verkoston kasaaminen
Pilotointia toteutti kaksi nepsy-koordinaattoria yhteistyössä eri paikallisten toimijoiden kanssa. Tiimimallin kehittäminen on vaatinut monialaista osaamista, erityisesti osaamista toimia neuroepätyypillisten asiakkaiden kanssa. Nepsy-koordinaattorit suunnittelivat ja toteuttivat pilotoitavia palveluja yhdessä näiden toimijoiden kanssa sekä kehittäjä-sosiaalityöntekijän tuella. Kevät 2022 suunniteltiin pilotointia, joka aloitettiin elokuussa 2022. Kesällä 2023 kasattiin yhteen saatuja tuloksia pohjaksi tiimimallin jatkokehittämistä.
Kuinka saadaan tiimimallista vakiintunut toimintatapa?
- Tarvitaan riittävästi aikaa pilotoinnin suunnitteluun ja valmisteluun
- Riittävät resurssit peilaten pilotoinnin suunnitelmaa (mm. työntekijät, materiaalit, aika, raha)
- Selkeä työnkuva ja työnjako
- Alueella jo olevat toimijat mukaan suunnitteluun ja toteutukseen
- Asiakkaat mukaan kehittämiseen
- Johtaja ja päättäjä-tason tuki kehittämiselle ja toteutukselle
- Halu muutokseen, motivoituneet työyhteisöt
Nepsy-tiimin pilotoinnin kautta tietoisuus ja ymmärrys neuromoninaisuudesta on lisääntynyt pilotointialueella. Asiakkaille suunnatut infot ovat lisänneet ymmärrystä omasta tai perheenjäsenen nepsy-piirteistä ja arjen toiminnasta. Vanhemmille suunnatuissa infoissa on mahdollistunut vertaistuki. Pilotointialueella on lisääntynyt tietoisuus myös siitä, että ammattilaiset tarvitsevat lisää tietoa ja koulutusta aiheesta, jotta he pystyvät tukemaan neuroepätyypillisiä asiakkaita, potilaita ja oppilaita. Konsultaation kautta on pystytty tukemaan ammattilaisia heidän omassa perustehtävässään.
Monialainen yhteystyö on helpottunut eteläisellä alueella mm. Yhdessä aika-toiminnan kautta, jossa asiakkaan kanssa kokoonnutaan yhdessä monialaisessa tiimissä pohtimaan ratkaisuja arjen haasteisiin. Nepsy-verkoston kasaamisen kautta myös alueella työskentelevät neuropsykiatrisen valmentaja- koulutuksen käyneet työntekijät ovat tulleet paremmin tutuksi toisilleen sekä he ovat yhdessä käytyjen keskustelujen kautta saaneet tukea omaan työhön.
Asiakasraadin ja asiakaspalautteen hyödyntäminen kehittämistyössä on tuonut vahvaa asiakasosallisuutta kehittämistyöhön. Asiakasraadin ja asiakaspalautteen kautta palveluja ollaan voitu kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarvetta. Tätä kautta on myös saatu arvokasta tietoa siitä mikä toimii ja mitä pitää vielä kehittää.