Kiihdyttämö-toimintamalli – nuorten osallisuuden, työllistymisen -ja hyvinvoinnin vahvistaja

Kiihdyttämö on monialainen palvelumalli, joka hyödyntää systeemistä ajattelua ja konstellaatiomenetelmää nuorten osallisuuden ja työllistymisen edistämiseksi. Se vähentää yhteiskunnallisia kustannuksia ja vahvistaa ammattilaisten osaamista.

Toimintamallin nimi
Kiihdyttämö-toimintamalli – nuorten osallisuuden, työllistymisen -ja hyvinvoinnin vahvistaja
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kiihdyttämö on monialainen palvelumalli, joka hyödyntää systeemistä ajattelua ja konstellaatiomenetelmää nuorten osallisuuden ja työllistymisen edistämiseksi. Se vähentää yhteiskunnallisia kustannuksia ja vahvistaa ammattilaisten osaamista.

Toteutuspaikka
Hämeenlinnan kaupunki ja TyöHäme
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Häme
Hämeenlinna
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Liitteet ja linkit

Luotu

03.03.2025

Viimeksi muokattu

11.03.2025
Ratkaisun perusidea

Kiihdyttämö on uudenlainen monialainen palvelumalli, joka auttaa nuoria löytämään oman polkunsa koulutukseen, työelämään tai muuhun osallisuutta vahvistavaan suuntaan. Se yhdistää eri alojen ammattilaiset toimimaan yhdessä, ilman siiloutuneita palvelupolkuja. Mallin ytimessä on systeeminen ajattelu ja konstellaatiomenetelmä, joiden avulla nuoret saavat konkreettisia oivalluksia elämäntilanteestaan ja etenemisestään.

Tulokset puhuvat puolestaan: Kiihdyttämössä mukana olleet nuoret ovat löytäneet suuntaa nopeammin, ja samalla yhteiskunnalliset kustannukset ovat vähentyneet. Me emme tee päätöksiä nuorten puolesta – vaan autamme heitä näkemään itse, mikä heille on olennaista juuri nyt.

Tämä ei ole vain kokeilu – se on toimintamalli, joka on saanut valtakunnallista huomiota ja otetaan osaksi työvoimapalveluiden tulevaisuutta. Kiihdyttämö ei ole lisää byrokratiaa, vaan se tarjoaa rakenteisiin taipuvan, aidosti vaikuttavan tavan tukea nuoria heidän elämänsä käännekohdissa.

Toimintaympäristö

Toimintaympäristötekijät, jotka vaikuttavat kehittämiseen nyt ja tulevaisuudessa

Poliittiset ja lainsäädännölliset tekijät

  • Lakimuutokset kotoutumispalveluissa: Vuonna 2020 kotouttavan jälkihuollon ikäraja nostettiin 25 vuoteen, mutta vuonna 2024 se laskettiin takaisin 23 vuoteen. Tämä on jättänyt osan nuorista tuen ulkopuolelle ja vaatinut uusia ratkaisuja.
  • Sote-uudistus ja palveluiden järjestämisvastuun siirtyminen: Vuodesta 2023 alkaen sosiaali- ja terveydenhuollon vastuu siirtyi hyvinvointialueille, mikä vaikutti kotoutumispalvelujen organisointiin ja vaati uutta koordinaatiota kuntien ja hyvinvointialueiden välillä.
  • TE-palvelujen uudistus 2025: Työllisyyspalvelut siirtyvät kunnille, mikä vaikuttaa myös kotoutumisen tukemiseen ja vaatii uusien palvelumallien kehittämistä.
  • Monialaisen kotoutumissuunnitelman käyttöönotto: Tämä toimintamalli auttaa yhteensovittamaan kunnan, työllisyysalueen ja hyvinvointialueen palveluita ja varmistamaan nuorten kokonaisvaltaisen tuen.

Yhteiskunnalliset ja sosiaaliset tekijät

  • Nuorten aikuistumisen tukemisen tarve: Monet ilman huoltajaa maahan saapuneet nuoret tarvitsevat tukea vielä täysi-ikäistyttyään muun muassa asumisen, koulutuksen, työllistymisen ja talouden hallinnan kanssa.
  • Syrjäytymisriskin kasvu: Osa nuorista on pudonnut koulutus- ja työelämäpoluilta ja jäänyt palvelujärjestelmän ulkopuolelle. Tämä on lisännyt tarvetta yksilölliselle ja kokonaisvaltaiselle tuelle.
  • Rasismi ja eriarvoisuus: Pakolaistaustaiset nuoret voivat kohdata syrjintää, mikä vaikuttaa heidän osallisuuden kokemukseensa ja kiinnittymiseensä yhteiskuntaan.
  • Mielenterveysongelmien lisääntyminen: Eri taustaiset nuoret tarvitsevat tukea traumaattisten ja monialaisten kokemusten käsittelyyn, yksinäisyyden vähentämiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Toimintamalli on kulttuurista riippumaton, jolloin se toimii myös maahanmuuttajanuorten yksilöllisessä tukemisessa.

Taloudelliset tekijät

  • Kotoutumispalvelujen rahoituksen muutokset: Jälkihuollon ikärajan lasku ja kotoutumispalvelujen uudelleenorganisointi voivat vaikuttaa palveluiden saatavuuteen ja laatuun.
  • Kustannusvaikutukset kunnille: Myös kuntien vastuu työttömyysetuuksien rahoituksesta laajenee. Työmarkkinatuen lisäksi kuntien vastuulla tulee olemaan peruspäivärahan ja ansiopäivärahan perusosan rahoitus.
  • ELY-rahoitus ja EU-ohjelmat: Kohti uutta -hanke toteuttaa (ESR+) Kestävän kasvun Häme -ohjelmaa ja saa rahoitusta Hämeen ELY-keskukselta, mikä mahdollistaa kehittämistyötä, mutta edellyttää rahoituksen jatkuvuutta ja mallin juurruttamista pysyviin rakenteisiin.

Kulttuuriset ja ympäristötekijät

  • Muuttoliike ja globaalit kriisit: Kotoutumispalvelut eivät ole vain paikallisesti vaikuttava ilmiö, vaan ne kytkeytyvät laajempiin kansainvälisiin muutoksiin ja pakolaiskriiseihin.
  • Kotoutumisen ja nuoruuden kehitysvaiheet: On tärkeää huomioida, että nuoret eivät ainoastaan kotoudu uuteen yhteiskuntaan, vaan käyvät samalla läpi nuoruuteen liittyviä kehitysvaiheita, kuten itsenäistymistä ja identiteetin rakentamista.
  • Tarve rakenteelliselle uudistumiselle: Vanhat palvelumallit eivät enää riitä vastaamaan kotoutumisen ja kaikkien nuorten kohtaamiin haasteisiin. Tarvitaan institutionaalista joustavuutta ja mukautuvia ratkaisuja, jotka tukevat nuorten osallisuutta ja toimijuutta sekä vähentävät syrjäytymisen riskiä. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun palvelut eivät jää irrallisiksi, vaan ne huomioivat nuorten elämäntilanteiden kokonaisuuden (systeemisyys). Esimerkiksi monilla nuorilla koulutus- ja työpolut katkeavat, koska palvelut eivät jousta tarpeeksi, mikä korostaa rakenteiden uudistamisen tärkeyttä.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kiihdyttämö-toimintamallin taustalla on tehty taustakysely  THL:n osallisuuskyselyn ja pienet onnistumistarinat -työkalun avulla. Lisäksi on haastateltu kohderyhmän nuoria ja näistä saatua tietoa on hyödynnetty toimintamallin suunnitteluvaiheessa. Kiihdyttämö-toimintamalli nostaa heti alusta asti menetelmän avulla nuoren oman elämänsä toimijaksi. Tällöin myös kokemus osallisuudesta ja vaikuttamisesta on mahdollistunut.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kiihdyttämö-toimintamallin käyttöönoton ja juurruttamisen ehdot

Toimintamallin juurruttaminen ja levittäminen
Kiihdyttämö-toimintamallin vakiinnuttaminen vaatii systemaattista työtä, monialaista yhteistyötä ja johdon sitoutumista. Käytännön toimenpiteet juurruttamisen ja käyttöönoton onnistumiseksi ovat seuraavat:

  1. Toimintamallin integrointi osaksi palvelurakenteita
    • Mallin käyttöönotto linkitetään osaksi työllisyyspalveluita.
  2. Koulutus ja osaamisen vahvistaminen
    • Kiihdyttämöön osallistuville ammattilaisille järjestetään koulutuksia systeemisestä ajattelusta ja konstellaatio-menetelmästä.
  3. Monialainen yhteistyö ja verkostojen luominen
    • Toimintamalli edellyttää monialaista yhteistyötä ja tiedon jakamista eri toimijoiden kesken.
    • TYM- lain mukainen sosiaalityö, KELA ja työllisyys. Tämän lisäksi muita toimijoita kuten järjestöt, oppilaitokset ja yritykset otetaan mukaan kehitystyöhön.
  4. Resurssit ja rahoitus
    • Kiihdyttämössä olevat ammattilaiset toteuttavat Kiihdyttämöä osana omaa olemassaolevaa työtään. 
    • Kiihdyttämö on osa kunnan palveluita.
  5. Vaikuttavuuden seuranta ja arviointi
    • Toimintamallin vaikutuksia seurataan systemaattisesti ja tuloksia analysoidaan, jotta voidaan tehdä tarvittavia muutoksia ja kehitystoimia.
    • Mittareina käytetään nuorten työllistymistä, koulutukseen siirtymistä sekä ammattilaisten osaamisen kehittymistä.

Prosessi ja vaiheet toimintamallin vakiinnuttamiseksi

  1. Pilotointi ja testaus – Toimintamallin kokeileminen eri ympäristöissä ja käyttäjäpalautteen kerääminen.
  2. Arviointi ja kehitys – Pilotointien tulosten analysointi ja tarvittavat muutokset toimintamalliin.
  3. Koulutus ja jalkauttaminen – Ammattilaisten kouluttaminen ja toimintamallin integrointi organisaatioiden käytäntöihin.
  4. Leviäminen ja skaalautuvuus – Mallin laajentaminen muihin kaupunkeihin ja palvelujärjestelmiin.

Tavoite: Toimintamallista pysyvä ja vaikuttava osa palvelujärjestelmää
Kun toimintamalli on saatu vakiinnutettua, siitä muodostuu osa nuorten palvelupolkua ja se tukee nuorten työllistymistä, koulutukseen hakeutumista sekä osallisuuden vahvistamista laajasti eri sektoreilla​.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kiihdyttämö-toimintamallin käyttöönotto on tuottanut merkittäviä muutoksia nuorten osallisuuteen, ammattilaisten työskentelytapaan ja palvelujärjestelmän vaikuttavuuteen. Arvioinnissa on tunnistettu useita keskeisiä tuloksia:

  1. Nuorten osallisuuden ja toimijuuden vahvistuminen
    • Mallin avulla nuoret ovat saaneet uusia oivalluksia omista vahvuuksistaan ja esteistään.
    • Toimintamalli on auttanut nuoria jäsentämään elämäänsä ja tunnistamaan konkreettisia askelia kohti koulutusta ja työllistymistä​.
    • Pilotissa 100 % osallistuneista nuorista oivalsi itsestään uusia asioita ja koki edistystä omassa tilanteessaan​.
  2. Ammattilaisten uudenlainen työskentelytapa
    • Toimintamalli käänsi perinteisen ohjauksen asetelman ympäri: nuori itse asetti itselleen merkitykselliset tavoitteet ja ammattilaiset tukivat prosessia ilman ennakkoluuloja​.
    • Ammattilaiset ovat kehittäneet systeemistä ajatteluaan ja oppineet tunnistamaan paremmin nuorten yksilöllisiä tarpeita ja näkökulmia.
  3. Palvelujärjestelmän joustavuuden lisääntyminen
    • Kiihdyttämö on auttanut tunnistamaan ja purkamaan palveluiden sektorirajojen aiheuttamia haasteita.
    • Se on osoittanut monialaisen yhteistyön ja sektorirajat ylittävän työskentelyn tärkeyden.
    • Malli tukee palveluiden oikea-aikaista kohdentamista ja mahdollistaa resurssien tehokkaamman käytön​.
  4. Odottamattomat positiiviset vaikutukset
    • Nuoret ovat tulleet avoimemmiksi vastaanottamaan tukea ja rakentamaan tulevaisuuden näkymiä​.
    • Nuoren sisäisen motivaation herääminen (sisäinen muutos saa aikaan ulkoisen muutoksen)
    • Ammattilaiset ovat kokeneet menetelmän kehittävän myös heidän omaa työskentelyään, mikä on lisännyt työhyvinvointia ja jaksamista​.

Toimintamallin arviointi osoittaa, että sen käyttöönotto on tuonut merkittäviä muutoksia sekä yksilö- että järjestelmätasolla. Kiihdyttämö ei ainoastaan tue nuoria, vaan myös muuttaa rakenteita ja toimintatapoja pitkäjänteisesti.

Vinkit toimintamallin soveltajille

VINKIT TOIMINTAMALLIN SOVELTAJILLE

Toimintamallin soveltaminen ja resurssit
Kiihdyttämö-toimintamalli on kehitetty monialaiseen ja sektorirajat ylittävään työhön, ja se vaatii käyttöön otettaessa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Malli hyödyntää systeemistä ajattelua ja konstellaatiomenetelmää, mikä tarkoittaa, että se ei ole pelkästään yksittäinen työväline vaan kokonaisvaltainen lähestymistapa nuorten tukemiseen. Toimintamalli on sovellettavissa laajasti eri kohderyhmille ja ympäristöihin, mutta se vaatii ammattilaisilta koulutusta ja sitoutumista uudenlaiseen työskentelytapaan.

Käyttöönoton kannalta keskeisiä resursseja ovat:

  • Henkilöstö: Monialainen tiimi, joka koostuu eri alojen asiantuntijoista, kuten sosiaalialan, nuorisotyön, koulutuksen ja työllisyyspalveluiden ammattilaisista.
  • Toiminnan koordinaattori
  • Aika: Toimintamallin käyttöönottaminen vaatii perehtymistä ja koulutusta, mutta sen käyttö tehostaa palveluprosesseja pitkällä aikavälillä.
  • Rahoitus: Mallin levittäminen ja vakiinnuttaminen edellyttää alkuinvestointeja, mutta pitkällä aikavälillä se tuo säästöjä vähentyneinä syrjäytymiskustannuksina.
  • Osaaminen: Kiihdyttämö-mallin käyttö vaatii uudenlaista ajattelua ja menetelmäosaamista, jonka kehittämiseen panostaminen on tärkeää.

Toimintamallin soveltaminen eri kohderyhmille ja ympäristöihin
Kiihdyttämö-toimintamalli on suunniteltu erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville nuorille, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muissa konteksteissa, kuten työelämään siirtymisen tukemisessa, kotoutumispalveluissa tai koulutuksessa. Keskeistä on se, että nuori asetetaan oman elämänsä toimijaksi, ja hänen tarpeensa ja näkemyksensä ohjaavat työskentelyä​.

Sudenkuopat, jotka kannattaa välttää

  • Liian nopea käyttöönotto ilman riittävää perehdytystä: Kiihdyttämö-malli vaatii perusteellisen koulutuksen ammattilaisille, jotta sen perusperiaatteet ja toimintalogiikka ymmärretään.
  • Liiallinen keskittyminen valmiisiin ratkaisuihin: Mallin ydinajatus on nuoren oman ajattelun ja toimijuuden vahvistaminen. On tärkeää välttää valmiiden ratkaisujen tarjoamista, ja sen sijaan tukea nuorta löytämään omat vastauksensa.
  • Sektorirajojen mukaiset siilot: Kiihdyttämö-malli vaatii organisaatioilta monialaista yhteistyötä. Jos tieto ei kulje eri toimijoiden välillä, malli ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Lyhytjänteinen tarkastelu: Toimintamallin vaikutukset näkyvät usein vasta pidemmällä aikavälillä. Siksi on tärkeää seurata nuorten etenemistä ja tehdä pitkäjänteistä vaikuttavuusarviointia.

Yhteenveto
Kiihdyttämö-toimintamalli on vaikuttava ja skaalautuva tapa tukea nuoria heidän yksilöllisellä polullaan kohti koulutusta, työllistymistä ja osallisuutta. Sen onnistunut soveltaminen edellyttää ammattilaisten koulutusta, monialaista yhteistyötä sekä organisaatioiden sitoutumista pitkäjänteiseen kehittämiseen. Malli on joustava ja sitä voidaan soveltaa eri kohderyhmille ja ympäristöihin, mutta sen käyttöönotto vaatii valmistelua, resurssien kohdentamista ja sektorirajojen ylittämistä​.


Lisäkysymykset toimintamalliin:
a. Miksi juuri tämä toimintamalli pitäisi palkita?

- Kiihdyttämö-toimintamalli ansaitsee TerveSos-palkinnon, koska se edustaa aidosti vaikuttavaa, sektorirajat ylittävää ja systeemiseen ajatteluun perustuvaa ratkaisua, joka vastaa akuuttiin yhteiskunnalliseen haasteeseen: nuorten osallisuuden vahvistamiseen, syrjäytymisen ehkäisyyn ja työllistymisen tukemiseen.

Toimintamallin vaikuttavuus perustuu uudenlaiseen lähestymistapaan, jossa tapahtuu paradigman muutos: Nuoresta tulee toimija jo toimintamallin alussa, jolloin valta-asetelma muutetaan niin, että ammattilaiset eivät tee ratkaisuja nuorten puolesta, vaan tukevat heitä löytämään omat polkunsa koulutukseen, työelämään tai muuhun merkitykselliseen suuntaan. Konstellaatiomenetelmä ja systeeminen ajattelu tuovat esiin nuorten tilanteiden monimutkaiset rakenteet ja auttavat tunnistamaan sekä vahvuudet että etenemistä estävät tekijät.

Lisäksi Kiihdyttämö on saanut valtakunnallista näkyvyyttä, ja sen taloudelliset ja laadulliset tulokset osoittavat, että toimintamallia voidaan skaalata osaksi laajempia työvoimapalveluita ja sosiaalipalveluita. Se tehostaa resurssien käyttöä, vähentää kustannuksia ja vahvistaa ammattilaisten osaamista, mikä tekee siitä kestävän ja skaalautuvan ratkaisun.

b. Miten toimintamallissanne näkyy TerveSos -palkinnon tämän vuoden teema: Rohkeat ja raikkaat ilmiölähtöiset ratkaisut tulevaisuuteen
 

Kiihdyttämö-toimintamalli toteuttaa rohkeasti ja raikkaasti ilmiölähtöistä työskentelyä uudella tavalla:

  • Rohkeus: Toimintamalli rikkoo perinteiset hallinnon siilot ja kokoaa monialaisen tiimin ilman perinteisiä valta-asetelmia. Se uskaltaa kyseenalaistaa totutut käytännöt ja lähestyy nuorten tukemista aidosti heidän näkökulmastaan.
  • Raikkaus: Kiihdyttämö tuo uudenlaisia menetelmiä sosiaali- ja työllisyyspalveluihin, hyödyntäen muun muassa systeemistä ajattelua ja konstellaatiotyöskentelyä, jotka ovat innovatiivisia keinoja nuorten osallisuuden ja toimijuuden vahvistamiseen. 
    Toimintamalli on kulttuurista riippumaton ja sen avulla päästään tarkastelemaan universaaleja ihmisen perustarpeita.
  • Ilmiölähtöisyys: Kiihdyttämö ei ole vain yksittäinen palvelu, vaan se vastaa rakenteelliseen haasteeseen: miten nuoret saadaan mukaan koulutukseen ja työelämään tavalla, joka huomioi heidän yksilölliset tarpeensa ja elämän kokonaisuuden. Se yhdistää nuorten tarpeet ja yhteiskunnan palvelurakenteet joustavasti.
  • Tulevaisuuslähtöisyys: Malli luo pohjaa pitkäkestoisille ratkaisuille, joissa nuoret itse saavat välineitä vaikuttaa omaan elämäänsä. Se myös muuttaa ammattilaisten työskentelytapoja, mikä mahdollistaa ennakoivamman ja vaikuttavamman palvelun.

Kiihdyttämö-toimintamalli ei ole vain projekti, vaan se tarjoaa kestävän, tulevaisuuteen suuntautuvan ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan ratkaisun nuorten hyvinvoinnin ja työllistymisen tukemiseksi. Juuri siksi se ansaitsee TerveSos-palkinnon.