Monialainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjaus Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I2)

Monialaisen asiakas- ja palveluohjausmallin avulla ammattilaiset ohjaavat asiakkaat/asukkaat organisaatiorajat ylittäviin hyte-palveluihin ja toimintoihin. Malli vahvistaa eri toimijoiden yhteistyötä ja tukee monialaisia palveluintegraatiota.

Toimintamallin nimi
Monialainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjaus Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Monialaisen asiakas- ja palveluohjausmallin avulla ammattilaiset ohjaavat asiakkaat/asukkaat organisaatiorajat ylittäviin hyte-palveluihin ja toimintoihin. Malli vahvistaa eri toimijoiden yhteistyötä ja tukee monialaisia palveluintegraatiota.

Toteutuspaikka
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjaus, alueen kunnat, järjestöt ja seurakunnat. Kehitystä koordinoi yhdyspintatiimi.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

20.05.2024

Viimeksi muokattu

05.03.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli edistää alueen asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä tarjoamalla helposti saavutettavaa ja ajantasaista tietoa sekä selkeitä palvelupolkuja. Malli yhdistää digitaalisen ja henkilökohtaisen ohjauksen, jotta eri palvelujen asiantuntijat voivat tehdä sujuvaa yhteistyötä asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Tavoitteena on, että asukas löytää joko itsenäisesti tai ammattilaisen tuella alueen eri toimijoiden ajantasaiset hyte-palvelut helposti yhdestä paikasta ja saa arjen tukea ja hyvinvointia lisääviä toimintoja tai palveluja riippumatta siitä, onko hän jo palvelujen piirissä. Keskiössä on löytää jokaisen yksilölliseen tilanteeseen sopivat palvelut ja tuen muodot, joilla asukkaan hyvinvointi, arjen turvallisuus ja arjessa pärjääminen lisääntyvät.

LUVN Hyvinvointipalvelut-verkkosivu (HYTE-palvelutarjotin)

Hyvinvointipalvelut-verkkosivu on hyte-palvelutarjotin, joka on rakennettu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen omille verkkosivuille ja lanseerattu käyttöön tammikuussa 2025. Hyvinvointipalvelut-verkkosivu kokoaa yhteen terveyttä ja hyvinvointia tukevat palvelut siten, että alueen monialaiset hyte-palvelut ovat keskitettyinä ja ketterästi asukkaiden, asiakkaiden ja ammattilaisten löydettävissä. Sivuston hakukone mahdollistaa palvelujen helpon löytämisen, ja teemasivut tarjoavat eri elämäntilanteisiin kohdennettua tietoa mm. mielenterveydestä, ravinnosta ja liikunnasta. Palvelut on suunnattu sekä asukkaille että ammattilaisille. 

Verkkosivuilta löytyvät keskeiset ratkaisut:

  • Hyvinvointipalveluiden hakukone: Käyttäjäystävällinen hakutoiminto, jonka kautta käyttäjä voi hakea Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kuntien, ympäröivien kuntien sekä järjestöjen, yhdistysten ja seurakuntien palveluja ja tapahtumia. Hakukone nostaa tietoja integraatiolla Palvelutietovarannosta (PTV) sekä Lähellä-fi-palvelusta. Hakukoneella voi suorittaa hakuja vapaalla haulla tai suodattaa hakutuloksia esimerkiksi alueen, ikäryhmien, kielen tai teemojen mukaan.
  • Aihekohtaiset teemasivut, joiden kautta voi löytää kohdennettua tietoa esimerkiksi mielenterveydestä, liikunnasta, ravitsemuksesta, päihteettömyydestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Teemasivuille on koottu itsetestaukseen soveltuvia välineitä ja omahoito-ohjeita. Lisäksi ikääntyneille on tuotu verkkosivuille oma teemakokonaisuus, joka helpottaa tiedon löytämistä ja palveluihin ohjautumista kokoamalla ikääntyneille keskeiset hyte-palvelut ja -tiedot yhteen paikkaan.
  • Asiakaskeskeisyys ja saavutettavuus: Palvelut ja sisällöt esitetään selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla, ja monikielisyys (jonka kielivalintoja laajennetaan kevään 2025 aikana) tukee alueen monimuotoista väestöä.

Ammattilaisille suunnatut hyte-intrasivut

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen intrasivut kokoavat yhteen hyvinvointisuunnitelmat, ohjeistukset, materiaalit sekä keskeiset työkalut ja palveluohjauksen mallit, jotka tukevat hyvinvointia ja terveyttä edistävää toimintaa organisaation kaikissa palveluissa. Intrasivujen tarkoituksena on tarjota Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ammattilaisille keskitetty ja ajantasainen tietopohja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) tueksi. Sivusto tukee monialaista yhteistyötä järjestöjen ja kuntien kanssa, tiedon jakamista ja käytännön työn kehittämistä hyvinvointialueella. Hyvinvoinnin seurantamittareiden (esim. hyte-indeksi) keskeisiä lukuja kerätään sivuille myös tiedolla johtamisen tueksi.

Intrasivut edistävät hyvinvointialueen ammattilaisten strategista ja operatiivista työskentelyä tarjoamalla:

  • Tietoa hyte-kehityksestä ja alueellisista hyvinvointieroista
  • Työkaluja ja suosituksia toimenpiteiden suunnitteluun ja seurantaan
  • Käytännön esimerkkejä ja hyviä käytäntöjä eri sektoreilta

Intrasivut pyritään ottamaan käyttöön kevään 2025 aikana.

 

Hyte-palveluohjauksen kokonaisuutta tukevat ratkaisut

Hyvinvointipalvelut-verkkosivujen ja hyte-intrasivujen lisäksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella suunnitellaan ja kehitetään hyte asiakas- ja palveluohjausta tukevia toimintamalleja ja työvälineitä, joiden myötä sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaiset voivat ohjata asiakkaitaan entistä sujuvammin organisaation omien palveluiden lisäksi kuntien ja järjestöjen monipuolisen, hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden piiriin. Kaikkia hyte-palveluohjausta tukevia ratkaisuja ei kehitetä osana RRP-hanketta.

Olkkari-toiminnan laajentamisen ja kehittämisen projekti käynnistettiin vuoden 2025 alussa osaa monialaisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta. Olkkari-toiminta on suunnattu ensisijaisesti yli 65-vuotiaille henkilöille, joiden toimintakyky on heikentynyt. Kehittämistyön tavoitteena on toteuttaa jatkossa Olkkari-toimintaa yhteistyössä järjestöjen ja kuntakumppanien kanssa hyvinvointialueen jokaisessa kunnassa vuoden 2025 loppuun mennessä. Olkkaritoiminnan kävijämääriä ja toteutuneiden ryhmien määrää pyritään kasvattamaan, palvelua tarjotaan viikoittain myös ruotsin kielellä ja sisäisten ja ulkoisten kumppaneiden toimesta tapahtuvaa ohjausta kehitetään. Olkkari-toiminnan kehitettävä toimintamalli tukee jo nyt kehitettyjä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintoja ja vahvistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin tukemista. Tuotoksina Olkkari-toiminnan konsepti uudistuu, siihen kehitetään selkeät asiakasohjauksen mallit ja luodaan toiminnan toteuttamisen rakenteet hankkeen päättymisen jälkeiselle ajalle. Olkkari-toiminnan toimintamalli kuvataan Innokylään vuoden 2025 aikana.

Monialainen yhteistyö liikuntaneuvonnan palvelupolussa avosairaanhoidossa on suunnitteluvaiheessa oleva toimintamalli, joka kehittää avosairaanhoidon henkilöstön valmiuksia tunnistaa ja käsitellä liikkumattomuuden sekä ravitsemuksen vaikutuksia terveyteen osana potilastyötä. Malli perustuu moniammatilliseen yhteistyöhön, koulutukseen ja käytännön työkaluihin, jotka tukevat liikunnallisen elämäntavan ja terveellisen ravitsemuksen edistämistä. Tarkoituksena on vahvistaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen terveysasemien ammattilaisten osaamista potilaiden ja asiakkaiden hyvinvointia parantavissa ja sairauksia ennaltaehkäisevissä palveluohjauksen muodoissa keskittyen etenkin liikunnan ja ravitsemuksen elintapaohjaamiseen sekä kehittää em. palveluiden moniammatillista yhteistyötä. Tavoitteena on suunnitella sujuva asiakaslähtöinen palvelupolku, jossa hyte-palveluiden toteutukseen osallistuu hva:n ammattilaisten lisäksi myös kuntien liikuntaneuvonta sekä järjestöjen hyte-toimijat.

Monialainen yhteistyö avosairaanhoidon painonhallintaryhmissä on suunnitteluvaiheessa oleva toimintamalli, jonka tavoitteena on tarjota asiakkaille kokonaisvaltaisempaa ja käytännönläheisempää tukea elämäntapamuutokseen, edistää liikunnallista aktiivisuutta sekä parantaa ryhmien vaikuttavuutta yhdistämällä ravitsemusterapeuttien ohjaamat painonhallintaryhmät sekä järjestöjen ja kuntien liikuntaneuvonnan ammattilaisten tuki moniammatilliseksi kokonaisuudeksi. Liittämällä monialaista yhteistyötä painonhallinnan tueksi, asiakkaille tarjoutuu nykyistä monipuolisempi valikoima esimerkiksi vertaistukiryhmätoimintaa tai erilasia ryhmäaktiviteetteja, jotka toimivat vaihtoehtoina tyypillisimmille liikuntamuodoille. Yhteistyö kuntien liikuntaneuvonnan kanssa avaa nykyistä laajempaa yhteistyöverkostoa hyvinvointialueen ammattilaisten tueksi, keventää sote-palveluiden kuormitusta ja laajentaa painonhallinnan palveluita ennaltaehkäisevämpään suuntaan.

Diabetesriskissä olevan asiakkaan infovideo käsittelee ravitsemusta, liikuntaa ja omahoitoa, ja se toimii vaihtoehtona ryhmäohjaukselle osana diabetespotilaan palvelupolkua. Infovideo tarjoaa diabetesriskissä oleville asiakkaille keskeiset elintapaohjeet helposti saatavilla olevassa muodossa ja tukee asiakkaiden omatoimista oppimista. Video on suunniteltu liitettäväksi Hyvinvointipalvelut-verkkosivulle, jotta sitä voi hyödyntää kaikki sivuilla vierailevat diabetesohjausta tarvitsevat asiakkaat. Idea videon rakentamisesta lähti terveysaseman ammattilaisilta, jotka ovat tunnistaneet osan diabetesriskissä olevista asiakkaista jäävän diabetesohjauksen ulkopuolelle jolleivat he osallistu ryhmäohjauksiin. Videon suunnittelu ja rakentaminen on vielä hyvin alku vaiheessa.

Toimintaympäristö

Hyvinvointipalvelut-verkkosivun ja hyte-intrasivujen kehittäminen pohjautuu tarvelähtöisyyteen

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueeseen kuuluu 10 kuntaa: Espoo, Hanko, Inkoo, Karkkila, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti, ja alueella asuu n. 500 000 asukasta, joiden sote-palvelujen tuottamisesta vastaa lähes 10 000 hyvinvointialueen ammattilaista. Hyvinvointipalvelut-verkkosivu tarjoaa asukkaille tietoa ja tukea omatoimiseen terveyden edistämiseen. Ammattilaisille sivut tarjoavat välineen asiakasohjaukseen keskitetysti aiempien erillisten ohjeiden ja dokumenttien sijaan.

Hyte-intrasivuilla tavoitellaan ensisijaisesti hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen tiedon kulun tehostamista ja helpottamista organisaation eri palvelualueiden kesken. Hyvinvointialueiden päätöksenteon tueksi tarvitaan entistä enemmän ajantasaista, vertailukelpoista ja ennakoivaa tietoa. Intrasivut tukevat tiedolla johtamista tarjoamalla ammattilaisille ja päätöksentekijöille koottua ja analysoitua dataa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Uudet raportointivelvoitteet (hyte-kerroin 2026 alkaen) edellyttävät tiedon hyödyntämisen selkeyttämistä ja saavutettavuutta ammattilaisten keskuudessa. Intrasivujen kehittämisessä on huomioitu myös se, että tiedolla johtaminen ei ole vain hallinnon työväline, vaan se tukee myös käytännön asiakastyötä. Tavoite on, että intrasivut tarjoavat käyttäjäystävällisiä työkaluja asiakaskohtaiseen ennakoivaan hyvinvoinnin tukemiseen ja palveluiden kohdentamiseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyte-palvelutarjotin jokaiselle Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaalle

Hyvinvointipalvelut-verkkosivujen pääasiallisia käyttäjiä ovat kaikenikäiset kuntalaiset, jotka etsivät tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä palveluista ja itsehoidon mahdollisuuksista. Erityisesti huomioidaan ikääntyneet, nuoret aikuiset sekä monikieliset ja -kulttuuriset ryhmät. Tämän lisäksi keskeisenä kohderyhmänä on myös hyvinvointialueen työntekijät, järjestötoimijat ja muut sidosryhmät, jotka hyödyntävät verkkosivustoa asiakastyössä ja monialaisessa yhteistyössä.

Verkkosivuja kehitettäessä asiakasymmärrystä on kartoitettu seuraavin keinoin:

  • Käyttäjäkyselyt ja palaute verkkosivuston toimivuudesta ja sisällöstä. Alueen asiakkaille (sekä ammattilaisille) kohdennettiin 2024 kuluessa kyselyitä ja haastatteluja, joilla haettiin tietoa hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan silloisesta nykytilasta sekä käyttäjien tarpeista tulevaisuutta ajatellen. Jo tällöin nousi esille, että hyte-palveluita ja -tietoa on tarjolla runsaasti, mutta ne on hajautuneena laajalle ja ovat osin vaikeasti löydettävissä.
  • Työpajat ja haastattelut eri kohderyhmien kanssa palvelutarpeiden tunnistamiseksi. Kevään ja kesän -24 aikana pidettiin monialaisia työpajoja, joissa oli eri ammattiedustajien lisäksi kutsuttuna myös asukkaita, erityisryhmien edustusta ja kokemusasiantuntijoita.
  • Monialainen yhteistyö järjestöjen, kunnallisten toimijoiden ja asiantuntijoiden kanssa, jotta verkkosivut tukevat monipuolisesti eri asiakasryhmiä. Yhteistyötä on rakennettu, ylläpidetty ja kasvatettu läpi hankekauden (2023-2025) ja tässäkin yhteistyössä on asiakkaat ja asiakasnäkemys keskeisessä roolissa.
  • Analytiikka ja käyttäjädata on hyötykäytössä verkkosivuilla esimerkiksi hakukäyttäytymisen ja suosituimpien sisältöjen mittaamisessa. Käytämme tätä palvelujen kehittämisen tukena. Asiakkaiden osallistaminen on ollut keskeinen osa verkkosivujen kehittämisprosessia (käyttäjätestaukset) ja sitä jatketaan verkkosivujen kehittämisen osana jatkossakin.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen intrasivut - työkalu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ammattilaisille

Intrasivujen kehittämisessä on pyritty pitämään keskiössä se, että sivusto rakennetaan sitä käyttävien ammattilaisten tarpeille. Kehittämisessä on hyödynnetty monipuolista käyttäjäymmärrystä muun muassa seuraavin keinoin:

  • Hyvinvointialueen työntekijöiltä ja johdolta on kerätty palautetta sivujen tietotarpeista ja hyte-kertoimeen liittyvistä raportointikäytännöistä.
  • Hyte-asiantuntijoiden kanssa käydyt työpajat ja kyselyt, joissa on tunnistettu keskeiset haasteet ja tiedontarpeet.
  • Intrasivujen kaikki työvaiheet on tehty tiiviissä yhteistyössä eri palvelualueiden ammattilaisten kanssa.
  • Muilta hyvinvointialueilta on kerätty vastaavien intrasivujen käyttökokemuksia ja ohjeistusta kehittämisen tueksi
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointipalvelut-verkkosivujen jalkauttaminen sekä vakiinnuttaminen osaksi hyte-palveluohjausta edellyttää monikanavaista ja ammattitaitoista viestintää

Hyvinvointipalvelut-verkkosivujen lanseeraus aloitettiin mainostoimiston kanssa yhteistyössä vuoden 2025 alussa. Organisaation sisällä verkkosivuja markkinoitiin jalkautumalla tiimeihin eri palvelualueilla ja ulkoisessa viestinnässä painopiste oli sosiaalisessa mediassa. Ulkoista someviestintää tehostettiin helmikuussa kahden viikon somekampanjalla ja lyhyellä videolla, jotta tieto verkkosivuista leviäisi entistä paremmin asukkaiden keskuudessa. Myös organisaation sisäisen jalkauttamisen tueksi on valmisteilla verkkosivujen esittelyvideo. Ikääntyneiden neuvonnan ja asiakasohjauksen ammattilaisten tueksi valmisteltiin erilliset ohjeet hyte-palveluihin ohjaamisen helpottamiseksi. Ohjeet kokoavat yhteen linkkeinä hyvinvointialueen omat palvelut sekä eri viestintäkanavat, joista on saatavissa lisätietoa hyte-ohjauksen tueksi.

Mitä sinulle kuuluu -kortti 

Hyvinvointipalvelut-verkkosivun käyttöönottoa tukemaan valmisteltiin Mitä sinulle kuuluu -kortti, joka on suunnattu sekä alueen asukkaille että ammattilaisille. Kortin toisella puolella kerrotaan hyvinvointipalvelut-verkkosivuista ja tarjotaan suora pääsy sivuille QR-koodin avulla. Toisella puolella esitetään joukko kysymyksiä, joiden avulla voi pohtia omaa hyvinvoinnin tilaa tai joiden kautta ammattilainen voi ottaa hyte-asiat puheeksi asiakkaan kanssa. Kortti on painotuote, mutta se on saatavissa myös printattavana versiona Hyvinvointipalvelut-verkkosivuilta. Näin on varmistettu, että myös kunta- ja järjestökumppanit voivat hyödyntää korttia mahdollisimman helposti.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen intrasivut 

Intrasivujen valmistuttua edellyttää niiden jalkautus kattavaa organisaation sisäistä viestintää. Onnistuneen jalkautuksen kannalta on myös oleellista intrasivujen ylläpitovastuista sopiminen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvinvointipalvelut-verkkosivujen käyttöönotto aloitettiin tammikuussa 2025. Käyttöönoton yhteydessä toteutettiin käyttäjätestausta 31 testaajan voimin, testaajina toimivat ammattilaiset (ohjauksen ja neuvonnan työntekijät, lääkärit, hoitajat, asiantuntijat), sidosryhmäedustajat (järjestöt, kunnat, HUS) sekä asiakkaat eri ikäryhmistä (nuoret aikuiset, työikäiset, ikääntyneet). Käyttäjätestauksen tulosten pohjalta yleinen arvio Hyvinvointipalvelut-verkkosivujen käytettävyydestä ja suorituskyvystä oli positiivinen. Eniten positiivista palautetta sai hakukoneen suodattimien selkeys ja ymmärrettävyys. Myös hakukoneen helppokäyttöisyys ja hakutulosten osuvuus koettiin pääsääntöisesti hyvänä. Vähiten positiivista palautetta sai palvelujen ja/tai tiedon etsintä teemasivuilta, joka koettiin paikka paikoin haastavaksi. Myös navigointi ja liikkuminen teemasivuilla jakoi mielipiteitä. 

Käyttöönoton yhteydessä on tuotu esiin myös kehittämistarpeita:

  • Asiakkaat ja ammattilaiset toivovat verkkosivuille lisäsisältöä konkreettisista esimerkeistä, videoista ja vuorovaikutteisista osioista
  • Verkkosivuilla oleva hakukone on koettu hitaammaksi kuin aiemmat työkalut
  • Kaikki hakukoneen kautta löydetyistä palvelulinkeistä ei toimi

Tulevaisuudessa Hyvinvointipalvelut-verkkosivun tavoitellaan tuovan muutoksia tiedon saavutettavuuteen, ammattilaisten arjen työn helpottamiseen ja monialaisen yhteistyön vahvistumiseen:

  • Hyvinvointia ja terveyttä edistävä tieto on aiempaa helpommin saatavilla sekä ammattilaisille että asiakkaille - palveluiden läpinäkyvyys paranee ja asiakkaiden itsenäinen tiedonhaku kasvaa.
  • Yhtenäinen hyvinvoinnin palvelutarjotin, eli Hyvinvointipalvelut-verkkosivu, tarjoaa ammattilaisille ajantasaista tietoa, selkeitä ohjeistuksia ja tehostaa työskentelyä vähentämällä hyte-tiedon etsintään käytettyä aikaa.
  • Verkostojen ja yhteistyörakenteiden suunnittelu on mahdollistanut tiiviimmän vuorovaikutuksen eri toimijoiden välillä - tukee kokonaisvaltaista palveluohjausta.

Tammikuussa 2025 Hyvinvointipalvelut-verkkosivuilla vierailtiin yli 5000 kertaa. Helmikuun aikana verkkosivujen vierailujen määrä on asettunut 300-400 vierailun viikkotasolle. Yksittäisiä vierailijoita sivusto on kerännyt noin 500.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvointipalvelut-verkkosivu

Hyvinvointipalvelut-verkkosivun suunnittelussa ja rakentamisessa keskeisiä osa-alueita on oikein kohdistetut resurssit (etenkin ICT ja viestintä on keskeistä olla muun kehittämisryhmän mukana alusta loppuun saakka). Käyttäjätestausten kautta saa rutkasti palautetta, näköaloja ja ideoita eli siihen kannattaa satsata. Palvelutarjottimen ollessa ensisijaisesti asukkaille ja asiakkaille, käyttäjäkokemusta on arvioitava jatkuvasti ja toimintamallia on kehitettävä palautteen pohjalta. Jos palvelutarjotin on liian monimutkainen, sen käyttö voi jäädä vähäiseksi

Palvelutarjottimen käyttöönoton alkuvaiheessa voi ilmetä kysymyksiä, vastustusta tai epäselvyyksiä, jos henkilöstö ja asiakkaat eivät ole tietoisia uuden verkkosivuston hyödyistä. Kannattaa panostaa aktiiviseen viestintään ja osallistaa henkilöstö mukaan kehittämiseen. Jos tuntuu, että viestintään on suunniteltu riittävästi ”paukkuja”, niin sitä on silti todennäköisesti suunniteltu liian vähän.

Hyte-intrasivujen kannalta avainasemassa on monialainen yhteistyö ja selkeä sekä helppokäyttöinen rakenne

Kehittämiseen kannattaa ottaa mukaan hyte-asiantuntijoiden lisäksi myös tietojohtamisen asiantuntijat sekä käytännön työntekijät. Hyte-datan analysoinnin ja hyödyntämisen jalkautus on hyvä huomioida, jotta ammattilaiset voivat soveltaa tietoa käytännössä. Intrasivut kannattaa suunnitella ja rakentaa siten, että työkalu on mahdollisimman helppokäyttöinen:

  1. Ammattilainen löytää hakemansa tiedon
  2. Sisältö on selkeästi esillä ja ymmärrettävässä muodossa
  3. Sisältö on tarkoin harkittua – vältä ns. turhan tiedon hamstraamista sivuille, sillä sen seurauksena tarpeellisen tiedon löytäminen hankaloituu ja käyttäjille tulee ”tietoähky”

Summa summarum

Toimintamallin onnistunut soveltaminen vaatii selkeän suunnitelman, riittävät resurssit ja jatkuvaa arviointia. Johdon tuki, monialainen yhteistyö ja aktiivinen viestintä ovat avainasemassa. Vältä liian monimutkaisia rakenteita ja varmista, että käyttäjät otetaan mukaan kehittämiseen alusta asti.

  1. ”Keep it simple” - kuuntele käyttäjäkokemuksia ja tee tarvittavia korjauksia
  2. Suunnittele käyttöönotto vaiheittain, varmista käyttäjien tuki ja koulutus
  3. Huomioi jatkuvuus: Jos kehittämistyölle ei ole pitkäjänteistä ylläpito- ja kehittämisstrategiaa, vaarana on, että toimintamalli jää irralliseksi eikä vakiinnu käytäntöön