Toimintamalleja KATI-mallin soveltamiseen
Tälle sivulle on koottu KATI-ohjelman alueellisten hankkeiden kuvaamat toimintamallit. Mallit auttavat hyvinvointialueiden johtoa, teknologiakoordinaatiota ja kotihoidon toimijoita teknologian käyttöönotossa ja käytössä.
Toimintamalleja hyvinvointialueiden teknologiakoordinaatioon
- Kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto hyvinvointialueilla
- Kotona asumista tukevien teknologioiden käyttöönotto ikäihmisten palveluissa Oulussa
- Teknologian käytön elinkaaren tehtävien ja vastuiden mallinnus
- Teknologisten ratkaisujen käytön laajentaminen kotihoidossa
Toimintamalleja hankintavaiheen päätöksentekoon ja arviointiin
- Hyvinvointiteknologian käyttöönottoa tukevat esipilotoinnit ja testaukset
- HTA osana terveysteknologian elinkaariajattelua
- Kansainvälinen selvitys teknologiainnovaatioista
Toimintamalleja tukipalvelujen järjestämiseen
Toimintamalleja ammattilaisten koulutukseen ja perehdytykseen
- AMK-opettajien työelämäjaksot teknologiaosaamisen päivittämiseksi
- Digiteknologialla tuetun kotona asumisen eettisen toiminnan malli
- Kohti teknologiamyönteisyyttä – kotona asumista tukevan teknologian hyödyntämisen valmennuskokonaisuus
- Teknologiakortit palveluohjauksen osaamisen tukena
- Teknologian käyttöönoton tuki kotihoidon ammattilaisille
- Teknologialähettiläät kotihoidon teknologian käyttöönoton tukena
- Valmennus-ja simulaatiokoulutus kotiin vietävän teknologian käyttöön
- Virtuaali- ja 360-ympäristöt kotihoidon työntekijöiden osaamisen ja perehdytyksen tukena
Toimintamalleja teknologian omatoimisen käytön tukeen ja neuvontaan
- Arjen teknologiat -esittelypiste
- Ennakoiva tuki kotona asumista tukevan teknologian hyödyntämiseen
- Laitelaukku – kiertävällä teknologiakokoelmalla hyvinvointiteknologia tutuksi
- Kotona asumista tukevan teknologian esittelysivut ikääntyneille
- Neuvonta kotona asumista tukevan teknologian käyttöön
Toimintamalleja asiakkaan palvelutarpeen ja teknologiakyvykkyyden arviointiin
- Asiakaslähtöinen tarvekartoitus asiakasosallisuuden kokemusta edistämässä
- Etäkotihoidon jatkuva palvelutarpeen arviointi
- Teknologian soveltuvuuden arviointi kotihoidon palveluohjauksessa
- Teknologiasta hyötyvien asiakkaiden tunnistaminen
Toimintamalleja eri teknologioiden käyttöön
Etähoito/hoivapalvelut
Etähoito- eli kuvapuhelinpalvelussa ammattilainen ottaa asiakkaaseen yhteyden etähoito-ohjelmiston ja asiakkaan tablettilaitteen kautta. Asiakkaalle voidaan tarjota etäpalvelun kautta myös sisältöpalveluja, ryhmätapaamisia ja yhteydenpitoa läheisiin.
- Etähoiva kotihoidossa
- Etähoivasoitot osana säännöllisen kotihoidon palvelukokonaisuutta
- Etätiimi kotihoidon teknologian käyttöönoton tukena
- Etäkotihoitoa viittomakielisille
- Ikäihmisten psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn tukeminen etähoivapalveluna
- Kotihoidon asiakkaan toimintakyvyn tukeminen kuvapuhelimen ohjelmasisältöjen avulla
- Kotihoidon etähoiva arjen tukena ja turvana
- Kuvapuhelinpalvelun käyttöönotto kotihoidossa
- Kuvapuhelinpalvelut ja lääkeautomaatit kotihoidossa
- Lääkärin etävastaanotot kotihoidon asiakkaille
- Omaishoitajien etäkuntoutus
Lääkehoitoa tukevat ratkaisut
Lääkemuistuttajien ja lääkeannostelijoiden avulla tuetaan asiakkaan turvallista itsenäistä lääkkeen ottoa.
- Kotihoidon asiakkaan lääkehoito lääkeannostelijarobotilla
- Lääkerobotti kotihoidossa
- Älykäs lääkeannostelija itsenaisen kotona asumisen tukena
- Älykäs lääkedosetti lääkehoidon tukena kotihoidossa
Elintoimintojen etämittauslaitteet
Asiakkaan käyttämien etämittauslaitteiden avulla voidaan mitata esimerkiksi verenpainetta, verensokeria, painoa, happisaturaatiota ja sykettä. Laite lähettää mittaustiedot langattomasti ammattilaisjärjestelmiin.
- Diabeteksen etäseuranta kotihoidossa
- Eteisvärinän seulonta iäkkäiden kotihoidossa
- Etäluettavan verenpainemittarin käyttöönotto kotihoidossa
- Etäluettavan verensokerimittarin ja sensorin käyttöönotto kotihoidossa
- Hyvinvointiranneke kotihoidossa
- Kotihoidon asiakkaan aktiivisuuden seuranta rannekkeen avulla
- Sydämen vajaatoiminnan etäseuranta kotihoidossa
Alustaratkaisut ja niiden tuottamat tilannekuvat
Alustaratkaisut kokoavat asiakkaan terveystietoa eri mittalaitteista, sovelluksista ja järjestelmistä ja koostavat ne ammattilaisten käyttöön. Alustaan yhdistetty tekoäly voi tuottaa tietoa asiakkaan terveydentilan poikkeamista, ennustaa sen kehittymistä ja antaa suosituksia toimenpiteistä.
- Kotidigi kotihoidon asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin seurannassa
- Kotihoidon asiakkaan kokonaiskuvan seuraaminen Gillien eNERO-sovelluksella
- Ikääntyneiden tilannekuva – teknologiavälitteisen tiedon hyödyntäminen kotihoidossa
- Virtuaalihoitajan hyödyntäminen kotihoidossa
Sensorijärjestelmät
Asuntoon asennettavien tai puettavien sensorien avulla voidaan seurata asiakkaan toimintakykyä ja lisätä turvallisuutta. Erilaiset sensorit tuottavat tietoa esimerkiksi asiakkaan liikkumisesta, nukkumisesta, kotoa poistumisesta tai sähkön ja veden käytöstä. Tiedon avulla voidaan seurata toimintakykyä ja sen kehittymistä pitkällä aikavälillä. Sensorit voivat tunnistaa kaatumisen, pitkäkestoisen liikkumattomuuden tai muun vastaavan tilanteen ja hälyttää omaisen tai ammattilaisen. Asiakas voi ottaa järjestelmän kautta yhteyden läheisiinsä tai turvapalveluun.
- Aktiivisuuden seurantapalvelun käyttö senioriasumisyksikössä
- Ikääntyneiden tilannekuva – teknologiavälitteisen tiedon hyödyntäminen kotihoidossa
- Kotihoidon asiakkaan unenlaadun monitorointi vuodeanturilla
- Tasapainon mittaussovelluksen hyödyntäminen ikäihmisten palveluissa
Toimintakykyä tukevat kuntouttavat ratkaisut
Teknologiset ratkaisut voivat tukea ja kuntouttaa asiakkaan fyysistä, toiminnallista tai sosiaalista toimintakykyä.
- Aktivoivan Reitti-ohjelman hyödyntäminen iäkkäiden päivätoiminnassa
- Muistia ja toiminnanohjausta tukevat työkalut yhteisöllisessä asumisyksikössä
- Pesevä ja kuivaava wc-bidee itsenäisen kotona asumisen tukena
- Virtuaalikaveri kotihoidon asiakkaiden viriketoiminnan ja aktiivisuuden edistäjänä
Hoitotyöntekijöille suunnatut ratkaisut
Teknologisilla ratkaisuilla voidaan tukea henkilökunnan perehdyttämistä ja toimintakykyä sekä auttaa tiedon käsittelyssä.