Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus/Etelä-Pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan maakunnan työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden malli. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus/Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaan maakunnan työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden malli. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan maakunta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Luotu

28.05.2021

Viimeksi muokattu

01.11.2022

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Etelä-Pohjanmaan työllistymisen tuen palvelukokonaisuus on kuvattuna liitteenä olevaan ns. kennokuvaan. Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus linkittyy vahvasti sosiaalihuollon työllistymistä tukevaan palvelukokonaisuuteen, jonka kuvaus löytyy linkin takaa (Kehittämisen polku -> Kuvaa ja jaa, mm. asiakastarina kuvattuna työkyvyn tuen roolien kautta). TYP-toiminta on alueella organisoitunut Seinäjoen kaupungin sosiaalipalveluiden palvelukokonaisuuteen, joten kuvaus on liitetty osaksi em. kokonaisuutta.

Työkyvyn tuen toimijoiden rooleja palvelukokonaisuudessa on avattu tarkemmin liitteessä. Roolit on kokonaisuuteen kuvattu ns. yleisellä tasolla. Tarkemmat kuvaukset eri näkökulmista löytyvät myös Sosiaalihuollon työllistymistä tukevan palvelukokonaisuuden sekä Työkyvyn tuen tiimien kuvauksista. Työkykykoordinaattorin työnkuvaa on mallinnettu osaksi konsultaatio- ja työkyvyn tuen tiimiä (ks. liite). Työkykykoordinaattorin toivotaan olevan osa työkyvyn tuen tiimin vakiokokoonpanoa. Työkyvyn tuen tiimin toimintamallissa tehokas toimintapa vaatii paljon etukäteistyötä ja jälkikäteen tehtävää työtä, jota työkykykoordinaattori voisi hoitaa. Työkykykoordinaattorin olisi hyvä olla työkykykoordinaattorikoulutuksen käynyt henkilö, jolla on osaamista asiakkaiden työ- ja toimintakykyhaasteista, työllistymisen ja työkyvyn palveluista, kuntoutuksesta ja monialaisesta yhteistyöstä.

Tavoitteiden mukaisesti kehittämistyössä keskityttiin myös asiakkaiden ja heidän palvelutarpeidensa tunnistamiseen. Liitteenä työnhakija-asiakkaista tehty asiakassegmentointi, joista erityisesti yhteis- ja pitkäaikaisasiakkaat ovat työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden piirissä. Toimijoiden käyttöön asiakasohjauksen tueksi kehitettiin työ- ja toimintakyvyn arvioinnin tarpeen tunnusmerkeistä taulukko (liitteenä).

Toiminnan mittarina käytetään jatkossa mm. alueella jo nyt laajasti käytössä olevaa Kykyviisaria. Työkykypistemäärä on myös käytössä; asiakas arvioi itse työkykyään esim. ohjautuessaan työnhakijoiden terveystarkastukseen ja/tai ennen työkyvyn tuen tiimin kokoontumista (jatkoseurannasta sovitaan erikseen). Asiakaspalautelomakkeena työkyvyn tuen tiimeissä on käytössä hyvinvointialueen Sote-keskuksien käyttöön tuleva yhtenäinen, kansallinen asiakaspalautelomake. Yhtenäisen lomakkeen avulla saadaan myös työkyvyn tuen palveluista vertailukelpoista tietoa (lomake Työkyvyn tuen tiimien kokonaisuuden alla liitteenä). Tavoitteena on, että yhtenäinen asiakaspalautelomake on jatkossa käytössä kaikissa työkyvyn ja työllistymisen tuen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Palveluiden seurantaan ja vaikuttavuuden arviointiin hyödynnetään eri organisaatioiden tietojärjestelmiä, mm. Etelä-Pohjanmaan alueella jatkossa olevaa yhtenäistä sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmää (mm. palvelut, niiden käyttö, tapaamisten määrä, palveluprosessit, palvelun kesto, palvelutarpeet, kustannukset).

 

 

Erityisryhmien työkyvyn tuen palvelukokonaisuus Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Tiimi: Lääkäri, psykologi, toimintaterapeutti, sosiaaliohjaaja, psykiatrinen sairaanhoitaja sekä Kelan asiantuntija

Tiimin tarkoitus: Monialaisia palveluita tarvitsevien asiakkaiden tilanteen arviointi ja palvelukokonaisuuden suunnittelu.

Toimii koko hyvinvointialueella, eri yhdyspinnoilla. Asiantuntija-tiimi kokoontuu kahden viikon välein ja kokonaisuus räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan.

Yhdyspinnat: asiakas, perhe, toisen asteen oppilaitokset, työpajat, te-palvelut, kuntouttava työtoiminta, työvalmennus,  aikuissosiaalityö, vammaispalvelut, perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito, Kela

Asiakastarpeet: työkyvyntuen tarpeen kartoitus, asiakkaalla voi olla kehitysvamma, laaja-alaisia oppimisen vaikeuksia ja neuropsykiatrisia oireita, toisinaan diagnoosi on epäselvä.  Asiakkailla on usein suuria haasteita opinnoissa sekä työelämään pääsyssä. 

Prosessin alkutilanne: monitahoiset, epäselvät asiakastilanteet. tällä hetkellä asiakkaat ovat ohjautuneet palveluun eri tahoilta( sosiaalitoimi, perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito, TE-palvelut). 

sosiaaliohjaaja ottaa lähetteen vastaan ja asiantuntija-tiimissä suunnitellaan palvelun aloitus.

Palvelun sisältö: Alkutilanteen kartoitus asiakkaan omassa toimintaympäristössä, Taustatietojen keräys suostu-lomakkeiden allekirjoitukset ja aikaisempien paperien tilaus, lääkäri perehtyy asiakirjoihin ja alkukartoituksessa saatuihin tietoihin. asiantuntija-tiimi kokoontuu lääkärin johdolla, tarvittavien tutkimuksien suunnittelu

Psykologin ja toimintaterapeutin tutkimukset suunnitelmien mukaan, lääkärin vastaanotto, verkostopalaveri, jatkosuunnitelmien laatiminen yhdessä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa 

Prosessin lopputilanne: Asiakkaan nykytilanne, toimintaympäristö/ verkosto kartoitettu ja asiakas ohjautuu oikeaan palveluun.

Asiakkailla on asiakkuuksia monille eri tahoille (mm psykiatrian poli, Kelan kuntoutusta toteuttavat tahot, typ-palvelut, te-palvelut, työvalmennus, IPS-hanke, työpaja) ja näitä tahoja on koordinoitu kohti yhteisiä tavoitteita mm verkostopalavereissa.

Osalle asiakkaita on tehty eläkesuositus, osa on saanut oikean diagnoosin ja siihen kuuluvat etuudet, tarvittaessa lääkehoidon tarkistus, osalle suunniteltu työvalmennusta ja aloitettu työkokeilu.

Alueella koetaan, että erityisesti paljon palveluita tarvitsevat asiakkaat hyötyisivät räätälöidystä palveluverkosta, joka kootaan asiakkaan tarpeet ja elämäntilanne huomioiden.  Toiveena on, että tulevassa työkyvyn tuen palvelukokonaisuudessa asiakas voi saada palveluja rinnakkain ja samanaikaisesti, eikä vain peräkkäin. Tätä tukisivat myös erilaiset jalkautuvan työn mallit sekä asiantuntijakonsultaatiomahdollisuudet. 

 

Toimintaympäristö **

Etelä-Pohjanmaan maakunnassa asui vuoden 2020 lopulla 192 150 henkeä ja oli siten väkiluvultaan yhdeksänneksi suurin maakunta. Työikäisten (eli 15–64-vuotiaiden) osuus väestöstä oli Etelä-Pohjanmaalla vuoden 2020 lopulla 57,7 % eli neljänneksi pienin koko maassa. Vuosina 2011–2020 työikäisten väestöosuus on pienentynyt jokaisessa maakunnassa. Etelä-Pohjanmaalla työikäisten osuus alentui koko maan tasoa enemmän. Etelä-Pohjanmaalla 65 vuotta täyttäneiden asukkaiden osuus oli 26 prosenttia väestöstä, kun koko maassa tähän ikäryhmään kuuluvia oli 22,7 prosenttia. (Tilastokeskus. Tunnuslukuja väestöstä alueittain 1990-2020)

Väestö jakaantuu melko tasaisesti eri puolille maakuntaa. Maakunnan taajamissa asuu pienempi osuus väestöstä kuin maassa keskimäärin. Vuonna 2019 taajama-aste oli Etelä-Pohjanmaalla 73,6 %, kun se oli koko maassa 86,4 %. Kaupunkialueella asuvien osuus väestöstä oli Etelä-Pohjanmaalla Manner-Suomen pienin. Myös ulkomaalaisten osuus väestöstä oli vuoden 2020 lopulla maakuntien pienin 1,8% (noin 3500 henkilöä). (Tilastokeskus. Taajama-aste alueittain 2019 ja Tunnuslukuja väestöstä alueittain 1990-2020)

Väestöennusteen mukaan Etelä-Pohjanmaan väkiluku tulee alentumaan vuoden 2040 loppuun mennessä noin 10 %. Koko maakunnan kunnista vain Seinäjoen ja Ilmajoen väkiluku on kasvussa. Suurinta väestön väheneminen tulee ennusteen mukaan olemaan Vimpelissä ja Soinissa, molemmissa väkiluku on tippumassa yli 28%. Samaan aikaan myös työikäisten määrä on alueella vähenemässä. Lasten ja nuorten määrä vähenee ennusteen mukaan vuoteen 2040 mennessä jopa 20-30% ja 75 vuotta täyttäneiden määrä puolestaan kasvaa merkittävästi (56%) nykyisestä. (Etelä-Pohjanmaan liitto, Työmarkkinat ja elinkeinoelämä - Tilastoja ja ennakointia Etelä-Pohjanmaalta - Etelä-Pohjanmaan liitto (epliitto.fi)

Työvoimapula on kiihtynyt Etelä-Pohjanmaalla viimeisten vuosien aikana. Yritysten on vaikea löytää työvoimaa. Vuonna 2020 jopa viidesosa avoimista työpaikoista jäi täyttämättä. Työvoiman tarve on laajinta sosiaali- ja terveysalalla sekä teollisuudessa, mutta koskettaa laajasti myös muita aloja. Maakunnan haasteena on nuorten muuttoliike maakunnasta pois, korkeakoulualoituspaikkojen väheneminen, väestön ikääntyminen, maahanmuuttajien pieni osuus väestöstä ja työpaikkojen sijainti. (Etelä-Pohjanmaan liitto,  https://epliitto.fi/tilastot/tyovoimapulan-taustalla-poismuuttavat-nuoret-ja-osaavan-tyovoiman-puute/)

Työttömien määrä on pysynyt maan keskiarvoon verrattuna alhaisena. Maaliskuussa 2022 työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli 6,5%. Työttömien määrä on selkeässä laskusuunnassa verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen. Pitkäaikaistyöttömistä yli vuoden työttömänä olleiden määrä on laskussa, mutta yli 2 vuotta työttömänä olleiden määrä jatkaa puolestaan kasvua. (Työllisyyskatsaus, Etelä-Pohjanmaa ETELÄ-POHJANMAA Työllisyyskatsaus Maaliskuu 2022 (temtyollisyyskatsaus.fi) Oivon ja Kerättären raportin (2018, Osatyökykyisten reitit työllisyyteen - etuudet, palvelut, tukitoimet) mukaan voidaan arvioida, että pitkäaikaistyöttömien määrästä noin puolet ovat osatyökykyisiä. Työkyvyn ongelmia on enemmän ja haasteet ovat monimutkaisempia, mitä pidempään työttömyys on kestänyt.

Etelä-Pohjanmaalla TE-palveluita järjestää TE-toimiston rinnalla kaksi maaliskuussa 2021 toimintansa aloittanutta työllisyyden kuntakokeilua (ks. liite). Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) järjestetään Etelä-Pohjanmaalla yhtenäisenä verkostona koko maakunnan alueella.  Sosiaalipalvelujen kokonaisuus ja järjestämisen nykytila löytyvät Sosiaalihuollon työllistymistä tukevan palvelupolku -kokonaisuuden alta. Työkyvyn tuen palveluja tarjoavat myös muut toimijat, kuten TE-toimistot, kuntakokeilut ja Kela. Palveluja kehitettäessä tulee huomioida myös näiden yhdyspintojen tarjoamat palvelut päällekkäisyyksien välttämiseksi. Liitteenä em. toimijoiden tarjoamia työkyvyn tuen palveluja. 

Osatyökykyisten / täsmätyökykyisten pääsy työmarkkinoille olisi tärkeätä sekä yksilön henkilökohtaisen hyvinvoinnin että maakunnan elinvoimaisuuden näkökulmasta. Oivon ja Kerättären raportissa todetaan, että tarve nykyistä laajemmalle monialaiselle ja moninäkökulmaiselle palvelujärjestelmälle on ilmeinen. Työttömät työnhakijat tarvitsevat palveluiden yhteen sovittamista, terveydenhuollon palveluita ja työkykyyn liittyviä arviointi- ja tukipalveluita. Työttömien palvelukokonaisuus vaatii jatkossa vahvaa yhteistoimintaa vähintään te-palveluiden, sosiaalipalveluiden, terveydenhuollon ja Kelan kesken myös Etelä-Pohjanmaalla.

ERITYISRYHMIEN TYÖKYVYN TUEN PALVELUKOKONAISUUS

Kohderyhmänä ovat vaativaa erityistä tukea tarvitsevat työikäiset henkilöt. Kohdejoukkoa yhdistää palvelujen laaja käyttö ja he sitovat merkittävän määrän viranomaisten henkilötyöpanosta nykyisessä palvelujärjestelmässä. Kohderyhmän palveluissa vaikuttavuus on tällä hetkellä vaihteleva ja heidän asemansa palveluiden saannissa ja laadussa voi olla eriarvoinen paikallisesti / alueellisesti tarkasteltuna. 

Työkyvyntuen palvelukokonaisuuden toimenpiteet kohdistuvat ensisijaisesti  eri tavoin tukea tarvitseviin työikäisiin. Kehitysvammaisten henkilöiden lisäksi toimenpiteistä hyötyvät henkilöt joilta diagnoosi puuttuu. Diagnoosin puuttuminen aiheuttaa sen, ettei asiakkaalla ole subjektiivista oikeutta palveluihin ja TE-palveluiden tuki ei sellaisenaan ole riittävä työllistymistä edistävissä palveluissa. Erityisesti neurokirjon asiakkaat kuuluvat tähän väliinputoajien ryhmään.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kehittämistyön ensisijainen kohderyhmä oli tuen piirissä toimivat ammattilaiset. Ammattilaisten osaamisen lisääminen ja vahvistaminen edistää asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn haasteiden tunnistamista ja yhdessä moniammatillisten verkostojen kanssa mallinnettu työkyvyn tuen palvelukokonaisuus auttaa täsmätyökykyisten ja haastavassa työmarkkinatilanteessa olevien asiakkaiden ohjausta palvelutarpeen mukaisesti matalalla kynnyksellä palveluiden piiriin. Mahdollisiin työ- ja toimintakyvyn haasteisiin pystytään reakoimaan täten aiempaa varhaisemmassa vaiheessa. Monialaiset palvelutarpeet edellyttävät moniammatillista yhteistyötä ja yhteistyöllä palvelupolut sujuvoituvat ja työllistymisen edellytykset paranevat.  

Asiakasymmärrystä kerrytettiin alueen moniammatillisissa verkostoissa, projektiryhmässä ja  työnyrkeissä, pääasiassa Teams-verkkoyhteyden kautta.  Lisäksi asiakasymmärrystä kertyi koulutuksissa, kuten Työkyvyn tuen -koulutuksessa, jossa osallistujina oli alueen yhteistyötahojen ammattilaisia yli hallinto- ja organisaatiorajojen sekä Kerättären ja Paavolan työkyvyn arviointi koulutuksessa, jota kohdennettiin alueen työkyvyn tuen tiimien kokoonpanosta työnhakijoiden terveydenhoitajille sekä lääkäreille. Asiakasymmärrys lisääntyi myös työkykykoordinaattori-koulutuksessa, johon osallistui alueen kehittämistyössä mukana olevia toimijoita. 

 Erityisryhmien työkyvyn tuen palvelukokonaisuus

Työikäiset neurokirjon asiakkaat jäävät helposti vaille tarvitsemiaan sote-palveluita, eikä heidän tarpeitaan tunnisteta.  Nämä henkilöt saattavat näyttäytyä asiakkaina, jotka eivät sitoudu / motivoidu palveluihin ja tällöin taustalla vaikuttavat neuropsykiatriset haasteet voivat jäädä huomaamatta. 

Osaamisen ja asiakasymmärryksen lisäämiseksi hyvinvointialueen työvalmentajille ja vastaavissa tehtävissä toimiville henkilöille järjestettiin täydennyskoulutuksena Neuropsykiatrinen työvalmentaja koulutus. Koulutukseen osallistui 22 opiskelijaa ja siihen kuului 11 opetuspäivää.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

- kehittämistyö on vahvasti mukana hyvinvointialueen valmistelun kokonaisuutta (mm. yhteisiä tapaamisia/työpajoja palvelujaoston kanssa, osallistutaan aktiivisesti työkyvyn tukeen, työllistymiseen, osallisuuteen ja kuntoutukseen liittyviin valmistelutyöryhmiin)

- työkyvyn tuen palvelut kiinnitetään osaksi tulevan hyvinvointialueen strategiaa

- kehittäminen jatkuu Tulevaisuuden Sote-keskus -hankkeessa sekä Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa Työkykyohjelman päättymisen jälkeen

- hyviä käytäntöjä on pilotoitu hankeaikana, josta ne jäävät osaksi perustyötä hyvinvointialueen aloittaessa toimintaansa

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehittämistyön tuloksena  yhteistyö on tiivistynyt yhteisten keskustelujen, verkostojen ja työpajojen seurauksena. Työn seurauksena on tullut näkyväksi miten laaja verkosto toimijoita on ja verkoston kesken on luotu yhteistä kehittämis- ja tulevaisuusnäkökulmaa. Yhteisissä keskusteluissa on tultu tutuiksi, niin ihmiset kuin palvelutkin, ja yhteinen tavoite on tullut selkeäksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Työllistymistä tukevan palvelukokonaisuuden ylläpito ja yhteensovittaminen vaatii jatkuvaa keskustelua, osaamisen ylläpitämistä ja kehittämistä sekä asian esillä pitoa. 

Kansikuva
Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis