Hyvän kohtaamisen resepti
Yhteiskehittämisen prosessissa Kymsoten mielenterveys- ja päihdepoliklinikoiden ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat etsivät vastauksia kysymykseen: Miten voisimme mahdollistaa hyvää kohtaamista ja kuulluksi tulemista? Syntyi Hyvän kohtaamisen resepti-juliste ja tarinavihko
Toimintamallin nimi
Yhteiskehittämisen prosessissa Kymsoten mielenterveys- ja päihdepoliklinikoiden ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat etsivät vastauksia kysymykseen: Miten voisimme mahdollistaa hyvää kohtaamista ja kuulluksi tulemista? Syntyi Hyvän kohtaamisen resepti-juliste ja tarinavihko
Mitä on hyvä kohtaaminen ? Mitä ainesosia siihen kuuluu? Hyvän kohtaamisen resepti ja tarinat ovat syntyneet Kakspy ry:n LOV ME -hankkeessa yhteiskehittämisen tuloksena keväällä 2021. Yhteiskehittämisen prosessissa Kymsoten mielenterveys- ja päihdepoliklinikoiden ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat etsivät
vastauksia kysymykseen: Miten voisimme mahdollistaa hyvää kohtaamista ja kuulluksi tulemista erityisesti hoitoprosessin alussa?
Hyvä kohtaaminen on jokaiselle mahdollista, ja se voi tapahtua milloin vain. Hyvää kohtaamista voi oppia ja siinä voi kehittyä. Hyvä kohtaaminen aidosti läsnä ollen luo toivon pilkahduksia.
Uusien organisaatioiden käynnistymisvaiheessa, kuten Kymsotessakin, eivät toimintatavat ja -mallit ymmärrettävästi ole “valmiita” ja niitä pyritäänkin jatkuvasti kehittämään. Kymesoten mielenterveys- ja päihde-poliklinikoiden toiminnassa oli pohdittu, että miten potilaat sitoutusivat ja motivoituisivat paremmin hoitosuhteeseensa ja tätä kautta esim. käyttämättä jääneet hoitoajat vähenisvät.
Kymsoten Miepä-polien ja LOV ME-hankkeen kanssa joulukuussa 2020 käynnistetyn kehittämisyhteistyön lähtökohtana oli löytää ideoida ja löytää ratkaisuja ed. mainittuun haasteeseen. Sielläkin, niin kuin yleisesti ottaen monissa sote-palveluissa, on haasteina että palvelut ja asiakkaiden/potilaiden tarpeet eivät aina kohtaa. Tätä haastetta lähdettiin tarkastelemaan mm. kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisen näkökulmasta.
Tähänkin kehittämisprosessiin osallistuivat tiiviisti mielenterveys- ja päihdeongelmia kohdanneita henkilöitä ja/tai heidän läheisiään eli kokemusasiantuntijoita. Kehittämistyö perustui olennaisesti heidän kokemuksiin ja näkemyksiin. Hyvän kohtaamisen visuaalinen suunnittelu ja toteutus on tehty kokemusasiantuntijoiden voimin ja tarinavihkon tarinat ovat kokemusasiantuntijoiden kokemuksia ja näkemyksiä kohtaamisesta.
Kehittämistyössä asiakasymmärrystä kerrytettiin mm. eri kokemuksista kohtaamiseen liittyen; ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat etsivät vastauksia kysymykseen: Miten voisimme mahdollistaa hyvää kohtaamista ja kuulluksi tulemista? Voiko kuulluksi tuleminen ja hyvä kohtaaminen vahvistaa potilaan/asiakkaan hoitosuhteeseen kiinnittymistä? Tästä näkökulmasta ja työskentelystä syntyi Hyvän kohtaamisen Kulho-juliste ja tarinavihko.
Kokeiluvaiheessa Miepäpolien asiakkailta kerättiin tietoa heihin kohdistuneiden toimintojen vaikutuksista ja toimivuudesta.
TOIMINTAMALLIN KÄYTTÖÖNOTOSTA
- Johdon sitoutuminen on keskeistä uuden toimintamallin sekä ajattelumallin käyttöönotossa
- Käyttöönotto edellyttää sisäistä viestintää ja sparrausta SEKÄ usein muutosta toimintatavoissa ja toimintaan liittyvien henkilöiden ajattelussa -> tähän panostaminen sekä ajan käyttäminen
-Muutoksen mahdollistaminen ja tukeminen on tärkeää, jotta käyttöönotettava toiminto tuottaa toivottua hyötyä
- Toimintamallin käyttöönottovaiheessa on hyvä tehdä käyttöä edistävien tekijöiden sekä mahdollisten esteiden ja riskien tunnistamista -> "mahdollisuudet ja uhat"
- Käyttöönotto/mallin soveltaminen voi vaatia fasilitointiresurssia ja- osaamista -> tämän huomioiminen
LEVITTÄMISVAIHE
- Tavoitteena on saada käyttäjälähtöisen kokeilevan kehittämisen prosessi sekä sen avulla syntyneet toimintamallit käyttöön mahdollisimman laajalti organisaatiossa
- Levittämisvaiheessa mallinnettuja toimintamalleja esitellään eri keinoin, levittämisvaiheen toimia voivat olla esim. viestintä, (mini)seminaarit ja esitykset, kahdenväliset suhteet jne.
-> Viesti monikanavaisesti toimintamallien kehittämisestä ja käyttöönotosta organisaatiossasi. Käytä viestinnän tukena toiminnallisia kuvia ihmisistä.
-> Viesti eri toimintamallin hyötyjä palvelunkäyttäjille, ammattilaisille ja organisaatiolle
Hyvän kohtaamisen julistetta ja tarinavihkon käyttöä ja "olemassa oloa" kokeiltiin Kymsoten Miepä-poliklinikoiden asiakkailla ja työntekijöillä; kyseiset materiaalit olivat näkyvillä/luettavissa poliklinikoiden aulatiloissa sekä vastaanottohuoneissa.
Kokeiluajan loppupuolella toteutettiin palautekysely asiakkaille ja työntekijöille. Kyselyssä esille nousi mm.. seuraavat asiat:
- juliste herättää kiinnostusta -> luonteva tapa keskustella kohtaamisesta asiakkaiden ja työntekijöiden välillä
- toimii muistilistana/huoneentauluna kohtaamisessa
- hyvä työkalu, jolle löytyy käyttöä
- asiakkaat saavat kokonaiskuvan hyvästä kohtaamisesta
- Asiakkaat nostivat esille, että on hyvä/tärkeää kysyä "Mitä sinulle kuuluu?"
- Asiakkaat peilanneet hyvnä kohtaamisen elementtejä omassa elämässään/lähipiirissä tapahtuviin kohtaamisiin